Desoldeerlint

Voor de elektronicahobbyist, solderen, etsen, etc.
Over de technieken dus, niet over de tools zelf.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Desoldeerlint

Bericht door PimDriessen »

Beste Forum leden,
Heeft iemand op dit Forum wel eens gewerkt met dit Desoldeerlint van Velleman ?.
Groet,
Pim
ScreenShot1366.bmp
ScreenShot1366.bmp (720.78 KiB) 956 keer bekeken
Gebruikersavatar
Matthijs1969
Berichten: 101
Lid geworden op: do 07 sep 2017, 14:02
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Desoldeerlint

Bericht door Matthijs1969 »

Hoi Pim,

Niet bekend met het merk Velleman maar wel met een ander merk en dat werkt erg prettig,

Wel kost het wat warmte om het tin door het lint vloeibaar te krijgen, dus bij hele lage Watt bout en een dunne soldeerstift zal er een grens van werkbaarheid aan zitten, gelukkig is het verkrijgbaar in verschillende breedtes ... maar met genoeg vermogen heb paar seconde een koperbaan op de printplaat netjes leeg.

Mvg, Matthijs

Ps. Zal zo even foto maken van lint dat ik gebruik.

EDIT:
Nope het is merkloos maar geeft een lekker rook geurtje bij opzuigen van de tin O:)
FCF55A2A-9608-41D6-8655-744D8A7BA7A3.jpeg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Desoldeerlint

Bericht door Pjotr »

Yup, het is er in vele merken, soorten/kwaliteiten en breedten. Truc is wel om de juiste breedte te kiezen voor het reinigen van het beoogde soldeerwerk. Voor point to point met veel tin is het niet geschikt. Kun je beter een tinslobberaar voor nemen. Het is echt bedoeld voor PCB's. Als richtlijn: 1,5mm - 2mm breed voor TH werk en voor smd < 1mm breed. Berg het wel goed en schoon op. Als het koper oxideert op den duur dan werkt het (bijna) niet meer.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Desoldeerlint

Bericht door PimDriessen »

Hoi Matthijs, Pjotr,
Het product ken ik natuurlijk, het ging mij specifiek om het Desoldeerlint van op de foto.
Groet,
Pim
Lucas84
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 13 nov 2017, 19:06

Re: Desoldeerlint

Bericht door Lucas84 »

Chem-Wik is voor mij de enige die ik nog gebruik.

Heb vele merken litze gebruikt en geen enkele werkt zo goed als Chem-Wik.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Desoldeerlint

Bericht door Barry2001 »

Als je die van Chemtronics bedoelt, +1. Niet zo lang geleden 10 rolletjes Duratool gekocht: troep, onbruikbaar, weggegooid geld. Toch maar weer een paar rolletjes Chemtronics gekocht, weer als vanouds.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Desoldeerlint

Bericht door Olaf Analogue »

Ik werk uiteraard veel met desoldeerlint, het is een prettige manier om componenten los te solderen, ik vind dat een mechanisch pompje te harde klappen los kan laten op de print en het werkt te onhandig.
Heel vroeger met een elektrische zuiger gewerkt op mijn werk, maar deze zelf nooit aangeschaft
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Desoldeerlint

Bericht door Shadow »

Nou op mijn huidige werk hebben ze dus een verwarmde tinzuiger, alleen voor trough hole spul natuurlijk, maar dat werkt als een malle.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Desoldeerlint

Bericht door Olaf Analogue »

Shadow schreef:
Nou op mijn huidige werk hebben ze dus een verwarmde tinzuiger, alleen voor trough hole spul natuurlijk, maar dat werkt als een malle.
Dat is gewoon het allerbeste, daar kan , zoals ik zelf al aangaf, niets tegenop.
edit: dat blijkt niet meteen uit mijn tekst trouwens, maar er gaat dus niets boven elektrisch.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Desoldeerlint

Bericht door Pjotr »

Barry2001 schreef:
Als je die van Chemtronics bedoelt, +1. Niet zo lang geleden 10 rolletjes Duratool gekocht: troep, onbruikbaar, weggegooid geld. Toch maar weer een paar rolletjes Chemtronics gekocht, weer als vanouds.
Klopt, die Chinese en andere imitatie meuk links laten liggen. Het vloeimiddel wat in Chemtronics zit is wel veel agressiever. Nadeel is dan dat je soldeerpunten snel slijten. Die verhitte tinslobberaars zijn ook niet alles. Het zuigmondje is meestal dermate geoxideerd dat het slecht thermisch contact maakt en de verbinding onvoldoende verhit.
Plaats reactie