Afgelopen nacht is weer dezelfde aardlekschakelaar afgeslagen, na 1,5 jaar geen probleem. Geen onweer, veel regen oid, rustig weer. Achter deze aardlekschakelaar zitten 4 groepen, waaronder de kabel die naar buiten gaat. Die gaat naar schuur 1, waar een verdeeldoos hangt. Vandaaruit vertakt het zich naar buitenverlichting, een veranda met wat verlichting, en schuur 2. Uiteraard is dit buiten / schuur gebeuren verdacht.
Mijn vraag is hoe ik het kan aanpakken om de oorzaak te vinden.. is het een sluimerend lekstroompje ergens wat af en toe boven de 30mA komt kijken en de aardlekschakelaar doet aanspreken? Voor de duidelijkheid, van de eindgroepen ligt er niks uit, dus een harde sluiting is het niet volgens mij. Elimineren door dingen af te schakelen is met een tijdspanne van 1,5 jaar ook niet echt een optie...
Als ik google vind ik Megger. Een merknaam die in de volksmond een productnaam is geworden, een meter (meer dan een multimeter) geschikt om hoge weerstand te meten. Heeft iemand hier ervaring mee, kun je ook goed een aardlekprobleem lokaliseren hiermee? Wat ik zowiezo nog wel doen is de schuur (is ook een werkplaatsje) een eigen aardlekautomaat te geven, daar zit dan ook de buitenverlichting achter. Ik moet nog wel kijken of ik daarbij kan, weet op dit moment ook niet precies hoe dit zit.
Maar goed, dan nog weet ik niet waar het probleem zit, symptoom bestrijding. Ik vermoed dus alleen maar dat het buiten ergens is, achter de bewuste aardlekschakelaar zitten ook eindgroepen van binnenshuis.
Ervaring gevraagd dus
PS: zonnepanelen + omvormer zitten op de aardlekgroep die geen probleem geeft.
