Beginners diy dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Beginners diy dac

Bericht door Barry2001 »

Wel een goede opmerking, kan vervelend zijn. Heb jij dat nog kunnen testen Demo voor het bordje stuk ging?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Beginners diy dac

Bericht door Barry2001 »

hardbats schreef:
Dit vind ik wel interresant, hier hoeft alleen nog maar een trafo bij van 15-0-15 volt en that's it als ik het goed begrijp?
Working current:
Standard version:
1. Dual 15V mode: +15V about 120MA, -15V about 10MA
2. Single 15V mode: about 120MA
TFT display + standard version:
1. Dual 15V mode: +15V about 150MA, -15V about 10MA
2. Single 15V mode: about 150MA


Dus je moet vanuit de trafo nog wel 15V DC maken, bij voorkeur + en - 15V.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Beginners diy dac

Bericht door hardbats »

Barry2001 schreef:
Working current:
Standard version:
1. Dual 15V mode: +15V about 120MA, -15V about 10MA
2. Single 15V mode: about 120MA
TFT display + standard version:
1. Dual 15V mode: +15V about 150MA, -15V about 10MA
2. Single 15V mode: about 150MA


Dus je moet vanuit de trafo nog wel 15V DC maken, bij voorkeur + en - 15V.
https://www.audiophonics.fr/en/toroidal ... 12365.html

Deze is daar dan bijv niet goed voor?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Beginners diy dac

Bericht door Barry2001 »

Nee je moet er gelijkspanning (DC) van maken, uit een trafo komt wisselspanning (AC).

Power supply: regulated DC voltage dual 12-15V or regulated DC voltage single 12-15V
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Beginners diy dac

Bericht door Barry2001 »

Barry2001 schreef:
Wel een goede opmerking, kan vervelend zijn. Heb jij dat nog kunnen testen Demo voor het bordje stuk ging?
Demo, weet jij dit, blijven instellingen op het bordje bewaard na afschakelen voeding?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Beginners diy dac

Bericht door democles »

Barry2001 schreef:
Barry2001 schreef:
Wel een goede opmerking, kan vervelend zijn. Heb jij dat nog kunnen testen Demo voor het bordje stuk ging?
Demo, weet jij dit, blijven instellingen op het bordje bewaard na afschakelen voeding?


Die ik had wel.
Ingangskeuze ging met jumpers en een volume pot was optioneel,anders idem met jumper .
Hoe het bij deze gaat weet ik niet.
Nogmaals,zonder aanpassingen van de voedingen zou ik niemand dit ding aanraden.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Beginners diy dac

Bericht door OpaBert »

Ik heb nog iets voor Bas uit een nalatenschap gekregen en ligt hier te verstoffen

Het is momenteel een -12-5 0 +5+12
Maar met de 2x15 volt trafo 2x0.8Amp en een lowdrop regulator i.p.v. die 7912 en 7812 moet dat kunnen
Bijlagen
6DA44E29-11D5-4010-8A20-15024D6653C8.jpeg
66588E56-95B9-42E5-B37D-96E90E8039BF.jpeg
ABC041CA-FADE-494E-A3D8-F461583A05D4.jpeg
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Beginners diy dac

Bericht door hardbats »

is dit eventueel een goede manier om van de eerste genoemde ringkern trafo naar een 15 - 0 - -15v dc spanning te gaan?

https://www.audiophonics.fr/en/linear-r ... 11455.html

of is deze trafo handiger?

https://www.audiophonics.fr/en/toroidal ... -3629.html
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Beginners diy dac

Bericht door OpaBert »

Bas je moet beide hebben eest een trafo dat is AC 2 x15 volt
Dan van de trafo naar een print met 2x 15 volt DC
Edit verder zal ik Mn klep houden , maar op die print die heb liggen passen zo twee lowdrop 15 v regulator
Laatst gewijzigd door OpaBert op di 10 sep 2019, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Beginners diy dac

Bericht door hardbats »

dus als ik beide componenten neem uit mijn vorige post kom ik van 230v ac naar +15 - 0 - -15v dc?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Beginners diy dac

Bericht door OpaBert »

Ja volgens mij wel Bas
Kan alleen niet vinden dat het een positieve en de ander negatief Dat kan ik niet vinden
Ik zou die print niet kopen Kan nergens zien dat het 15 positief en Negatief
Edit
verder zie ik ook nergens dat het kortsluit vast is
Bovendien is de koeling ook erg klein
Ik zou kiezen voor een systeem als ik je aanbied
De regulators zijn kortsluitvast en bovendien een ingebouwde beveiliging voor overbelasting Dan gaat de spanning omlaag
En niet Pats kapot en 22 volt op je DAC
Laatst gewijzigd door OpaBert op di 10 sep 2019, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Beginners diy dac

Bericht door hardbats »

ik ziet bij ACin phase - 0 - phase en bij DCout +, ground en -. Hoop dat ik het dan goed heb :roll:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Beginners diy dac

