Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Valt allemaal goed mee, maar bij 't laag begint de daling wat vroeg, niet erg maar zal wel de trafo zijn.
Volgens de grafieken die ik heb zou 6Ω het meeste uitgangsvermogen geven.
Als ik 't goed zie heb je maar 0,8Veff in voor 14W, is minder dan ik dacht.Kun je de 100Ω in te tegenkoppeling verdubbelen bijv. Blijft de boel dan nog stabiel is de vervorming weer lager.
Maar niet overdrijven
anders blijft er weinig van de buizenklank over
Anne
Volgens de grafieken die ik heb zou 6Ω het meeste uitgangsvermogen geven.
Als ik 't goed zie heb je maar 0,8Veff in voor 14W, is minder dan ik dacht.Kun je de 100Ω in te tegenkoppeling verdubbelen bijv. Blijft de boel dan nog stabiel is de vervorming weer lager.
Maar niet overdrijven
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
En even de tegenkoppeling anders aangesloten, zie schema, en de bijbehorende THD+N plots, dat geeft zo te zien geen verbetering.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Als we van 100Hz tot 10kHz met 5W in 4 Ohm onder de 0.01% uitkomen trakteer ik 't hele rusthuis op taartAh!buis schreef:Maar niet overdrijvenanders blijft er weinig van de buizenklank over
![]()
![]()
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Ik wilde onderstaande varianten #1 en #2 ook even gaan proberen, alletwee met lokale terugkoppeling rondom de 12BH7 en de eindtrap en een globale lus, of heeft dat geen zin wegens ...?
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Dat was het eerste idee, van teruggekomen.Als je hier de elco wegdenkt is er geen tegekoppeling meer.Met de nieuwe manier is de tegenkoppeling zonder de C veel groter.Om het wegvallen van de tegenkoppeling in het sub-soon te voorkomen had ik het verandert.SSassen schreef:En even de tegenkoppeling anders aangesloten, zie schema, en de bijbehorende THD+N plots, dat geeft zo te zien geen verbetering.
Met het weglaten van de 100k wordt de oplus versterking veel groter, linke boel.
Vergroten van de 100Ω is veiliger.
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Okay, lokale tegenkoppeling rondom de eindtrap heeft niet zoveel zin, de vervorming wordt er namelijk niet significant beter van. Dus Anne's suggestie opgevolgd, met R3=200 Ohm. Dit geeft wel een lagere vervorming te zien, echter de versterker oscilleert op een aantal punten in de THD+N vs. frequentie en THD+N vs. power meting, te zien aan de pieken, en een plateau vanaf pakweg 10kHz. De laatste plot, met de cursor op ~10kHz, laat in het scope window, rechtsonder, duidelijk zien dat de versterker daar oscilleert.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Nog even gekeken waarom de versterker oscilleert en dit komt waarschijnlijk omdat de THD+N meting in discrete stappen de frequentie of het uitgangssignaal ophoogt, deze overgang is behoorlijk abrupt en kan ervoor zorgen dat de versterker daardoor kort in de oscillatie schiet, ik ga eens een compensatie C parallel aan de terugkoppelweerstand proberen om te kijken of dat soelaas biedt.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Goed, met een compensatie C ziet het er weer prima uit, pakweg 0.07% vervorming tussen 100Hz en 10kHz bij 5W in 4 Ohm, ook de THD+N vs. power plot ziet er duidelijk beter uit, met gemiddeld genomen een halvering in de THD+N. We zijn op de goede weg!
...
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Het laatste schema klopt niet ! R6 moet aan de LS, niet aan de kathode ECC83.
Kan die C misschien ook weer weg.
Anne
Kan die C misschien ook weer weg.
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Sorry, tekenfoutje! Op het prototype zit het correct aangesloten (check-dubbelcheck!) ...
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Spanningen kloppen ook niet. Met de foute verbinding til je het rooster U4 naar 1,2V en dan kan de rest ook niet kloppen.Oh nee, laatste is weer goed !
Ook de 39V is terug ??
Anne
Ook de 39V is terug ??
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Let aub. niet op de spanningen, ik draai niet elke keer na het intekenen van wijzigingen een simulatie, dus de waardes kloppen dan niet.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Onderstaand schema en simulatie klopt beter, alhoewel de spanning op de kathode van de onderste triode van de 12BH7 niet correct is, die is 1.4V gemeten, idem voor de 39V die is inderdaad pakweg 42.5V.
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Ziet er wel mooi uit maar met de 2-de harmonische op -60dB blijft er idd niet veel buis over.
Dat C-tje, 220pF , ik zou geneigt zijn om er wel 10nF te zetten. Wel natte vingerwerk.
Nu nog zien of er iets uitslingert (blok)
En die 1,4V komt beter overeen met wat ik vond.
Eerst wat eten zeker ? Ik heb 't al op, we eten hier om 5 uur.Is wat vroeg maar anders heeft het personeel geen tijd genoeg om iedereen te verzorgen en in bed te stoppen.
Anne
Dat C-tje, 220pF , ik zou geneigt zijn om er wel 10nF te zetten. Wel natte vingerwerk.
Nu nog zien of er iets uitslingert (blok)
En die 1,4V komt beter overeen met wat ik vond.
