toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Ah!buis schreef:
toetertje schreef:
Eerder had je het over de ingang kortsluiten met een 1 ohm weerstand, vanwege de offset.
Waar komt die dan?
Wie had 't daar nou over :?

John had het daarover, eerder in het topic, maar dat geldt dan voor parallel schakelen.

In het schema zie ik nu wat ik moet doen, nu even puzzelen hoe ik dat op de printplaat
aan ga passen. Het mooiste zou zijn, dat het ook weer terug naar origineel kan.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Ik heb een klein probleempje met de versterker.
Nu zat er al een kleine brom in de versterker, maar dit was zo minimaal, dat ik daarmee kon leven.
Maar, ik heb nu andere speakers, met een stuk hoger rendement, nu is de brom toch wel hoorbaar.
Waar en hoe moet ik beginnen met zoeken?
Hij bromt al zonder bron aangesloten. Verder is er niets verbonden met aarde, er is ook niets van
de schakeling verbonden met de behuizing.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Even om niet het hele topic door te hoeven spitten, het ging om deze.
Bijlagen
20160515_181423.jpg
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door John P »

Ik heb een brom weg gekregen door alle Gnd kabels bij elkaar te brengen (sterschakeling) en deze te solderen aan JP2, een soldeerjumper aan de onderzijde van de print. Daar komen de Gnd van de voeding en de Gnd van de versterking samen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door ray5150 »

Ik vertrouw dat netfilter niet zo. zie ook dat de aarde daar ook niet aan de kastmassa is aangesloten.
Bekabeling is op zich wel keurig netjes uitgevoerd. :goedzo:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

ray5150 schreef:
Ik vertrouw dat netfilter niet zo. zie ook dat de aarde daar ook niet aan de kastmassa is aangesloten.
Bekabeling is op zich wel keurig netjes uitgevoerd. :goedzo:
De aarde is nergens aan de kast aangesloten. Ik weet ook niet of het netfilter zo zin heeft, maar had hem toch liggen. :)
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Bah, kan nog steeds niet vinden waar die brom nu vandaan komt.
Heb alle bekabeling losgehaald, en wat testjes gedaan.
Heb het buisje eruit gehaald, en de gloeivoedingstrafo afgekoppeld.
Nu met alleen de voedingstrafo van de lm, en een luidspreker eraan bromt hij al.
Het moet dus bijna op het printje zitten. :cry:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door John P »

Het probleem zit er waarschijnlijk in dat de twee grounds via een langere omweg met elkaar zijn verbonden. In het schema zijn dat respectievelijk het driehoekje en de drie streepjes.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Het schema is net zoals ik een beetje wazig. Ik zie meerdere driehoekjes en streepjes,
dus ik weet niet precies welke je bedoelt, en wat ik daaraan zou moeten doen.
Maar, op zich is daar niets aan verandert, en volgens mij was hij in het begin stil. :think:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Shadow »

toetertje schreef:
De aarde is nergens aan de kast aangesloten.
Waarom niet? De boel is nou niet bepaald ‘dubbel geïsoleerd’ opgebouwd? Kast aan aarde leggen en signaal ground aan de kast leggen met 100R/100nF parallel en je bent er vanaf is mijn idee.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Maar, heeft dat ook effect, als de versterker niet op een geaard stopcontact zit aangesloten?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Shadow »

Nee, maar wat je nu gebouwd hebt is een klasse 0 apparaat en in geval van een defect sta je onder stroom, je kunt dus opschalen naar klasse 1 en de boel aarden, een geaard stopcontact verzorgen en dan ben je een eind onderweg. Je kan ook doorgaan voor klasse 2; dubbel geïsoleerd maar dat houd in dat je een niet geleidende behuizing moet gebruiken en de mogelijkheid tot een geaard snoer aansluiten weg moet halen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrisc ... eidsklasse

