toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Ik heb geen aparte voeding voor de buis, wel die 8v voeding voor de gloei.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Dan wordt de buis dus gevoed uit de LM voeding, kan er (beetje) brom binnenkomen zonder buis.toetertje schreef:Ik heb geen aparte voeding voor de buis, wel die 8v voeding voor de gloei.
Om die bron weg te nemen, C20 van de twee kanalen losnemen.
Als 't dan nog bromt is het een LM voeding of massa probleem.
Ook nog even, als de buis koud is of de gloeivoeding ontbreekt krijg je ook dat beetje brom.
Dwz, als alles in orde is, de versterker begint met wat brom die wegzakt als de buis opwarmt.
Anne
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Bedankt Anne, dat je even mee wilt puzzelen.
Als ik c20 kan vinden, dan ga ik dat proberen.
Als ik c20 kan vinden, dan ga ik dat proberen.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Anne, bedoel je dan c20 en cc20 van 3,3µf? En deze dan loshalen om te testen of de brom er dan nog is?
En zijn dit koppelcondensatoren tussen de buis en de lm?
En zijn dit koppelcondensatoren tussen de buis en de lm?
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Dat kan ik testen zonder buisje en gloeivoeding?
Had al ergens gelezen, dat je deze condensatoren kunt vervangen voor mooiere, voor een beter geluid.
Ik heb het een en ander liggen, hoe precies komt die waarde, en welke waarde zou wenselijk zijn.
Had al ergens gelezen, dat je deze condensatoren kunt vervangen voor mooiere, voor een beter geluid.
Ik heb het een en ander liggen, hoe precies komt die waarde, en welke waarde zou wenselijk zijn.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Was wel de bedoeling.En de gloeivoeding heeft eigenlijk niks met de brom te maken, is helemaal los van de rest (op massa na dan)toetertje schreef:Dat kan ik testen zonder buisje en gloeivoeding?
Heeft niks met de brom te maken.Ze zijn wel erg dik (kan geen kwaad, behalve ruimte en kost), 1µF is al zat.Had al ergens gelezen, dat je deze condensatoren kunt vervangen voor mooiere, voor een beter geluid.
Ik heb het een en ander liggen, hoe precies komt die waarde, en welke waarde zou wenselijk zijn.
Anne
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Update: Zonder de koppelcondensatoren, is de brom weg.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Da's mooi, is de versterker in orde.
De brom komt dan via de kathodeweerstanden (33k) uit de min-voeding.
Zou weg moeten zijn met een werkende buis (lage impedantie bij de kathode).
Om niet afhankelijk te zijn van de, al of niet werkende, buis :
Je zou dit kunnen doen in de veronderstelling dat C10 (330µ / 100V) er in zit.
Anders tussen pin3 JP2 en massa een C van 100µF/63V zetten, + aan massa.Of op de plaats van C10.
Anne
De brom komt dan via de kathodeweerstanden (33k) uit de min-voeding.
Zou weg moeten zijn met een werkende buis (lage impedantie bij de kathode).
Om niet afhankelijk te zijn van de, al of niet werkende, buis :
Je zou dit kunnen doen in de veronderstelling dat C10 (330µ / 100V) er in zit.
Anders tussen pin3 JP2 en massa een C van 100µF/63V zetten, + aan massa.Of op de plaats van C10.
Anne
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
De brom zou weg moeten zijn met een werkende buis.
Maar dat gebeurt dus niet, hij blijft brommen.
C10 zit er op mijn eigen bordje niet op. Op het reservebordje wel. Beide bordjes hebben dezelfde brom.
Je hebt het over een condensator van Jp2 3 naar massa, maar je hebt een weerstand 2k2 getekend. Ikke niet begrijp.
Maar dat gebeurt dus niet, hij blijft brommen.
C10 zit er op mijn eigen bordje niet op. Op het reservebordje wel. Beide bordjes hebben dezelfde brom.
Je hebt het over een condensator van Jp2 3 naar massa, maar je hebt een weerstand 2k2 getekend. Ikke niet begrijp.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Zijn de twee dingen te doen, weerstand tussen draad naar pin3 JP2 en pin3 JP1 aan massa.En als C10 ontbreekt zet er bijv 100µF 63V in.Op de polariteit letten, plus aan massa.toetertje schreef:Je hebt het over een condensator van Jp2 3 naar massa, maar je hebt een weerstand 2k2 getekend. Ikke niet begrijp.
Anne
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Bij jp2 kan ik dus pin 2 en 3 doorverbinden met een 2.2k weerstand, dat is hetzelfde toch?
De c10 die ik eruit gehaald heb, zat wel met de min aan de massa, dat moet nu dus andersom?
Heb slechte ervaringen met elco's omdraaien.
De c10 die ik eruit gehaald heb, zat wel met de min aan de massa, dat moet nu dus andersom?
Heb slechte ervaringen met elco's omdraaien.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Ja, als dat kan.Ik weet niet hoe die JP's er uitzien.toetertje schreef:Bij jp2 kan ik dus pin 2 en 3 doorverbinden met een 2.2k weerstand, dat is hetzelfde toch?
De min van die C zit niet aan massa maar aan pin2 JP2. Is in het schema getekend als massa (en is het ook, verbinding pin1-2 vanJP2) bij gebruik van een anodevoeding.De c10 die ik eruit gehaald heb, zat wel met de min aan de massa, dat moet nu dus andersom?
Heb slechte ervaringen met elco's omdraaien.
