Universele voeding Buizenversterker
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Universele voeding Buizenversterker
Ohw ja, even opletten bij het bestellen. Die fastons zijn er in 0,5mm dik en 0,8mm dik. Je moet die van 0,8mm hebben. Bij een gat van1,3 mm moet je ze in de print persen. Dat is ook de bedoeling, dan zitten ze goed vast. Gaat het beste voorzichtig in de bankschroef: Aan 1 kant stukje alu hoeklijn en achter de print blokje hout. Je draait ze dan door de print een beetje in het hout.
Re: Universele voeding Buizenversterker
Dat blokje hout met de kopse kant waar de 2 pinnetjes door de print stekenPjotr schreef:Ohw ja, even opletten bij het bestellen. Die fastons zijn er in 0,5mm dik en 0,8mm dik. Je moet die van 0,8mm hebben. Bij een gat van1,3 mm moet je ze in de print persen. Dat is ook de bedoeling, dan zitten ze goed vast. Gaat het beste voorzichtig in de bankschroef: Aan 1 kant stukje alu hoeklijn en achter de print blokje hout. Je draait ze dan door de print een beetje in het hout.
Wel leuk dat we dezelfde oplossing gevonden hebben hiervoor.
Ik gebruik dat kleinstukje 4cm breed en misschien 1,5 cm x1,5 cm al jaren en werkt super
-
V4lve Lover
- Berichten: 104
- Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
- Locatie: Ravenstein
Re: Universele voeding Buizenversterker
De fastons die ik gebruik hoeven niet in de print geperst te worden, omdat ik de gaten op mijn printen op 1.4mm heb staan, misschien een optie om dat terug te veranderen naar 1.3mm voor verbeterde mechanische stevigheid.
Gr,
Florick
Gr,
Florick
Re: Universele voeding Buizenversterker
Tja het heeft ze voor en nadelen
De fastons die ik gebruik hoeven niet in de print geperst te worden, omdat ik de gaten op mijn printen op 1.4mm heb staan, misschien een optie om dat terug te veranderen naar 1.3mm voor verbeterde mechanische stevigheid.
Gr,
Florick
Als je ze er in geperst hebt kan je er aan solderen zonder dat ze loskomen
Doe maar kleiner 1,3 mm Aub
Florick.
Beetje laat om er dat nog tussen te proppen
Maar kunnen we er nog een zekering tussen plaatsen
Normaal doe je dat in de wissel spanning voor de diodes
Maar dat moeten er door die midden tap 2 zjn
Als de midden tap weg valt , kan k niet beredeneren wat er precies gebeurd
EDIT 13:13
Alleen dat je dan geen 410 wissel maar 820 volt erop staat maar de min is weg
Zou dat straks eventjes kunnen proberen met een laagspanning trafo
Denk dat ik dat in ieder geval doe , dan weet ik het zeker en vergeet ik het niet zo snel
-
V4lve Lover
- Berichten: 104
- Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
- Locatie: Ravenstein
Re: Universele voeding Buizenversterker
Op deze spanningen zijn 20mm Buiszekeringen niet voldoende, Ik zou twee 15R 2W koolcomposiet weerstanden gebruiken in serie met elke wikkelings arm, die zekeren door gewoon een hele hoop Rook te produceren. Tektronix deed dat in de buizenscopes.
Maar ik kan wel twee zekeringshouders plaatsen, dan moet ik even aan het schuiven met de print, anders maak ik nog een klein printje met twee zekeringshouders erop? kost een paar euro extra maar dan heb je ook universeelprintjes voor zekeringhouders.
Gr,
Florick
Maar ik kan wel twee zekeringshouders plaatsen, dan moet ik even aan het schuiven met de print, anders maak ik nog een klein printje met twee zekeringshouders erop? kost een paar euro extra maar dan heb je ook universeelprintjes voor zekeringhouders.
Gr,
Florick
Re: Universele voeding Buizenversterker
Ja een 20 mm zekering staat wel even te knetteren voor het hele draadje opgedampt isV4lve Lover schreef:Op deze spanningen zijn 20mm Buiszekeringen niet voldoende, Ik zou twee 15R 2W koolcomposiet weerstanden gebruiken in serie met elke wikkelings arm, die zekeren door gewoon een hele hoop Rook te produceren. Tektronix deed dat in de buizenscopes.
Maar ik kan wel twee zekeringshouders plaatsen, dan moet ik even aan het schuiven met de print, anders maak ik nog een klein printje met twee zekeringshouders erop? kost een paar euro extra maar dan heb je ook universeelprintjes voor zekeringhouders.
Gr,
Florick
Soms exploderen ze en ligt het hele ding vol met glas .