Eerst wat eten zeker ? Ik heb 't al op, we eten hier om 5 uur.Is wat vroeg maar anders heeft het personeel geen tijd genoeg om iedereen te verzorgen en in bed te stoppen.
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Ik ben de hele avond op de zaak, tot pakweg 22:00, ik heb zojuist eten besteld, de vrouw heeft vandaag zangavond, dus ons huis is dan gevuld met allemaal dames van 't koor, ik blijf dan lekker hier knutselen, is een stuk rustigerAh!buis schreef:Ziet er wel mooi uit maar met de 2-de harmonische op -60dB blijft er idd niet veel buis over.
Dat C-tje, 220pF , ik zou geneigt zijn om er wel 10nF te zetten. Wel natte vingerwerk.
Nu nog zien of er iets uitslingert (blok)
En die 1,4V komt beter overeen met wat ik vond.
Eerst wat eten zeker ? Ik heb 't al op, we eten hier om 5 uur.Is wat vroeg maar anders heeft het personeel geen tijd genoeg om iedereen te verzorgen en in bed te stoppen.
Anne
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Doet me aan Eddy Wally denken
"Dan hoor ik een engelen koor,
dat zingt heel spontaan
laat Sander maar gaan
die komt heus wel aan"
Met de grotere weerstand kan de 470µF ook weer kleiner
Anne
"Dan hoor ik een engelen koor,
dat zingt heel spontaan
laat Sander maar gaan
die komt heus wel aan"
Met de grotere weerstand kan de 470µF ook weer kleiner
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Goed, even wat screenshots vanuit de oscilloscoop, ik heb de compensatie C vergroot naar 1nF, dat kwam de opslingering wel ten goede.
20kHz blokgolf 10kHz blokgolf 20kHz puls met 0.5us (500ns) 1% duty cycle Dit ziet er allemaal prima uit, ik ben natuurlijk transistor versterkers gewend, daar heb je veel minder opslingering, maar we hebben nu 3.5kg aan Pools ijzer op de uitgang, dus tja, het moet dan uit de lengte of de breedte
...
20kHz blokgolf 10kHz blokgolf 20kHz puls met 0.5us (500ns) 1% duty cycle Dit ziet er allemaal prima uit, ik ben natuurlijk transistor versterkers gewend, daar heb je veel minder opslingering, maar we hebben nu 3.5kg aan Pools ijzer op de uitgang, dus tja, het moet dan uit de lengte of de breedte
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Misschien moet er nog een stopweerstand voor het rooster van de 12AX7 op de ingang van de versterker? Daar staat alleen een 100k weerstand parallel op 't moment.
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Gezien de heel hoge frequentie van de uitslingering, zou zeggen iets van boven 200kHz zit 't er dik in dat het de strooizelfinduktie is.SSassen schreef:Misschien moet er nog een stopweerstand voor het rooster van de 12AX7 op de ingang van de versterker? Daar staat alleen een 100k weerstand parallel op 't moment.
Met zo'n 1mA/V lijkt me stopweerstanden niet nodig.
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Als ik ipv. 1nF een 2.2nF compensatie C gebruik wordt de versterker onstabiel en gaat hij motorbooten, je ziet de uitgang fysiek 'golven', ook zie je duidelijk een HF oscillatie op de oscilloscoop. Ik heb even wat verschillende C's geprobeerd, maar circa 1nF lijkt een goed compromis.
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Da's geen uitslingeren meer, het oscilleert bij meer dan 400kHz zo te zien
Dan is een kleinere C blijkbaar veel beter.
Wil wel zeggen dat de versterking pas terugvalt tot 1x bij ruim 400kHz
Anne
Dan is een kleinere C blijkbaar veel beter.
Wil wel zeggen dat de versterking pas terugvalt tot 1x bij ruim 400kHz
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Wat maak jij hiervan Anne, dit is bij 2.3Vpp in op 20kHz, lager dan 2.1Vpp is er niets aan de hand, hoger dan 2.3Vpp ook niet?
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Lijkt iets met het triggerniveau van de scoop te maken te hebben.Start net voor of na de uitslingertop. Dit doet de versterker niet.
Anne
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Dat dacht ik eerst ook, heb toen eerst de trigger op het ingangssignaal gezet, de laag frequentie oscillatie bleef, toen vanuit de toongenerator (TRIG OUT TTL nivo) direct naar de oscilloscoop (TRIG IN). Ook nu blijft hij dit doen, kortom, het is de versterker die dit doet. Sterker nog het voltage over de kathode weerstand van de 6C33 doet vrolijk mee. Kijk aub. even naar de eerste video hieronder.Ah!buis schreef:Lijkt iets met het triggerniveau van de scoop te maken te hebben.Start net voor of na de uitslingertop. Dit doet de versterker niet.
Anne
Het zal je ook opvallen dat de spanning over de kathode weerstand rap terugloopt bij meer uitsturing, dat heb ik bij de vorige versie niet gezien, in tegendeel, daar loopt het voltage op bij meer uitsturing, dit heb ik geïllustreerd met de tweede video.
Wat maak jij hieruit op? Het lijkt erop alsof de DC regellus van het nieuwe versterker ontwerp oscilleert?
[ Bekijk op youtube ]
[ Bekijk op youtube ]
