Universele voeding Buizenversterker

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Pjotr »

Ohw ja, even opletten bij het bestellen. Die fastons zijn er in 0,5mm dik en 0,8mm dik. Je moet die van 0,8mm hebben. Bij een gat van1,3 mm moet je ze in de print persen. Dat is ook de bedoeling, dan zitten ze goed vast. Gaat het beste voorzichtig in de bankschroef: Aan 1 kant stukje alu hoeklijn en achter de print blokje hout. Je draait ze dan door de print een beetje in het hout.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Ohw ja, even opletten bij het bestellen. Die fastons zijn er in 0,5mm dik en 0,8mm dik. Je moet die van 0,8mm hebben. Bij een gat van1,3 mm moet je ze in de print persen. Dat is ook de bedoeling, dan zitten ze goed vast. Gaat het beste voorzichtig in de bankschroef: Aan 1 kant stukje alu hoeklijn en achter de print blokje hout. Je draait ze dan door de print een beetje in het hout.
Dat blokje hout met de kopse kant waar de 2 pinnetjes door de print steken
Wel leuk dat we dezelfde oplossing gevonden hebben hiervoor. O:)
Ik gebruik dat kleinstukje 4cm breed en misschien 1,5 cm x1,5 cm al jaren en werkt super
Bijlagen
6B463ABA-10C9-44A3-9507-A2C693FF0F8E.jpeg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Pjotr »

O:)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

:goedzo: O:)
V4lve Lover
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
Locatie: Ravenstein

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door V4lve Lover »

De fastons die ik gebruik hoeven niet in de print geperst te worden, omdat ik de gaten op mijn printen op 1.4mm heb staan, misschien een optie om dat terug te veranderen naar 1.3mm voor verbeterde mechanische stevigheid.

Gr,
Florick
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »


De fastons die ik gebruik hoeven niet in de print geperst te worden, omdat ik de gaten op mijn printen op 1.4mm heb staan, misschien een optie om dat terug te veranderen naar 1.3mm voor verbeterde mechanische stevigheid.
Gr,
Florick
Tja het heeft ze voor en nadelen :-k
Als je ze er in geperst hebt kan je er aan solderen zonder dat ze loskomen
Doe maar kleiner 1,3 mm Aub :D

Florick.
Beetje laat om er dat nog tussen te proppen :oops:
Maar kunnen we er nog een zekering tussen plaatsen :?:
Normaal doe je dat in de wissel spanning voor de diodes
Maar dat moeten er door die midden tap 2 zjn
Als de midden tap weg valt , kan k niet beredeneren wat er precies gebeurd
EDIT 13:13
Alleen dat je dan geen 410 wissel maar 820 volt erop staat maar de min is weg
Zou dat straks eventjes kunnen proberen met een laagspanning trafo
Denk dat ik dat in ieder geval doe , dan weet ik het zeker en vergeet ik het niet zo snel
V4lve Lover
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
Locatie: Ravenstein

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door V4lve Lover »

Op deze spanningen zijn 20mm Buiszekeringen niet voldoende, Ik zou twee 15R 2W koolcomposiet weerstanden gebruiken in serie met elke wikkelings arm, die zekeren door gewoon een hele hoop Rook te produceren. Tektronix deed dat in de buizenscopes.

Maar ik kan wel twee zekeringshouders plaatsen, dan moet ik even aan het schuiven met de print, anders maak ik nog een klein printje met twee zekeringshouders erop? kost een paar euro extra maar dan heb je ook universeelprintjes voor zekeringhouders.

Gr,
Florick
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

V4lve Lover schreef:
Op deze spanningen zijn 20mm Buiszekeringen niet voldoende, Ik zou twee 15R 2W koolcomposiet weerstanden gebruiken in serie met elke wikkelings arm, die zekeren door gewoon een hele hoop Rook te produceren. Tektronix deed dat in de buizenscopes.

