toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Pjotr »

Dan zit dat wel goed. Vermoed zo dat die brom van de voeding van je buisje af komt. Als dat zo is en je verdubbelt de voedingscondensator dan zou de brom af moeten nemen.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Pjotr schreef:
Dan zit dat wel goed. Vermoed zo dat die brom van de voeding van je buisje af komt. Als dat zo is en je verdubbelt de voedingscondensator dan zou de brom af moeten nemen.
Dat had ik al uitgesloten, zonder buisje, en bijbehorende voeding is de brom er ook. :(
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Zijn er nog andere dingen die ik kan meten / proberen? [-o<
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Pjotr »

Lastig. Zo te zien zit alles op 1 print en is daar weinig fout aan doen of te bedraden. Check, check, dubbelcheck alles nog eens of alles op de goede plek zit, de juiste waarde heeft en de goede kant op staat (diodes, elco's). Of toch gewoon een (aard)draadje wat niet goed is of ontbreekt?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Dat checken heb ik al een keer of tig gedaan. Aansluiten kan bijna niet verkeerd.
De print heb ik niet zelf opgebouwd, en de solderingen heb ik allemaal gechecked.
Hier en daar wijken de waardes wel iets af van het schema.
Wat mij b.v. opvalt, zijn de condensatoren die direct achter de ingang zitten, bij mij 4,7µf
zijn, en in het schema 2,2µf. Maar ik weet niet wat voor effect dat zou hebben, en of het
uitmaakt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Pjotr »

Nah, daar zal ie niet van gaan brommen. Zit er ook niet elcot'je verkeerd om? Op zich is de LM3886 een erg probleemloos ding.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Pjotr schreef:
Nah, daar zal ie niet van gaan brommen. Zit er ook niet elcot'je verkeerd om? Op zich is de LM3886 een erg probleemloos ding.
Ik ga de elco's eens bekijken. Maar als die verkeerd om zit, knalt ie dan niet.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Elco's zitten allemaal goed. Wat mij nog wel op viel, als ik de voeding voor de buis niet
aangesloten heb, en ik raak het koelprofiel van de lm aan, bromt hij harder. Heb ik de
voeding van de buis wel aan, kan ik het profiel aanraken zonder brom. Zou het profiel
dan misschien contact maken met de Lm, of werkt het gewoon als antenne?

Kun je een lm testen zonder koeling, of is het dan heel snel afgelopen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Pjotr »

toetertje schreef:

Kun je een lm testen zonder koeling, of is het dan heel snel afgelopen?
Nee dat gaat niet, dan wordt ie echt te heet. Overigens zit het huis van de LM aan de -Vb vast. Als je het zo niet kan vinden moet misschien toch iemand anders a.d.h. van het schema het hele ding eens doormeten. Of i.i.g. ook eens optisch nakijken. Een 2e ziet vaak wel de fout waar jij misschien overheen kijkt.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Nu heb ik exact zo'n zelfde print liggen. Deze heb ik net even aangesloten, op een eigen trafo.
En deze doet exact hetzelfde. Ben toch bang dat het een ontwerpfoutje is in het schema of zo.
Misschien toch maar weer speakers met een lager rendement. :-"
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Shadow »

Misschien uitkijken naar een ander ontwerp? Wat Peter zegt, ik heb staks 4 versterkers met deze chip in de CA versterker serie, gewoon een goed ding! Dan hebben ze in deze wel een fout gemaakt idd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Barry2001 »

Waar komt dat versterker bordje vandaan, China?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Barry2001 schreef:
Waar komt dat versterker bordje vandaan, China?
Ik voel een "zie je nou wel" aankomen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Shadow »

Nee maar wel een ‘dat kun je een beetje verwachten’ ik denk ook zeker dat het buizen stuurtrapje niet mee helpt...
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door FR_Aad »

Zijn het LM3886T of LM3886TF ?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Shadow schreef:
Nee maar wel een ‘dat kun je een beetje verwachten’ ik denk ook zeker dat het buizen stuurtrapje niet mee helpt...
Dat is waar, en de prijs was er ook naar. Maar buiten dat, heb ik er al 2 jaar heerlijk van kunnen
genieten, en dat kan ik in principe nog. Kwestie van gewoon mijn oude speakers terugzetten. :D
Waarschijnlijk is dat buizentrapje, juist datgene wat deze versterker voor mij zo aantrekkelijk maak.
En dat is ook niet de veroorzaker van de brom.

