Universele voeding Buizenversterker

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Wellicht heb je aan deze foto meer houvast
E02BBA83-F2FF-47E1-846E-40F0F3961400.jpeg
Bijlagen
92E562DE-0FC7-47F4-B52E-D59CBFF1AE95.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Voor zover ik het zie zit er iets mis, verandert in de groene cirkel.
Anne
Bijlagen
E0400.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Voor zover ik het zie zit er iets mis, verandert in de groene cirkel.
Anne
Ok ga ik me straks op concentreren Anne
Alvast bedankt Anne :dank:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Goed gezien zeg O:)
Voeding
Voeding
Werkt de voeding 0-50 volt hangt in de stroom begrenzing ingesteld op 150 mA :yeah: :yeah:
Bijlagen
58FCA465-3E8D-4E3D-ADD3-9694E3F8B6F3.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Stroom afgesteld op 401.4 mA op de DMM is op paneel meter 100,0 is
Waarde paneel meter x4 kijken voor een ander metertje voor de stroom van 1 Amp
Nou dit in een kastje dan is het gebruiksklaar
Zal nog een Diode in serie opnemen ter beveiliging omdraaien + en -
Bijlagen
C0BB6A5D-EBB7-43C1-98AA-D22C585FA1DE.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Anne En Pjotr
De voeding met terugkoppeling met 2X IRFP460
Die heb ik momenteel op een werkspanning staan van 410-0-410 volt wissel spanning
Zenerdiodes op 500 volt de gelijkspanning zit iets boven de 550 volt op C1
In het schema staat dat C1 500 volt is maar daar zit een 560 volt elco in van JJ
( daar komen 2 elco,s van 400 volt 820 uF in serie voor in de plaats ) , voor alle zekerheid O:)

DE uitgangs spanning kan ik regelen tussen 200 en 500 volt
Ik begon op 400 volt uit Dat aangesloten op de Electronische Regelbare Load
Bij 0 mA begonnen kan ik alleen maar op regelen tot 60mA bij 400 volt uit :think:
Nu weet ik niet meer of die terug vouw grafiek voor een of voor 2 irfp050 of irfp460 is
Maar is dat wat te verbeteren ? En hoe
Edit
De schakeling met 1 irfp460 op 310-0-310 volt gaat nog eerder in de begrenzing iets bij 20 mA
Alvast bedankt voor jullie hulp :dank:
Bijlagen
76310505-D9E1-46E1-8AD7-8C0BF7AA2386.jpeg
372A4696-F093-425C-AC96-3D28FF90CF8D.jpeg
4226D1CC-2ACD-4603-8AA9-F9EC5962F6E4.jpeg
1A71CA3F-8E16-453F-AB74-0AB74CE44C2B.jpeg
6A079036-69B7-46BE-8F2C-63A051FD07F0.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Ga het maar eens zo proberen
D76D53C0-CA89-4137-922D-82CE241AD3AB.jpeg
En die aansluitingen op de plaats waar een mosfet wordt aan gestuurd
Anne heb je zin en tijd om te kijken of dit goed gaat zonder alle irfpe050 in rook om te zetten
Alvast bedankt :dank:
Bijlagen
E56CBC61-46C3-4E74-8D4A-B08F95B5944D.jpeg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Pjotr »

Ik heb dit draadje niet meer zo gevolgd. Help even, wat was het schema destijds waarop dat terug vouw grafiekje gebaseerd is?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Super dat je ff tijd hebt ik hoop dat ik je niet te lang heb laten wachten
Ok Peter Dat is in Dit draadje KT88 testen
Dit is denk ik het schema van de uiteindelijke voeding .
00B72A11-DB89-4265-8072-354AD0501ED3.jpeg
Eerst zijn er nog 2 elco,s aan de ingang bij gekomen

Daar is nadien een tweede Irf bij gekomen Peter

Nu heb ik 6 :(
1787FE64-3D3B-46FC-A0A9-6DD64EEB1643.jpeg
Ik las ergens dat igbt beter zouden zijn voor dit werk
Mocht het niet kunnen met deze mosfets irfpe050
hier de datasheet irfpe050
Alles zit geïsoleerd van de koelplaat
:dank: voor de hulp :goeie: :goeie:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Pjotr »

Dit moet toch bij 450V output een 150mA kunnen met deze waarden. Sjeksjekdubbelsjek! En met 2 fets het dubbele.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Hoi Pjotr met 400 volt uit en 550 in ging hij als ik het onthouden heb bij 60 mA in de begrenzing en stond alles supersnel helemaal stroomloos
Dus die beveiliging werkt als een speer :goedzo:
Ik heb het dacht ik een 4-5 Posts terug op gesomd
Allen ik wilde ongeveer een 150- 200 mA kunnen leveren bij die 500 volt :-s
Dat trekt een Buizenversterker met 4 x KT88- GU50
Met GU50 wilde ik wat gaat spelen in PP en Triode
Btw :oops: Ik heb de test gedaan met irfp460 misschien is dat de oorzaak ?
Of Mn stroommeter niet goed ! Dat kan ook nog :think:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

