Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Einstein
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 10 feb 2019, 7:56

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Einstein »

RobertD schreef:
Het is geen fasedraaier, maar een stuurtrap... verder blijft het een rommelig verhaal eerlijk gezegd.
Bedankt zo leer ik wat. dacht dat het zo heette. Ben niet zo thuis in buizen , vroeger wel eens iets na gebouwd maar dat is het dan ook wel. Elektronica heeft zoveel verschillende richtingen dat er naar mijn mening geen een is die op alle vlakken een expert is. Ik wil dit ding ook alleen maar voor de aardigheid als een stukje vintage. Zelf vind ik buizen niet zo voor audio doeleinden omdat ze het klankbeeld beïnvloeden, eigenlijk meer de eindtransformator. Rommelig , chaotisch ja mijn karakter zo ben ik .Heb er zelf geen last van . :D
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Bas Horneman »

De aanhouder wint...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Ah!buis »

Bas Horneman schreef:
De aanhouder wint...
Maar wat wint ie dan :?
Zoiets als "wie zoek vindt" , kan wel 's wezen dat wat je vindt helemaal niet bevalt :( :lol:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door ray5150 »

Einstein schreef:
Elektronica heeft zoveel verschillende richtingen dat er naar mijn mening geen een is die op alle vlakken een expert is.
Daar kun je je nog aardig in vergissen, er lopen er hier een paar rond die over vrijwel alle aspecten kunnen meepraten : analoog, digitaal, buizen, torren, programmeertalen, akoestiek. enz,enz..
Einstein
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 10 feb 2019, 7:56

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Einstein »

Heb een goede vervanger voor mijn mosfet gevonden
Bijlagen
154991199867792463237.jpg
Einstein
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 10 feb 2019, 7:56

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Einstein »

ray5150 schreef:
Einstein schreef:
Elektronica heeft zoveel verschillende richtingen dat er naar mijn mening geen een is die op alle vlakken een expert is.
Daar kun je je nog aardig in vergissen, er lopen er hier een paar rond die over vrijwel alle aspecten kunnen meepraten : analoog, digitaal, buizen, torren, programmeertalen, akoestiek. enz,enz..
Knap i k doe ze het niet na.
Einstein
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 10 feb 2019, 7:56

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Einstein »

Alleen wel een beetje jammer dat ik dan op een vraag voor een vervanger voor een mosfet naar de dealer moet en er hier geen antwoord op krijg. :relax:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Ah!buis »

Einstein schreef:
Alleen wel een beetje jammer dat ik dan op een vraag voor een vervanger voor een mosfet naar de dealer moet en er hier geen antwoord op krijg. :relax:
Zonder meer te weten over de eisen, max spanning, startstroom, stroom in bedrijf of gewoon het schema waarin de fet moet komen (met de (stroom)gebruiker) ga ik niks aanraden.Gaat ie kapot, krijg ik de schuld :x
Zo'n handelaar wil verkopen, geeft wat op hoop van zegen.Of heb je hem (haar) wél verteld wat de eisen precies zijn :(
Anne
Einstein
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 10 feb 2019, 7:56

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Einstein »

Ah!buis schreef:
Einstein schreef:
Alleen wel een beetje jammer dat ik dan op een vraag voor een vervanger voor een mosfet naar de dealer moet en er hier geen antwoord op krijg. :relax:
Zonder meer te weten over de eisen, max spanning, startstroom, stroom in bedrijf of gewoon het schema waarin de fet moet komen (met de (stroom)gebruiker) ga ik niks aanraden.Gaat ie kapot, krijg ik de schuld :x
Zo'n handelaar wil verkopen, geeft wat op hoop van zegen.Of heb je hem (haar) wél verteld wat de eisen precies zijn :(
Anne
Ja ging goed voor bereid op pad heb een mooie schema gemaakt uiteraard uitgelegd dat het Chinees is en ze daar geen onderscheid maken tussen diode"s of zeners en transistor of mosfet. Ook heb ik hem gevraagd of een meer elektuur lijkende oplossing met een transistor uit het lijngedeelte van een kathodestraalbuis je kent ze natuurlijk wel die uit de bu serie. :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Ah!buis »

Einstein schreef:
Ja ging goed voor bereid op pad heb een mooie schema gemaakt uiteraard uitgelegd dat het Chinees is en ze daar geen onderscheid maken tussen diode"s of zeners en transistor of mosfet. Ook heb ik hem gevraagd of een meer elektuur lijkende oplossing met een transistor uit het lijngedeelte van een kathodestraalbuis je kent ze natuurlijk wel die uit de bu serie. :D
Chinees is voor mij ook uh, Chinees :lol: Daar help google wel wat bij :D
In een schakeling voor mosfet's kun je geen transistor uit de BUxxx serie gebruiken, die hebben nogal wat basisstroom nodig, is een fet circuit niet op berekend.
Anne
Einstein
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 10 feb 2019, 7:56

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Einstein »

Ah!buis schreef:
Einstein schreef:
Ja ging goed voor bereid op pad heb een mooie schema gemaakt uiteraard uitgelegd dat het Chinees is en ze daar geen onderscheid maken tussen diode"s of zeners en transistor of mosfet. Ook heb ik hem gevraagd of een meer elektuur lijkende oplossing met een transistor uit het lijngedeelte van een kathodestraalbuis je kent ze natuurlijk wel die uit de bu serie. :D
Chinees is voor mij ook uh, Chinees :lol: Daar help google wel wat bij :D
In een schakeling voor mosfet's kun je geen transistor uit de BUxxx serie gebruiken, die hebben nogal wat basisstroom nodig, is een fet circuit niet op berekend.
Anne
Nee. De tekening staat transistor en er zit een 2sk1340 een mosfet in. Op de plaats van diode"s zeners .
Chinees
Chinees
:relax:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door douwebakker »

