Universele voeding Buizenversterker

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

:foto:
Ja morgen weer wat doen Ben zeer blij met het resultaat Anne en Willy
Fotos maken kost nog geen 5 minuten
Maar he gaat helemaal goedkomen kastje wordt ook aardig vol en zwaar
Jammer dat de camera het blauwe display niet kan lezen
Raar eigenlijk je kan het normaal goed aflezen
Denk dat het blauw heel veel licht uitstraalt waar de camera erdoor overbelicht wordt
Kan het met foto bewerken iets beter krijgen met wat goede wil kan je 225 zien
Bijlagen
7E4CEA68-C28A-4E58-AD58-32E12EAB7AE3.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Zonnebril voor de lens ?
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

:lol: :lol: zo iets
204421DC-595A-4EF9-9364-E1ED2582B742.jpeg
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Willy_61 »

Ik denk dat wanneer je de foto maakt recht voor de display, het wel leesbaar is, zoals bij sommige LED-schermen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
Ik denk dat wanneer je de foto maakt recht voor de display, het wel leesbaar is, zoals bij sommige LED-schermen.
Zou heel goed kunnen Maar kon met m’n telefoon er niet beter bij :goedzo:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Ik heb een veiligheids maat regel toegepast met een relais
Het aan/uit zetten van deze voeding doe ik met 1 relais en 2 druk knoppen 1x NO en een NC in de 220
Het relais overbrugd de druk knop NO met druk knop NC schakel ik het relais af
Daar staat ook een Klixon in serie NC contact
Als de mosfets te warm worden verbreekt het de stroom naar het relais
Die valt af en komt niet uit zich zelf weer op :!:
Pas als de klixon afgekoeld is werkt de Druk knop NO weer en wordt dan weer over genomen door het relais kontakt
Dit om te voor komen dat de voeding uit zich zelf weer aan gaat als hij is afgekoeld

Beetje (rare) schakelaar nodig om die tweede mosfet en vervolgens de derde mosfet er bij te schakelen
Wilde het oplossen met draaischakelaar , maar kon niets vinden wat paste en ! Drie standen had en telkens een 90 graden verdraaide
Ik had wel een dubbel polige wissel schakelaar met middenstand Die heb ik gebruikt.
Moest er met een paar relais de functie in middenstand 200 mA is P contact op print verbinden met de twee Mosfet
In de stand 300 mA moet de twee eerste mosfet Fets met de derde worden verbonden
Dat heb ik opgelost met 2 relais met een wissel kontact
In stand 100 mA is er geen verbinding nodig. De schakelaar laat dan het eerste relais A opkomen
in de midden stand 200 mA is er geen verbinding en schakelt relais 1 af en gebruik het P contact en NC om Mosfet 2 aan Mosfet 1 te verbinden en aan P contact van relais B
In stand 300 mA wordt ook relais B erbij geschakeld en verbind NO contact van relais B met Mosfet 3
O:) Dat werkt
Niet te zien maar was wel een dag leuk puzzelen
Morgen de Trafo voor Het Negatief en de 12 volt voor feest verlichting aan sluiten
De Displays Dan komt er meteen wat leven in :D
Bijlagen
242C09BD-09C9-4C42-9DDB-45A952A3C2BE.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Ja, leuk spelen en puzzelen met relais :D
Voor de stroom omschakeling hoeft 't niet als je de 100mA in het midden zet.Met een dubbele omschakelaar kan zelf de diode weg.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Ja, leuk spelen en puzzelen met relais :D
Voor de stroom omschakeling hoeft 't niet als je de 100mA in het midden zet.Met een dubbele omschakelaar kan zelf de diode weg.
Anne
Klopt O:)
maar dan is niet meer goed O:)
Bijlagen
DC09C2B2-80A1-4612-B39E-7D09D99C5F2A.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Nu alle voedingen er in zitten maar nog niet allemaal bedraad , wilde ik de feest verlichting aan hebben vandaag
Ik zag vanmiddag dat er aan de bovenkant van de hoogspanning,s trafo geen bouten zitten :think:
Kniesoor die daar op let
De meters even provisorisch met wat testkabeltjes aan de voeding verbonden
Daar zit ook nog een puzzeltje :-k
Ik kon geen digitale 300 mA meters vinden dat is gelijk Ampère,s en heb er om mee te spelen een 2 volt meter in geplaatst
Nu een shunt weerstand plaatsen van 1 Ohm waar bij 300 mA 300 mV over staat
Als ik de komma op de goede plek kan krijgen is het super :!:
Maar het is nog geen oud en nieuw jaar Maar toch al feestverlichting O:)
De aan uit relais met drukknoppen werkt
De klixon is 50 graden nu weet ik niet of die 50 graden bereikt wordt voor de mosfet,s kapot gaan
Er zit een behoorlijk stuk aluminium aan
Op hoop vann zegen [-o< Maar ik ga het niet uit proberen
Als hij in komt en de voeding schakelt uit bij een zware belasting,is dat geslaagd .
Bijlagen
0C463533-4FE4-4FA3-939E-D9089B9997BE.jpeg
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Willy_61 »

