Douwe's frankenstein set. Center en rears

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

Inderdaad zwart MDF v313. Erg mooi spul, goed zwaar en degelijk en verwerkt ook een stuk fijner!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Shadow »

:goedzo:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

Vanavond tijd gehad om bij mn ouders de frees te pakken :)
driver er in.jpg
acterkant.jpg
Poorten nog niet precies op maat gemaakt, vergeten hoe lang ze nou moesten zijn :-# de frezing is 1 cm diep dus ze moeten 19.6 lang zijn.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Shadow »

=D>
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

Bracing begaat (voor in de van dale) en poorten op maat, in de lijm en even het filter in elkaar prutsen met kroonsteentjes. vanavond speelt hij hoop ik :)
bracing begaat.jpg
Ze zitten echt recht, mij telefoon heeft gewoon een ruk camera.
poorten lijmen.jpg
bracing lijmen.jpg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door richard »

Zet de inslagmoeren even vast met kleine schroefjes zodat ze niet los kunnen schieten. Dat kan je veel ergernis schelen.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Kalimba »

richard schreef:
Zet de inslagmoeren even vast met kleine schroefjes zodat ze niet los kunnen schieten. Dat kan je veel ergernis schelen.
Ik kreeg van de plaatselijk ijzerboer het advies om Bison konstruktielijm te gebruiken. Zitten handschoentjes bij het flesje en zit muurvast. Is misschien iets makkelijker.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door OWC »

Kalimba schreef:
richard schreef:
Zet de inslagmoeren even vast met kleine schroefjes zodat ze niet los kunnen schieten. Dat kan je veel ergernis schelen.
Ik kreeg van de plaatselijk ijzerboer het advies om Bison konstruktielijm te gebruiken. Zitten handschoentjes bij het flesje en zit muurvast. Is misschien iets makkelijker.
Beiden werkt (je kunt ze ook met nietjes/nageltjes vast zetten), en is idd zeker aan te raden.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

Ga ik doen :goedzo:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

Vandaag de poorten afgerond en het filter met kroonsteentjes er op/aan geknutseld.

Het speelt, alles klopt geloof ik wel. Draait nu een uurtje of 2 en er is iets scherpte van het hoog af het lijkt wel wat meer aanwezig maar dat zie ik over ene paar dagen wel.
poortjes rond.jpg
filter er op.jpg
dit filter speelt nu:
Filter 5 15 graden.png
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Shadow »

Als het een weekje gedraaid heeft kun je eens gaan spelen met die Lpad, dan is je woef wel los :lol:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

Zondag is de vrouw naar de sauna, kan ik mooi wat gaan meten :)
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

Goed, aan het meten. Dit zijn de eerste 3 metingen die ik gedaan heb. 0 15 en 30 graden van de speaker zoals hij nu een week gespeeld heeft.
metingen eerste filter.png
Ik ga nu verder met de tweeter en woofer individueel met en zonder filter.

dit is de woofer:
metingen woofer eerste filter.png
en de tweeter:
metingen tweeter eerste filter.png
woofer zonder filter:
woofer zonder filter.png
tweeter zonder filter:
tweeter zonder filter.png
Nu wil ik de gemeten response gebruiken in Vituixcad. Ik moet de gesimuleerde laag response nog gebruiken omdat dat niet te meten is, vanaf waar moet ik die overgang maken ?
Laatst gewijzigd door Douwe84 op zo 16 jun 2019, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door OWC »

Zo te zien moet je time window cursor toch nog een beetje opschuiven, er zitten nog behoorlijk wat reflecties bij.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

kleiner maken bedoel je daar mee denk ik ? hier de tweeter en woofer nog een keer gedaan, on axis. Voor fase moet de gate gelijk blijven meen ik, maar als ik de gate van de tweeter voor de woofer gebruik wordt het niks, toch ?
woofer 128 samples.png
tweeter 225 samples.png
en de woofer met de zelfde gate:
woofer zelfde gate.png
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

ter referentie de classix gemeten, dat klopt ook niet helemaal, meet ik dan gewoon verkeerd ?
gate classix.png
response classix.png
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Chocomel »

In de meting van de woofer zit de rechterkant van de gate inderdaad iets te ver naar rechts, die lijkt al een stukje van een reflectie mee te pakken. Als je verticaal verder inzoomt kan je dat makkelijker zien. Om dezelfde gate te kunnen gebruiken, zal je hem zo kort moeten maken dat hij voor beide drivers geen reflecties meeneemt.

Ook horizontaal kan je het best zo ver mogelijk inzoomen. Probeer de linkermarker zo dicht mogelijk op de piek te zetten voor een nauwkeurig resultaat. Verder heb je soms wat minder gehobbel in de frequentierespons (bij de laagste frequenties die nog enige betekenis hebben) als je het venster (IR Wnd) op bijvoorbeeld Hann 25% zet. Zie 'Appendix 2 - Windowing' op http://www.tonmeister.ca/wordpress/2016 ... -the-cube/

Hoe heb je de Classix gemeten? Zit de microfoon qua hoogte tussen de middentoner en tweeter?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

De classix heb ik even 3 keer gedaan, op tweeter hoogte er tussen en op woofer hoogte. Opvallende verschillen..
classix tweeter hoogte.png
classix tussen woofer en tweeter.png
classix woofer hoogte.png
Ok, ik dacht aan het begin vd impuls :) zo dan dus ?
gate.png
heb het geheel gemeten, nu even geen tijd om alles weer los te maken helaas, ziet er nu zo uit:
metingen eerste filter.png
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door OWC »

Je wilt niet je window veranderen.
Dus wat je moet doen, is eerst tweeter meten op de 1e cursor te bepalen, vervolgens woofer op 2e cursor te bepalen (ivm reflectie).
Je wilt de 1e cursor net ietsjes voor de impuls zetten evenals de 2e cursor (net voor de reflectie).
Beste is idd om 25% Hanning window te nemen.

Om die reden kun je het beste gewoon de PIR files opslaan, dan maakt het niet uit en kun je dat achteraf ook doen.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

Helder. Ga ik vd week even proberen te doen.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Wieger61 »

En plaats tijdens de meting de luidsprekeras halverwege vloer en plafond, en natuurlijk het punt halverwege tweeter en microfoon zo ver mogelijk van de muren. Als je dat niet al lang doet. :-)
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

Plafond en vloer op gelijke afstand, muren zo ver mogelijk weg. Check!
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Wieger61 »

En compacte demping achter de speaker in de kast. Tegen staande golven.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door OWC »

Afhankelijk van de hoogte van de kamer, maar in NL moet je toch wel vanaf zo'n 270Hz goed kunnen meten.
Zorg er ook voor dat de microfoon tenminste 1 meter van de speaker staat.
Daarnaast is het altijd handig om ook een nearfield meting te doen.

Op die manier kun je bv gelijk de vervorming meenemen.
dmv verschillende volumes kun je dat vaak iets beter bepalen waar te filteren.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Center speaker met Dayton CX150-8 Coax

Bericht door Douwe84 »

One World Concepts schreef:
Afhankelijk van de hoogte van de kamer, maar in NL moet je toch wel vanaf zo'n 270Hz goed kunnen meten.
Zorg er ook voor dat de microfoon tenminste 1 meter van de speaker staat.
Daarnaast is het altijd handig om ook een nearfield meting te doen.

Op die manier kun je bv gelijk de vervorming meenemen.
dmv verschillende volumes kun je dat vaak iets beter bepalen waar te filteren.
:goedzo:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”