Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door hannesie »

ToTo schreef:
Heb je ook al eens zonder amanero getest?
:lol: Ja, met de RPI en I²S naar de isolated Input, maar het werd er niet beter op max 192 kHz, daarnaast werd er door de keuze stress, DSD e.d. ook niet lekker opgelost.
ii.JPG
Dus dan ga ik voor een slimme oplossing. :kwijl: :kwijl:

Totale stilte is dan gewoon de stekker er uit. :lol: :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door hannesie »

119.JPG
Vandaag de nieuwe firmware (1.21 FPGA) er maar eens in geschoten, wel weer wennen, maar bleek aan de laptop te liggen die er geen zin meer in heeft, lijkt het.
121.JPG

Verschil tussen oud en nieuw is niet hoorbaar, wat technische mankementen blijkbaar opgelost die bij sommige mensen optraden.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door democles »

Vandaag ook de laatste firmware in de DAM geschoten,moest wel even weer goed lezen hoe. :?

Daarna de DAM opnieuw opgestart en de laatste filters van DIYaudio er in geschoten,,DIYA_1021filt_noDC_v2.skr,,.

De dac weer opgestart en het speelt weer :yeah:

Nu was ik wel vergeten hoe je kunt zien welk filter speelt en hoe je die veranderd :?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door hannesie »

set filter = soft
en dan zie je de reactie
F6
na een "exit" en een opnieuw opstarten zal hij dan een nieuwe filter hebben geladen.

Waar haal je de filters vandaan, met de 1.21 heb ik best wel een heel goed gevoel, ik gebruik nu de standaard met het filter soft, en dan nu met de tweak van de glasfiber, af en toe verbaasd hoe mooi b.v. de piano nu volledig transparant in het hoog weergeeft, zonder ook maar een scherp randje.

Echt genieten met stukken muziek, die ik nu juist ga opzoeken omdat weer eens opnieuw te beluisteren.
Laatst gewijzigd door hannesie op di 19 mar 2019, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door democles »

Ga ik proberen Hans :goedzo:
Waar haal je de filters vandaan,
https://www.diyaudio.com/forums/digital ... r-170.html
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door hannesie »

OK, heb ze ook maar even gedownload, misschien dat ik volgende week eens ga kijken/luisteren.
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door molekuul »

Hmmm, een dure implementatie van de Soekris DAC
https://audiophilestyle.com/ca/reviews/ ... view-r794/
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door hannesie »

Dit is dan al de Mark 4, er zijn al wat andere varianten van dat merk geweest, en dan heb je ook nog de Poolse Lampizator uitvoering, met een buisje. :-({|=

Edit: hij maakt de Dac met de Soekris kennelijk niet meer.

Maar de man van Lossless maakt wel meer bijzondere dingen. Ik kan mij niet voorstellen dat er mensen zijn die dat willen gebruiken.
https://www.lessloss.com/laminar-stream ... p-207.html
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door hannesie »

democles schreef:
Nieuwe firmware,,incl. DSD support. :D

http://www.soekris.dk/download.html
Ik zat vandaag even te klooien n.a.v. een vraag en dat dan wat verder uitgezocht, had het nog niet eerder gebruikt, maar het kan dus. :lol:
instel.png
DSD over PCM (DOP)
DSD.png
dCS methode
176.4.png
Er is dus de mogelijkheid de Delta Sigma modus aan te spreken, dus de FPGA en wat ik tot nog toe deed was een conversie naar PCM
Zoals nu blijkt, met ROON dat er meer wegen naar Rome, blijkt bij mij nu. :mrgreen:

En dit gebruikte ik tot nu toe.
Converteer naar PCM
352.png
Laatst gewijzigd door hannesie op zo 05 jan 2020, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door MarcelvdG »

hannesie schreef:
Maar de man van Lossless maakt wel meer bijzondere dingen. Ik kan mij niet voorstellen dat er mensen zijn die dat willen gebruiken.
https://www.lessloss.com/laminar-stream ... p-207.html
91 181 dollar is inderdaad niet weinig voor een SD-kaartlezer...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door SSassen »

molekuul schreef:
Hmmm, een dure implementatie van de Soekris DAC
https://audiophilestyle.com/ca/reviews/ ... view-r794/
Kansloos broddelwerk, ik krijg last van plaatsvervangende schaamte als ik het soldeerwerk en de gebruikte houtje-touwtje methode van bedraden zie! :? :shock: :oops: ...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door Shadow »

