Aardlekschakelaar probleem

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aardlekschakelaar probleem

Bericht door Barry2001 »

Er is idd maar 1 goede oplossing en dat is een aparte kabel. Hier moet ik over nadenken, alternatieve route, via de kruipruimte kan niet.

Maar, in de meterkast zit nu een 30mA aardlek. Als ik in de schuur nu een 10mA aardlek zou zetten? Het gaat alleen om verlichting.
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: Aardlekschakelaar probleem

Bericht door Rovano »

Zou kunnen, maar 10mA t.o.v. 30mA is nog steeds niet gegarandeerd selectief. Je hebt dan echt een selectieve aardlekschakelaar nodig.
Bijkomend nadeel: 10mA vliegt er nog sneller uit dan 30mA......
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Aardlekschakelaar probleem

Bericht door Ah!buis »

Rovano schreef:
Bijkomend nadeel: 10mA vliegt er nog sneller uit dan 30mA......
Voordeel zou ik zeggen, is juist de bedoeling.
Gewoon proberen.Een netdraad en een aarddraad in een bakkie, water erin totdat het afslaat, als dan enkel die van 10mA reageert zit 't snor toch ?
Anne
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: Aardlekschakelaar probleem

Bericht door Rovano »

Ja, dat lijkt zo, inderdaad. Maar 10mA lekstroom is zomaar bereikt bij wat condensvorming in een armatuur of kabeldoos. Zo blijf je ook bezig met storing zoeken.
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: Aardlekschakelaar probleem

Bericht door Rovano »

Misschien is het dan beter om de complete tuinverlichting achter een scheidingstransformator te gooien. Tegenwoordig toch allemaal LED, dus het geïnstalleerd vermogen valt wel mee; je hebt dan geen enorme trafo nodig. En je bent voor eens en altijd van je aardfouten verlost.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Aardlekschakelaar probleem

Bericht door ds23man »

Rovano schreef:
Bovendien moet je ongeveer 60cm gronddekking hebben. Wordt ook bijna nooit gedaan.
Meestal is men na 30cm wel moe en pleuren de kabel erin. Hier liggen 2 grondkabels naar een paar schijnwerpers op 30-40cm diepte, erkend installateur.. Wel netjes in een mantelbuis, dat dan weer wel.
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: Aardlekschakelaar probleem

Bericht door Rovano »

Erkend installateur, ja. Zegt tegenwoordig ook niet zoveel. Er wordt veel aangeklooit....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Aardlekschakelaar probleem

Bericht door ds23man »

Was meer dan 20 jaar geleden. :lol:
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: Aardlekschakelaar probleem

Bericht door Rovano »

Ach, twintig jaar geleden was men ook al van het inspectiemodel afgestapt. Installateurs kregen toen al veel meer bevoegdheden die nauwelijks worden gecontroleerd door van rijkswege aangestelde installatie inspecteurs.... Elk nadeel heb z'n voordeel, zullen we maar zeggen.
Trouwens, jouw kabels zitten in een mantelbuis? Dan heb je een aardige kans dat ze helemaal geen grondkabel met afscherming hebben gebruikt, maar gewone installatiekabels.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aardlekschakelaar probleem

Bericht door Barry2001 »

Ik heb zelf de nieuwe kabels ingegraven, paar weken geleden. 60cm diep, stalen mantel, en ook de sleuven voor tyleenslangen, er komt een watergeef systeem in. Met de hand, heeft me een volledig weekend en blaren op de handen gekost... veel wortels e.d. Het bestraten doe ik niet zelf, dus ik vertel dat aan de tattoo mannen, krijg je zo'n antwoord "wie doet dat dan ook met de hand, voor een bak koffie komen we met een bobcat…" :mrgreen: Maar goed. Weet ik dat het in elk geval dat het er goed in zit, en dat de regenafvoerpijp die er ook ligt ook heel is gebleven. Houd ik mezelf maar voor :rofl:
Rovano schreef:
Misschien is het dan beter om de complete tuinverlichting achter een scheidingstransformator te gooien. Tegenwoordig toch allemaal LED, dus het geïnstalleerd vermogen valt wel mee; je hebt dan geen enorme trafo nodig. En je bent voor eens en altijd van je aardfouten verlost.
Daar zeg je wat, totaal niet aan gedacht, dat is de oplossing :idea: Ik heb deze spots (andere aanbieder, maar het zijn deze spots) gekocht, 8 stuks. Degelijk spul, met een GU10 fitting voor led's. Lampjes zijn 2.7W, dus dan zit je een keer aan ruim 20W.
Rovano jongen, je hebt er 1 te goed van mij :proost:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Aardlekschakelaar probleem