Maar kapot gaan ze
Ik plaats wel een beugeltje met een rondgat voor een zekeringhouder
En dan meteen een van 30 mm lang
gaan die dingen ook op Uit alle ouwe troep zat vroeger die zekeringhouder
Zo,n universeel bordje moet je ook ergens vast schroeven
Dus daar schiet je eigenlijk ook niet zo veel mee op
Of het moet een bordje worden met een stuk of 5 zekeringen erop
Voor bij een trafo
hoogspanning 2x
gloei stroom 2x
Negatief 1x
hulpspanning 1x
En een bordje van zeg 120 mm lang en 30 - 40 mm breed dit is een ruwe schatting ! !
Moet in de praktijk misschien groter worden
Fastons voor in en uit
4 bevestiging gaatjes 3,5 mm op de hoeken frees ik er meteen uit 3 mm lexan een afdek plaatje voor
De 230 zekering zit buiten in een zekeringhouder geisoleerd uit veiligheids redenen
-
V4lve Lover
- Berichten: 104
- Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
- Locatie: Ravenstein
-
V4lve Lover
- Berichten: 104
- Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
- Locatie: Ravenstein
Re: Universele voeding Buizenversterker
Hier nogmaals het schema en plots van de print ter controle voordat ik deze bestel
Re: Universele voeding Buizenversterker
Bedankt Nogmaals Florick
Hoop dat jouw ontwerp print goed is en we hem kunnen bestellen
Ik weet niet Florick waar de twee elco,s in het begin na de gelijkrichter zijn
Ik zie wel op de print C3-C5 staan aan de ingang
Er zit. Een kleiner schema bij met de gelijkrichter diodes en C3-5
Waarom staan die niet in het andere schema
geeft me verder niks maar ben wat nieuwsgierig
Niet verder vertellen.
En ik zie dat de stroombron ook tegen het koelblok zitten
Maar de 2N2222a is een BC547C geworden ?
D2 zit klem tegen de 33 Ohm aan bij T1 noem ik hem , de meeste linkse irfpe50
Verder Zie ik met m’n koppijn niks raars
Hoop dat jouw ontwerp print goed is en we hem kunnen bestellen
Ik weet niet Florick waar de twee elco,s in het begin na de gelijkrichter zijn
Ik zie wel op de print C3-C5 staan aan de ingang
Er zit. Een kleiner schema bij met de gelijkrichter diodes en C3-5
Waarom staan die niet in het andere schema
Niet verder vertellen.
En ik zie dat de stroombron ook tegen het koelblok zitten
Maar de 2N2222a is een BC547C geworden ?
D2 zit klem tegen de 33 Ohm aan bij T1 noem ik hem , de meeste linkse irfpe50
Verder Zie ik met m’n koppijn niks raars
-
V4lve Lover
- Berichten: 104
- Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
- Locatie: Ravenstein
Re: Universele voeding Buizenversterker
Hoi Bert, DE 2N2222A is niet zo courant meer, ik heb daar gewoon de footprint voor een BC547c genomen, dat is een kleine wijziging. de gelijkrichting heb ik op sheet 2 gezet ivm het overzicht behouden van het schema.
D2 zit inderdaad wat dicht tegen de 33R weerstand aan, maar daar komt een BY2000 in en die is net wat kleiner dan een DO201 diode, maar past wel op dezelfde footprint.
De stroombron heb ik maar tegen het koelblok gezet, goed isoleren en dan kan je eventueel de zenerstroom verhogen als dat moet. anders kan ik hem altijd nog iets naar onder schuiven en een liggende TO220 package pakken, zodat je er een klein koelblokje onder kan zetten.
Gr,
Florick
D2 zit inderdaad wat dicht tegen de 33R weerstand aan, maar daar komt een BY2000 in en die is net wat kleiner dan een DO201 diode, maar past wel op dezelfde footprint.
De stroombron heb ik maar tegen het koelblok gezet, goed isoleren en dan kan je eventueel de zenerstroom verhogen als dat moet. anders kan ik hem altijd nog iets naar onder schuiven en een liggende TO220 package pakken, zodat je er een klein koelblokje onder kan zetten.
Gr,
Florick
Re: Universele voeding Buizenversterker
Klopt, dat is met een metalen jasje. Daarvoor wordt nu de PN2222A gebruikt. Zelfde ding in een TO92 jas. Is wel robuuster dan de BC'jes. Het is zo'n beetje de oudste transistor die nog volop in productie is (en niet om nostalgische redenen)V4lve Lover schreef:Hoi Bert, DE 2N2222A is niet zo courant meer, ik heb daar gewoon de footprint voor een BC547c .........................