DE uitgangs spanning kan ik regelen tussen 200 en 500 volt
Ik begon op 400 volt uit Dat aangesloten op de Electronische Regelbare Load
Bij 0 mA begonnen kan ik alleen maar op regelen tot 60mA bij 400 volt uit :think:
Nu weet ik niet meer of die terug vouw grafiek voor een of voor 2 irfp050 of irfp460 is
Maar is dat wat te verbeteren ? En hoe
Edit
De schakeling met 1 irfp460 op 310-0-310 volt gaat nog eerder in de begrenzing iets bij 20 mA
Hier zijn ze pjotr
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Pjotr »

Is die 60mA met 2 fets? Die IRFP460 kan 500V aan maar ook niet veel meer. Als ie doorslaat staat er ook de volle ingang op de uitgang. Dus dat zal het niet zijn. Weerstandswaarden gecheckt?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Is die 60mA met 2 fets? Die IRFP460 kan 500V aan maar ook niet veel meer. Als ie doorslaat staat er ook de volle ingang op de uitgang. Dus dat zal het niet zijn. Weerstandswaarden gecheckt?
Die 15 ohm wel Peter
Morgen ga ik het nog eens nakijken ik moet er een fout in het meet circuit hebben :D
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Bedankt voor je hulp :goeie: :dank: :dank:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

:oops: er is helemaal niks mis
Ik moet alleen de waarde maal 4 nemen
Ik had er al een stikker op geplakt Maar daar kijk ik niet naar :-s
[-( [-(
:relax:
Bijlagen
A5F0858B-84FB-45D7-9A32-DC5A2CAD45C1.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Ik heb een aardige stabiel igbt welke zonder probleem gaan tot 1200 volt en een paar tot 1600 volt
Zijn die ook toepasbaar in deze schakeling ?
Wat ik begreep is voor gelijkstroom niet geschakeld op hoge frequenties een igbt beter geschikt is dan een mosfet
Alleen kan zo,n klein stuurtransitortje als de 2N2222a de stuurstroom leveren of is net als bij mosfets heel klein alleen spanning :?: :?:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Pjotr »

Heb er in deze toepassing er geen ervaring mee Bert. Qua sturing zijn ze hetzelfde als mosfets. Dusssss........ zelf proberen? :D Maar als dit werkt waarom zou je het dan doen? Wil je nog hogere spanningen?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Heb er in deze toepassing er geen ervaring mee Bert. Qua sturing zijn ze hetzelfde als mosfets. Dusssss........ zelf proberen? :D Maar als dit werkt waarom zou je het dan doen? Wil je nog hogere spanningen?
Nee hoor Alleen veel van die igbt dus leuk als ik er wat mee kan doen
Ga het proberen met die igbt :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Pjotr »

Zou wel checken of het in de stroombegrenzing niet gaat oscilleren. --> extra serieweerstand van 220 ohm in de gate tussen gate en 2N2222. En pas op !!! Je scoop mag niet meer dan 50V hebben: Spanningsdeler gebruiken of 1:10 probes die de spanning aan kunnen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Zou wel checken of het in de stroombegrenzing niet gaat oscilleren. --> extra serieweerstand van 220 ohm in de gate tussen gate en 2N2222. En pas op !!! Je scoop mag niet meer dan 50V hebben: Spanningsdeler gebruiken of 1:10 probes die de spanning aan kunnen.
Dankje Peter ik zal er rekening mee houden
Ps ik heb een 1/100 probe
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Pjotr »

Ja, dat moet jij natuurlijk allang al wel weten :D
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Ja, dat moet jij natuurlijk allang al wel weten :D
Nee maar goed dat je me er op attendeerde ben af en toe zo suf als een mulder.
En dan doe ik dingen ](*,) ](*,) ](*,) ](*,)
Ga weer wat doen om te snappen waarom de stroom begrenzing zo grillig is
Soms werkt het precies als het moet en dan een tweede keer niet
En ligt dan nu aan die elektronische dummy of aan de voeding :think:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Als ik over de source en Drain meet met de scoop zie ik als de voeding in begrenzing gaat zie ik een stippellijn
De digitale meter welke in serie met de belasting staat geeft dan waardes aan die niet stabiel zijn
het vliegt van 80 naar 120mA Dat is niet uit te lezen net de lotto generator
Dat ben ik zat dus een analoge mA meter een shunt gemaakt zodat volle schaal 300 mA is
Maar heb nog geen meet resultaten
Morgen weer verder :D
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

:yeah: Anne en Peter het gaat goed komen
Wat ferriet kralen over de gate gedaan
Heb wel de pootjes dunner moeten vijlen maar dat ging goed
Nu is dat rare grillige gedrag weg en alles regelt rustig geen rare sprongen meer
Heb er een derde mosfet bij gezet
Mn ingangs spanning is onbelast veel hoger als ik had gedacht 578 volt met 225 volt op de trafo.
Het klopt wel met 410 volt wat op de trafo staat , gewoon niet goed gerekend :D
Maar de voeding is ver van stabiel te noemen
Als ik zonder belasting de voeding instel op 410 volt zakt dat naar 390 volt bij 200 mA
Dan zit Uin nog op 500 Volt
Meer Zener stroom misschien :?: :?:
Maar ben al zeer in Mn sas met dit resultaat :rock: :rock: :rock:
Bijlagen
B1D13448-272D-4B60-A5DA-E0B9C223A098.jpeg
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”