Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door AatV »

Vind die cijfers bepaald niet verkeerd!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Valt allemaal goed mee, maar bij 't laag begint de daling wat vroeg, niet erg maar zal wel de trafo zijn.
Volgens de grafieken die ik heb zou 6Ω het meeste uitgangsvermogen geven.
Als ik 't goed zie heb je maar 0,8Veff in voor 14W, is minder dan ik dacht.Kun je de 100Ω in te tegenkoppeling verdubbelen bijv. Blijft de boel dan nog stabiel is de vervorming weer lager.
Maar niet overdrijven :shock: anders blijft er weinig van de buizenklank over :( :lol:
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

En even de tegenkoppeling anders aangesloten, zie schema, en de bijbehorende THD+N plots, dat geeft zo te zien geen verbetering.
6c33_schematic_009_001.jpg
thd+n_vs_frq_001.jpg
thd+n_vs_pwr_001.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Maar niet overdrijven :shock: anders blijft er weinig van de buizenklank over :( :lol:
Als we van 100Hz tot 10kHz met 5W in 4 Ohm onder de 0.01% uitkomen trakteer ik 't hele rusthuis op taart :rofl: ...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ik wilde onderstaande varianten #1 en #2 ook even gaan proberen, alletwee met lokale terugkoppeling rondom de 12BH7 en de eindtrap en een globale lus, of heeft dat geen zin wegens ...?
6c33_schematic_009_ver001.jpg
6c33_schematic_009_ver002.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
En even de tegenkoppeling anders aangesloten, zie schema, en de bijbehorende THD+N plots, dat geeft zo te zien geen verbetering.
Dat was het eerste idee, van teruggekomen.Als je hier de elco wegdenkt is er geen tegekoppeling meer.Met de nieuwe manier is de tegenkoppeling zonder de C veel groter.Om het wegvallen van de tegenkoppeling in het sub-soon te voorkomen had ik het verandert.
Met het weglaten van de 100k wordt de oplus versterking veel groter, linke boel.
Vergroten van de 100Ω is veiliger.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Okay, lokale tegenkoppeling rondom de eindtrap heeft niet zoveel zin, de vervorming wordt er namelijk niet significant beter van. Dus Anne's suggestie opgevolgd, met R3=200 Ohm. Dit geeft wel een lagere vervorming te zien, echter de versterker oscilleert op een aantal punten in de THD+N vs. frequentie en THD+N vs. power meting, te zien aan de pieken, en een plateau vanaf pakweg 10kHz. De laatste plot, met de cursor op ~10kHz, laat in het scope window, rechtsonder, duidelijk zien dat de versterker daar oscilleert.
6c33_schematic_009_more_fb.jpg
thd+n_vs_frq_more_fb.jpg
thd+n_vs_pwr_more_fb.jpg
oscillating_measurement.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Nog even gekeken waarom de versterker oscilleert en dit komt waarschijnlijk omdat de THD+N meting in discrete stappen de frequentie of het uitgangssignaal ophoogt, deze overgang is behoorlijk abrupt en kan ervoor zorgen dat de versterker daardoor kort in de oscillatie schiet, ik ga eens een compensatie C parallel aan de terugkoppelweerstand proberen om te kijken of dat soelaas biedt.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Goed, met een compensatie C ziet het er weer prima uit, pakweg 0.07% vervorming tussen 100Hz en 10kHz bij 5W in 4 Ohm, ook de THD+N vs. power plot ziet er duidelijk beter uit, met gemiddeld genomen een halvering in de THD+N. We zijn op de goede weg! :yeah: ...
6c33_schematic_009_more_fb+comp.jpg
thd+n_vs_frq_more_fb+comp.jpg
thd+n_vs_pwr_more_fb+comp.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Het laatste schema klopt niet ! R6 moet aan de LS, niet aan de kathode ECC83.
Kan die C misschien ook weer weg.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Sorry, tekenfoutje! Op het prototype zit het correct aangesloten (check-dubbelcheck!) ...
6c33_schematic_009_more_fb+comp.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Spanningen kloppen ook niet. Met de foute verbinding til je het rooster U4 naar 1,2V en dan kan de rest ook niet kloppen.Oh nee, laatste is weer goed !
Ook de 39V is terug ??
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Let aub. niet op de spanningen, ik draai niet elke keer na het intekenen van wijzigingen een simulatie, dus de waardes kloppen dan niet.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Onderstaand schema en simulatie klopt beter, alhoewel de spanning op de kathode van de onderste triode van de 12BH7 niet correct is, die is 1.4V gemeten, idem voor de 39V die is inderdaad pakweg 42.5V.
6c33_schematic_010.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Ziet er wel mooi uit maar met de 2-de harmonische op -60dB blijft er idd niet veel buis over.
Dat C-tje, 220pF , ik zou geneigt zijn om er wel 10nF te zetten. Wel natte vingerwerk.
Nu nog zien of er iets uitslingert (blok)
En die 1,4V komt beter overeen met wat ik vond.
Eerst wat eten zeker ? Ik heb 't al op, we eten hier om 5 uur.Is wat vroeg maar anders heeft het personeel geen tijd genoeg om iedereen te verzorgen en in bed te stoppen.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Ziet er wel mooi uit maar met de 2-de harmonische op -60dB blijft er idd niet veel buis over.
Dat C-tje, 220pF , ik zou geneigt zijn om er wel 10nF te zetten. Wel natte vingerwerk.
Nu nog zien of er iets uitslingert (blok)
En die 1,4V komt beter overeen met wat ik vond.
Eerst wat eten zeker ? Ik heb 't al op, we eten hier om 5 uur.Is wat vroeg maar anders heeft het personeel geen tijd genoeg om iedereen te verzorgen en in bed te stoppen.
Anne
Ik ben de hele avond op de zaak, tot pakweg 22:00, ik heb zojuist eten besteld, de vrouw heeft vandaag zangavond, dus ons huis is dan gevuld met allemaal dames van 't koor, ik blijf dan lekker hier knutselen, is een stuk rustiger :mrgreen: ...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Doet me aan Eddy Wally denken :o
"Dan hoor ik een engelen koor,
dat zingt heel spontaan
laat Sander maar gaan
die komt heus wel aan" :lol:
Met de grotere weerstand kan de 470µF ook weer kleiner O:)
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Goed, even wat screenshots vanuit de oscilloscoop, ik heb de compensatie C vergroot naar 1nF, dat kwam de opslingering wel ten goede.

