Aardlekschakelaar probleem
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Aardlekschakelaar probleem
Er is idd maar 1 goede oplossing en dat is een aparte kabel. Hier moet ik over nadenken, alternatieve route, via de kruipruimte kan niet.
Maar, in de meterkast zit nu een 30mA aardlek. Als ik in de schuur nu een 10mA aardlek zou zetten? Het gaat alleen om verlichting.
Maar, in de meterkast zit nu een 30mA aardlek. Als ik in de schuur nu een 10mA aardlek zou zetten? Het gaat alleen om verlichting.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Zou kunnen, maar 10mA t.o.v. 30mA is nog steeds niet gegarandeerd selectief. Je hebt dan echt een selectieve aardlekschakelaar nodig.
Bijkomend nadeel: 10mA vliegt er nog sneller uit dan 30mA......
Bijkomend nadeel: 10mA vliegt er nog sneller uit dan 30mA......
Re: Aardlekschakelaar probleem
Voordeel zou ik zeggen, is juist de bedoeling.Rovano schreef:Bijkomend nadeel: 10mA vliegt er nog sneller uit dan 30mA......
Gewoon proberen.Een netdraad en een aarddraad in een bakkie, water erin totdat het afslaat, als dan enkel die van 10mA reageert zit 't snor toch ?
Anne
Re: Aardlekschakelaar probleem
Ja, dat lijkt zo, inderdaad. Maar 10mA lekstroom is zomaar bereikt bij wat condensvorming in een armatuur of kabeldoos. Zo blijf je ook bezig met storing zoeken.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Misschien is het dan beter om de complete tuinverlichting achter een scheidingstransformator te gooien. Tegenwoordig toch allemaal LED, dus het geïnstalleerd vermogen valt wel mee; je hebt dan geen enorme trafo nodig. En je bent voor eens en altijd van je aardfouten verlost.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Aardlekschakelaar probleem
Meestal is men na 30cm wel moe en pleuren de kabel erin. Hier liggen 2 grondkabels naar een paar schijnwerpers op 30-40cm diepte, erkend installateur.. Wel netjes in een mantelbuis, dat dan weer wel.Rovano schreef:Bovendien moet je ongeveer 60cm gronddekking hebben. Wordt ook bijna nooit gedaan.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Erkend installateur, ja. Zegt tegenwoordig ook niet zoveel. Er wordt veel aangeklooit....
Re: Aardlekschakelaar probleem
Ach, twintig jaar geleden was men ook al van het inspectiemodel afgestapt. Installateurs kregen toen al veel meer bevoegdheden die nauwelijks worden gecontroleerd door van rijkswege aangestelde installatie inspecteurs.... Elk nadeel heb z'n voordeel, zullen we maar zeggen.
Trouwens, jouw kabels zitten in een mantelbuis? Dan heb je een aardige kans dat ze helemaal geen grondkabel met afscherming hebben gebruikt, maar gewone installatiekabels.
Trouwens, jouw kabels zitten in een mantelbuis? Dan heb je een aardige kans dat ze helemaal geen grondkabel met afscherming hebben gebruikt, maar gewone installatiekabels.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Aardlekschakelaar probleem
Ik heb zelf de nieuwe kabels ingegraven, paar weken geleden. 60cm diep, stalen mantel, en ook de sleuven voor tyleenslangen, er komt een watergeef systeem in. Met de hand, heeft me een volledig weekend en blaren op de handen gekost... veel wortels e.d. Het bestraten doe ik niet zelf, dus ik vertel dat aan de tattoo mannen, krijg je zo'n antwoord "wie doet dat dan ook met de hand, voor een bak koffie komen we met een bobcat…"
Maar goed. Weet ik dat het in elk geval dat het er goed in zit, en dat de regenafvoerpijp die er ook ligt ook heel is gebleven. Houd ik mezelf maar voor
Ik heb deze spots (andere aanbieder, maar het zijn deze spots) gekocht, 8 stuks. Degelijk spul, met een GU10 fitting voor led's. Lampjes zijn 2.7W, dus dan zit je een keer aan ruim 20W.
Rovano jongen, je hebt er 1 te goed van mij
Daar zeg je wat, totaal niet aan gedacht, dat is de oplossingRovano schreef:Misschien is het dan beter om de complete tuinverlichting achter een scheidingstransformator te gooien. Tegenwoordig toch allemaal LED, dus het geïnstalleerd vermogen valt wel mee; je hebt dan geen enorme trafo nodig. En je bent voor eens en altijd van je aardfouten verlost.
