Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Kalimba »

Ik zag onlangs een aantal nieuwe modellen bij Speaker & Co ( Faktum, Kind of Blue, SB Monitor ) en moest wat onderdelen halen. Eenmaal binnen mijn boodschappenlijstje ingeleverd bij Titus en Frank en gevraagd of ik even met wat metal geweld wat kon beluisteren van o.a. Sepultura.

Naast de Vertigo stond de Faktum waar ik nieuwsgierig naar was. Zal wel ongeveer hetzelfde klinken als de, voor mij onverslaanbare Vertigo dacht ik.

Na de eerste 15 seconden viel mijn mond open van verbazing en schakelde even terug naar de Vertigo. Wat een enorm verschil met vrijwel alle modellen die in de ruimte stonden. Zo open, neutraal, snel en gecontroleerd! De overige modellen hebben vrijwel geen aandacht meer gekregen waardoor ik er weinig over kan vertellen. Ook liet Frank mij enthousiast de meeting zien die vrijwel recht was en voor sommigen dus klankmatig saai kan zijn.

Ik weet nog niet hoe ik het financieel voor elkaar ga krijgen maar de Faktum wil, moet en zal ik gaan bouwen. Of ik mijn Vertigo's ga verkopen weet ik nog niet (zijn net anderhalf jaar afgewerkt). Voor de mensen die de mogelijkheid hebben om eens te gaan luisteren raad ik aan om dit eens te gaan doen en vraag me af of er meerdere mensen zijn die dit model onlangs hebben beluisterd?

Ik hoop dat ik binnenkort een bouwverslag kan gaan starten :D
Bijlagen
SpeakerenCo_14.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Shadow »

Mooi hoor, met alle respect btw, maar ik vind een Vertigo niet my-cup-of-tea, :beer:
Ik zou eens naar die SB ontwerpen van Troels willen luisteren btw.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door rikpost »

Ik heb de Vertigo nooit gehoord maar luidsprekers die goed metal weer kunnen geven zijn schaars .
Vaak word het een brei of het klinkt vlak .
nou ja vast veel bouwplezier zou ik zeggen :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Shadow »

rikpost schreef:
Ik heb de Vertigo nooit gehoord maar luidsprekers die goed metal weer kunnen geven zijn schaars .
Vaak word het een brei of het klinkt vlak .
nou ja vast veel bouwplezier zou ik zeggen :lol:
Tarkus al eens gehoord? Die kan dat vrij aardig (doen alles vrij aardig, niks heel goed, kun je lang naar luisteren)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Walt »

Beetje ‘raar’ dat speaker & co niet vermeldt dat de Faktum niet hun eigen ontwerp is, dit model is namelijk bedacht door berndt timmermans van het tijdschrift HobbyHifi.

Gr. Walter
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Kalimba »

Walt schreef:
Beetje ‘raar’ dat speaker & co niet vermeldt dat de Faktum niet hun eigen ontwerp is, dit model is namelijk bedacht door berndt timmermans van het tijdschrift HobbyHifi.

Gr. Walter

Dat verbergen ze niet. Ik zie dit ook bij geen enkele zelfbouw zaak dat de ontwerpers vermeld worden. Het is per toeval dat het model is opgenomen in het assortiment. Een klant heeft een set laten bouwen en waren dermate onder de indruk van het geluid en hebben dit in hun versie opgenomen in het assortiment :D
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Shadow »

Nou bij Strassacker en Rumoh staat het er bij, de rest niet bedoel je :lol:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door richard »

Er mag vast ook wel een stevige versterker op.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Shadow »

Kalimba schreef:
Walt schreef:
Beetje ‘raar’ dat speaker & co niet vermeldt dat de Faktum niet hun eigen ontwerp is, dit model is namelijk bedacht door berndt timmermans van het tijdschrift HobbyHifi.