20kHz blokgolf
scope_24.png
10kHz blokgolf
scope_26.png
20kHz puls met 0.5us (500ns) 1% duty cycle
scope_23.png
Dit ziet er allemaal prima uit, ik ben natuurlijk transistor versterkers gewend, daar heb je veel minder opslingering, maar we hebben nu 3.5kg aan Pools ijzer op de uitgang, dus tja, het moet dan uit de lengte of de breedte :rofl: ...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Misschien moet er nog een stopweerstand voor het rooster van de 12AX7 op de ingang van de versterker? Daar staat alleen een 100k weerstand parallel op 't moment.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Misschien moet er nog een stopweerstand voor het rooster van de 12AX7 op de ingang van de versterker? Daar staat alleen een 100k weerstand parallel op 't moment.
Gezien de heel hoge frequentie van de uitslingering, zou zeggen iets van boven 200kHz zit 't er dik in dat het de strooizelfinduktie is.
Met zo'n 1mA/V lijkt me stopweerstanden niet nodig.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Als ik ipv. 1nF een 2.2nF compensatie C gebruik wordt de versterker onstabiel en gaat hij motorbooten, je ziet de uitgang fysiek 'golven', ook zie je duidelijk een HF oscillatie op de oscilloscoop. Ik heb even wat verschillende C's geprobeerd, maar circa 1nF lijkt een goed compromis.
scope_27.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Da's geen uitslingeren meer, het oscilleert bij meer dan 400kHz zo te zien :o
Dan is een kleinere C blijkbaar veel beter.
Wil wel zeggen dat de versterking pas terugvalt tot 1x bij ruim 400kHz :D
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Wat maak jij hiervan Anne, dit is bij 2.3Vpp in op 20kHz, lager dan 2.1Vpp is er niets aan de hand, hoger dan 2.3Vpp ook niet?

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Lijkt iets met het triggerniveau van de scoop te maken te hebben.Start net voor of na de uitslingertop. Dit doet de versterker niet.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Lijkt iets met het triggerniveau van de scoop te maken te hebben.Start net voor of na de uitslingertop. Dit doet de versterker niet.
Anne
Dat dacht ik eerst ook, heb toen eerst de trigger op het ingangssignaal gezet, de laag frequentie oscillatie bleef, toen vanuit de toongenerator (TRIG OUT TTL nivo) direct naar de oscilloscoop (TRIG IN). Ook nu blijft hij dit doen, kortom, het is de versterker die dit doet. Sterker nog het voltage over de kathode weerstand van de 6C33 doet vrolijk mee. Kijk aub. even naar de eerste video hieronder.

Het zal je ook opvallen dat de spanning over de kathode weerstand rap terugloopt bij meer uitsturing, dat heb ik bij de vorige versie niet gezien, in tegendeel, daar loopt het voltage op bij meer uitsturing, dit heb ik geïllustreerd met de tweede video.

Wat maak jij hieruit op? Het lijkt erop alsof de DC regellus van het nieuwe versterker ontwerp oscilleert?


[ Bekijk op youtube ]


[ Bekijk op youtube ]
Plaats reactie