Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

Shadow schreef:
Hoe staan ze opgesteld? Doe eens een foto van je luisterplek met je speakers in zicht?
Geen foto beschikbaar nu; maar het is vrijwel perfect symmetrisch. Het is op zolder. Enige verschil rechts is dat ik daar een Velux heb zitten die er links niet zit.

Maar belangrijker: met andere speakers heb ik het probleem niet :?
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

Zou een defect aan een condensator voor zo'n balansverschil kunnen zorgen? Alle andere componenten kan ik redelijk op hun werking beoordelen, maar de condensatoren niet.
Of is dit onwaarschijnlijk?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door Shadow »

Kan zeker wel.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door VintageHarry »

Verwissel dan eens de midranges onderling van box?
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

Van de week een aantal metingen gedaan en daaruit moet ik concluderen dat het aan de akoestiek ligt.

- Alle drivers (ook de rechter) aan de linkerkant in de linker kast gemeten en ze meten vrijwel identiek.
- Toen fullrange gemeten met filter A en daarna met filter B. Geen verschil tussen de filters.
- Linker en rechter speaker fullrange en op hun eigen positie gemeten (1 mtr.) en dan zie je wel een verschil maar nog relatief klein.
- Op de luisterplek is het verschil tussen links en rechts al wat groter.

Gehoormatig lijkt het verschil groter dan de meting doet vermoeden.

Anyhow.

Het filter heb ik nog weer verder aangepast. De Neo8s en Neo3pdr hebben een wat steiler filter gekregen. Neo8s 2e orde en Neo3pdr een 4e orde. Dat was een enorme verbetering qua rust.

Nu eindelijk een filter waar ik langer dan 15 minuten naar kan luisteren zonder chagrijnig te worden en dat ik aan iemand anders zou durven laten horen.

Wie had eigenlijk gezegd dat het een leuke hobby was?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door hannesie »

Als je aan het eind van de beslommeringen kunt zeggen "het is aardig gelukt" , komt dat ook idee/gevoel toch ook wel......!!

Leuke hobby, het houdt je aardig van de straat!! :sure: :sure: :sure: echwel.

Maare de opstelling eens een 90 graden draaien?
Kan dat, dan kan er soms heel veel gebeuren.
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

hannesie schreef:
Maare de opstelling eens een 90 graden draaien?
Kan dat, dan kan er soms heel veel gebeuren.
Is helaas niet mogelijk. Maar over een tijdje hoop ik ze in de zitkamer te zetten waar ik op dit moment een heel ruimtelijk en gebalanceerd geluid heb uit twee hepta speakertjes. Ik ben heel nieuwsgierig hoe mijn zelfbouwers daar klinken.

Eerst nog even wat waf- en kindvriendelijkheidsbelemmeringen overbruggen.
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

:foto:
1. Plakband verstek.jpg
2. Lijmen.jpg
3. Binnenkant.jpg
4. Duo.jpg
5. Filter.jpg
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

Vraag:
wie - in (de buurt van) Haarlem - kan en wil mij helpen bij het frezen van de drivers?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door wouter »

had graag geholpen maar zit niet in de buurt en heb zelf al te weinig tijd voor de hobby... had iemand al gereageerd?
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

wouter schreef:
had graag geholpen maar zit niet in de buurt en heb zelf al te weinig tijd voor de hobby... had iemand al gereageerd?
Nog geen reacties. Ik overweeg om een 2e hands bovenfrees te kopen of er één te lenen.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door SARK »

Drie belangrijke zaken!
1 - veiligheid
2 - proefstukjes
3 - veiligheid
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door Shadow »

Ik zou 2&3 omdraaien :lol:
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

SARK schreef:
Drie belangrijke zaken!
1 - veiligheid
2 - proefstukjes
3 - veiligheid
Dat is ook gelijk de voornaamste reden voor mijn oproep. Ik heb nog nooit gefreesd en het lijkt me voor een beginner erg gevaarlijk en ingewikkeld. Toerentallen, type frees, geleiding en ook veilig en en precies werken.
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

zelfbouwaudio.nl:
IMG_20190909_073347.jpg
En bezig geweest met demping:
IMG_20190909_080319.jpg
]
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door wouter »

Bondum 800?
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

Akotherm 20 van 25mm dik.
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

IMG_20191023_145830.jpg
IMG_20191023_145849.jpg
IMG_20191023_163133.jpg
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door RobertD »

De luisterdag in Alphen is over precies één maand.... :-"
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

RobertD schreef:
De luisterdag in Alphen is over precies één maand.... :-"
Volgende maand zal met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet het geval zijn.

Het lijkt me leuk om ze ooit te presenteren. Dat zou namelijk betekenen dat ze ooit ook 'af' zullen zijn.

Foto's hierboven zijn van proefstukjes.
Het frezen was een eitje. Ik had de moeilijkheidsgraad erg overschat :-)
Laatst gewijzigd door ruben1981 op wo 29 jan 2020, 21:25, 2 keer totaal gewijzigd.
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

:foto:
IMG_20191109_185345.jpg
IMG_20191223_101751.jpg
IMG_20200105_142334.jpg
IMG_20200105_144231.jpg
IMG_20200105_153022.jpg
IMG_20200105_153035.jpg
IMG_20200105_153044.jpg
IMG_20200105_153559.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door dre »

Dat gaat de goede kant op! 8)
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Audax 3-weg

Bericht door ruben1981 »

we komen er wel :-)
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg

Bericht door ruben1981 »

:foto:
Terminal 1.jpg
Terminal 2.jpg
Woofer 1.jpg
Woofer 2.jpg
Inslagmoeren 1.jpg
Inslagmoeren 2.jpg
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: Bohlender / Seas (voorheen Audax) 3-weg

Bericht door ruben1981 »

Knutselen.jpg
Setje.jpg
IMG_20200128_224758.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”