toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Moderator: Beheerdersteam
toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Mijn eerste projectje op versterker gebied.
Het wordt een lm3886 bordje met buizen voortrapje.
In de kast wordt ook gelijk een Raspberry Pi 2 geplaatst,
met audiophonics esabre dacje. De combinatie heb
ik al getest en klinkt als een klokje.
Het wordt een lm3886 bordje met buizen voortrapje.
In de kast wordt ook gelijk een Raspberry Pi 2 geplaatst,
met audiophonics esabre dacje. De combinatie heb
ik al getest en klinkt als een klokje.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Leuk
Nu nog een paar voedingen er in en ,,gaan met die banaan,,...........
Wat ga je gebruiken als ,,server,, bron?
Nu nog een paar voedingen er in en ,,gaan met die banaan,,...........
Wat ga je gebruiken als ,,server,, bron?
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Er hoeft alleen nog maar een voeding in voor de Raspberry.
Dat wordt ook de bron met de I2s dac. Ik stream dan vanaf
de laptop met Jriver.
Dat wordt ook de bron met de I2s dac. Ik stream dan vanaf
de laptop met Jriver.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Gaat het dan toch eindelijk gebeuren, he mannetje
We hebben al heel wat versterkers beluisterd maar dit klinkt werkelijk goed. Het eerste wat opvalt is het enorme 3d podium en er komt echt muziek uit! Gewoon lekker muziek luisteren ipv luisteren naar irritaties, als in, wat mis ik, wat klopt er nog niet. Zet m op! Een plaatje ofzo... 
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Ja, het genieten gaat beginnen, maar eeuh waar blijft jouw topic, zeinogzo?
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Ja, ja, ik weet het. Denk over alles 10x na voordat ik iets doe, heb nog steeds niet op ok gedrukt bij Mouser, vergeet altijd wel iets mee te bestellen
. Maar het bouwen van de monoblokjes begint wel erg te kriebelen...
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Ziet er op zich best netjes uit, is het geen idee om beide trafo's links voor naast elkaar te plaatsen ? scheelt weer in de lengte van de netspannings-bekabeling.
(en deze natuurlijk ook gelijk strak in elkaar twisten.)
(en deze natuurlijk ook gelijk strak in elkaar twisten.)
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Met de indeling ga ik nog even spelen.
Maar ik zit nog met een ander dingetje. Ik zou de rca's van de dac er afsolderen, en dan
een rechtstreekse verbinding maken naar de versterkerprint. Maar dan kan ik er verder niets
op aansluiten. Nu zijn er 2 opties:
of ik maak een rca aansluiting achterop en plaats een keuzeschakelaar, wat niet mijn voorkeur
heeft. Ik wil het front zo clean mogelijk houden.
of ik laat de rca van de dac ook uit de achterkant steken, en lus ze dan extern door naar de rca van
de amp, met zo kort mogelijke cinch kabel. op die manier kan ik de amp ook voor andere doeleinden gebruiken, en kan ik er eventueel nog een voorversterker tussen hangen.
Maar ik zit nog met een ander dingetje. Ik zou de rca's van de dac er afsolderen, en dan
een rechtstreekse verbinding maken naar de versterkerprint. Maar dan kan ik er verder niets
op aansluiten. Nu zijn er 2 opties:
of ik maak een rca aansluiting achterop en plaats een keuzeschakelaar, wat niet mijn voorkeur
heeft. Ik wil het front zo clean mogelijk houden.
of ik laat de rca van de dac ook uit de achterkant steken, en lus ze dan extern door naar de rca van
de amp, met zo kort mogelijke cinch kabel. op die manier kan ik de amp ook voor andere doeleinden gebruiken, en kan ik er eventueel nog een voorversterker tussen hangen.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Een hele kleine update, maar jongens wat een werk.
Met niet het juiste gereedschap en zo weinig tolerantie,
is het een hele uitdaging in 10mm alluminium.