Bericht door ds23man »

Rovano schreef:
Ach, twintig jaar geleden was men ook al van het inspectiemodel afgestapt. Installateurs kregen toen al veel meer bevoegdheden die nauwelijks worden gecontroleerd door van rijkswege aangestelde installatie inspecteurs.... Elk nadeel heb z'n voordeel, zullen we maar zeggen.
Trouwens, jouw kabels zitten in een mantelbuis? Dan heb je een aardige kans dat ze helemaal geen grondkabel met afscherming hebben gebruikt, maar gewone installatiekabels.
Echte grondkabel, heb jaren geleden eens de aansluitdozen in de tuin vernieuwd. Probleem is meer dat we hier op de klei zitten, dus als je een mannetje stuurt met alleen een schep.....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Aardlekschakelaar probleem

Bericht door ds23man »

Een scheidingstrafo is leuk maar.... Als je per ongeluk de twee draden beetpakt, ga je alsnog hemelen. En geen aardlek in de kast die er naar kraait.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Aardlekschakelaar probleem

Bericht door ds23man »

Zit er even over na te denken, als je toch alleen maar met ledlampen werkt, is het gewoon beter om low voltage te gaan. Dus gewoon 12 of 24 volt via een trafo. Veel stroom loopt er niet, dus nauwelijks spanningsval met dunne kabels over lange lengtes.
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: Aardlekschakelaar probleem

Bericht door Rovano »

Twee draden beetpakken is altijd een probleem. Ook bij een installatie met aardlekbeveiliging; er ontstaat immers zo geen aardlekfout!
Aardlekbeveiling is vooral een maatregel tegen gestelsluiting.
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: Aardlekschakelaar probleem

Bericht door Rovano »

ds23man schreef:
Zit er even over na te denken, als je toch alleen maar met ledlampen werkt, is het gewoon beter om low voltage te gaan. Dus gewoon 12 of 24 volt via een trafo. Veel stroom loopt er niet, dus nauwelijks spanningsval met dunne kabels over lange lengtes.
Kan ook, maar is wat gecompliceerder. Dan moet je de armaturen ook weer aanpassen.
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: Aardlekschakelaar probleem

Bericht door Rovano »

Barry2001 schreef:
Daar zeg je wat, totaal niet aan gedacht, dat is de oplossing :idea: Ik heb deze spots (andere aanbieder, maar het zijn deze spots) gekocht, 8 stuks. Degelijk spul, met een GU10 fitting voor led's. Lampjes zijn 2.7W, dus dan zit je een keer aan ruim 20W.
Rovano jongen, je hebt er 1 te goed van mij :proost:
Nou, bruin biertje dan maar? Proost!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Aardlekschakelaar probleem

Bericht door ds23man »

Rovano schreef:
Twee draden beetpakken is altijd een probleem. Ook bij een installatie met aardlekbeveiliging; er ontstaat immers zo geen aardlekfout!
Aardlekbeveiling is vooral een maatregel tegen gestelsluiting.
Dat klopt niet helemaal, in een normaal stroomnet ligt de nul altijd ergens aan aarde ( onze aardkloot) in de stroombron.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Aardlekschakelaar probleem

Bericht door ds23man »

Rovano schreef:
ds23man schreef:
Zit er even over na te denken, als je toch alleen maar met ledlampen werkt, is het gewoon beter om low voltage te gaan. Dus gewoon 12 of 24 volt via een trafo. Veel stroom loopt er niet, dus nauwelijks spanningsval met dunne kabels over lange lengtes.
Kan ook, maar is wat gecompliceerder. Dan moet je de armaturen ook weer aanpassen.
Waarom?

https://nuled.nl/12-volt-led-verlichtin ... hting-nbsp
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: Aardlekschakelaar probleem

Bericht door Rovano »

ds23man schreef:
Rovano schreef:
Twee draden beetpakken is altijd een probleem. Ook bij een installatie met aardlekbeveiliging; er ontstaat immers zo geen aardlekfout!
Aardlekbeveiling is vooral een maatregel tegen gestelsluiting.
Dat klopt niet helemaal, in een normaal stroomnet ligt de nul altijd ergens aan aarde ( onze aardkloot) in de stroombron.
Maar met een scheidingstrafo heb je toch een zogenaamd zwevend net gemaakt? Heb je toch helemaal niets meer te maken met een systeemaarding?
Voorbeeld: vroeger, toen aardlekbeveiliging nog helemaal niet werd toegepast, moest je perse een scheidingstrafo gebruiken als je met je boormachine in de kruipruimte ging werken. Dito voor het gebruik van looplampen e.d.
Laatst gewijzigd door Rovano op za 15 jun 2019, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: Aardlekschakelaar probleem

