toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Dan zit dat wel goed. Vermoed zo dat die brom van de voeding van je buisje af komt. Als dat zo is en je verdubbelt de voedingscondensator dan zou de brom af moeten nemen.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Dat had ik al uitgesloten, zonder buisje, en bijbehorende voeding is de brom er ook.Pjotr schreef:Dan zit dat wel goed. Vermoed zo dat die brom van de voeding van je buisje af komt. Als dat zo is en je verdubbelt de voedingscondensator dan zou de brom af moeten nemen.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Zijn er nog andere dingen die ik kan meten / proberen? 
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Lastig. Zo te zien zit alles op 1 print en is daar weinig fout aan doen of te bedraden. Check, check, dubbelcheck alles nog eens of alles op de goede plek zit, de juiste waarde heeft en de goede kant op staat (diodes, elco's). Of toch gewoon een (aard)draadje wat niet goed is of ontbreekt?
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Dat checken heb ik al een keer of tig gedaan. Aansluiten kan bijna niet verkeerd.
De print heb ik niet zelf opgebouwd, en de solderingen heb ik allemaal gechecked.
Hier en daar wijken de waardes wel iets af van het schema.
Wat mij b.v. opvalt, zijn de condensatoren die direct achter de ingang zitten, bij mij 4,7µf
zijn, en in het schema 2,2µf. Maar ik weet niet wat voor effect dat zou hebben, en of het
uitmaakt.
De print heb ik niet zelf opgebouwd, en de solderingen heb ik allemaal gechecked.
Hier en daar wijken de waardes wel iets af van het schema.
Wat mij b.v. opvalt, zijn de condensatoren die direct achter de ingang zitten, bij mij 4,7µf
zijn, en in het schema 2,2µf. Maar ik weet niet wat voor effect dat zou hebben, en of het
uitmaakt.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Nah, daar zal ie niet van gaan brommen. Zit er ook niet elcot'je verkeerd om? Op zich is de LM3886 een erg probleemloos ding.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Ik ga de elco's eens bekijken. Maar als die verkeerd om zit, knalt ie dan niet.Pjotr schreef:Nah, daar zal ie niet van gaan brommen. Zit er ook niet elcot'je verkeerd om? Op zich is de LM3886 een erg probleemloos ding.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Elco's zitten allemaal goed. Wat mij nog wel op viel, als ik de voeding voor de buis niet
aangesloten heb, en ik raak het koelprofiel van de lm aan, bromt hij harder. Heb ik de
voeding van de buis wel aan, kan ik het profiel aanraken zonder brom. Zou het profiel
dan misschien contact maken met de Lm, of werkt het gewoon als antenne?
Kun je een lm testen zonder koeling, of is het dan heel snel afgelopen?
aangesloten heb, en ik raak het koelprofiel van de lm aan, bromt hij harder. Heb ik de
voeding van de buis wel aan, kan ik het profiel aanraken zonder brom. Zou het profiel
dan misschien contact maken met de Lm, of werkt het gewoon als antenne?
Kun je een lm testen zonder koeling, of is het dan heel snel afgelopen?
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Nee dat gaat niet, dan wordt ie echt te heet. Overigens zit het huis van de LM aan de -Vb vast. Als je het zo niet kan vinden moet misschien toch iemand anders a.d.h. van het schema het hele ding eens doormeten. Of i.i.g. ook eens optisch nakijken. Een 2e ziet vaak wel de fout waar jij misschien overheen kijkt.toetertje schreef:
Kun je een lm testen zonder koeling, of is het dan heel snel afgelopen?
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Nu heb ik exact zo'n zelfde print liggen. Deze heb ik net even aangesloten, op een eigen trafo.
En deze doet exact hetzelfde. Ben toch bang dat het een ontwerpfoutje is in het schema of zo.
Misschien toch maar weer speakers met een lager rendement.
En deze doet exact hetzelfde. Ben toch bang dat het een ontwerpfoutje is in het schema of zo.