Ik weet dat hij scheef zit, hij zit ook nog niet helemaal vast.
Met niet het juiste gereedschap en zo weinig tolerantie,
is het een hele uitdaging in 10mm alluminium.
Ik weet dat hij scheef zit, hij zit ook nog niet helemaal vast.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Er komt nog wel een printje, en een kluwen touwtjes bij.
Het wordt dus nog wel wat drukker in het kastje. Maar,
er is in iedergeval wel ruimte.
Het wordt dus nog wel wat drukker in het kastje. Maar,
er is in iedergeval wel ruimte.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Heb je nagekeken of die mooie designschakelaar een beetje vermogen aankan? Ik vraag het maar even omdat het op dit forum al een paar keer is voorgekomen dat die mooie schakelaars alleen voor kleine stuurstromen geschikt bleven. Controleer het geheel ook altijd even volgens het veiligheidsdocument op deze pagina .
Zo is het altijd wel een goed idee als er een klein ledje te zien is dat laat zien of de versterker op spanning staat. Ik weet dat er twee ledjes op de print zitten, maar die kun je niet zien van de buitenkant. Maar hij wordt mooi, dus stug door, maar niet te snel, want dan heb je niets meer te doen.
Zo is het altijd wel een goed idee als er een klein ledje te zien is dat laat zien of de versterker op spanning staat. Ik weet dat er twee ledjes op de print zitten, maar die kun je niet zien van de buitenkant. Maar hij wordt mooi, dus stug door, maar niet te snel, want dan heb je niets meer te doen.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Dat is wel een goeie van je. De schakelaar zou 3 ampere aan kunnen.John P schreef:Heb je nagekeken of die mooie designschakelaar een beetje vermogen aankan? Ik vraag het maar even omdat het op dit forum al een paar keer is voorgekomen dat die mooie schakelaars alleen voor kleine stuurstromen geschikt bleven. Controleer het geheel ook altijd even volgens het veiligheidsdocument op deze pagina .
Zo is het altijd wel een goed idee als er een klein ledje te zien is dat laat zien of de versterker op spanning staat. Ik weet dat er twee ledjes op de print zitten, maar die kun je niet zien van de buitenkant. Maar hij wordt mooi, dus stug door, maar niet te snel, want dan heb je niets meer te doen.
Maar, ik ga het als volgt doen. Met de schakelaar stuur ik de kleine trafo aan.
deze geeft 2 x 9 volt. 1 keer gaat naar gloeispanning van de buis, de andere
gaat naar een 5 volt voeding voor de Pi. Deze 5 volt gebruik ik dan ook om
een relais aan te sturen, die dan de grote trafo aanstuurt.
Op deze manier ontlast ik de schakelaar, dat moet dan veilig genoeg zijn. In
de schakelaar zit overigens een led. Deze laat ik zwak branden als de versterker
uitstaat, en fel wanneer deze ingeschakeld is.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
het gaat er om dat die schakelaars meestal niet geschikt zijn om netspanning mee te schakelen
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=14000
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=14000
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Tsja, daar heb je wel een dingetje. Ook ik ging er vanuit dat 250 vac en 3 ampereHenkjan schreef:het gaat er om dat die schakelaars meestal niet geschikt zijn om netspanning mee te schakelen
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=14000
de juiste keus zou zijn. Nu maar even kijken hoe ik dat op ga lossen.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Ik heb het inderdaad ook wel eens gehad dat zo'n schakelaar begon te smelten... 
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Nu heb ik een paar van deze relais.
http://www.protolectron.nl/componenten/ ... is-arduino
als ik nu een 5 volt trafootje inbouw die gewoon onder spanning blijft staan.
Dan ga ik van die 5 volt naar de schakelaar, en dan door naar 2 van die relais.
Dan gebruik ik per grote trafo 1 relais. Dat moet qua vermogen makkelijk gaan.
