Symmetrische voeding

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Symmetrische voeding

Bericht door dirklammers »

Even een aanval dan domheid: hoe langer ik er over nadenkt hoe minder ik het snap :think:
Ik heb voor een nieuw te bouwen versterkertje een symmetrische voeding nodig.
Welke configuratie is nu eigenlijk het beste en waarom dan ?
Bijlagen
Voeding.bmp
Voeding.bmp (396.65 KiB) 854 keer bekeken
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Symmetrische voeding

Bericht door hannesie »

1 April is toch al geweest?
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Symmetrische voeding

Bericht door paulebappie »

Bij een goed ontwerp kies je in je versterker 1 centraal (ster!) aarde-punt.

Dat centrale punt ligt bij schakeling 1 meteen al vast op het punt waar de 2 elco's en de middenaftakking samenkomen. Dit is geen probleem maar je hebt geen vrije keuze meer.

Bij een schakeling met 2 diodebruggen is het mogelijk de voeding geheel gescheiden te houden en bijvoorbeeld bij het centrale (ster) aardepunt pas de boel aan elkaar knopen. Meer keuzevrijheid dus.

Verder kan schakeling 2 natuurlijk 2 keer zoveel stroom aan bij gelijke componenten.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Symmetrische voeding

Bericht door OWC »

paulebappie schreef:
Verder kan schakeling 2 natuurlijk 2 keer zoveel stroom aan bij gelijke componenten.
En dat is de enige echt belangrijke reden.
Nog uit de tijd dat dergelijke componenten schaars en duur waren, laat staan voldoende stroom konden hanteren.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Symmetrische voeding

Bericht door Chocomel »

Optie 1 verliest één keer de spanningsval van een diode, optie 2 verliest die twee keer.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Symmetrische voeding

Bericht door OpaBert »

Ik heb een symetrisch voeding liggen op een print met blok trafo erop 12-5-0-5-12 volt ik meen 2 Amp
Is gebouwd volgens 2 schema maar met spannings regelaars er nog achter
dirklammers
Berichten: 424
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 16:55

Re: Symmetrische voeding

Bericht door dirklammers »

Duidelijk, dan voor jullie uitleg :goedzo:
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”