Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

SSassen schreef:
transplanum schreef:
Als ik dit topic lees dan zie ik ook de oude voor in genomen paden weer langs komen, niks nieuw sinds de '60
Da’s te gemakkelijk, kom eens met iets vernieuwends dan? Praatjes vullen geen gaatjes tenslotte.
Pardon? Wie wil nou hier een versterker maken? Je doet voorkomen als of hier iets geweldigds wordt gemaakt maar nergens blijkt dat hier ook iets gebeurd wat nog niet eerder is gepresenteerd. Van mij hoef je ook niet hoor.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ik vermoed dat hetgeen jij denkt op te schrijven en hetgeen je werkelijk opschrijft niet aan elkaar gelijk zijn. Die C-kern opmerking is toch echt je laatste suggestie geweest.

Maar laat je daardoor niet tegenhouden, verras en verbaas ons met een bijdrage waardoor ik morgen heel vroeg op wil staan om zo snel mogelijk op de zaak jouw suggestie aan de praktijk te toetsen!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

transplanum schreef:
SSassen schreef:
transplanum schreef:
Als ik dit topic lees dan zie ik ook de oude voor in genomen paden weer langs komen, niks nieuw sinds de '60
Da’s te gemakkelijk, kom eens met iets vernieuwends dan? Praatjes vullen geen gaatjes tenslotte.
Pardon? Wie wil nou hier een versterker maken? Je doet voorkomen als of hier iets geweldigds wordt gemaakt maar nergens blijkt dat hier ook iets gebeurd wat nog niet eerder is gepresenteerd. Van mij hoef je ook niet hoor.
Ik doe helemaal niets voorkomen, ik doe hier gewoon verslag van mijn ontdekkingsreis met een dikke Russische eindbuis. Als jij dat voor jezelf anders invult moet je toch echt even in de spiegel kijken ben ik bang?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

transplanum schreef:
Ah!buis schreef:
transplanum schreef:
Wellicht toch maar eens 'L Audiophile lezen, jullie pad is al vaak bewandeld.
Ik dacht zo, niet bevooroordeeld zijn, eerst 's kijken.
Als ik op de naam googel komt er een soort luxe-verkoop zaak met veel blabla, weinig te lezen.Of heb ik de verkeerde vast ?
Anne
Als ik dit topic lees dan zie ik ook de oude voor in genomen paden weer langs komen, niks nieuw sinds de '60
Idd, als je 'l Audiophile leest blijken dat oude verkoopspaden die elke keer weer langskomen, niks om bang van te worden :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Pjotr »

Rustig maar Sander, gewoon doorgaan. Wie weet kom jij met iets verbazingwekkends? En dan denk ik: Verbazingwekkend goeds! :mrgreen:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

If it ain’t broke don’t try to fix it is hier wel van toepassing dacht ik zo :D
Laatst gewijzigd door SSassen op di 05 feb 2019, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door AatV »

Heren, laten we van een mug geen olifant maken.
Van de '83 naar de '82 is wel een grote stap. Waarom de 81 niet geprobeerd, is behoorlijk lineair in te stellen, heeft een betrekkelijk lage inwendige weerstand en toch een behoorlijke versterking en zou een hogere tegenkoppeling mogelijk maken als met een '82.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
If it ain’t broke don’t try to fix it is hier wel van toepassing dacht ik zo :D
Een gebroken 6C33 zou ik ook maar niet proberen te fixen. Wordt niks meer :D

[Edit}

Correct Aat. Valt zeker te overwegen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 05 feb 2019, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

@Aat,

Dank voor je suggestie! Ik prik morgen wel even een 12AT7 in, daar heb ik er nog een aantal van liggen, kan geen kwaad om daar ook even mee te spelen tenslotte.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Rustig maar Sander, gewoon doorgaan. Wie weet kom jij met iets verbazingwekkends? En dan denk ik: Verbazingwekkend goeds! :mrgreen:
Ik ga er eens een nacht goed over slapen :D
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

SSassen schreef:
transplanum schreef:
SSassen schreef:

Da’s te gemakkelijk, kom eens met iets vernieuwends dan? Praatjes vullen geen gaatjes tenslotte.
Pardon? Wie wil nou hier een versterker maken? Je doet voorkomen als of hier iets geweldigds wordt gemaakt maar nergens blijkt dat hier ook iets gebeurd wat nog niet eerder is gepresenteerd. Van mij hoef je ook niet hoor.
Ik doe helemaal niets voorkomen, ik doe hier gewoon verslag van mijn ontdekkingsreis met een dikke Russische eindbuis. Als jij dat voor jezelf anders invult moet je toch echt even in de spiegel kijken ben ik bang?
Dat doe je wel degelijk maar je hebt het zelf niet door. Het is dus een verslag naar de 'inzichten' van Sander. Gekleurd maar op zich heb ik daar geen probleem mee als maar duidelijk is wat de insteek is.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