Rovano jongen, je hebt er 1 te goed van mij
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Aardlekschakelaar probleem
Echte grondkabel, heb jaren geleden eens de aansluitdozen in de tuin vernieuwd. Probleem is meer dat we hier op de klei zitten, dus als je een mannetje stuurt met alleen een schep.....Rovano schreef:Ach, twintig jaar geleden was men ook al van het inspectiemodel afgestapt. Installateurs kregen toen al veel meer bevoegdheden die nauwelijks worden gecontroleerd door van rijkswege aangestelde installatie inspecteurs.... Elk nadeel heb z'n voordeel, zullen we maar zeggen.
Trouwens, jouw kabels zitten in een mantelbuis? Dan heb je een aardige kans dat ze helemaal geen grondkabel met afscherming hebben gebruikt, maar gewone installatiekabels.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Aardlekschakelaar probleem
Een scheidingstrafo is leuk maar.... Als je per ongeluk de twee draden beetpakt, ga je alsnog hemelen. En geen aardlek in de kast die er naar kraait.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Aardlekschakelaar probleem
Zit er even over na te denken, als je toch alleen maar met ledlampen werkt, is het gewoon beter om low voltage te gaan. Dus gewoon 12 of 24 volt via een trafo. Veel stroom loopt er niet, dus nauwelijks spanningsval met dunne kabels over lange lengtes.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Twee draden beetpakken is altijd een probleem. Ook bij een installatie met aardlekbeveiliging; er ontstaat immers zo geen aardlekfout!
Aardlekbeveiling is vooral een maatregel tegen gestelsluiting.
Aardlekbeveiling is vooral een maatregel tegen gestelsluiting.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Kan ook, maar is wat gecompliceerder. Dan moet je de armaturen ook weer aanpassen.ds23man schreef:Zit er even over na te denken, als je toch alleen maar met ledlampen werkt, is het gewoon beter om low voltage te gaan. Dus gewoon 12 of 24 volt via een trafo. Veel stroom loopt er niet, dus nauwelijks spanningsval met dunne kabels over lange lengtes.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Nou, bruin biertje dan maar? Proost!Barry2001 schreef:Daar zeg je wat, totaal niet aan gedacht, dat is de oplossingIk heb deze spots (andere aanbieder, maar het zijn deze spots) gekocht, 8 stuks. Degelijk spul, met een GU10 fitting voor led's. Lampjes zijn 2.7W, dus dan zit je een keer aan ruim 20W.
Rovano jongen, je hebt er 1 te goed van mij
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Aardlekschakelaar probleem
Dat klopt niet helemaal, in een normaal stroomnet ligt de nul altijd ergens aan aarde ( onze aardkloot) in de stroombron.Rovano schreef:Twee draden beetpakken is altijd een probleem. Ook bij een installatie met aardlekbeveiliging; er ontstaat immers zo geen aardlekfout!
Aardlekbeveiling is vooral een maatregel tegen gestelsluiting.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Aardlekschakelaar probleem
Waarom?Rovano schreef:Kan ook, maar is wat gecompliceerder. Dan moet je de armaturen ook weer aanpassen.ds23man schreef:Zit er even over na te denken, als je toch alleen maar met ledlampen werkt, is het gewoon beter om low voltage te gaan. Dus gewoon 12 of 24 volt via een trafo. Veel stroom loopt er niet, dus nauwelijks spanningsval met dunne kabels over lange lengtes.
https://nuled.nl/12-volt-led-verlichtin ... hting-nbsp
Re: Aardlekschakelaar probleem
Maar met een scheidingstrafo heb je toch een zogenaamd zwevend net gemaakt? Heb je toch helemaal niets meer te maken met een systeemaarding?ds23man schreef:Dat klopt niet helemaal, in een normaal stroomnet ligt de nul altijd ergens aan aarde ( onze aardkloot) in de stroombron.Rovano schreef:Twee draden beetpakken is altijd een probleem. Ook bij een installatie met aardlekbeveiliging; er ontstaat immers zo geen aardlekfout!
Aardlekbeveiling is vooral een maatregel tegen gestelsluiting.