Maar ik kan wel twee zekeringshouders plaatsen, dan moet ik even aan het schuiven met de print, anders maak ik nog een klein printje met twee zekeringshouders erop? kost een paar euro extra maar dan heb je ook universeelprintjes voor zekeringhouders.

Gr,
Florick
Ja een 20 mm zekering staat wel even te knetteren voor het hele draadje opgedampt is
Soms exploderen ze en ligt het hele ding vol met glas .
Maar kapot gaan ze :lol:
Ik plaats wel een beugeltje met een rondgat voor een zekeringhouder O:)
En dan meteen een van 30 mm lang
gaan die dingen ook op Uit alle ouwe troep zat vroeger die zekeringhouder
Zo,n universeel bordje moet je ook ergens vast schroeven
Dus daar schiet je eigenlijk ook niet zo veel mee op :think:
Of het moet een bordje worden met een stuk of 5 zekeringen erop
Voor bij een trafo
hoogspanning 2x
gloei stroom 2x
Negatief 1x
hulpspanning 1x
En een bordje van zeg 120 mm lang en 30 - 40 mm breed dit is een ruwe schatting ! !
Moet in de praktijk misschien groter worden
Fastons voor in en uit
4 bevestiging gaatjes 3,5 mm op de hoeken frees ik er meteen uit 3 mm lexan een afdek plaatje voor
De 230 zekering zit buiten in een zekeringhouder geisoleerd uit veiligheids redenen
V4lve Lover
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
Locatie: Ravenstein

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door V4lve Lover »

Dat gaan we maken
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Top :goedzo:
V4lve Lover
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
Locatie: Ravenstein

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door V4lve Lover »

Hier nogmaals het schema en plots van de print ter controle voordat ik deze bestel
Plot Schema bert.png
Plots print bert.png
Plot gelijkrichting Bert.png
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Bedankt Nogmaals Florick :dank:
Hoop dat jouw ontwerp print goed is en we hem kunnen bestellen :D
Ik weet niet Florick waar de twee elco,s in het begin na de gelijkrichter zijn
Ik zie wel op de print C3-C5 staan aan de ingang
Er zit. Een kleiner schema bij met de gelijkrichter diodes en C3-5
Waarom staan die niet in het andere schema :?: geeft me verder niks maar ben wat nieuwsgierig :oops:
Niet verder vertellen.
En ik zie dat de stroombron ook tegen het koelblok zitten
Maar de 2N2222a is een BC547C geworden ?
D2 zit klem tegen de 33 Ohm aan bij T1 noem ik hem , de meeste linkse irfpe50
Verder Zie ik met m’n koppijn niks raars :goeie:
V4lve Lover
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
Locatie: Ravenstein

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door V4lve Lover »

Hoi Bert, DE 2N2222A is niet zo courant meer, ik heb daar gewoon de footprint voor een BC547c genomen, dat is een kleine wijziging. de gelijkrichting heb ik op sheet 2 gezet ivm het overzicht behouden van het schema.

D2 zit inderdaad wat dicht tegen de 33R weerstand aan, maar daar komt een BY2000 in en die is net wat kleiner dan een DO201 diode, maar past wel op dezelfde footprint.

De stroombron heb ik maar tegen het koelblok gezet, goed isoleren en dan kan je eventueel de zenerstroom verhogen als dat moet. anders kan ik hem altijd nog iets naar onder schuiven en een liggende TO220 package pakken, zodat je er een klein koelblokje onder kan zetten.