@transplanum,

Zoals nu al meermalen aangeven zijn suggesties, daar horen inzichten ook bij, altijd welkom. Ik zou het overigens waarderen als je probeert positieve bijdragen te doen in dit topic, niemand zit te wachten, en ik al helemaal niet, op negativiteit.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

transplanum schreef:
Het is dus een verslag naar de 'inzichten' van Sander. Gekleurd maar op zich heb ik daar geen probleem mee als maar duidelijk is wat de insteek is.
Wie z’n topic is het? Precies ...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Breaking news! Anne geeft z’n fiat voor het gebruik van m’n geliefde smoorspoel in de voeding :yeah: ...
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

SSassen schreef:
Breaking news! Anne geeft z’n fiat voor het gebruik van m’n geliefde smoorspoel in de voeding :yeah: ...
Dan ben ik ook blij voor je :goeie:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door AatV »

SSassen schreef:
@Aat,

Dank voor je suggestie! Ik prik morgen wel even een 12AT7 in, daar heb ik er nog een aantal van liggen, kan geen kwaad om daar ook even mee te spelen tenslotte.
Helaas geen goede suggestie. :oops: De maximale spanning tussen gloeidraad en kathode is maar 90V, dus niet geschikt voor een SRPP.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Da’s toch geen probleem, hoog ik de gloei toch een beetje op?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Goed, ECC81, maximale spanning tussen gloeidraad en kathode is 90V. Mijn anodespanning is pakweg 320V. dus 160V per triode. Als ik dus de gloeidraad ophoog naar 80V heb ik 80V tussen gloeidraad en kathode, met nog 10V speling, lijkt mij prima!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ik ben d'r zooo dichtbij ik kan 't bijna proeven (steekt tong uit richting B+) ... 0.011% THD+N bij 1W/8 Ohm/1kHz :yeah: ...
thd+n_vs_frq_1w_8r_ecc81.jpg
thd+n_vs_pwr_ecc81.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Pjotr »

AatV schreef:
Helaas geen goede suggestie. :oops: De maximale spanning tussen gloeidraad en kathode is maar 90V, dus niet geschikt voor een SRPP.

groet,
Aat
Ik zie ook nog steeds niet waarom dat een SRPP zou moeten zijn. Omdat er anders een buishelft overblijft? Hou je die toch als reserve. En omdat ie er toch op zit raakt ie ook niet zoek dan :mrgreen:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Ik zie ook nog steeds niet waarom dat een SRPP zou moeten zijn. Omdat er anders een buishelft overblijft? Hou je die toch als reserve. En omdat ie er toch op zit raakt ie ook niet zoek dan :mrgreen:
Je mag een suggestie doen voor een andere opzet hoor Peter, m'n soldeerbout is nog warm :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Ik zie ook nog steeds niet waarom dat een SRPP zou moeten zijn. Omdat er anders een buishelft overblijft? Hou je die toch als reserve. En omdat ie er toch op zit raakt ie ook niet zoek dan :mrgreen:
Bij de eerdere versie kwam 't wel van pas met de ingangsimpedantie van 100k van de volgende trap.Zoals nu hoeft het idd niet zo nodig, maar wel makkelijk om andere buizen te proberen, niks veranderen, gewoon inprikken :D
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Pjotr schreef:
Ik zie ook nog steeds niet waarom dat een SRPP zou moeten zijn. Omdat er anders een buishelft overblijft? Hou je die toch als reserve. En omdat ie er toch op zit raakt ie ook niet zoek dan :mrgreen:
Je mag een suggestie doen voor een andere opzet hoor Peter, m'n soldeerbout is nog warm :mrgreen:
Ja maggie? Wat denk je van een anodevolger met een simpele weerstand in de anode. Uitrekenen kun je zoiets zelf wel. Anne heeft er alleen een SRPP van gemaakt omdat ie niet wist wat ie met een halve buis moest :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Met een gemeenschappelijke kathode schakeling zou ik de lekweerstand van de volgende trap wel verhogen.Nu 100k is, vooal als je de ECC83 gebruikt, wat zware belasting.
Of 't de moeite loont ?
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Pjotr »

Wat voor buis je gebruikt hangt ook sterk af van je benodigde totale open loop gain. Dus hoeveel versterking heb ik nodig? Wil je 12 dB (4x) feedback dan heb je dat als extra totale versterking nodig.
Plaats reactie