Je zal er nog verbaasd van zijn voor wat voor bedragen deze en zijn familieleden nog worden verkocht op Marktplaats.
Zeg maar 50 tot 75% van de nieuwwaarde toendertijd zijn geen uitzondering.
Hier wat meer info erover :
https://sony.onl/index.php/hifi/cd/1991 ... cdp-x779es
http://www.thevintageknob.org/sony-CDP-X559ES.html
Je moet hem in de Sony ES familie inschalen als de hogere middenklasse, geen topmodel, maar niet aan de onderkant. of zo als ze op thevintageknob zeggen, 90% van de specs van de 779ES (die er dus nog boven zat), voor 50 % van de prijs.
Hoe ik eraan gekomen ben is een apart verhaal, ongeveer een jaar geleden moest ik in 020 voor mijn werk op het kruispunt van de Kinkerstraat en de Da Costastraat zijn. daar bleek een winkeltje te zitten met allemaal 2e hands audio en video spullen, zo'n zaak waar veel forumleden nog niet dood gevonden willen worden, de apparatuur staat letterlijk tot het plafond opgestapeld. het woord ""shabby" is hier absoluut zeker van toepassing.
Hier kun je de zaak zien op Google Maps :
Als we wat inzoomen, zie je hem rechtsonder op de stapel staan.
Nu is dit zaakje de afgelopen maanden in mijn achterhoofd blijven zitten, zag het een beetje als een gemiste kans. zo heb ik bijvoorbeeld ook wel eens een Denon DVD3300 met kuren voor drie tientjes laten lopen...
Gisteren moest ik daar weer in de omgeving zijn, ik kon me niet voorstellen dat de betreffende Sony er nog zou staan, mede gezien de gestegen prijzen van de laatste jaren. tot mijn stomme verbazing bleek het ding nog geen millimeter verplaatst te zijn.
Dus maar eens een praatje gemaakt, en de man heeft de halve etalage moeten leeghalen om het apparaat eruit te kunnen vissen, let wel, hij weegt zo'n 12 kilo...
Een kleine tegenvaller, geen afstandsbediening erbij, en geen zijplankjes. wat wel een pluspunt was dat bij het opstarten voor het eerst in een jaar of nog misschien wel wat langer het laatje moeiteloos open en dicht ging, en er zonder problemen een CD werd afgespeeld.
Een paar foto's :
Mooi ding, hoor, aparte trafo's voor analoog en digitale circuits en dus ook aparte voedingen, massief koperen bus bars voor spanningen op de PCB's te verdelen, heel veel verkoperd staal, en ook in het loopwerk is amper plastic terug te vinden, ook de lade, het frontplaatje daarvan, en de knopjes op het frontpaneel zijn van metaal gemaakt. zo te zien is er niet gerommeld in, alhoewel de kruiskopschroefjes van het deksel wel verkracht waren, overigens is dat deksel ook weer voorzien van verschillende soorten dempingsmateriaal, oog voor detail is hier toegepast.
Plannen ? vooralsnog niet
Misschien volgens jaar eens een elco set van deze site bestellen : https://www.audio-high-store.com/produc ... capacitors alhoewel er nu ook kwaliteits onderdelen gebruikt zijn, Elna en Nippon Chemicon. daarom alvast maar eens een topic aangemaakt.