Met pin 2-3 van JP2 zit de min van die C aan de min voeding LM, kan de plus-C aan massa, dus niet omdraaien, plus aan de pin3 van JP1 die aan massa moet bijv pin1-JP2.
Anne
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Ben nog even aan het uitzoeken wat nu de nummering is van de jumpers.
Ik haat dubbelzijdige prints.
Ze zitten in het verlengde van de gelijkrichters gloeispanning.
Ik haat dubbelzijdige prints.
Ze zitten in het verlengde van de gelijkrichters gloeispanning.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
De gewoonte is het vierkant is 1 en dan op volgorde 2-3.
Anne
Anne
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Heb geen ander 63v condensator liggen. Kan ik de 470µf dan gewoon terugzetten?
De 2.2K heb ik alleen in kwartwatt, gaat die roken?
De 2.2K heb ik alleen in kwartwatt, gaat die roken?
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Als er een in zat had je die gewoon kunnen laten zitten.Had ik toch al gezegt over die C10 zei het dat het 330µ is volgens schema.Bij condensators is 't vaak zo dat groter niet hindert.toetertje schreef:Heb geen ander 63v condensator liggen. Kan ik de 470µf dan gewoon terugzetten?
Gaat maar ong. 2mA door, ¼W gaat ook.De 2.2K heb ik alleen in kwartwatt, gaat die roken?
Met zo'n dikke C10 mag 't ook wel 1k zijn (of nog kleiner)
Anne
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Had c10 eraf gehaald, omdat hij bij mijn andere print er ook niet opzat.
Wou beide printen gelijk maken, voor als ik ze straks ga bruggen.
Maar, de boel gaat ff on hold, mijn soldeerbout doet het niet meer.
Wou beide printen gelijk maken, voor als ik ze straks ga bruggen.
Maar, de boel gaat ff on hold, mijn soldeerbout doet het niet meer.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Even een soldeerboutje geleend, en de aanpassingen gedaan.
Maar, ergens gaat er iets niet goed. De weerstand wordt gelijk bloedheet, en de brom is er nog.
Maar, ergens gaat er iets niet goed. De weerstand wordt gelijk bloedheet, en de brom is er nog.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Klinkt alsof de weerstand tussen pin1 en 2aan3 zit ?toetertje schreef:Even een soldeerboutje geleend, en de aanpassingen gedaan.
Maar, ergens gaat er iets niet goed. De weerstand wordt gelijk bloedheet, en de brom is er nog.
Weerstand moet tussen pin2 en 3 van JP2 met pin1 vrij ? Althans volgens schema.
Anne
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Weerstand zit tussen 2 en 3 van jp2.
pin 1 heb ik aan 3 van jp1.
Pin 1 en 2 jp1 doorverbonden.
In het originele schema zie ik dat de massa stopt na c10.
In jouw bewerkte schema loopt de massa van c10 door naar c22.
Moet ik daar nog wat mee?
pin 1 heb ik aan 3 van jp1.
Pin 1 en 2 jp1 doorverbonden.
In het originele schema zie ik dat de massa stopt na c10.
In jouw bewerkte schema loopt de massa van c10 door naar c22.
Moet ik daar nog wat mee?
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Zou goed moeten zijn.toetertje schreef:Weerstand zit tussen 2 en 3 van jp2.
pin 1 heb ik aan 3 van jp1.
Pin 1 en 2 jp1 doorverbonden.
In het schema stonden zowel C10 als C22 aan een streepjes aarde, dus ook aaneen.In het originele schema zie ik dat de massa stopt na c10.
In jouw bewerkte schema loopt de massa van c10 door naar c22.
De echte nul van de versterker is de driehoek aarde.
De streepjes aarde is die van de buishulpvoeding en zit dan aan de driehoek aarde zodat dan driehoek=streepjes.
Zonder hulpvoeding komt de streepjes aarde aan de minvoeding vd LM3886.En daar gaat 't mis met het oorspronkelijk schema, dan zouden nml. J4(de ingang) en de +Vin (via 33k) van de LM op de min-voeding aangesloten zitten !
De extra weerstand zit van de min-voeding naar de streepjes aarde en de plus van C10 naar de driehoek aarde met de doorverbinding JP1-JP2.Als de weerstand in rook opgaat zit er nog ergens een streepjes-driehoek verbinding die er niet moet wezen.
Anne
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Jammer, ik denk niet dat ik eruit ga komen. 
Edit: Zou er nu ook spanning over de condensator moeten staan, ik meet namelijk niets.
Edit: Zou er nu ook spanning over de condensator moeten staan, ik meet namelijk niets.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
JP2 pin 2-3 waar de rokende weerstand nu zit even overbruggen (weerstand nul) en kijken waar er op de print rook/vuur/gesputter komt, daar zit 't mis.toetertje schreef:Jammer, ik denk niet dat ik eruit ga komen.
Edit: Zou er nu ook spanning over de condensator moeten staan, ik meet namelijk niets.
Anne
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Dat is meestal wel wat er gebeurt als ik met dit soort dingen bezig ben, maar ik zou dit printje tochAh!buis schreef:JP2 pin 2-3 waar de rokende weerstand nu zit even overbruggen (weerstand nul) en kijken waar er op de print rook/vuur/gesputter komt, daar zit 't mis.toetertje schreef:Jammer, ik denk niet dat ik eruit ga komen.
Edit: Zou er nu ook spanning over de condensator moeten staan, ik meet namelijk niets.
Anne
wel graag heel willen houden.
