Bedankt zo leer ik wat. dacht dat het zo heette. Ben niet zo thuis in buizen , vroeger wel eens iets na gebouwd maar dat is het dan ook wel. Elektronica heeft zoveel verschillende richtingen dat er naar mijn mening geen een is die op alle vlakken een expert is. Ik wil dit ding ook alleen maar voor de aardigheid als een stukje vintage. Zelf vind ik buizen niet zo voor audio doeleinden omdat ze het klankbeeld beïnvloeden, eigenlijk meer de eindtransformator. Rommelig , chaotisch ja mijn karakter zo ben ik .Heb er zelf geen last van .RobertD schreef:Het is geen fasedraaier, maar een stuurtrap... verder blijft het een rommelig verhaal eerlijk gezegd.
Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Maar wat wint ie danBas Horneman schreef:De aanhouder wint...
Zoiets als "wie zoek vindt" , kan wel 's wezen dat wat je vindt helemaal niet bevalt
Anne
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Daar kun je je nog aardig in vergissen, er lopen er hier een paar rond die over vrijwel alle aspecten kunnen meepraten : analoog, digitaal, buizen, torren, programmeertalen, akoestiek. enz,enz..Einstein schreef:Elektronica heeft zoveel verschillende richtingen dat er naar mijn mening geen een is die op alle vlakken een expert is.
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Heb een goede vervanger voor mijn mosfet gevonden
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Knap i k doe ze het niet na.ray5150 schreef:Daar kun je je nog aardig in vergissen, er lopen er hier een paar rond die over vrijwel alle aspecten kunnen meepraten : analoog, digitaal, buizen, torren, programmeertalen, akoestiek. enz,enz..Einstein schreef:Elektronica heeft zoveel verschillende richtingen dat er naar mijn mening geen een is die op alle vlakken een expert is.
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Alleen wel een beetje jammer dat ik dan op een vraag voor een vervanger voor een mosfet naar de dealer moet en er hier geen antwoord op krijg. 
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Zonder meer te weten over de eisen, max spanning, startstroom, stroom in bedrijf of gewoon het schema waarin de fet moet komen (met de (stroom)gebruiker) ga ik niks aanraden.Gaat ie kapot, krijg ik de schuldEinstein schreef:Alleen wel een beetje jammer dat ik dan op een vraag voor een vervanger voor een mosfet naar de dealer moet en er hier geen antwoord op krijg.
Zo'n handelaar wil verkopen, geeft wat op hoop van zegen.Of heb je hem (haar) wél verteld wat de eisen precies zijn
Anne
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Ja ging goed voor bereid op pad heb een mooie schema gemaakt uiteraard uitgelegd dat het Chinees is en ze daar geen onderscheid maken tussen diode"s of zeners en transistor of mosfet. Ook heb ik hem gevraagd of een meer elektuur lijkende oplossing met een transistor uit het lijngedeelte van een kathodestraalbuis je kent ze natuurlijk wel die uit de bu serie.Ah!buis schreef:Zonder meer te weten over de eisen, max spanning, startstroom, stroom in bedrijf of gewoon het schema waarin de fet moet komen (met de (stroom)gebruiker) ga ik niks aanraden.Gaat ie kapot, krijg ik de schuldEinstein schreef:Alleen wel een beetje jammer dat ik dan op een vraag voor een vervanger voor een mosfet naar de dealer moet en er hier geen antwoord op krijg.![]()
Zo'n handelaar wil verkopen, geeft wat op hoop van zegen.Of heb je hem (haar) wél verteld wat de eisen precies zijn![]()
Anne
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Chinees is voor mij ook uh, ChineesEinstein schreef:Ja ging goed voor bereid op pad heb een mooie schema gemaakt uiteraard uitgelegd dat het Chinees is en ze daar geen onderscheid maken tussen diode"s of zeners en transistor of mosfet. Ook heb ik hem gevraagd of een meer elektuur lijkende oplossing met een transistor uit het lijngedeelte van een kathodestraalbuis je kent ze natuurlijk wel die uit de bu serie.
In een schakeling voor mosfet's kun je geen transistor uit de BUxxx serie gebruiken, die hebben nogal wat basisstroom nodig, is een fet circuit niet op berekend.
Anne
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Nee. De tekening staat transistor en er zit een 2sk1340 een mosfet in. Op de plaats van diode"s zeners .Ah!buis schreef:Chinees is voor mij ook uh, ChineesEinstein schreef:Ja ging goed voor bereid op pad heb een mooie schema gemaakt uiteraard uitgelegd dat het Chinees is en ze daar geen onderscheid maken tussen diode"s of zeners en transistor of mosfet. Ook heb ik hem gevraagd of een meer elektuur lijkende oplossing met een transistor uit het lijngedeelte van een kathodestraalbuis je kent ze natuurlijk wel die uit de bu serie.Daar help google wel wat bij
![]()
In een schakeling voor mosfet's kun je geen transistor uit de BUxxx serie gebruiken, die hebben nogal wat basisstroom nodig, is een fet circuit niet op berekend.