Ik probeer het enigzins te volgen, maar krijg er maar geen hoogte van. Wat is de bedoeling van Einstein. Heeft hij wel een plan of zit hij ons een beetje uit te dagen?
Einstein
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 10 feb 2019, 7:56

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Einstein »

Einstein schreef:
Ah!buis schreef:
Einstein schreef:
Ja ging goed voor bereid op pad heb een mooie schema gemaakt uiteraard uitgelegd dat het Chinees is en ze daar geen onderscheid maken tussen diode"s of zeners en transistor of mosfet. Ook heb ik hem gevraagd of een meer elektuur lijkende oplossing met een transistor uit het lijngedeelte van een kathodestraalbuis je kent ze natuurlijk wel die uit de bu serie. :D
Chinees is voor mij ook uh, Chinees :lol: Daar help google wel wat bij :D
In een schakeling voor mosfet's kun je geen transistor uit de BUxxx serie gebruiken, die hebben nogal wat basisstroom nodig, is een fet circuit niet op berekend.
Anne
Nee. De tekening staat transistor en er zit een 2sk1340 een mosfet in. Op de plaats van diode"s zeners .Screenshot_2018-12-09-03-14-52.png :relax:
Trouwens zo is mijn dealer niet, het is mijn buurman en ten tweede veel van die zaken gaan de fles op en service staat hier hoog in het vaandel , hij is er ook zeker een kwartier mee geweest. :rock:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Ah!buis »

Einstein schreef:
De tekening staat transistor en er zit een 2sk1340 een mosfet in. Op de plaats van diode"s zeners. :relax:
Raar tekeningetje en wat doen die twee buizen daar, is een niet genoeg ? Lijkt ook niet op de foto die je erbij had.
Anne
Einstein
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 10 feb 2019, 7:56

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Einstein »

Met de zeners kan ik nu de spanning instellen
Met de zeners kan ik nu de spanning instellen
Ik heb 280 volt nodig .ik heb nu geen balast maar ik denk dat ik er zo wel ben.
Einstein
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 10 feb 2019, 7:56

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Einstein »

Ah!buis schreef:
Einstein schreef:
De tekening staat transistor en er zit een 2sk1340 een mosfet in. Op de plaats van diode"s zeners. :relax:
Raar tekeningetje en wat doen die twee buizen daar, is een niet genoeg ? Lijkt ook niet op de foto die je erbij had.
Anne
Nee Anne. Die 2 buizen zijn heel erg klein. En gaan zeker niet genoeg stroom leveren.Op.het tekeningetje staat dit printje.
Printje
Printje
Einstein
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 10 feb 2019, 7:56

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Einstein »

douwebakker schreef:
Ik probeer het enigzins te volgen, maar krijg er maar geen hoogte van. Wat is de bedoeling van Einstein. Heeft hij wel een plan of zit hij ons een beetje uit te dagen?
Het plan is toch duidelijk een leuke versterker bouwen en iedereen mag aanschuiven. Van hoe het met de buizen wordt ja afwachten in ieder geval gaan die gemachte kt88 er op. DESNOODS met de ECC83 als ingang.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door douwebakker »

ja, maar ik heb nog geen schema gezien van een versterker die zou kunnen werken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Ah!buis »

douwebakker schreef:
ja, maar ik heb nog geen schema gezien van een versterker die zou kunnen werken
Een vermoeden :idea:
Anne
Bijlagen
(Alex).png
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door democles »

Wat we nu weten is iets als dit.
plan.jpg
Van de invulling en hoe te komen tot een veilig werkend geheel weten we nog niets.

PLAN ?
Einstein
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 10 feb 2019, 7:56

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Einstein »

douwebakker schreef:
ja, maar ik heb nog geen schema gezien van een versterker die zou kunnen werken
Niet goed gekeken of u hebt al kunnen zien dat hij niet werkt. Zelf kan ik de waarden niet lezen op het schema zodat ik de print ook nog moest kopen, toch wel slim van die Chinezen.
Hier komt hij nog een keer.
Hier komt hij nog een keer.
Einstein
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 10 feb 2019, 7:56

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Einstein »

Ah!buis schreef:
douwebakker schreef:
ja, maar ik heb nog geen schema gezien van een versterker die zou kunnen werken
Een vermoeden :idea:
Anne
Inderdaad maar dan de spanning aangepast op mijn eindtransformator 3.5k .
Dit is de inspiratie geweest.
Dit is de inspiratie geweest.
Einstein
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 10 feb 2019, 7:56

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Einstein »

Originele
Originele
Alleen wel met een hogere dissipatie in de kathode weerstanden het zelfde als zijn voorbeeld namelijk deze.
Einstein
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 10 feb 2019, 7:56

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Einstein »

democles schreef:
Wat we nu weten is iets als dit.

plan.jpg

Van de invulling en hoe te komen tot een veilig werkend geheel weten we nog niets.

PLAN ?
Niks ? Een beetje toch? Alleen de se is nog een beetje vaag. Maar leuke uitdaging toch.
Einstein
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 10 feb 2019, 7:56

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Einstein »

Einstein schreef:
Screenshot_2018-12-09-20-47-08.pngAlleen wel met een hogere dissipatie in de kathode weerstanden het zelfde als zijn voorbeeld namelijk deze.
Ook ga ik wat ik denk dat de feedback is ook gaan aansluiten zoals het ontwerp bij de kit. Ik denk dat dit de thd verlaagd.
Plaats reactie