De manier waarop je trafo’s gemonteerd zijn is een deel van de oplossing, als je deze niet meer met een stalen bout door de behuizing monteert, maar op een geïsoleerde plaat ben je al onderweg, misschien de signaal aarde nog aansluiten via de eerder genoemde RC op de voedings 0.
Ik bouw alles ‘hard’ op en gebruik altijd geaarde stopcontacten voor mijn eigenbouw knutsels. Als ik naar je soldeerwerk aan het netfilter en de schakelprint kijk idem dito, als daar een draad los raakt en tegen de behuizing komt... :shock: krimpkousje erom voorkomt veel ellende!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Henkjan »

Shadow schreef:
.... klasse 2; dubbel geïsoleerd maar dat houd in dat je een niet geleidende behuizing moet gebruiken en de mogelijkheid tot een geaard snoer aansluiten weg moet halen.
dat heb ik nou nooit begrepen, waarom mag daar dan geen geaard snoer aan?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Henkjan »

toetertje schreef:
Het schema is net zoals ik een beetje wazig...
:rofl:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Shadow »

Henkjan schreef:
Shadow schreef:
.... klasse 2; dubbel geïsoleerd maar dat houd in dat je een niet geleidende behuizing moet gebruiken en de mogelijkheid tot een geaard snoer aansluiten weg moet halen.
dat heb ik nou nooit begrepen, waarom mag daar dan geen geaard snoer aan?
Omdat dat geen zin heeft bij een niet geleidende behuizing? Dus dan ook niet de indruk wekken dat je geaard bent en vergeet niet dat er achter regelgeving niet per sé logica hoeft te zitten :lol:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Wat de solderingen betreft, heb je helemaal gelijk.
Dit had niet zo gemoeten, en stond ook al op het lijstje om aan te pakken.
De bouten door de trafo's, daar had ik niet bij nagedacht.
Ik heb geen enkele geaard stopcontact in de woonkamer, dus dat wordt wel een dingetje.
Dat is ook de reden dat ik geprobeerd heb, niets van de elektronica de behuizing te laten raken.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Shadow »

Ik snap het, je bent ook al bijna klaar, net ff die laatste dingetjes nog :goedzo:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Shadow schreef:
Ik snap het, je bent ook al bijna klaar, net ff die laatste dingetjes nog :goedzo:
Ahum, de versterker staat al 2 jaar naar volle tevredenheid te spelen.
Alleen ik heb onlangs andere speakers aangeschaft, met een veel hoger rendement.
En nu valt het op dat er een brom in zit. En dat wil ik niet. :boos: :cry:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Shadow »

Dus? Was je nog niet klaar :lol:
Uhm met deze lm3886 print zou het zo maar kunnen dat je via het buis circuit wat mee pakt, het is een China ontwerp toch?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door John P »

LM3886hum.PNG
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Shadow schreef:
Dus? Was je nog niet klaar :lol:
Uhm met deze lm3886 print zou het zo maar kunnen dat je via het buis circuit wat mee pakt, het is een China ontwerp toch?
Ik had het buisje er uit gehaald, en de voeding van de gloeispanning af gekoppeld. De brom verandert niet. Dus was mijn gedachte, dat het in de eindtrap zit.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

John P schreef:
LM3886hum.PNG
Ik was al op zoek naar jp2, maar kwam hem niet tegen.
Dus normaal gesproken is 1 met 2 verbonden. En mocht je last van een brom hebben,
dan niet daar verbinden, maar 1 en 2 afzonderlijk naar de behuizing en daar verbinden?

Edit: Jp2 inmiddels gevonden. Zit naast jp1, nooit verwacht, :oops:
en stond bij mij niet aangegeven op de print.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Shadow »

Kijk we komen er wel, :lol:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Shadow schreef:
Kijk we komen er wel, :lol:
Niet op de zaken vooruit lopen hoor, ik ben er nog lang niet. ](*,)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Shadow »

Let ook op dat het heel goed in het ontwerp al fout gegaan kan zijn, Peter (Pjotr) heeft ook een ontwerp met de 3886 gemaakt, dat was een ander concept als hier, maar hij heeft toch een zeer goede versterker neergezet op basis van de LM3886, ik luister er dagelijks naar O:)
Plaats reactie