Gr,
Florick
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Pjotr »

V4lve Lover schreef:
Hoi Bert, DE 2N2222A is niet zo courant meer, ik heb daar gewoon de footprint voor een BC547c .........................
Klopt, dat is met een metalen jasje. Daarvoor wordt nu de PN2222A gebruikt. Zelfde ding in een TO92 jas. Is wel robuuster dan de BC'jes. Het is zo'n beetje de oudste transistor die nog volop in productie is (en niet om nostalgische redenen) O:) En waarom neem je zo'n pieterpeuterpriegel footprint? Er is plek zat. Neem gewoon een driehoekje op 2,5mm of 5mm raster. Staat ie ook steviger :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 10 okt 2019, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Hoi Florick
Nee dat lukt wel Er zit onder de dikke irfpe050 een plak siliconen en dat doe ik daar ook
Al Pjotr ooit schreef dat dit alleen voor laagspanning is :think:
Beter voorkomen dan genezen en de mosfet niet op koelblok en er een klein koel lichaam eraan
Kleinste is al goed Er loopt maar 2MA zenerstroom
Dat moet ik nu natuurlijk op nieuw instellen Er zit nu een andere op als de DN3765
Ik heb die 2N2222A stuk of twintig
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Hoi Pjotr :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

En weer niet gelijkrichters (en DC-in) naar elco en dan vandaar pas naar de rest :(
Maakt hier niet enorm veel uit, maar is een goeie gewoonte.
Ik mis ook de (oorspronkelijke) R10, ook in 't schema.Waarom weer de nummers verandert ?

Beetje zitten draaien/schuiven en weerstand toegevoegd.
Anne
Bijlagen
printbert.png
V4lve Lover
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
Locatie: Ravenstein

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door V4lve Lover »

Hoi Bert, Anne,

Hierbij de bijgewerkte print. De 10M45S staat nu op zichzelf met een koelblokje, de sporen lopen eerst naar de elco dan naar de Fet's. en in heb een 2N2222 gebruikt.
Print bijgewerkt.png
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Reuze bedankt Florick
Ik ben even weg Zzzzzzzz
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Pjotr »

V4lve Lover schreef:
Hoi Bert, Anne,

Hierbij de bijgewerkte print. De 10M45S staat nu op zichzelf met een koelblokje, de sporen lopen eerst naar de elco dan naar de Fet's. en in heb een 2N2222 gebruikt.

Print bijgewerkt.png
Hoi Floric,

Dat is wel een ander footprint maar net zo pieterpeuterig. Wat groter soldeert echt een stuk prettiger! Je hebt alle ruimte daarvoor.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

En ik vind het wel krap bij die 3R-d1-R5 tikkie naar rechts er is nu plek :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

V4lve Lover schreef:
Hierbij de bijgewerkte print. De 10M45S staat nu op zichzelf met een koelblokje, de sporen lopen eerst naar de elco dan naar de Fet's.
De plus wel ja, maar de min ? En ik mis nog steeds de "R10" :o
Anne
V4lve Lover
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
Locatie: Ravenstein

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door V4lve Lover »

Hoi Anne,

Er komt een polygon die de groundplane invuld met koper.

kan je het schema doorsturen? dan weet ik welke weerstand je bedoeld met R10.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

V4lve Lover schreef:
Hoi Anne,
Er komt een polygon die de groundplane invuld met koper.
Waar heb dat dat voor nodig :? Een voedingsprint met hoge spanningen lijkt me dat niet goed en overbodig.
dan weet ik welke weerstand je bedoeld met R10.
Staat op de m'n tekening van de print, is de weerstand tussen spanningspotm en massa om de min. regelwaarde te krijgen.
Anne
Bijlagen
Voeding-rest.png
Voeding-rest.png (8.84 KiB) 510 keer bekeken
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Anne R10 330K zit links van de 220 N 630 vDC
Of bedoel je iets anders O:)
Vanmorgen boodschappen doen zit er Weer een grote kras aan de zijkant van m’n auto
Dus alles bij elkaar ruim een uur bezig geweest aan de pc
DigiD wat een klote systeem drie keer in moeten loggen alvorens dat scherm komt waar je het moet invullen :evil:
Verder heb ik er de smoor in dat snap je wel
Ik ga plat
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”