Compacte buizenversterker CTA 4.0

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

20 Watt UGT 4K -0-4-8 ohm
Dan over naar de instelling van de tegenkoppeling.
Eerst met de Chinese 20Watters als UGT, daar zag ik direct op de scoop dat in de buurt van 30kHz à 37kHz serieuze oscillaties zaten:
Dat is minder Willy met die 20 watters gelukkig zijn de 30 Watters wel te gebruiken
En blij dat het nu eens meezit
Ik hoop maandag zover te zijn dat er spanning op kan

ik snap niet helemaal wat je bedoeld in het stukje dat je de blokgolf afregelt bij bijna maximum vermogen Als je dat echt op maximum doet dan is blok helemaal perfect Signaal loopt dan tegen de voedingspanning aan Willy
Dat weet jij natuurlijk ook wel O:)
Dus ik zit in verwarring wat je precies bedoelde :D
Bedankt voor de mooie metingen Nu weet ik waar ik naar kan uitkijken O:)
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Bert61 schreef:
ik snap niet helemaal wat je bedoeld in het stukje dat je de blokgolf afregelt bij bijna maximum vermogen Als je dat echt op maximum doet dan is blok helemaal perfect Signaal loopt dan tegen de voedingspanning aan Willy
De afregeling is gebeurd bij output 19,6V terwijl max. uit 20,8V is. Ik had ook foto's na afregeling met 14,2V uit genomen, ter controle:
Blok controle bij 14.2V out.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Ziet er Zeer goed uit O:)
Dat geeft hoop Vandaag nog niks gedaan visite enzo :D
Hoop dat de mijn ook zo super eruit komt O:)
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Daar ben ik zeker van !
Alleen goed opletten, alles goed nakijken voor je de testen en afregelingen begint. Ik moet dat ook altijd hoor, we beginnen stilaan soms de dingen te vergeten die we vroeger blindelings deden ;-)

Ik kijk al uit naar je resultaten of je vorderingen, ik zit op de voorste rij om naar het scherm te kijken :-)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Ah!buis »

Willy_61 schreef:
Daar ben ik zeker van !
Alleen goed opletten, alles goed nakijken voor je de testen en afregelingen begint. Ik moet dat ook altijd hoor, we beginnen stilaan soms de dingen te vergeten die we vroeger blindelings deden ;-)

Ik kijk al uit naar je resultaten of je vorderingen, ik zit op de voorste rij om naar het scherm te kijken :-)
Komt goed uit :D Uit goede bron vernomen dat Bert met z'n rug naar het scherm zit :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

:lol: ik kan moeilijk het podium beklimmen om hem bezig te zien, maar deze keer komt het zeker goed :goedzo:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
:lol: ik kan moeilijk het podium beklimmen om hem bezig te zien, maar deze keer komt het zeker goed :goedzo:
Ik laat me niet gek maken Anne door een imbeciel die Mn naam niet eens weet en om bitcoin,s vraagt
Het is voor het eerst dat ik een dergelijke mail krijg Dus was er wel nieuwsgierig naar :D
————————————————————————————————————————————————————————————
Ter zake
Bij leven en welzijn ga ik morgen alles aansluiten
Zaterdag heb ik de UGT,s vast gezet op de bodem 2 gaatje kon ik gebruiken van de 4 waarmee die van AE stonden vast geschroefd en de SMPS een beetje op geschoven en vast gezet met 2 m3 bouten
Vanavond een uurtje bezig geweest en de printpaaltjes er in gezet voor omschakeling ingang en Triode/Penthode omschakeling
En eerste draadjes van de Old Buffalo op de kroonsteen vast gezet
Willy had eerder al een afb. Geplaatst met de kleuren
Dus daar hoef ik niets meer voor uit te testen
:think: of stiekem toch maar ff doen Vertrouw die rot Chinees voor geen meter meer :boos:
De rest is ook alleen maar van a naar a etc Heb al twee keer een repetitie gedaan :D
Die 100 ohm naar gnd laat ik nog ff weg op de PS print
En de hoogspanning ook gewoon op 300 volt
Ben zeer benieuwd Anne en Willy e.v.a.
Mn scoop doetutweer :yeah: Dankzij Peter
Dus kunnen we weer mooi golfjes en blokjes kijken
Ga ook eens voor de lol die Vervormings meter aansluiten :D
Hij werkt wel goed op een signaal generator getest Maar op een versterker nog niet geprobeerd
Ben benieuwd Willy hoeveel procent vervorming er op zit bij 1 kHz sinus op 4-8 ohm bij 1 Watt
Ben wel benieuwd als ik die cijfers van hem zie in zijn versterker op plankjes dan zal het wel een stuk meer % zijn.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Schiet al op O:)
Bijlagen
58D39863-6107-41DB-BA7B-6B94E74CA3DA.jpeg
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Ziet er heel sjiek uit maar je zal toch de primaire vd UGT's omgekeerd moeten aansluiten:
A1 - UL1 - B - UL2 - A2 moet aangesloten als RD - GN - ZW - GL - BL , dus net omgekeerd.

