Desoldeerlint
Moderator: Beheerdersteam
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Desoldeerlint
Beste Forum leden,
Heeft iemand op dit Forum wel eens gewerkt met dit Desoldeerlint van Velleman ?.
Groet,
Pim
Heeft iemand op dit Forum wel eens gewerkt met dit Desoldeerlint van Velleman ?.
Groet,
Pim
- Matthijs1969
- Berichten: 101
- Lid geworden op: do 07 sep 2017, 14:02
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Desoldeerlint
Hoi Pim,
Niet bekend met het merk Velleman maar wel met een ander merk en dat werkt erg prettig,
Wel kost het wat warmte om het tin door het lint vloeibaar te krijgen, dus bij hele lage Watt bout en een dunne soldeerstift zal er een grens van werkbaarheid aan zitten, gelukkig is het verkrijgbaar in verschillende breedtes ... maar met genoeg vermogen heb paar seconde een koperbaan op de printplaat netjes leeg.
Mvg, Matthijs
Ps. Zal zo even foto maken van lint dat ik gebruik.
EDIT:
Nope het is merkloos maar geeft een lekker rook geurtje bij opzuigen van de tin
Niet bekend met het merk Velleman maar wel met een ander merk en dat werkt erg prettig,
Wel kost het wat warmte om het tin door het lint vloeibaar te krijgen, dus bij hele lage Watt bout en een dunne soldeerstift zal er een grens van werkbaarheid aan zitten, gelukkig is het verkrijgbaar in verschillende breedtes ... maar met genoeg vermogen heb paar seconde een koperbaan op de printplaat netjes leeg.
Mvg, Matthijs
Ps. Zal zo even foto maken van lint dat ik gebruik.
EDIT:
Nope het is merkloos maar geeft een lekker rook geurtje bij opzuigen van de tin
Re: Desoldeerlint
Yup, het is er in vele merken, soorten/kwaliteiten en breedten. Truc is wel om de juiste breedte te kiezen voor het reinigen van het beoogde soldeerwerk. Voor point to point met veel tin is het niet geschikt. Kun je beter een tinslobberaar voor nemen. Het is echt bedoeld voor PCB's. Als richtlijn: 1,5mm - 2mm breed voor TH werk en voor smd < 1mm breed. Berg het wel goed en schoon op. Als het koper oxideert op den duur dan werkt het (bijna) niet meer.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Desoldeerlint
Hoi Matthijs, Pjotr,
Het product ken ik natuurlijk, het ging mij specifiek om het Desoldeerlint van op de foto.
Groet,
Pim
Het product ken ik natuurlijk, het ging mij specifiek om het Desoldeerlint van op de foto.
Groet,
Pim
Re: Desoldeerlint
Chem-Wik is voor mij de enige die ik nog gebruik.
Heb vele merken litze gebruikt en geen enkele werkt zo goed als Chem-Wik.
Heb vele merken litze gebruikt en geen enkele werkt zo goed als Chem-Wik.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Desoldeerlint
Als je die van Chemtronics bedoelt, +1. Niet zo lang geleden 10 rolletjes Duratool gekocht: troep, onbruikbaar, weggegooid geld. Toch maar weer een paar rolletjes Chemtronics gekocht, weer als vanouds.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Desoldeerlint
Ik werk uiteraard veel met desoldeerlint, het is een prettige manier om componenten los te solderen, ik vind dat een mechanisch pompje te harde klappen los kan laten op de print en het werkt te onhandig.
Heel vroeger met een elektrische zuiger gewerkt op mijn werk, maar deze zelf nooit aangeschaft
Heel vroeger met een elektrische zuiger gewerkt op mijn werk, maar deze zelf nooit aangeschaft
Re: Desoldeerlint
Nou op mijn huidige werk hebben ze dus een verwarmde tinzuiger, alleen voor trough hole spul natuurlijk, maar dat werkt als een malle.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Desoldeerlint
Dat is gewoon het allerbeste, daar kan , zoals ik zelf al aangaf, niets tegenop.Shadow schreef:Nou op mijn huidige werk hebben ze dus een verwarmde tinzuiger, alleen voor trough hole spul natuurlijk, maar dat werkt als een malle.
edit: dat blijkt niet meteen uit mijn tekst trouwens, maar er gaat dus niets boven elektrisch.
Re: Desoldeerlint
Klopt, die Chinese en andere imitatie meuk links laten liggen. Het vloeimiddel wat in Chemtronics zit is wel veel agressiever. Nadeel is dan dat je soldeerpunten snel slijten. Die verhitte tinslobberaars zijn ook niet alles. Het zuigmondje is meestal dermate geoxideerd dat het slecht thermisch contact maakt en de verbinding onvoldoende verhit.Barry2001 schreef:Als je die van Chemtronics bedoelt, +1. Niet zo lang geleden 10 rolletjes Duratool gekocht: troep, onbruikbaar, weggegooid geld. Toch maar weer een paar rolletjes Chemtronics gekocht, weer als vanouds.
