Hoe staan ze opgesteld? Doe eens een foto van je luisterplek met je speakers in zicht?
Geen foto beschikbaar nu; maar het is vrijwel perfect symmetrisch. Het is op zolder. Enige verschil rechts is dat ik daar een Velux heb zitten die er links niet zit.
Maar belangrijker: met andere speakers heb ik het probleem niet
Zou een defect aan een condensator voor zo'n balansverschil kunnen zorgen? Alle andere componenten kan ik redelijk op hun werking beoordelen, maar de condensatoren niet.
Of is dit onwaarschijnlijk?
Van de week een aantal metingen gedaan en daaruit moet ik concluderen dat het aan de akoestiek ligt.
- Alle drivers (ook de rechter) aan de linkerkant in de linker kast gemeten en ze meten vrijwel identiek.
- Toen fullrange gemeten met filter A en daarna met filter B. Geen verschil tussen de filters.
- Linker en rechter speaker fullrange en op hun eigen positie gemeten (1 mtr.) en dan zie je wel een verschil maar nog relatief klein.
- Op de luisterplek is het verschil tussen links en rechts al wat groter.
Gehoormatig lijkt het verschil groter dan de meting doet vermoeden.
Anyhow.
Het filter heb ik nog weer verder aangepast. De Neo8s en Neo3pdr hebben een wat steiler filter gekregen. Neo8s 2e orde en Neo3pdr een 4e orde. Dat was een enorme verbetering qua rust.
Nu eindelijk een filter waar ik langer dan 15 minuten naar kan luisteren zonder chagrijnig te worden en dat ik aan iemand anders zou durven laten horen.
Wie had eigenlijk gezegd dat het een leuke hobby was?
Maare de opstelling eens een 90 graden draaien?
Kan dat, dan kan er soms heel veel gebeuren.
Is helaas niet mogelijk. Maar over een tijdje hoop ik ze in de zitkamer te zetten waar ik op dit moment een heel ruimtelijk en gebalanceerd geluid heb uit twee hepta speakertjes. Ik ben heel nieuwsgierig hoe mijn zelfbouwers daar klinken.
Eerst nog even wat waf- en kindvriendelijkheidsbelemmeringen overbruggen.
Dat is ook gelijk de voornaamste reden voor mijn oproep. Ik heb nog nooit gefreesd en het lijkt me voor een beginner erg gevaarlijk en ingewikkeld. Toerentallen, type frees, geleiding en ook veilig en en precies werken.