Voorbeeld: vroeger, toen aardlekbeveiliging nog helemaal niet werd toegepast, moest je perse een scheidingstrafo gebruiken als je met je boormachine in de kruipruimte ging werken. Dito voor het gebruik van looplampen e.d.
Laatst gewijzigd door Rovano op za 15 jun 2019, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Omdat je dan de individuele led drivers uit het armatuur moet slopen om een rechtstreekse verbinding met je grondkabel te maken. Daarom.ds23man schreef:Waarom?Rovano schreef:Kan ook, maar is wat gecompliceerder. Dan moet je de armaturen ook weer aanpassen.ds23man schreef:Zit er even over na te denken, als je toch alleen maar met ledlampen werkt, is het gewoon beter om low voltage te gaan. Dus gewoon 12 of 24 volt via een trafo. Veel stroom loopt er niet, dus nauwelijks spanningsval met dunne kabels over lange lengtes.
https://nuled.nl/12-volt-led-verlichtin ... hting-nbsp
Re: Aardlekschakelaar probleem
Wacht even, 12V en 24V LED (tuin)verlichting te kust en te keur. Kun je toch gewoon op een Meanwell o.i.d. zetten? Uiteraard zet die Meanwell binnen en ga je van daaruit de tuin in.
Re: Aardlekschakelaar probleem
Jazeker, kan ook. Maar goed, dan moet je nog steeds de led drivers verwijderen....
Als ik het goed begrepen heb, heeft Barry al 230V LED armaturen.
Als ik het goed begrepen heb, heeft Barry al 230V LED armaturen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Aardlekschakelaar probleem
Daarom werkt een aardlek niet meer, de aarde bestaat niet meer. Dit soort problemen heb ik ( met bijna dodelijke afloop) vaak genoeg gezien in mijn PA tijd met aggregaten. Ook heb ik ooit eens een bijna dodelijk incident meegemaakt in een instelling voor geestelijk gehandicapten waar de stopcontacten achter een scheidingstrafo zaten. We stonden daar met een PA installatie, een muzikant vond het leuk met een bellenblaasmachine te gaan lopen totdat hij een scheut water in een stekkerblok op de grond kieperde......Rovano schreef:Maar met een scheidingstrafo heb je toch een zogenaamd zwevend net gemaakt? Heb je toch helemaal niets meer te maken met een systeemaarding?ds23man schreef:Dat klopt niet helemaal, in een normaal stroomnet ligt de nul altijd ergens aan aarde ( onze aardkloot) in de stroombron.Rovano schreef:Twee draden beetpakken is altijd een probleem. Ook bij een installatie met aardlekbeveiliging; er ontstaat immers zo geen aardlekfout!
Aardlekbeveiling is vooral een maatregel tegen gestelsluiting.
Voorbeeld: vroeger, toen aardlekbeveiliging nog helemaal niet werd toegepast, moest je perse een scheidingstrafo gebruiken als je met je boormachine in de kruipruimte ging werken. Dito voor het gebruik van looplampen e.d.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Aardlekschakelaar probleem
Waar GU10 ledlampen inzitten die rechtstreeks op 230V zijn aangesloten.Rovano schreef:Jazeker, kan ook. Maar goed, dan moet je nog steeds de led drivers verwijderen....
Als ik het goed begrepen heb, heeft Barry al 230V LED armaturen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Aardlekschakelaar probleem
Dat is tegenwoordig allemaal laagspanning ( 24-48 volt). Ik heb een tijdje in de scheepvaart gewerkt, netspanning is al jaren verboden in kleine ruimtes. Lees: tanken en dubbele bodems.Rovano schreef:Maar met een scheidingstrafo heb je toch een zogenaamd zwevend net gemaakt? Heb je toch helemaal niets meer te maken met een systeemaarding?ds23man schreef:Dat klopt niet helemaal, in een normaal stroomnet ligt de nul altijd ergens aan aarde ( onze aardkloot) in de stroombron.Rovano schreef:Twee draden beetpakken is altijd een probleem. Ook bij een installatie met aardlekbeveiliging; er ontstaat immers zo geen aardlekfout!
Aardlekbeveiling is vooral een maatregel tegen gestelsluiting.
Voorbeeld: vroeger, toen aardlekbeveiliging nog helemaal niet werd toegepast, moest je perse een scheidingstrafo gebruiken als je met je boormachine in de kruipruimte ging werken. Dito voor het gebruik van looplampen e.d.