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 10 okt 2019, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Universele voeding Buizenversterker
Hoi Florick
Nee dat lukt wel Er zit onder de dikke irfpe050 een plak siliconen en dat doe ik daar ook
Al Pjotr ooit schreef dat dit alleen voor laagspanning is
Beter voorkomen dan genezen en de mosfet niet op koelblok en er een klein koel lichaam eraan
Kleinste is al goed Er loopt maar 2MA zenerstroom
Dat moet ik nu natuurlijk op nieuw instellen Er zit nu een andere op als de DN3765
Ik heb die 2N2222A stuk of twintig
Nee dat lukt wel Er zit onder de dikke irfpe050 een plak siliconen en dat doe ik daar ook
Al Pjotr ooit schreef dat dit alleen voor laagspanning is
Beter voorkomen dan genezen en de mosfet niet op koelblok en er een klein koel lichaam eraan
Kleinste is al goed Er loopt maar 2MA zenerstroom
Dat moet ik nu natuurlijk op nieuw instellen Er zit nu een andere op als de DN3765
Ik heb die 2N2222A stuk of twintig
Re: Universele voeding Buizenversterker
En weer niet gelijkrichters (en DC-in) naar elco en dan vandaar pas naar de rest
Maakt hier niet enorm veel uit, maar is een goeie gewoonte.
Ik mis ook de (oorspronkelijke) R10, ook in 't schema.Waarom weer de nummers verandert ?
Beetje zitten draaien/schuiven en weerstand toegevoegd.
Anne
Maakt hier niet enorm veel uit, maar is een goeie gewoonte.
Ik mis ook de (oorspronkelijke) R10, ook in 't schema.Waarom weer de nummers verandert ?
Beetje zitten draaien/schuiven en weerstand toegevoegd.
Anne
-
V4lve Lover
- Berichten: 104
- Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
- Locatie: Ravenstein
Re: Universele voeding Buizenversterker
Hoi Bert, Anne,
Hierbij de bijgewerkte print. De 10M45S staat nu op zichzelf met een koelblokje, de sporen lopen eerst naar de elco dan naar de Fet's. en in heb een 2N2222 gebruikt.
Hierbij de bijgewerkte print. De 10M45S staat nu op zichzelf met een koelblokje, de sporen lopen eerst naar de elco dan naar de Fet's. en in heb een 2N2222 gebruikt.
Re: Universele voeding Buizenversterker
Hoi Floric,V4lve Lover schreef:Hoi Bert, Anne,
Hierbij de bijgewerkte print. De 10M45S staat nu op zichzelf met een koelblokje, de sporen lopen eerst naar de elco dan naar de Fet's. en in heb een 2N2222 gebruikt.
Print bijgewerkt.png
Dat is wel een ander footprint maar net zo pieterpeuterig. Wat groter soldeert echt een stuk prettiger! Je hebt alle ruimte daarvoor.
Re: Universele voeding Buizenversterker
En ik vind het wel krap bij die 3R-d1-R5 tikkie naar rechts er is nu plek 
Re: Universele voeding Buizenversterker
De plus wel ja, maar de min ? En ik mis nog steeds de "R10"V4lve Lover schreef:Hierbij de bijgewerkte print. De 10M45S staat nu op zichzelf met een koelblokje, de sporen lopen eerst naar de elco dan naar de Fet's.
Anne
-
V4lve Lover
- Berichten: 104
- Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
- Locatie: Ravenstein
Re: Universele voeding Buizenversterker
Hoi Anne,
Er komt een polygon die de groundplane invuld met koper.
kan je het schema doorsturen? dan weet ik welke weerstand je bedoeld met R10.
Er komt een polygon die de groundplane invuld met koper.
kan je het schema doorsturen? dan weet ik welke weerstand je bedoeld met R10.
Re: Universele voeding Buizenversterker
Waar heb dat dat voor nodigV4lve Lover schreef:Hoi Anne,
Er komt een polygon die de groundplane invuld met koper.
Staat op de m'n tekening van de print, is de weerstand tussen spanningspotm en massa om de min. regelwaarde te krijgen.dan weet ik welke weerstand je bedoeld met R10.
Anne
- Bijlagen
-
- Voeding-rest.png (8.84 KiB) 502 keer bekeken
Re: Universele voeding Buizenversterker
Anne R10 330K zit links van de 220 N 630 vDC
Of bedoel je iets anders
Vanmorgen boodschappen doen zit er Weer een grote kras aan de zijkant van m’n auto
Dus alles bij elkaar ruim een uur bezig geweest aan de pc
DigiD wat een klote systeem drie keer in moeten loggen alvorens dat scherm komt waar je het moet invullen
Verder heb ik er de smoor in dat snap je wel
Ik ga plat
Of bedoel je iets anders
Vanmorgen boodschappen doen zit er Weer een grote kras aan de zijkant van m’n auto
Dus alles bij elkaar ruim een uur bezig geweest aan de pc
DigiD wat een klote systeem drie keer in moeten loggen alvorens dat scherm komt waar je het moet invullen
Verder heb ik er de smoor in dat snap je wel
Ik ga plat
