JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door ray5150 »

Apeldoorn schreef:
Voor ik met het board begin.........

Groundplane gebruiken of niet ??
Het belangrijkste is in principe dat je een steraarde toepast, dat dus alle massa lijnen op 1 punt samenkomen, te weten bij de voedings aansluiting van de nul. dan kan met losse lijnen, maar ook massavlak.

Apeldoorn schreef:
Trimmers 1 turn / 25 turn ??
25 lijkt me wat overdreven, de bekende blauwe Bourns zijn 10 slagen. lijkt me voldoende.
Apeldoorn schreef:
Weerstanden 0.6 ohm voldoende ??
ik vermoed dat je 0.6 Watt bedoeld. dat is een goede waarde.
Apeldoorn schreef:
Elco's 35V voldoende ??
Yep. hoger mag altijd, niet lager. let er wel op dat hoger ook groter is in formaat.
vaak is het handiger om eerst de onderdelen te verzamelen, en dan pas de layout te maken.
Apeldoorn schreef:
Faston voor voeding aansluitingen, maar een beetje lomp voor ingang en TR3/4 aansluitingen, alternatieven ??
Voor de ingang kan een printkroonsteen, of direct op de soldeerpad. voor de 2N3055 zou ook kunnen, maar het probleem is dat de meeste printkroontenen in de handel van die goedkope blauwe dingen zijn die geen draad van 1mm2 kunnen slikken. bij het aandraaien van de schroef draai je dan de hele behuizing kapot. kun je aan goeie proffesionele komen, dan zou ik die pakken.

Een mooie Molex connector zou ook nog kunnen, maar dan moet je weer een tang hebben om de stekkers te persen.
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 13 apr 2019, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Barry2001 »

De inbreng van Fotohuis over dit onderwerp heeft een eigen topic gekregen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Shadow »

Barry2001 schreef:
De inbreng van Fotohuis over dit onderwerp heeft een eigen topic gekregen.
:goedzo:

Ik ben echt benieuwd, heb deze op Luisterdag Breda mogen horen van een ander forumlid en die klonk erg fijn!
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Apeldoorn »

Netjes opgelost, bedankt voor het splitsen Barry2001.

Groet van Bert.
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Apeldoorn »

@Ray5150,
bedankt voor de antwoorden, 0.6 ohm is idd 0.6 W :-)

Voor wat betreft Groundplane, snap ik het goed dat ik idd een Groundplane kan gebruiken en van daaraf een draad trek naar steraarde op chassis?

Groet van Bert
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Apeldoorn »

Nog een vraagje :think:
JHl 1969 Q1.jpg
Kan ik R9/C6/LED1 ook links vd TR3C aansluiting plaatsen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door pappaleo »

Ja, dat maakt niets uit.
ray5150 schreef:
In het schema kan dat wel, alhoewel ik daar het nut niet echt van inzie.
In de layout moet je dat dus niet doen.
Ik praat weer voor mijn beurt, geloof ik.
Ik zal het nooit meer doen, meneer Ray. :oops:
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 14 apr 2019, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door ray5150 »

In het schema kan dat wel, alhoewel ik daar het nut niet echt van inzie.
In de layout moet je dat dus niet doen. C6 heeft een filterende functie. je moet het zo zien, je moet de stroom dwingen een bepaalde route te volgen. spanning komt binnen op de faston, komt langs de C6, en gaat daarna naar de transistor. ga je dat omdraaien, dan heeft de spanning minder filtering/lokale ontkoppeling gehad als die de tor bereikt. stroom/spanning is net als water. zoekt altijd de weg van de minste weerstand.
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Apeldoorn »

Thnx voor de reactie, weer wat geleerd :)
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Apeldoorn »

Eerst nog even de soldeer padjes van de weerstanden e.d. vergroten, vind ze wat iel.......
Daarna onderstaande Georigaanse knoop ontwarren :)
JLH 1969 brd1.jpg
Hoe ik de 2N3055's ga aansluiten bepaal ik later.

Groet van Bert.
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Apeldoorn »

Eindelijk weer eens wat tijd :)

Een eerste opzet in Eagle, alle op en aanmerkingen zijn meer dan welkom, leer ik van!
Bijlagen
JLH1969 brd.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door ray5150 »

Wat een vreemd raster. :-s
Die zou ik eerst eens omschakelen naar Inches en "Default".

Zo te zien is de autorouter ook druk bezig geweest. is op zich begrijpelijk, maar vrij nutteloos.
Sommige sporen moeten 1 Ampere of meer verwerken en dienen dus een millimeter of 2 breed te zijn.
Die verdampen op deze manier in een oogwenk.

Heb je trouwens ook daadwerkelijk een axiale elco van 2200 uF ?
Vraag me af of die nog wel gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Pjotr »

Wat Ray al aangeeft. De minimale spoorbreedte hangt af van hoe heet je de spoortjes wil laten worden. Een handige vuistregel die goed werkt is 1mm per ampère. Hier is staat een gratis handig PCB tool wat het preciezer voor je uitekent, ook aan de hand van de koperdikte (1 oz of 2 oz koper maakt ook uit): http://www.saturnpcb.com/pcb_toolkit/ Verder hou ik in principe de pads ongeveer 2x - 2,5x de gatdiameter voor TH componenten. Is een aardig gemiddelde wat er goed uit ziet en goed soldeert.