Het is de geisoleerde versie. En ze maken geen contact met het koelprofiel.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Pjotr »

Heb je er een schema van zodat we er hier naar kunnen kijken?
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door FR_Aad »

toetertje schreef:
Het is de geisoleerde versie. En ze maken geen contact met het koelprofiel.
Ok, dus dat kunnen we ook uitsluiten.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Pjotr schreef:
Heb je er een schema van zodat we er hier naar kunnen kijken?
Schema stond al in het topic.
Bijlagen
LM3886-Tube-NVT.jpg
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

In dit schema staan een paar aanpassingen voor brugschakeling. Dit is nog niet uitgevoerd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Barry2001 »

toetertje schreef:
Barry2001 schreef:
Waar komt dat versterker bordje vandaan, China?
Ik voel een "zie je nou wel" aankomen. :mrgreen:
Zo bedoelde ik ‘m niet :mrgreen: maar dan zijn de componenten op je bordje zelfs verdacht, zoals elco’s. Je weet het gewoon niet met die China meuk.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Barry2001 schreef:
toetertje schreef:
Barry2001 schreef:
Waar komt dat versterker bordje vandaan, China?
Ik voel een "zie je nou wel" aankomen. :mrgreen:
Zo bedoelde ik ‘m niet :mrgreen: maar dan zijn de componenten op je bordje zelfs verdacht, zoals elco’s. Je weet het gewoon niet met die China meuk.
Lag ook allang in de planning, stapje bij beetje het een en ander aan te pakken.
Beginnen met de gelijkrichter, dan weer een tijdje luisteren, dan de afvlakking..... enz........ t/m Kurk.
Lijkt mij gewoon een leuke ontdekkingsreis.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Barry2001 »

Ja kan ik me voorstellen hoor. Je hebt niet de mogelijkheid om te meten dacht ik, scoop? Om de voeding te bekijken, deugen de elco’s.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Shadow »

toetertje schreef:
Barry2001 schreef:
toetertje schreef:

Ik voel een "zie je nou wel" aankomen. :mrgreen:
Zo bedoelde ik ‘m niet :mrgreen: maar dan zijn de componenten op je bordje zelfs verdacht, zoals elco’s. Je weet het gewoon niet met die China meuk.
Lag ook allang in de planning, stapje bij beetje het een en ander aan te pakken.
Beginnen met de gelijkrichter, dan weer een tijdje luisteren, dan de afvlakking..... enz........ t/m Kurk.
Lijkt mij gewoon een leuke ontdekkingsreis.
Koop eens zo’n bordje;

https://www.diyclassd.com/product/ucd180hg-with-hxr/5

O:) Met alle respect maar een bordje zoals je nu hebt is waarschijnlijk een paar tientjes en je kunt er nog wel 100 euro tegen aan gooien, dan kun je beter gelijk een paar UCD180 bordjes kopen, of nog beter, mee doen met CA mk2 die Peter aan het ontwerpen is, ben je ook een paar honderd euro verder, maar heb je wel een mooie bromvrije versterker. Of dit moet pure bezigheidstherapie zijn, dan heb ik niks gezegd :-$
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

De ucd180 en 400 heb ik hier al gehad.
Heb ook icepower en andere klasse d versterkers gehad, en ook de lm4780.
Die doen het allemaal erg goed, en ik geloof dat heel veel mensen daar toch
erg gelukkig van worden, maar het raakt mij niet, en dan ben ik met 15 min. klaar met luisteren.
Plaats reactie