MFB op impulsgecompenseerde woofers

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Rene_Nhz
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 8:18

Re: MFB op impulsgecompenseerde woofers

Bericht door Rene_Nhz »

motoindo schreef:
Rene@labs, ik app je deze week voor een meet date 8)
Je bent welkom!

Nog een toevoeging:
RMSAcoustics schreef:
Conclusie is dus dat je bij de gemeten driver stroomsturing kan toepassen met zijn voordelen qua vervorming en de niet gemeten drivers, of ze nu samen in een kast zitten of niet het zelfde spanningssignaal moet aanbieden als de gemeten driver met feedback uit de regelaar krijgt. Het grappige is namelijk dat dat signaal zowel de correctie van de vervorming door de stroomsturing als de correctie van de vervorming door MFB en de verlaging van de resonantiefrequentie bevat. Het enige wat ontbreekt is een correctie op afwijkende factoren.
Rob
Je kunt dus met stoomsturing van 1 woofer met sensor de andere woofer zonder sensor met (gewoon) spanningssturing doen en evt in aparte kast.

Bij 2 woofers in 1 kast kun je nog overwegen om 1 van de woofers met de magneet naar buiten te monteren om zo niet lineaire vervorming te verminderen.

Zie ook Sensorless Velocity FeedbackSubwoofer:
balanced driver.png
table 1.png
In dit onderzoek geeft het voornamelijk verbering onder de 40Hz.


Groet,

Rene
Laatst gewijzigd door Rene_Nhz op do 27 feb 2020, 13:13, 2 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: MFB op impulsgecompenseerde woofers

Bericht door ds23man »

Komt me bekend voor Rene, waar ook al weer?

Edit: hier dus

https://rmsacoustics.nl/papers/whitepap ... edback.pdf
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MFB op impulsgecompenseerde woofers

Bericht door Pjotr »

Rene_Nhz schreef:
Je kunt dus met stoomsturing van 1 woofer met sensor de andere woofer zonder sensor met (gewoon) spanningssturing doen en evt in aparte kast.
Hoe moet ik dat zien: 2 woefers parallel op 1 stroomversterker? Of 2 versterkers: Eentje stroomgestuurd en eentje spanningsgestuurd :think: Lijkt mij dat de sturing voor een stroomversterker niet hetzelfde is als voor een spanningsversterker voor een zelfde responsie.
Rene_Nhz
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 8:18

Re: MFB op impulsgecompenseerde woofers

Bericht door Rene_Nhz »

2 aparte versterkers. 1 versterker als stroom geschakeld en hier zit de MFB lus op. De andere versterker is als spanningsversterker geschakeld en heeft de ingang gekoppeld met de uitgang van de stroomversterker (verzwakt).

Je kunt 1 van de versterkers nog uit fase zetten zodat je geen bus pumping hebt. 1 van de luidsprekers moet dan ook uit fase.

Voor meer details zie/zoek op "tentamenvraag" MFBlabs
Hoe kan het dat een systeem met een hoge Q (wat een systeemeigenschap is) toch een FRF meting geven met een lage Q?
Antwoord: omdat je een systeem output (de spanning op de spreekspoel, die het gevolg is van de stroom en de complexe impedantie die ook de resonantie omvat) als input van je meting hebt genomen. Daar zit die zelfde hoge Q in en dus zie je die niet meer als je de output door de input deelt (wat de FRF is)
Groet,

Rene
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: MFB op impulsgecompenseerde woofers

Bericht door SSassen »

Mijn 2-eurocent? Wat zijn jullie ontzettend complex bezig heren, als je voor een gesloten sub de Q gewoon laag kiest (<0.6), daar een fatsoenlijke woofer voor gebruikt met voldoende Xmax (>12 inch) en die ordentelijk aanstuurt met een fatsoenlijke versterker (>200W) dan is mijns inziens MFB e.d. een beetje gerommel in de marge? Dat je met MFB uit een feitelijk te klein kastje meer laag kan persen en dit ook kwa vervorming nog enigzins in de hand kan houden staat niet ter discussie, maar daar heb ik het nu even niet over.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: MFB op impulsgecompenseerde woofers

Bericht door ds23man »

Rene_Nhz schreef:
2 aparte versterkers. 1 versterker als stroom geschakeld en hier zit de MFB lus op. De andere versterker is als spanningsversterker geschakeld en heeft de ingang gekoppeld met de uitgang van de stroomversterker (verzwakt).

Je kunt 1 van de versterkers nog uit fase zetten zodat je geen bus pumping hebt. 1 van de luidsprekers moet dan ook uit fase.

Voor meer details zie/zoek op "tentamenvraag" MFBlabs
Hoe kan het dat een systeem met een hoge Q (wat een systeemeigenschap is) toch een FRF meting geven met een lage Q?
Antwoord: omdat je een systeem output (de spanning op de spreekspoel, die het gevolg is van de stroom en de complexe impedantie die ook de resonantie omvat) als input van je meting hebt genomen. Daar zit die zelfde hoge Q in en dus zie je die niet meer als je de output door de input deelt (wat de FRF is)
Groet,

Rene
Klopt niet helemaal, je kunt het ingangssignaal van de stroomversterker direct naar de 2e versterker koppelen.
Rene_Nhz
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 8:18

Re: MFB op impulsgecompenseerde woofers

Bericht door Rene_Nhz »

Oh ja, is natuurlijk hetzelfde signaal.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: MFB op impulsgecompenseerde woofers

Bericht door Shadow »