Gr. Walter

Dat verbergen ze niet. Ik zie dit ook bij geen enkele zelfbouw zaak dat de ontwerpers vermeld worden. Het is per toeval dat het model is opgenomen in het assortiment. Een klant heeft een set laten bouwen en waren dermate onder de indruk van het geluid en hebben dit in hun versie opgenomen in het assortiment :D
Ik heb je zin nog een aantal keer gelezen, maar eigenlijk bevestigd dit hoe kortzichtig men is, het ontwerp van de Faktum is jaaaren oud :think:
12 jaar dus kom op zeg :?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door richard »

Shadow schreef:
Ik heb je zin nog een aantal keer gelezen, maar eigenlijk bevestigd dit hoe kortzichtig men is, het ontwerp van de Faktum is jaaaren oud :think:
12 jaar dus kom op zeg :?
Sinds wanneer is leeftijd een probleem? Een goed ontwerp is een goed ontwerp. Dat ze daar wat later achter komen; beter laat dan nooit. Je kan uiteindelijk niet alles nabouwen en in je assortiment opnemen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Shadow »

Mja ik denk dat ze bij SS ook wel beter weten
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door MarcoSQ »

Kan er best mee instemmen dat het onvermeld laten van de ontwerper, niet heel netjes is...

Maar inderdaad, de leeftijd van het ontwerp zou er niet toe moeten doen. Het voeren van zo'n ontwerp lijkt me niet 'kortzichtig', maar eerder juist getuigen van inzicht in wat zich positief onderscheidt.
Laten we eerlijk zijn : het is nou niet echt, dat we in die afgelopen 12 jaar echt progressie hebben geboekt met zijn allen...

De drivers zelf zijn nog steeds top-notch, het is bijzonder lastig om betere alternatieven te vinden.
Voor het uiteindelijke ontwerp wat daarmee gemaakt werd, geldt eigenlijk hetzelfde (binnen het beperkte kastvolume, en gegeven een kleine smaak-kwestie).

Het enige wat er in die afgelopen tijd gebeurd is : die paar vernieuwende techniekjes, zijn ook beschikbaar gekomen in wat goedkopere producten. Ik noem SB acoustics als een voorbeeld, maar er zijn een paar andere kleintjes. En ja, en is tegenwoordig een stuk 'gewoner' om een luidspreker te kopen die enigszins 'de waarheid spreekt'. Dat was 15 jaar terug, zeker héél anders.

Eigenlijk is dát, wat er jammer is. Waar is die vernieuwing, verbetering ? Het is allemaal minimaal de laatste jaren.
Er is vooruitgang, zeker. Maar die valt (mij) tegen, en concentreert zich vooral op het goedkoper maken van al bestaande kennis.
Vooruit, ook in het begrijpen van onze audio-perceptie worden goede stappen gemaakt.

Ik hoop dat zaken als S&C lang mogen voortbestaan. Ik zou ze missen. Het aanbieden van dit soort ontwerpen, oud als ze mogen zijn, getuigt wmb van kwaliteitsbesef.
(Tegenover de noodzaak om trendy/modern te zijn).
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Shadow »

Het is gewoon jammer dat zaken als dipool en cardioide niet geaccepteerd worden in die zaken.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door wouter »

rare wending krijgt dit draadje...

super tof ontwerp, basic goed uitgevoerd met zeer mooie materialen. Fijn dat ondanks dat het anders is dan de lijn van Speaker&Co in de beleving van die klant, en dat Speaker&Co dan ook enthousiast is èn het toevoegt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef:
Het is gewoon jammer dat zaken als dipool en cardioide niet geaccepteerd worden in die zaken.
Dat zijn toch boutique producten die wat meer vereisen dan de gemiddelde zelfbouwer aankan of beter, overzien kan. Of Hans Daudio is gewoon nog niet bij ze langs geweest met de C1 :D

Verder denk ik dat Marco het wel goed omschrijft. Die Bernt weet zo langzamerhand ook niet meer hoe hij zijn krantje vol moet krijgen. In Alphen had Wowly zijn SS Refmon bij zich. Hoe oud is die al niet? Qua klank niks verouderd aan.
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door MarcoSQ »

Shadow schreef:
Het is gewoon jammer dat zaken als dipool en cardioide niet geaccepteerd worden in die zaken.
Ik denk (eigenlijk: weet bijna zeker),dat je dit anders zou moeten formuleren : Het is jammer, dat de markt voor dergelijke producten zo ontzettend klein is.

Want dát is wat er hier gebeurt. De typische S&C -klant kóópt zoiets gewoon niet, of in ieder geval veel te weinig.
De grootste markt is voor vooral kleine, gemakkelijk te bouwen, en gemakkelijk te plaatsen systeempjes, die toch boven de massa uitsteken.
(Ja, dat is eigen kennis. Wie daarin geinteresseerd is, koopt zijn spulletjes lekker bij de online shop zonder brick-and-mortar winkel).