Tip: Ik werk niet met Eagle, dus weet niet of het daar ook prettig werkt: Ik hou per project een aparte/eigen footprint bibliotheek aan. Daarin kopieer de componenten die ik nodig heb vanuit de standaard bibliotheek en maak eventuele nieuwe die er nog niet zijn. Op die manier vervuilen de bestaande bibliotheken niet met componenten die je wijzigt.
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Apeldoorn »

@Ray,
Raster had ik gewoon op 5mm staan om de TR3 en 4 aansluitingen makkelijk te kunnen uitlijnen. Volgens mij maakt het bij dit soort ontwerpen niet veel uit of je decimaal of in inches werkt, zolang je "alt" maar op finest zet in het Grid menu en je Alt toest indrukt als je componenten etc. plaatst. De breedte van de sporen moet ik nog aanpassen aan de stroom die er over gaat. Je opmerking over autorouter snap ik niet, niet gebruikt. Axiale elco heb ik, overigens heeft Conrad er ook nog zo'n 600 Vishay van 40V axiaal.

Groet van Bert.
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Apeldoorn »

@Pjotr,
pads grootte inmiddels nog wat groter gemaakt via restring in DRC menu, pad voor bv een weerstand nu 2mm. Tip van eigen library is een goeie, ga ik doen.
Groet van Bert.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door ray5150 »

Apeldoorn schreef:
@Ray,
Raster had ik gewoon op 5mm staan om de TR3 en 4 aansluitingen makkelijk te kunnen uitlijnen. Volgens mij maakt het bij dit soort ontwerpen niet veel uit of je decimaal of in inches werkt,
Toch wel, heel veel componenten hebben een steekmaat die in Inches is uitgevoerd. zie voorbeeld hieronder.
Zal inderdaad voor een paar losse weerstandjes niet zoveel uitmaken, met een DIL IC ga je dan behoorlijk de mist in.
Apeldoorn schreef:
@ De breedte van de sporen moet ik nog aanpassen aan de stroom die er over gaat. Je opmerking over autorouter snap ik niet, niet gebruikt.
Okee, de manier waarop de sporen getrokken zijn deed denken aan een (niet goed ingestelde) autorouter.
Die houd dan ook geen rekening met grote stromen en dergelijke.
Naamloos.png
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Apeldoorn »

Ok, volgend ontwerp in Inches dus, helder, Thnx!
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Apeldoorn »

Nog wat vragen die opkwamen tijdens het fröbelen:

Ik heb een groundplane gebruikt, moet ik deze met een aparte faston/draad verbinden met het chassis? Zo ja waar kan ik die het beste plaatsen, bij In neg? of......
Ik kon geen bv Amp Mate-N-Loc 6.35 mm vinden in Eagle libray, nu heb ik 1.3 mm (doorsnee) printpennen getekend voor aansluitingen TR3 en 4, is 1.3 mm wel voldoende?
Als ik me goed herinner van natuurkunde op de middelbare school gaat stroom over de buitenkant van een drager, betekend dit dat als ik een printspoor trek van 2mm breed ik in feite 4mm oppervlakte heb of moet ik terug naar de schoolbank 8-[

Alvast bedankt weer voor meedenken, leer ik van!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Pjotr »

Apeldoorn schreef:
Ok, volgend ontwerp in Inches dus, helder, Thnx!
Vroegâh deeje i.d.d. alles op een 0,1 inch grid omdat vrijwel alle IC's dat raster ook hadden. Maar toen had je nog geen PC's om het werk te doen en deed je alles met plaksymbolen op polyester film. En op die film stond een mooi lichtblauw 0,1" raster geprint.

Tegenwoordig werk je eigenlijk niet meer op een raster, of je moet de resolutie van 0,1 um van je PCB ontwerpsoftware een raster noemen? Componenten in inch maten staan ook als zodanig in de juiste inch maten je bibliotheek en symbolen in mm in mm. Het maakt dus helemaal niet meer uit of je op 0,1 inch tekenraster werkt of op een mm tekenraster. Kies gewoon wat je het makkelijkste vindt. En w.m.b. is dat gewoon in mm. Dat gezoek steeds naar een liniaal met inch strepen... :lol:
Ik heb een groundplane gebruikt, moet ik deze met een aparte faston/draad verbinden met het chassis? Zo ja waar kan ik die het beste plaatsen, bij In neg? of......
Ik kon geen bv Amp Mate-N-Loc 6.35 mm vinden in Eagle libray, nu heb ik 1.3 mm (doorsnee) printpennen getekend voor aansluitingen TR3 en 4, is 1.3 mm wel voldoende?
Gebruik in principe de maten zoals ze in de datasheet opgegeven staan. Voor Faston printtabs is 1,3mm idd de juiste maat. Ze komen dan mooi klem in de print zitten.
Apeldoorn
Berichten: 61
Lid geworden op: za 23 feb 2019, 21:01

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door Apeldoorn »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door ray5150 »

:-&

Ik heb misschien wel een alternatief voor je.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: JLH 1969 Ter leering ende vermaeck

Bericht door ray5150 »

foto.jpg
Deze dus, professioneel spul. niet nieuw, wel netjes en uiterst degelijk.
Als je het wat vind zal ik de steekmaat opmeten en er een symbool in Eagle bijzoeken.
Je kwam toevallig ook naar Breda, de 26e ?
Plaats reactie