SSassen schreef:
Xmax >12 inch
Ik zoek ook nog een woofer met meer dan 12 inch Xmax Sander :rock:
Maar als je HJ z’n CSS SDX12 met mfb gehoord hebt in een kastje van 25 liter dan ben je wel mee hoor O:)
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: MFB op impulsgecompenseerde woofers

Bericht door motoindo »

SSassen schreef:
Wat zijn jullie ontzettend complex bezig heren,
Lekker toch ?
Rene_Nhz schreef:
Oh ja, is natuurlijk hetzelfde signaal.
Tenzij je er 1tje aan de ingang inverteert en dan aan de uitgang de woofert weer omdraait om weer in fase te zijn. Opzich wel slim ter voorkoming van bus pumping. Of hebben die UCD modulen daar geen last van ?
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: MFB op impulsgecompenseerde woofers

Bericht door Hans Nootdorp »

motoindo schreef:
....Overigens Hans, had je al kans gezien een plaatje te schieten van die Tangband ? ....:

TBwoof.jpg
Bij deze:
DSC00874.JPG
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: MFB op impulsgecompenseerde woofers

Bericht door Shadow »

Plek zat!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: MFB op impulsgecompenseerde woofers

Bericht door SSassen »

Ik heb twee van deze 15" woofers op de plank liggen, daar past een hele verzameling MFB sensoren op ... :mrgreen:
stw350f188pr0104-2.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MFB op impulsgecompenseerde woofers

Bericht door Pjotr »

Misschien wil Hans die wel van je overnemen voor zijn impuls gecompenseerd plan? :hide: :lol: :relax:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: MFB op impulsgecompenseerde woofers

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Misschien wil Hans die wel van je overnemen voor zijn impuls gecompenseerd plan? :hide: :lol: :relax:
Alleen de woofers wegen al 25kg per stuk, geen idee of Hans z'n huis is berekend op een dergelijke vloerbelasting?
Gebruikersavatar
Matthijs1969
Berichten: 101
Lid geworden op: do 07 sep 2017, 14:02
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: MFB op impulsgecompenseerde woofers

Bericht door Matthijs1969 »

Mosez griebel wat grote mofo’s :shock:

Heeft zeker de bijnaam “jambay“ :lol:
Laatst gewijzigd door Matthijs1969 op do 27 feb 2020, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MFB op impulsgecompenseerde woofers

Bericht door Pjotr »

motoindo schreef:
SSassen schreef:
Wat zijn jullie ontzettend complex bezig heren,
Lekker toch ?
Rene_Nhz schreef:
Oh ja, is natuurlijk hetzelfde signaal.
Tenzij je er 1tje aan de ingang inverteert en dan aan de uitgang de woofert weer omdraait om weer in fase te zijn. Opzich wel slim ter voorkoming van bus pumping. Of hebben die UCD modulen daar geen last van ?
Is sowieso een virtueel probleem....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: MFB op impulsgecompenseerde woofers

Bericht door Henkjan »

wat is bus pompen?
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: MFB op impulsgecompenseerde woofers

Bericht door Hans Nootdorp »

Henkjan schreef:
wat is bus pompen?
Ik denk: 2 versterkers die beide tegelijkertijd (zowel bij de positieve als negatieve delen van het signaal) hun stroom uit dezelfde voedingsrail halen (bij een sysmmetrische voeding).
Als je die versterkers in tegenfase aanstuurt, halen ze steeds om de beurt hun stroom uit beide voedingsrails. Dat halveert ongeveer de rimpelspanning op de voeding. En als je de voeding nog moeten bouwen: je kan daardoor met 2x zo kleine voedingselco's volstaat. Vind ik wel slim bedacht...
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op do 27 feb 2020, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: MFB op impulsgecompenseerde woofers

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
motoindo schreef:
SSassen schreef:
Wat zijn jullie ontzettend complex bezig heren,
Lekker toch ?
Rene_Nhz schreef:
Oh ja, is natuurlijk hetzelfde signaal.
Tenzij je er 1tje aan de ingang inverteert en dan aan de uitgang de woofert weer omdraait om weer in fase te zijn. Opzich wel slim ter voorkoming van bus pumping. Of hebben die UCD modulen daar geen last van ?
Is sowieso een virtueel probleem....
Yep. Komt alleen voor bij slecht ontworpen halfbridge klasse D ontwerpen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MFB op impulsgecompenseerde woofers

Bericht door Pjotr »

Ook dan niet. Het kan alleen als je puur alleen een spoel aan de uitgang van de versterker hangt en dan nog is het beperkt.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: MFB op impulsgecompenseerde woofers

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: MFB op impulsgecompenseerde woofers

Bericht door motoindo »

SSassen schreef:
daar past een hele verzameling MFB sensoren op ... :mrgreen:
voicecoil.jpg
Daar heb je wel een leuk versterkertje voor nodig om in beweging te krijgen.
fp6400.png
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: MFB op impulsgecompenseerde woofers

Bericht door motoindo »

The majority of the energy flow-ing back to the supply is from the energy stored in the inductor in the output LPF.
Die LC aan de uitgang heeft de UCD ook ???
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: MFB op impulsgecompenseerde woofers

Bericht door ds23man »

Daarom zeg ik: een slecht ontworpen... Zoals Peter al zegt, het is tegenwoordig een virtueel probleem.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MFB op impulsgecompenseerde woofers

Bericht door Pjotr »

Op de site van Hypex heeft een paper van Bruno gestaan waarin hij e.e.a. goed uit de doeken doet. Kan het ff niet vinden zo gauw.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”