Misschien toch maar weer speakers met een lager rendement.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Misschien uitkijken naar een ander ontwerp? Wat Peter zegt, ik heb staks 4 versterkers met deze chip in de CA versterker serie, gewoon een goed ding! Dan hebben ze in deze wel een fout gemaakt idd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Waar komt dat versterker bordje vandaan, China?
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Ik voel een "zie je nou wel" aankomen.Barry2001 schreef:Waar komt dat versterker bordje vandaan, China?
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Nee maar wel een ‘dat kun je een beetje verwachten’ ik denk ook zeker dat het buizen stuurtrapje niet mee helpt...
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Dat is waar, en de prijs was er ook naar. Maar buiten dat, heb ik er al 2 jaar heerlijk van kunnenShadow schreef:Nee maar wel een ‘dat kun je een beetje verwachten’ ik denk ook zeker dat het buizen stuurtrapje niet mee helpt...
genieten, en dat kan ik in principe nog. Kwestie van gewoon mijn oude speakers terugzetten.
Waarschijnlijk is dat buizentrapje, juist datgene wat deze versterker voor mij zo aantrekkelijk maak.
En dat is ook niet de veroorzaker van de brom.
Het is de geisoleerde versie. En ze maken geen contact met het koelprofiel.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Heb je er een schema van zodat we er hier naar kunnen kijken?
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Ok, dus dat kunnen we ook uitsluiten.toetertje schreef:Het is de geisoleerde versie. En ze maken geen contact met het koelprofiel.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Schema stond al in het topic.Pjotr schreef:Heb je er een schema van zodat we er hier naar kunnen kijken?
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
In dit schema staan een paar aanpassingen voor brugschakeling. Dit is nog niet uitgevoerd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Zo bedoelde ik ‘m niettoetertje schreef:Ik voel een "zie je nou wel" aankomen.Barry2001 schreef:Waar komt dat versterker bordje vandaan, China?
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Lag ook allang in de planning, stapje bij beetje het een en ander aan te pakken.Barry2001 schreef:Zo bedoelde ik ‘m niettoetertje schreef:Ik voel een "zie je nou wel" aankomen.Barry2001 schreef:Waar komt dat versterker bordje vandaan, China?maar dan zijn de componenten op je bordje zelfs verdacht, zoals elco’s. Je weet het gewoon niet met die China meuk.
Beginnen met de gelijkrichter, dan weer een tijdje luisteren, dan de afvlakking..... enz........ t/m Kurk.
Lijkt mij gewoon een leuke ontdekkingsreis.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Ja kan ik me voorstellen hoor. Je hebt niet de mogelijkheid om te meten dacht ik, scoop? Om de voeding te bekijken, deugen de elco’s.
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
Koop eens zo’n bordje;toetertje schreef:Lag ook allang in de planning, stapje bij beetje het een en ander aan te pakken.Barry2001 schreef:Zo bedoelde ik ‘m niettoetertje schreef:
Ik voel een "zie je nou wel" aankomen.maar dan zijn de componenten op je bordje zelfs verdacht, zoals elco’s. Je weet het gewoon niet met die China meuk.
Beginnen met de gelijkrichter, dan weer een tijdje luisteren, dan de afvlakking..... enz........ t/m Kurk.
Lijkt mij gewoon een leuke ontdekkingsreis.
https://www.diyclassd.com/product/ucd180hg-with-hxr/5
Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker
De ucd180 en 400 heb ik hier al gehad.
Heb ook icepower en andere klasse d versterkers gehad, en ook de lm4780.
Die doen het allemaal erg goed, en ik geloof dat heel veel mensen daar toch
erg gelukkig van worden, maar het raakt mij niet, en dan ben ik met 15 min. klaar met luisteren.
Heb ook icepower en andere klasse d versterkers gehad, en ook de lm4780.
Die doen het allemaal erg goed, en ik geloof dat heel veel mensen daar toch
erg gelukkig van worden, maar het raakt mij niet, en dan ben ik met 15 min. klaar met luisteren.