Ik denk dat als je dat kan verkopen voor bijna 20k dat je huilend naar de bank loopt als ceo - huilend van het lachen :|
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door AatV »

Vind de printplaten op zich er netjes uitzien maar zoals de aansluitingen eraan geplakt zijn (terwijl er op de print ruimte gehouden is voor fatsoenlijke headers is inderdaad beneden alle peil!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door Shadow »

Die printen komen dan ook gewoon kant en klaar bij Soekris vandaan :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door hannesie »

Onder de plaatjes met nep carbon zitten dan wel wat voeding printen, en wat er dan verder nog nodig is.
Maar hij zal best wel goed klinken.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door hannesie »

Nu maar eens de belofte naar mijzelf waar gemaakt, ik wil in 2020 eens wat meer ook afmaken en definitief afwerken.
Dus bij deze de Soekris maar netjes afgewerkt aan de binnenzijde, ook met hulp van anderen, dan kan de bovenkant er op met schroefjes. :sure:

De oude en nu bestaande afwerking,
oud.PNG
vers.PNG
het verder solderen in de kast doe ik dan maar niet meer, klinkt echt wel lekker zo. misschien nog eens wat spelen met de filterzetting, maar dat kan ook met de andere.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door hannesie »

Grappig, dat met de voeding kunnen spelen die van DIYHK, die kan ook op 9 Volt i.p.v. 12 Volt, en dus nu op die 9 Volt gezet, gewoon omdat het kan. Wat meer warmte ontwikkeling en een idee dat het pittiger klinkt.

Als het verder geen problemen met de temperatuur oplevert zou het best kunnen zijn dat ik het laat staan. :kwijl:
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door paulebappie »

Hans heb je de 12 (vref) elco's op de onderkant zitten of is die mod niet uitgevoerd? Gaf bij mij een flinke verbetering.

Hier ook DIYHK op 9V, klinkt geweldig!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door hannesie »

Die mod heb ik niet, maar dat op 9V is inderdaad een behoorlijk verschil, en de temperatuur valt mee, net gemeten.
Op de condensator en koellichaam is 59 graden max, en andere punten ongeveer 48.Celsius.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door rjmulder »

Afgelopen weekend ook een DAM1021 besteld en gisteren bericht gekregen dat die verstuurd is.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door hannesie »

Mooi, ben benieuwd hoe je hem op gaat zetten, hier nu dan voor de streaming nog wat gewijzigd, de voeding was toch wat krap, dus er nu eens een wat zwaardere er in gezet.
Nu is het dat de hele zaak in een paar tellen zich aanmeld bij ROON, heb de squeezelite optie er wel bij op gezet, maar gebruik hier dan constant mijn favoriete muzieksoftware.
Als je er wat over wilt weten wat ik al wel heb ondervonden, dan help ik je daar graag mee.

Dit is de huidige opzet.
dac1.PNG
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door paulebappie »

rjmulder schreef:
Afgelopen weekend ook een DAM1021 besteld en gisteren bericht gekregen dat die verstuurd is.
Daar ga je geen spijt van krijgen :-({|=
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door paulebappie »

Hans, ik zie dat je de dac vastzet met metalen boutjes klopt dat? Of zit daar nog isolatie tussen ergens?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door hannesie »

Volgens mij zijn dit wel geïsoleerde eilandjes, kan nu niet even kijken bij de andere DAC, die is even aan het logeren bij een ander systeem. :think:

Maar inderdaad het zijn wel koperen afstand-busjes en moertjes. Bij beide is dat zo gemonteerd, ik heb niet de indruk dat het een probleem is.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Bericht door rjmulder »

Heb al wel wat ideeën maar eens kijken :)

De opzet zal niet veel veranderen met wat ik nu heb een Raspberry PI 3b+ met Raspberry TouchScreen en een HifiBerry DAC + Pro en Ropieee om als Bridge te werken, de rPI en Scherm gevoed door de voeding van Barry, de DAC wordt gevoed door een LT3042 Lineaire Ultra Low Noise voeding.
Op de DAC zit een I2S uitgang deze wil ik gaan gebruiken om de DAM1021 van signaal te voorzien en de DAM wordt ook gevoed door een Lineaire Ultra Low Noise voeding.

Dan nog een kastje maken waar alles in gaat passen maar eerst de behuizing voor de Hypex verder klaar maken en wachten op de spullen die nog binnen moeten komen.
Plaats reactie