Supertweeter bij fostex fe206en

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Supertweeter bij fostex fe206en

Bericht door RobertD »

Daar komt nog bij dat die seriecondensator ook nog een faseverschuiving veroorzaakt.
Ik ben altijd mee empirisch ingesteld: zet de tweeter erbij en ga luisteren en schuif het tweetertje eens naar voren en naar achteren, en draai het eens om zoals HenkJan voorstelde.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Supertweeter bij fostex fe206en

Bericht door satefan »

RobertD schreef:
Daar komt nog bij dat die seriecondensator ook nog een faseverschuiving veroorzaakt.
Ik ben altijd mee empirisch ingesteld: zet de tweeter erbij en ga luisteren en schuif het tweetertje eens naar voren en naar achteren, en draai het eens om zoals HenkJan voorstelde.
Emperisch vaststellen of 2 drivers goed in fase staan is best lastig. Ik zou het bij voorkeur meet-technish doen. Tweeter ompolen en kijken of je een 30 of 40 db dip in de response kan krijgen...dan zit je goed :rock:

Groet,

Satefan
albertk
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 28 mar 2016, 19:35

Re: Supertweeter bij fostex fe206en

Bericht door albertk »

Overigens, in deze theorie wordt nog immer geredeneerd/gedacht dat geluidsgolven zich als rechte lijnen gedragen. In werkelijkheid propageren de golven zich via veel grotere hoeken natuurlijk.
Ik heb ooit een dB meter geleend, en met 100 Hz /1 kHz op de speaker wilde ik een geluidsdruk meten. Ik had het ding op de bijbehorende standaard staan. Liep ik rond. En zag dat mijn rondlopen al verschil maakte. Natruurlijk de hele kamer is dan ook flink met de muziek bezig: meubels, vloer, plafond, ramen. Die metingen in een donkere oneindige kamer zijn niks en zeggen niets.
Je kunt overigens ook een tweeter nemen die rondom straalt, dus ook naar achteren, en opzij, dat kan wel eens positief uitpakken (ik heb ooit een Bose 501 gehad met ik meen vier rondom stralende tweeters [foei, foute keuze, geen hifi, ahum] maar het klonk altijd prachtig.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Supertweeter bij fostex fe206en

Bericht door richard »

albertk schreef:
... [foei, foute keuze, geen hifi, ahum] maar het klonk altijd prachtig.
Zo zie je maar weer dat de algemene opinie van zelfbenoemde audiofielen geen norm hoeft te zijn.
Peter 53
Berichten: 285
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 20:07
Locatie: Tilburg

Re: Supertweeter bij fostex fe206en

Bericht door Peter 53 »

Zo, vanavond n beetje gespeeld met een tweeter ter ondersteuning van de fe206en. Ik ben uiteindelijk niet voor een supertweeter gegaan maar heb de
Beyma cp 16 gekozen. Via een L pad aangesloten heb ik deze in alle richtingen gericht gehad maar vind ze uiteindelijk toch het beste klinken, gericht op de luisterpositie. Laat ze voorlopig komende dagen in verschillende richtingen spelen, misschien verander ik nog van gedachten.
Peter 53
Berichten: 285
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 20:07
Locatie: Tilburg

Re: Supertweeter bij fostex fe206en

Bericht door Peter 53 »

20191015_133237.jpg
20191015_133225.jpg
De afgelopen dagen nog een beetje gespeeld met de tweeters en extra demping in de hoornmond toegevoegd. Tweeters stralen nu recht omhoog. Gericht naar voren klonk het naar een tijdje toch wel erg helder, nu omhoog klinkt het wat ruimtelijker. Door de extra demping in de hoornmond, wordt hetmidden iets getemperd, het gaat de goede kant op.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Supertweeter bij fostex fe206en

Bericht door RobertD »

Goed bezig!
Peter 53
Berichten: 285
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 20:07
Locatie: Tilburg

Re: Supertweeter bij fostex fe206en

Bericht door Peter 53 »

Zo.....laatste frontjes gemaakt en voorlopig vind ik ze prima.
Bijlagen
20191118_121502.jpg
20191118_121454.jpg
RobbinM
Berichten: 125
Lid geworden op: do 22 feb 2018, 3:25

Re: Supertweeter bij fostex fe206en

Bericht door RobbinM »

Dat is mooi geworden!
De frontjes passen er heel goed bij, erg geslaagd.
Peter 53
Berichten: 285
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 20:07
Locatie: Tilburg

Re: Supertweeter bij fostex fe206en

Bericht door Peter 53 »

Voor de eerste luidsprekers sinds 25 jaar ben ik tevreden. En ze klinken nog lekker ook.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Supertweeter bij fostex fe206en

Bericht door RobertD »

Ik zou zeggen breng ze zaterdag eens mee naar Alphen a.d. Rijn tijdens de luisterdag ;-)
Peter 53
Berichten: 285
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 20:07
Locatie: Tilburg

Re: Supertweeter bij fostex fe206en

Bericht door Peter 53 »

Uhm......bijna 80 kg per stuk, ben schwarzenegggert niet [-X En alphen is wel n beetje ver van Tilburg.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”