Ben je een boutique-fabrikant met maar 1 of 2 keuzes, dan kan je daar best prima mee wegkomen (Dutch&Dutch, D-audio, dat ding wat Hypex maakt ect.). Maar dat is niet de markt, waar dit soort zelbouwertzaken zich op richten. (En of ze dat kúnnen, is maar zeer de vraag. Het lijkt mij een behoorlijk veel te dunne markt.Ofwel : JIJ (wij) hebt de schuld, waardoor dit niet uit kan :) )
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Kalimba »

Jammer dit. Iets leuks/ enthousiaste delen wordt weer deels door sommigen volledig onderuit gehaald zoals ik afgelopen jaren in vele topics heb gezien. Het gaat niet meer om zelf bouwen of klank kwaliteit of elkaar motiveren/ helpen lijkt het wel.

Dit draadje heeft inderdaad een vreemde wending gekregen.
Laatst gewijzigd door Kalimba op za 09 feb 2019, 6:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Kalimba »

Er mag van mij een slotje op/ het hele topic mag verwijdert worden aangezien dit de bekende weg is naar meer negativiteit.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Shadow »

Bouw ze maar en neem ze mee naar een luisterdag?
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Bertje »

Snap het hele gedoe ook niet echt..goed ontwerp blijft een goed ontwerp ook al is dat 15 jaar oud. En dat een zaak als S&C geen OB of andere "vernieuwende" concepten te koop aanbied als kit. (?)..commercieel moet het ook interessant zijn natuurlijk. Ik denk dat er maar heel weinig WAF voor die grote kamerschemen is. Erg niche produkt...
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door markbakk »

Het probleem is eerder dat we al jarenlang aanlopen tegen de akoestische beperkingen van de huiskamer. De nieuwe ontwikkelingen richten zich allemaal daarop en zijn m.i. absoluut geen niche. Ik bedoel: de hele scene is al niche, als je echt top wilt moet je wat met directivity en met controle over staande golven. We blijven, nostalgisch als we zijn, te lang hangen in ‘twee vet grote spiekerboksen’ ;) .
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Shadow »

Precies dat dus
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door Kalimba »

Sorry dat ik wat heftig reageerde (kwam net thuis na de kroeg). Ik vind een aantal reacties wel opvallend negatief eerlijk gezegd.
Er komen regelmatig nieuwe modellen uit bij Speakerland en Speaker en Co die zij ook zelf ontwikkelen. Kijk even naar de Accuton Ceramos en de SB / Scan Speak: Kind of Blue. Altijd zie ik Titus en Frank wel bezig met nieuwe modellen ontwikkelen of modellen te upgraden (Bij Ruud kom ik helaas niet zomaar ivm de afstand). WE moeten heel blij zijn met deze laatste goede winkels (Rumoh ook niet te vergeten) met een enorme kennis, behulpzaamheid en ook zeker de eerlijke adviezen die gegeven worden.


Dat de Faktum per toeval wordt ontdekt en wordt opgenomen in het assortiment vanwege de goede eigenschappen is alleen maar leuk!
En ook ik ben van mening dat leeftijd hier helemaal niks mee te maken heeft. Goed is gewoon goed en heel veel is er niet verandert :lol: :
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door ds23man »

Zelf denk ik ook dat ontwikkelingen op luidsprekergebied de tijd al jaren stilstaat. Het is eigenlijk maar bijschaven met (hele) kleine verbeteringen. Dat de zelfbouwzaken nog steeds bezig zijn met nieuwe ontwerpen: hulde, variatie doet eten.

Zoals eerder genoemd, de grote verbeteringen zullen we moeten zoeken in dingen als afstraalgedrag ( constant directivity, cardioid) of zoiets waar ik met Rob mee bezig zijn: MFB. De woofer is nog steeds het onderdeel met de meeste vervorming in een speakersysteem, daar is gewoon nog heel veel winst te behalen. Vergeet niet dat de harmonische vervormingscomponenten van de woofer in het laagmid zitten en daar vooral de vocalen in de weg zit.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co

Bericht door SSassen »

Ach, HiFi is al jaren een absolute niche, de oordop generatie is nu net bezig met een upgrade naar de gesloten koptelefoon, duurt nog wel even voordat het kwartje valt dat een goede installatie met ‘grote spiekerboksen’ weer in de mode raakt ...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”