Conclusie is dus dat je bij de gemeten driver stroomsturing kan toepassen met zijn voordelen qua vervorming en de niet gemeten drivers, of ze nu samen in een kast zitten of niet het zelfde spanningssignaal moet aanbieden als de gemeten driver met feedback uit de regelaar krijgt. Het grappige is namelijk dat dat signaal zowel de correctie van de vervorming door de stroomsturing als de correctie van de vervorming door MFB en de verlaging van de resonantiefrequentie bevat. Het enige wat ontbreekt is een correctie op afwijkende factoren.
Rob
Je kunt dus met stoomsturing van 1 woofer met sensor de andere woofer zonder sensor met (gewoon) spanningssturing doen en evt in aparte kast.
Bij 2 woofers in 1 kast kun je nog overwegen om 1 van de woofers met de magneet naar buiten te monteren om zo niet lineaire vervorming te verminderen.
Zie ook Sensorless Velocity FeedbackSubwoofer:
In dit onderzoek geeft het voornamelijk verbering onder de 40Hz.
Groet,
Rene
Laatst gewijzigd door Rene_Nhz op do 27 feb 2020, 13:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Je kunt dus met stoomsturing van 1 woofer met sensor de andere woofer zonder sensor met (gewoon) spanningssturing doen en evt in aparte kast.
Hoe moet ik dat zien: 2 woefers parallel op 1 stroomversterker? Of 2 versterkers: Eentje stroomgestuurd en eentje spanningsgestuurd Lijkt mij dat de sturing voor een stroomversterker niet hetzelfde is als voor een spanningsversterker voor een zelfde responsie.
2 aparte versterkers. 1 versterker als stroom geschakeld en hier zit de MFB lus op. De andere versterker is als spanningsversterker geschakeld en heeft de ingang gekoppeld met de uitgang van de stroomversterker (verzwakt).
Je kunt 1 van de versterkers nog uit fase zetten zodat je geen bus pumping hebt. 1 van de luidsprekers moet dan ook uit fase.
Voor meer details zie/zoek op "tentamenvraag" MFBlabs
Hoe kan het dat een systeem met een hoge Q (wat een systeemeigenschap is) toch een FRF meting geven met een lage Q?
Antwoord: omdat je een systeem output (de spanning op de spreekspoel, die het gevolg is van de stroom en de complexe impedantie die ook de resonantie omvat) als input van je meting hebt genomen. Daar zit die zelfde hoge Q in en dus zie je die niet meer als je de output door de input deelt (wat de FRF is)
Mijn 2-eurocent? Wat zijn jullie ontzettend complex bezig heren, als je voor een gesloten sub de Q gewoon laag kiest (<0.6), daar een fatsoenlijke woofer voor gebruikt met voldoende Xmax (>12 inch) en die ordentelijk aanstuurt met een fatsoenlijke versterker (>200W) dan is mijns inziens MFB e.d. een beetje gerommel in de marge? Dat je met MFB uit een feitelijk te klein kastje meer laag kan persen en dit ook kwa vervorming nog enigzins in de hand kan houden staat niet ter discussie, maar daar heb ik het nu even niet over.
2 aparte versterkers. 1 versterker als stroom geschakeld en hier zit de MFB lus op. De andere versterker is als spanningsversterker geschakeld en heeft de ingang gekoppeld met de uitgang van de stroomversterker (verzwakt).
Je kunt 1 van de versterkers nog uit fase zetten zodat je geen bus pumping hebt. 1 van de luidsprekers moet dan ook uit fase.
Voor meer details zie/zoek op "tentamenvraag" MFBlabs
Hoe kan het dat een systeem met een hoge Q (wat een systeemeigenschap is) toch een FRF meting geven met een lage Q?
Antwoord: omdat je een systeem output (de spanning op de spreekspoel, die het gevolg is van de stroom en de complexe impedantie die ook de resonantie omvat) als input van je meting hebt genomen. Daar zit die zelfde hoge Q in en dus zie je die niet meer als je de output door de input deelt (wat de FRF is)
Groet,
Rene
Klopt niet helemaal, je kunt het ingangssignaal van de stroomversterker direct naar de 2e versterker koppelen.
Ik zoek ook nog een woofer met meer dan 12 inch Xmax Sander
Maar als je HJ z’n CSS SDX12 met mfb gehoord hebt in een kastje van 25 liter dan ben je wel mee hoor
Tenzij je er 1tje aan de ingang inverteert en dan aan de uitgang de woofert weer omdraait om weer in fase te zijn. Opzich wel slim ter voorkoming van bus pumping. Of hebben die UCD modulen daar geen last van ?
Tenzij je er 1tje aan de ingang inverteert en dan aan de uitgang de woofert weer omdraait om weer in fase te zijn. Opzich wel slim ter voorkoming van bus pumping. Of hebben die UCD modulen daar geen last van ?
Ik denk: 2 versterkers die beide tegelijkertijd (zowel bij de positieve als negatieve delen van het signaal) hun stroom uit dezelfde voedingsrail halen (bij een sysmmetrische voeding).
Als je die versterkers in tegenfase aanstuurt, halen ze steeds om de beurt hun stroom uit beide voedingsrails. Dat halveert ongeveer de rimpelspanning op de voeding. En als je de voeding nog moeten bouwen: je kan daardoor met 2x zo kleine voedingselco's volstaat. Vind ik wel slim bedacht...
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op do 27 feb 2020, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Tenzij je er 1tje aan de ingang inverteert en dan aan de uitgang de woofert weer omdraait om weer in fase te zijn. Opzich wel slim ter voorkoming van bus pumping. Of hebben die UCD modulen daar geen last van ?
Is sowieso een virtueel probleem....
Yep. Komt alleen voor bij slecht ontworpen halfbridge klasse D ontwerpen.
The majority of the energy flow-ing back to the supply is from the energy stored in the inductor in the output LPF.
Die LC aan de uitgang heeft de UCD ook ???