Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Douwe84 »

Shadow schreef:
Ik vind die Refmon nog steeds een ijzersterk ontwerp, Jan neemt die van hem ook nog wel eens mee naar luisterdagen, maar die hoeft zich nergens voor te schamen :rock:
Absoluut, wat een speaker :kwijl:
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Kalimba »

Toevallig ook al een paar dagen bezig met de Refmon. Nieuwe filterbakjes aan het maken. Het is ook de veroorzaker van de grote verandering hier.
Even nieuwe caps en een paar weerstandjes halen om het filter iets netter te maken. Dat bezoek heeft dus grote gevolgen veroorzaakt :rofl:


Als het meezit met de verkoop van de Vertigo dan kan ik binnenkort al voor een deel aan de slag met de Faktum :rock:
Bijlagen
IMG_8452.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Shadow »

Die grote spoel lijkt wel van gevlochten draad, is daar een reden voor?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Zweitse »

Shadow schreef:
Die grote spoel lijkt wel van gevlochten draad, is daar een reden voor?
Jantzen
Dit is wat Jantzen er over roept.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Kalimba »

Shadow schreef:
Die grote spoel lijkt wel van gevlochten draad, is daar een reden voor?
Ik heb de refmon 2de hands gekocht (en opgeknapt/ gerestaureerd ) met deze Tritec spoel. Waarom deze niet om de bekende plastic haspel zit weet ik ook niet.
Bijlagen
Zo zag het er uit toen ik de set kocht.
Zo zag het er uit toen ik de set kocht.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door wouter »

Dit was nog uit ca 2000, toen het nog tri-tec heette. inmiddels is het tri-term en zie ik ze alleen nog door zelfbouwaudio zaken als hoogwaardige spoel ingezet worden. Destijds was tri-tec en Audyn Cap Plus en tinfolie het antwoord op elke upgrade ;-)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door dre »

En het was ook een mooie upgrade!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Pjotr »

Die Tritec spoelen zijn gewikkeld van backlackdraad. Dat is gecoat met een hittegevoelig polymeer en wordt na het wikkelen verhit, daardoor worden de wikkelingen stevig aan elkaar vast "gebakken". Dat heeft geen drager verder nodig. En volgens mij zijn ze daarna nog eens extra geïmpregneerd/gecoat met kunsthars. Waren erg fraaie spoelen maar ook prijzig. Zijn volgens mij een beetje verdrongen door de foliespoelen. De Jantzen spoelen zijn ook van dat draad gewikkeld.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door wouter »

ik had tri-therm moeten schrijven, en als ik het me goed herinner was het opgebouwd uit 7 kleinere diameters om skin-effect te voorkomen. Iets met dat hogere frequenties door de rand sneller gaan en dan er een ongelijkheid komt in signaaloverdracht? Sorry als het off-topic is.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Kalimba »

Geen probleem dat het pff topic is. Vind het juist leuk en interessant om te lezen :)
swingsweet
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 7:23

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door swingsweet »

Frank zegt dank... Ik weet natuurlijk niet meer wanneer zich dit voor deed met de klant. Maar we hebben een set voor een klant gemodificeerd met extreem mooie componenten.... Direct viel mijn mond open na het aansluiten. Het top model uit de winkel in best mooie crossover configuratie. Maar daarnaast met het beste eat mogelijk was.... Wat een ongelooflijk verschil. Fenomenaal. Iedereen die een mooi ontwerp Wat echt tot de top behoort; Ga eens kijken naar betere crossover componenten...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”