Anne
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Ik probeer het enigzins te volgen, maar krijg er maar geen hoogte van. Wat is de bedoeling van Einstein. Heeft hij wel een plan of zit hij ons een beetje uit te dagen?
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Trouwens zo is mijn dealer niet, het is mijn buurman en ten tweede veel van die zaken gaan de fles op en service staat hier hoog in het vaandel , hij is er ook zeker een kwartier mee geweest.Einstein schreef:Nee. De tekening staat transistor en er zit een 2sk1340 een mosfet in. Op de plaats van diode"s zeners .Screenshot_2018-12-09-03-14-52.pngAh!buis schreef:Chinees is voor mij ook uh, ChineesEinstein schreef:Ja ging goed voor bereid op pad heb een mooie schema gemaakt uiteraard uitgelegd dat het Chinees is en ze daar geen onderscheid maken tussen diode"s of zeners en transistor of mosfet. Ook heb ik hem gevraagd of een meer elektuur lijkende oplossing met een transistor uit het lijngedeelte van een kathodestraalbuis je kent ze natuurlijk wel die uit de bu serie.Daar help google wel wat bij
![]()
In een schakeling voor mosfet's kun je geen transistor uit de BUxxx serie gebruiken, die hebben nogal wat basisstroom nodig, is een fet circuit niet op berekend.
Anne
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Raar tekeningetje en wat doen die twee buizen daar, is een niet genoeg ? Lijkt ook niet op de foto die je erbij had.Einstein schreef:De tekening staat transistor en er zit een 2sk1340 een mosfet in. Op de plaats van diode"s zeners.
Anne
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Ik heb 280 volt nodig .ik heb nu geen balast maar ik denk dat ik er zo wel ben.
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Nee Anne. Die 2 buizen zijn heel erg klein. En gaan zeker niet genoeg stroom leveren.Op.het tekeningetje staat dit printje.Ah!buis schreef:Raar tekeningetje en wat doen die twee buizen daar, is een niet genoeg ? Lijkt ook niet op de foto die je erbij had.Einstein schreef:De tekening staat transistor en er zit een 2sk1340 een mosfet in. Op de plaats van diode"s zeners.
Anne
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Het plan is toch duidelijk een leuke versterker bouwen en iedereen mag aanschuiven. Van hoe het met de buizen wordt ja afwachten in ieder geval gaan die gemachte kt88 er op. DESNOODS met de ECC83 als ingang.douwebakker schreef:Ik probeer het enigzins te volgen, maar krijg er maar geen hoogte van. Wat is de bedoeling van Einstein. Heeft hij wel een plan of zit hij ons een beetje uit te dagen?
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
ja, maar ik heb nog geen schema gezien van een versterker die zou kunnen werken
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Een vermoedendouwebakker schreef:ja, maar ik heb nog geen schema gezien van een versterker die zou kunnen werken
Anne
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Wat we nu weten is iets als dit.
Van de invulling en hoe te komen tot een veilig werkend geheel weten we nog niets.
PLAN ?
Van de invulling en hoe te komen tot een veilig werkend geheel weten we nog niets.
PLAN ?
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Niet goed gekeken of u hebt al kunnen zien dat hij niet werkt. Zelf kan ik de waarden niet lezen op het schema zodat ik de print ook nog moest kopen, toch wel slim van die Chinezen.douwebakker schreef:ja, maar ik heb nog geen schema gezien van een versterker die zou kunnen werken
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Inderdaad maar dan de spanning aangepast op mijn eindtransformator 3.5k .Ah!buis schreef:Een vermoedendouwebakker schreef:ja, maar ik heb nog geen schema gezien van een versterker die zou kunnen werken![]()
Anne
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Alleen wel met een hogere dissipatie in de kathode weerstanden het zelfde als zijn voorbeeld namelijk deze.
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Niks ? Een beetje toch? Alleen de se is nog een beetje vaag. Maar leuke uitdaging toch.democles schreef:Wat we nu weten is iets als dit.
plan.jpg
Van de invulling en hoe te komen tot een veilig werkend geheel weten we nog niets.
PLAN ?
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Ook ga ik wat ik denk dat de feedback is ook gaan aansluiten zoals het ontwerp bij de kit. Ik denk dat dit de thd verlaagd.Einstein schreef:Screenshot_2018-12-09-20-47-08.pngAlleen wel met een hogere dissipatie in de kathode weerstanden het zelfde als zijn voorbeeld namelijk deze.