Die kerstboom ziet er al prachtig en origineel uit Bert! :goeie:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Dankjewel Willy :dank:
Nog een paar meter draad dan kan de kap dicht O:) hoop ik dan toch :D
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Zover ik nu heb kunnen bekijken werkt alles :yeah:
Bijlagen
4ED4905B-7588-4BB2-80AB-0D595932EE3D.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Mooi zo :goeie:
Indrukwekkend zo'n rij cijfers :kwijl:
En hoeveel weegt ie nou ? Weer zoiets van daar staat ie en daar blijft ie :lol:
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Mooi zo :goeie:
Indrukwekkend zo'n rij cijfers :kwijl:
En hoeveel weegt ie nou ? Weer zoiets van daar staat ie en daar blijft ie :lol:
Anne
Nou valt wel mee Anne ik schat een kilo of 7
Mag een beetje meer zijn Komt straks een of twee planken hoger
En de meters zijn goed afleesbaar 8) maar er zitten 7805 TO220 regelaars in en met 12 volt DC in worden ze wel een 60 graden
Moet daar een koeler op schroeven / schuiven of een ventilator gebruiken anders zijn ze snel kapot vermoed
Overal genomen Anne Is het een goed bruikbare voeding gevonden voor versterkers met buizen te voeden
Dankje :dank:
Anne en Pjotr voor de Voedings schakeling
Florick voor de printen
Willy heeft m’n voorfront opgeschoond
Johan Ballegooyen voor het graveerwerk
Nogmaals dank :goeie: :goeie: :goeie:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Barry2001 »

Leuk ding geworden zeg, gefeliciteerd met het resultaat =D>
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Och, 60° is niet zo erg veel.
Als je iets hebt liggen, een plaatje alu ofzo, voor de gemoedsrust.
Kan geen kwaad, behalve extra gewicht :wink:
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Willy_61 »

Heel knap resultaat!
Wat betreft de 7805 zou ik toch zoeken naar iets verkoeling, naargelang de plaats dat je hebt. Een U-profieltje erop?
60° is voor mij ook de grens waarbij ik ongerust wordt, temeer omdat de dissipatie op die regulators constant is en dus niet alleen bij het opstarten.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Barry2001 schreef:
Leuk ding geworden zeg, gefeliciteerd met het resultaat =D>
Dankjewel Barry
Och, 60° is niet zo erg veel.
Als je iets hebt liggen, een plaatje alu ofzo, voor de gemoedsrust.
Kan geen kwaad, behalve extra gewicht :wink:
Anne
Anne Ik heb de ingangs spanning van 12,5 naar 11 volt dat scheelt iets
Lager is niet verstandig omdat de relais voor omschakelen stroom bereiken er ook opzitten
Heel knap resultaat!
Wat betreft de 7805 zou ik toch zoeken naar iets verkoeling, naargelang de plaats dat je hebt. Een U-profieltje erop?
60° is voor mij ook de grens waarbij ik ongerust wordt, temeer omdat de dissipatie op die regulators constant is en dus niet alleen bij het opstarten.
Willy ik heb dat gevoel ook maar ik ben blij met het uiteindelijke resultaat
Dit had ik alleen niet voor elkaar gekregen :proost: ik neem koffie :relax:

Weegt geen 20 kg zoals een van der Heem of Philips voeding met PL519 er in
Er is maar 1 voedingkje welke HEEEL graag zou willen dat is dat dingetje van Delta Elektronika 0-300 volt 0,1 Ampere meen ik
Maar dat is omdat de man die dat ding ontworpen heeft een vriend was Joop Bon maar die is er niet meer :(
Kreeg die rot ziekte

De stickertjes moeten ook nog van de trafo af :oops: zie ik nu pas
Bijlagen
392DAA0F-E3FB-433D-A30C-5EB266748A31.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Anne wat gebeurt er als ik een bijvoorbeeld een geladen elco omgekeerd aan sluit op de voeding voor het negatief ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Anne wat gebeurt er als ik een bijvoorbeeld een geladen elco omgekeerd aan sluit op de voeding voor het negatief ?
Zou ik maar niet doen :shock:
Als bescherming kun je een diode in serie met de uitgang zetten, kan een omgekeerde spanning niet binnen.
Een diode parallel en in sperrichting aan de uitgang kan ook nog maar die overleeft vermoedelijk een dikke elco ook niet (of een heel stevige diode ?)
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Dan zet ik er vanavond een BYV2000 mee in serie
Dan kan daar geen stroom in omgekeerde richting gaan lopen
Het is een ding om met buizen schakelingen te kunnen spelen
Maar daar zitten wel eens geladen elco,s bij :D
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Anne een diode in serie gezet met de negatieve voeding en een ongebruikte 6 volt wikkeling bij de 70 volt in serie gezet
Het bereik is daarmee tot 95 volt vergroot
Kap dicht en op zijn plek gezet
Weer een geslaagd project Manne :bakkie: :relax:
Bijlagen
77EFCA09-412E-4B9A-A091-767F38036566.jpeg
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Willy_61 »

Proficiat Bert en alle medewerkers aan dit project :goeie: , mooooi resultaat :goedzo: :D
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
Proficiat Bert en alle medewerkers aan dit project :goeie: , mooooi resultaat :goedzo: :D
Ja jij hebt het front stylistic vorm gegeven :!: :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”