Maar ja, op het relais staat ook 250vac. Maar mag dat er dan ook op?
Daar kun je dus blijkbaar niet vanuit gaan.
http://www.protolectron.nl/componenten/ ... is-arduino
als ik nu een 5 volt trafootje inbouw die gewoon onder spanning blijft staan.
Dan ga ik van die 5 volt naar de schakelaar, en dan door naar 2 van die relais.
Dan gebruik ik per grote trafo 1 relais. Dat moet qua vermogen makkelijk gaan.
Maar ja, op het relais staat ook 250vac. Maar mag dat er dan ook op?
Daar kun je dus blijkbaar niet vanuit gaan.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
En weer een kleine update, nog even en het kantklossen gaat beginnen.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Zoiets doe ik in mijn versterker ook.toetertje schreef:Nu heb ik een paar van deze relais.
http://www.protolectron.nl/componenten/ ... is-arduino
als ik nu een 5 volt trafootje inbouw die gewoon onder spanning blijft staan.
Dan ga ik van die 5 volt naar de schakelaar, en dan door naar 2 van die relais.
Dan gebruik ik per grote trafo 1 relais. Dat moet qua vermogen makkelijk gaan.
Maar ja, op het relais staat ook 250vac. Maar mag dat er dan ook op?
Daar kun je dus blijkbaar niet vanuit gaan.
In jouw geval schakel je met jouw luxe aan/uitschakelaar de 5 volt die naar de spoel van het relais gaat. Omdat de relaisspoel gescheiden is van de contacten kun je met de relaiscontacten wel 230 volt schakelen, terwijl er geen 230 v op jouw schakelaar komt.
En met 1 relais kun je prima 2 trafo's tegelijk schakelen, dus ik zou geen 2 relais nemen.
En vergeet geen primaire zekering.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op wo 11 mei 2016, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Ik heb toch 2 van die relais liggen. En misschien is de piek van 2 trafo's toch net even te gek.
Ik stuur met de kleine trafo de Pi en gloeispanning aan, en met de grote de Lm3886. Ik zit er
zelfs aan te denken om dan de grote iets te vertragen, zodat het buisje eerst een beetje kan
voorgloeien, en de Pi kan opstarten. Niet omdat het moet, maar ....
Ik stuur met de kleine trafo de Pi en gloeispanning aan, en met de grote de Lm3886. Ik zit er
zelfs aan te denken om dan de grote iets te vertragen, zodat het buisje eerst een beetje kan
voorgloeien, en de Pi kan opstarten. Niet omdat het moet, maar ....
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Is daar nog een simpel schakelingetje voor om het 2e relais te vertragen?
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Op het bordje zelf zit al een vertraging van enkele seconden die de luidsprekers aankoppelt als de versterker stabiel is. Als je een te grote piekstroom verwacht kun je beter met een NTC weerstand voor de grote trafo werken. Ik denk echter dat je dat pas moet doen als je een probleem hebt, niet om een probleem te maken.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Als je per se wilt, kun je deze schakeling als vertraging gebruiken. Werkt prima, heb ik ervaren.toetertje schreef:Is daar nog een simpel schakelingetje voor om het 2e relais te vertragen?
http://www.circuitsonline.net/schakelin ... aging.html
Als je geen softstart nodig hebt (zoals in jouw geval met niet al te zware trafo's) kan je met het relais direct je 2e voeding inschakelen.
Dan heb je ook R4 t/m R7 niet nodig.
Maar zo te horen wat JohnP zegt, wordt de LS al vertraagd aangeschakeld. Dus......
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
De inhoud is compleet, nu kan de het kabelarisatieproces beginnen. 
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Na een middag hard werken is het dan eindelijk zover.
Hij is klaar en het testen kan beginnen. Voor een eerste
project vind ik hem zeker zeer geslaagd.
Hij is klaar en het testen kan beginnen. Voor een eerste
project vind ik hem zeker zeer geslaagd.
