Supertweeter bij fostex fe206en
Moderator: Beheerdersteam
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Supertweeter bij fostex fe206en
Daar komt nog bij dat die seriecondensator ook nog een faseverschuiving veroorzaakt.
Ik ben altijd mee empirisch ingesteld: zet de tweeter erbij en ga luisteren en schuif het tweetertje eens naar voren en naar achteren, en draai het eens om zoals HenkJan voorstelde.
Ik ben altijd mee empirisch ingesteld: zet de tweeter erbij en ga luisteren en schuif het tweetertje eens naar voren en naar achteren, en draai het eens om zoals HenkJan voorstelde.
Re: Supertweeter bij fostex fe206en
Emperisch vaststellen of 2 drivers goed in fase staan is best lastig. Ik zou het bij voorkeur meet-technish doen. Tweeter ompolen en kijken of je een 30 of 40 db dip in de response kan krijgen...dan zit je goedRobertD schreef:Daar komt nog bij dat die seriecondensator ook nog een faseverschuiving veroorzaakt.
Ik ben altijd mee empirisch ingesteld: zet de tweeter erbij en ga luisteren en schuif het tweetertje eens naar voren en naar achteren, en draai het eens om zoals HenkJan voorstelde.
Groet,
Satefan
Re: Supertweeter bij fostex fe206en
Ik heb ooit een dB meter geleend, en met 100 Hz /1 kHz op de speaker wilde ik een geluidsdruk meten. Ik had het ding op de bijbehorende standaard staan. Liep ik rond. En zag dat mijn rondlopen al verschil maakte. Natruurlijk de hele kamer is dan ook flink met de muziek bezig: meubels, vloer, plafond, ramen. Die metingen in een donkere oneindige kamer zijn niks en zeggen niets.Overigens, in deze theorie wordt nog immer geredeneerd/gedacht dat geluidsgolven zich als rechte lijnen gedragen. In werkelijkheid propageren de golven zich via veel grotere hoeken natuurlijk.
Je kunt overigens ook een tweeter nemen die rondom straalt, dus ook naar achteren, en opzij, dat kan wel eens positief uitpakken (ik heb ooit een Bose 501 gehad met ik meen vier rondom stralende tweeters [foei, foute keuze, geen hifi, ahum] maar het klonk altijd prachtig.
Re: Supertweeter bij fostex fe206en
Zo zie je maar weer dat de algemene opinie van zelfbenoemde audiofielen geen norm hoeft te zijn.albertk schreef:... [foei, foute keuze, geen hifi, ahum] maar het klonk altijd prachtig.
Re: Supertweeter bij fostex fe206en
Zo, vanavond n beetje gespeeld met een tweeter ter ondersteuning van de fe206en. Ik ben uiteindelijk niet voor een supertweeter gegaan maar heb de
Beyma cp 16 gekozen. Via een L pad aangesloten heb ik deze in alle richtingen gericht gehad maar vind ze uiteindelijk toch het beste klinken, gericht op de luisterpositie. Laat ze voorlopig komende dagen in verschillende richtingen spelen, misschien verander ik nog van gedachten.
Beyma cp 16 gekozen. Via een L pad aangesloten heb ik deze in alle richtingen gericht gehad maar vind ze uiteindelijk toch het beste klinken, gericht op de luisterpositie. Laat ze voorlopig komende dagen in verschillende richtingen spelen, misschien verander ik nog van gedachten.
Re: Supertweeter bij fostex fe206en
De afgelopen dagen nog een beetje gespeeld met de tweeters en extra demping in de hoornmond toegevoegd. Tweeters stralen nu recht omhoog. Gericht naar voren klonk het naar een tijdje toch wel erg helder, nu omhoog klinkt het wat ruimtelijker. Door de extra demping in de hoornmond, wordt hetmidden iets getemperd, het gaat de goede kant op.
Re: Supertweeter bij fostex fe206en
Zo.....laatste frontjes gemaakt en voorlopig vind ik ze prima.
Re: Supertweeter bij fostex fe206en
Dat is mooi geworden!
De frontjes passen er heel goed bij, erg geslaagd.
De frontjes passen er heel goed bij, erg geslaagd.
Re: Supertweeter bij fostex fe206en
Voor de eerste luidsprekers sinds 25 jaar ben ik tevreden. En ze klinken nog lekker ook.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Supertweeter bij fostex fe206en
Ik zou zeggen breng ze zaterdag eens mee naar Alphen a.d. Rijn tijdens de luisterdag 
Re: Supertweeter bij fostex fe206en
Uhm......bijna 80 kg per stuk, ben schwarzenegggert niet
En alphen is wel n beetje ver van Tilburg.