Als je het schema erbij neemt zal je zien dat A1 op P2 moet zitten, dit omdat de wikkelrichting anders is dan bij het eerste ontwerp voorzien was.

Anne en ik hebben dat hier besproken en alle schema's nadien hebben de A1 aan P2 omdat anders de tegenkoppeling net oscillaties veroorzaakt.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Dankje dat je mij er op wijst Willy
Ik heb dit ,is een week geleden gekopieerd van dit topic
1BB9AD18-ABBA-4EDD-8FD0-117817F9212F.jpeg
Dat is wel wat verwarrend 8-[ als de verkeerde plaatjes blijven staan ,
Beter dan weg knippen of als het verhaal er door niet meer klopt een rood kruis er door zodat een volgende nabouwer er ook niet met twee voeten in tuind :D
Dus dit plaatje dan
1ADBFB89-BAB1-4AFC-888B-197B8043B953.jpeg
Verhip die is dan ook verkeerd
Deze dan
51EA4FD9-06C1-4296-A0AA-056B5CC37375.jpeg
51EA4FD9-06C1-4296-A0AA-056B5CC37375.jpeg (31.38 KiB) 205 keer bekeken
Nu snap ik er niks meer van Anne schrijft dat de rechtse klopt
Maar de kleur bij P1 is Blauw P2 is Rood
8 ohm is groen Zwart 0 ohm
Dan zijn al die plaatjes fout dan Willy :?: :?: :?: :?: :?: :think:
Goed dat je dan ingrijpt Maar helaas is de info in dit topic hier over erg onduidelijk geworden
Afijn :D laat ik niet voor een ander praten Voor mij is het onduidelijk geworden
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Bert het is al veranderd sinds het einde van pagina 22.
Nadien is elk schema met P2 aan A1 verbonden en het schema dat in je pakket zat ook.

Verander het gewoon in je opstelling en het zal in orde zijn.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Nu snap ik er niks meer van Anne schrijft dat de rechtse klopt
Maar de kleur bij P1 is Blauw P2 is Rood
8 ohm is groen Zwart 0 ohm
Van dat laatste plaatje kloppen ze beide, dat is omdat de zwarte punt die het begin van de wikkeling aangeeft anders staat.
Volgens wat jullie hebben doorgeven zou de rechtse overeen komen met de echte trafo.
Zwarte punten staan ook zo op het eerste plaatje.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
Bert het is al veranderd sinds het einde van pagina 22.
Nadien is elk schema met P2 aan A1 verbonden en het schema dat in je pakket zat ook.

Verander het gewoon in je opstelling en het zal in orde zijn.
Is goed Willy ik draai de boel wel om
Willy schreef
Ziet er heel sjiek uit maar je zal toch de primaire vd UGT's omgekeerd moeten aansluiten:
A1 - UL1 - B - UL2 - A2 moet aangesloten als RD - GN - ZW - GL - BL , dus net omgekeerd.
Dus even voor mezelf op een rijtje En voor een ander misschien .
Old Buffalo 4K ( geen 5K )
Rood. =A1 =Plate 1
Groen =UL 1
Zwart =B+
Geel = UL2
Blauw = A2=Plate 2
Secundair
0 = Zwart
4 ohm = Geel
8 ohm = Groen
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Correct!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Nou denk dat alle draadjes erin zitten
Morgen de voeding los testen iig
Bijlagen
8FF33770-24B7-4351-91B6-13C7C8096DC4.jpeg
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Perfect afgewerkt, Bert!
Daar heb jij wel verstand van, tip top in orde.
Dat verdient alle succes bij de finale test O:)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
Perfect afgewerkt, Bert!
Daar heb jij wel verstand van, tip top in orde.
Dat verdient alle succes bij de finale test O:)
Bedankt weer voor de complimenten , iets netjes afwerken vind ik leuk O:) O:)
Wat de tests betreft [-o< [-o< [-o< O:) baat het niet schaad het niet Willy :lol:
Zeer benieuwd als alles werkt hoeveel er uit komt in Pentode en Triode
wat de distorsie is in UL en Triode
Wat de Bandbreedte is binnen 3db Met voortrap erbij
Gewoon om het te meten , te begrijpen en ter lering en vermaak ehh das dubbel :D
En als ik die Anode spanning verhoog naar 330 volt wat de vervorming dan is , meestal wordt dat meer. :D
Dat is een hele goede reden om de spanning op 300 volt te houden
Ik heb dit weekend een nummertje van 5 minuten op ca 1 Watt gespeeld
Dat is echt een bak geluid uit die Kef104 :shock: en toch mooi zuiver :bakkie:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Anne en Willy
Problemen in Mn voedingsprint
Geen 300 volt waarschijnlijk omdat de 24 volt er niet is
De 54 volt (is 56 volt )er wel
Ik vertrouwde de 1n4148 niet over het relais dus die aan een kant los
Geen 24 volt
Of alleen niet bij het relais soms Ik kan er geen meetpen tussen krijgen
Ca 22 volt over de Zener D10
Ik heb ca 200 regelaars in een vakken doos Meeste positief maar wel een 50-60 negatief maar niet een 7924 :evil:
Toch maar die LM7924 eruit met een ohm meter in diode stand vergeleken met een 7915
Dat is hetzelfde de midden pen 600 ohm naar de andere 2 pootjes
Twee draadjes op relais spoel 24 volt met een lab voeding
en Klik Relais werkt en geen kortsluiting :!: in dat circuit
Waarom heb ik wel 22 volt over de Zener D10 :think: er moet ergens 24 volt zijn 56-24 =22 En dat meet ik op D10
Alles lijkt alsof die 7924 heel is Maar waarom heb ik op het relais geen 24 volt
Ik durf niet op de onderkant te meten met de print op zn kop met die 300 volt
Dit is een raadsel voor Anne Willy
Ik heb hier hoofdpijn van gekregen
Ga vanavond een nieuwe poging wagen dit op te lossen
Maar nu geen idee wat er mis kan zijn :-s
Bijlagen
51B0DC6D-66C1-4B8F-BECD-DE7C85FE7BA9.jpeg
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