Bericht door OpaBert »

hardbats schreef:
ik ziet bij ACin phase - 0 - phase en bij DCout +, ground en -. Hoop dat ik het dan goed heb :roll:
Ik zou even Anne of Demo even vragen , ik heb geen vertrouwen in dat printje Bas
Maar ik kan slecht lezen en zeker geen Engels
Dus ik had me beter er niet in kunnen mengen :oops:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Beginners diy dac

Bericht door hardbats »

dit zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn ipv. dat printje en die trafo.

https://www.audiophonics.fr/en/diy-kits ... 11647.html
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Beginners diy dac

Bericht door OpaBert »

hardbats schreef:
dit zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn ipv. dat printje en die trafo.

https://www.audiophonics.fr/en/diy-kits ... 11647.html
Dit lijkt mij beter Bas
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Beginners diy dac

Bericht door Ah!buis »

hardbats schreef:
is dit eventueel een goede manier om van de eerste genoemde ringkern trafo naar een 15 - 0 - -15v dc spanning te gaan?

https://www.audiophonics.fr/en/linear-r ... 11455.html

of is deze trafo handiger?

https://www.audiophonics.fr/en/toroidal ... -3629.html
Je krijgt wel dit,
Brokken.png
Brokken.png (168.05 KiB) 898 keer bekeken
zelf in elkaar solderen.
Met de trafo erbij gaat 't zo,
T.png
Een andere trafo gaat ook, als je de aansluitingen weet of uitzoekt.
Anne
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Beginners diy dac

Bericht door hardbats »

Wat lijkt jou verstandig anne? De losse print met losse trafo of de complete print met trafo die ik als laatste stuurde?

Mij lijkt het zelf solderen enzovoorts juist wel leuk, we zijn natuurlijk een zelfbouw forum :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Beginners diy dac

Bericht door Ah!buis »

Allerhande losse stukken aan elkaar hangen als je er niet in thuis bent is altijd een beetje riskant.
Kan wel maar dan moet je wel uit kunnen zoeken welke draad van de trafo waar aan gaat.
Anne
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Beginners diy dac

Bericht door hardbats »

Dat is met een multimeter toch gewoon uit te zoeken.
Het is niet dat ik onhandig ben of een compleet leek op het gebied bied van electronica, alleen zijn sommige dingen nog wat nieuw voor me.
Al doende leert men!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Beginners diy dac

Bericht door Ah!buis »

Met een ohmmeter is wel uit te zoeken welke draden bij dezelfde wikkeling horen.
Maar om de twee secundaire wikkelingen aan elkaar te hangen moet er wel op de fase gelet.
Ze moeten zo aan elkaar dat er tussen de losse aansluitingen (dus de twee die niet aan elkaar zitten om het midden te vormen) de dubbele spanning staat.Bij verkeerd-om meet je daar zo goed als niks.
Suc6
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Beginners diy dac

Bericht door OpaBert »

Anne is die schakeling wel kortsluit vast ?
Er zitten bovendien erg kleine koelblokje op
En het zijn gewone transistors welke in mijn ruime ervaring altijd collectoren en emitor met elkaar verbinden en met als gevolg een veel te hoge spanning op zijn DaK ehhh DAC
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Beginners diy dac

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Anne is die schakeling wel kortsluit vast ?
Er zitten bovendien erg kleine koelblokje op
En het zijn gewone transistors welke in mijn ruime ervaring altijd collectoren en emitor met elkaar verbinden en met als gevolg een veel te hoge spanning op zijn DaK ehhh DAC
De meeste regelIC's hebben een stroombegrenzing.
En de warmte zal wel meevallen.Iets eerder werd hier 15V en 150mA vermeld.
Als je dan 5V verliest om aan 15V te komen geeft dat ¾W warmte, niet zo erg veel.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Beginners diy dac

Bericht door OpaBert »

Ik denk niet dat er een paar revel ic in zitten
Ik kan geen woord Frans
Maar dit staat er in
Dus ik ben bang dat er geen regel ic aan het eind zitten maar een paar tip41 en tip42 Anne
Le TIP41 correspond au C5171
Le TIP42 correspond au A1930

Caractéristiques :

Hauteur : 40 mm
Dimensions PCB : 99x46mm
Entraxes : 45 x 100 mm
Poids : 60g
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Beginners diy dac

Bericht door hannesie »

Even zoeken of je een Engels vlaggetje ziet, dan kun het ook in het Engels krijgen, als je daar dan op drukt. :-"
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Beginners diy dac

Bericht door hardbats »

Bert61 schreef:
Ik denk niet dat er een paar revel ic in zitten
Ik kan geen woord Frans
Maar dit staat er in
Dus ik ben bang dat er geen regel ic aan het eind zitten maar een paar tip41 en tip42 Anne
Le TIP41 correspond au C5171
Le TIP42 correspond au A1930

Caractéristiques :

Hauteur : 40 mm
Dimensions PCB : 99x46mm
Entraxes : 45 x 100 mm
Poids : 60g
De tip 41 en 42 zijn spanning regelaars volgens de tekst.
Plaats reactie