Bericht door Rovano »

ds23man schreef:
Rovano schreef:
ds23man schreef:
Zit er even over na te denken, als je toch alleen maar met ledlampen werkt, is het gewoon beter om low voltage te gaan. Dus gewoon 12 of 24 volt via een trafo. Veel stroom loopt er niet, dus nauwelijks spanningsval met dunne kabels over lange lengtes.
Kan ook, maar is wat gecompliceerder. Dan moet je de armaturen ook weer aanpassen.
Waarom?

https://nuled.nl/12-volt-led-verlichtin ... hting-nbsp
Omdat je dan de individuele led drivers uit het armatuur moet slopen om een rechtstreekse verbinding met je grondkabel te maken. Daarom.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aardlekschakelaar probleem

Bericht door Pjotr »

Wacht even, 12V en 24V LED (tuin)verlichting te kust en te keur. Kun je toch gewoon op een Meanwell o.i.d. zetten? Uiteraard zet die Meanwell binnen en ga je van daaruit de tuin in.
Rovano
Berichten: 196
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:13

Re: Aardlekschakelaar probleem

Bericht door Rovano »

Jazeker, kan ook. Maar goed, dan moet je nog steeds de led drivers verwijderen....
Als ik het goed begrepen heb, heeft Barry al 230V LED armaturen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Aardlekschakelaar probleem

Bericht door ds23man »

Rovano schreef:
ds23man schreef:
Rovano schreef:
Twee draden beetpakken is altijd een probleem. Ook bij een installatie met aardlekbeveiliging; er ontstaat immers zo geen aardlekfout!
Aardlekbeveiling is vooral een maatregel tegen gestelsluiting.
Dat klopt niet helemaal, in een normaal stroomnet ligt de nul altijd ergens aan aarde ( onze aardkloot) in de stroombron.
Maar met een scheidingstrafo heb je toch een zogenaamd zwevend net gemaakt? Heb je toch helemaal niets meer te maken met een systeemaarding?
Voorbeeld: vroeger, toen aardlekbeveiliging nog helemaal niet werd toegepast, moest je perse een scheidingstrafo gebruiken als je met je boormachine in de kruipruimte ging werken. Dito voor het gebruik van looplampen e.d.
Daarom werkt een aardlek niet meer, de aarde bestaat niet meer. Dit soort problemen heb ik ( met bijna dodelijke afloop) vaak genoeg gezien in mijn PA tijd met aggregaten. Ook heb ik ooit eens een bijna dodelijk incident meegemaakt in een instelling voor geestelijk gehandicapten waar de stopcontacten achter een scheidingstrafo zaten. We stonden daar met een PA installatie, een muzikant vond het leuk met een bellenblaasmachine te gaan lopen totdat hij een scheut water in een stekkerblok op de grond kieperde......
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Aardlekschakelaar probleem

Bericht door ds23man »

Rovano schreef:
Jazeker, kan ook. Maar goed, dan moet je nog steeds de led drivers verwijderen....
Als ik het goed begrepen heb, heeft Barry al 230V LED armaturen.
Waar GU10 ledlampen inzitten die rechtstreeks op 230V zijn aangesloten.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Aardlekschakelaar probleem

Bericht door ds23man »

Rovano schreef:
ds23man schreef:
Rovano schreef:
Twee draden beetpakken is altijd een probleem. Ook bij een installatie met aardlekbeveiliging; er ontstaat immers zo geen aardlekfout!
Aardlekbeveiling is vooral een maatregel tegen gestelsluiting.
Dat klopt niet helemaal, in een normaal stroomnet ligt de nul altijd ergens aan aarde ( onze aardkloot) in de stroombron.
Maar met een scheidingstrafo heb je toch een zogenaamd zwevend net gemaakt? Heb je toch helemaal niets meer te maken met een systeemaarding?
Voorbeeld: vroeger, toen aardlekbeveiliging nog helemaal niet werd toegepast, moest je perse een scheidingstrafo gebruiken als je met je boormachine in de kruipruimte ging werken. Dito voor het gebruik van looplampen e.d.
Dat is tegenwoordig allemaal laagspanning ( 24-48 volt). Ik heb een tijdje in de scheepvaart gewerkt, netspanning is al jaren verboden in kleine ruimtes. Lees: tanken en dubbele bodems.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”