soldeer aan de onderkant enkele draadjes om langs boven te kunnen controleren,
of nog beter koppel de 230v naar de ringkern los zodat je geen HS krijgt. dan kan je de print wel op zijn kant zetten en nameten tot waar je de 24V krijgt. Ik geloof ook niet dat die 7924 kapot is.
Dus enkel de smps aan de voedingsprint en dan onderkant meten. Misschien best de SMPS rechtstreeks zijn netspanning geven zodat op de voedingsprint geen enkele hoge spanning aanwezig is.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
soldeer aan de onderkant enkele draadjes om langs boven te kunnen controleren,
of nog beter koppel de 230v naar de ringkern los zodat je geen HS krijgt. dan kan je de print wel op zijn kant zetten en nameten tot waar je de 24V krijgt. Ik geloof ook niet dat die 7924 kapot is.
Dus enkel de smps aan de voedingsprint en dan onderkant meten. Misschien best de SMPS rechtstreeks zijn netspanning geven zodat op de voedingsprint geen enkele hoge spanning aanwezig is.
:goeie:
Daar heb ik in het heetst van de strijd niet aangedacht
Ik heb daar alleen die 54 volt voor nodig #-o
Daar kan ik vanavond wel weer even verder mee ,
nog thans vind ik het raar wel 22 volt over de Zener en niks op het relais Willy :-k
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Ah!buis »

Lijkt erop dat ergens de verbinding 7924 en het relais onderbroken is.
De eigen stroom van de 7924 tussen In en GND is genoeg om over de zener 22V te krijgen.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Lijkt erop dat ergens de verbinding 7924 en het relais onderbroken is.
De eigen stroom van de 7924 tussen In en GND is genoeg om over de zener 22V te krijgen.
Anne
Dat klopt Anne , hoe snap ik nog niet Het zit bij de spoortjes naar de Diode D8 over de spoel
Ik moet dat nog verder uit zoeken Het lijkt of het relais gevoed wordt vanuit de diode
Toen ik daar de diode aan een kant los had en een stukje draad aan soldeerde om te kunnen meten Klikte het relais
Dus schakelaar aan uit klik klik :yeah: Alleen nu komt er ca 33 volt uit de 24 volt regelaar Dus die is nu ter ziele t.gv.
Van de indruktie spanning uit het relais ](*,) ](*,)
Daarvoor was die diode die er nu uit is :boos:
Wat er dus wel/geen kontakt wil maken weet ik nog niet Anne
Maar ik denk dat er een doormetalisering weg is aan het spoortje is naar het relais
Ik snap daar geen reet van Ben niet aan het boren geweest
Wel met desoldeer litze die gaatjes van de diode weer leeg gemaakt
Maar als dat alles is ,dan is een stukje draad van een halve cm de oplossing
Ik zou nu het liefst dit oplossen
Maar dan moet ik dat morgen weer bekomen En moet eerst een 7924 halen
Tot morgen Anne :goedzo:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

De 7924 zit er in en relais krijgt niets Wel 24 volt op de 7924
Dus klein draadbrugje en klik klik klik relais komt op :yeah: :yeah:
Moet er toch een slechte door metalisering in zitten in iedergeval maakt het geen kontakt met het spoortje naar relaispootje
Wat een gedoe voor je zoiets vind 8-[
Moet het wel wat schoon maken en die prik littekens van Mn meetpennen ongedaan maken :-&
Bijlagen
233E49EE-189A-4668-89E1-D2969857222D.jpeg
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Dat is voor het eerst dat dat voorvalt en je kan het ook niet zien vermits de aansluiting eigenlijk onder het relais zit.

In elk geval goed opgelost. Nu kan je verder.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
Dat is voor het eerst dat dat voorvalt en je kan het ook niet zien vermits de aansluiting eigenlijk onder het relais zit.

In elk geval goed opgelost. Nu kan je verder.
Ja inderdaad Willy , ik dacht eerst dat ik iets had verkloot Maar deze keer dus niet :lol:
Zit te wachten op de 300 volt ben al bij 271 :rock:
Plaats reactie