Sonus faber look-a-like

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Hmm, als je nu wat smurfen had gehad, had je van lood goud kunnen maken :lol:

Verder erg mooi, als was ik misschien voor hoogglans gegaan. Maar dat is natuurlijk ook erg lastig mooi te kijken.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

deepspace schreef:
...als was ik misschien voor hoogglans gegaan. .
Ehm, het is hoogglans parketlak...beetje lastig te zien op de foto...
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

:shock:


...


Ziet er strak uit Edo... errug strak!....
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ja hoor....eindelijk de fineerstrookjes binnen gekregen vandaag...

Afbeelding

....en gelijk aan de slag. De stroken licht eiken met daartussen de 3mm dunne hardhouten latjes m.b.v. schilderstape aan elkaar gezet en dit geheel in de houtlijm gezet (samen met de kast.
Even iets wat laten drogen en met de warme stijkbout rond gemaakt.

Afbeelding

En alles vast gezet met lijmklemmen.

Afbeelding

Afbeelding

De ronding van het fineer lijkt goed te gaan. Niets gebroken en alles goed vast op de kast.

Afbeelding

Wel een flink klusje met lijm, tape en alles op z'n plek houden. Nu maar een nachtje laten drogen en morgen kijken hoe het eruit ziet morgen.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

En deze morgen na een nachtje drogen de klemmen en tape eraf gehaalt...met als resultaat:

Afbeelding Afbeelding

Gelukkig is alles goed gegaan, nog drie lagen te gaan....
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

STRAK :!:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Gelukkig is alles goed gegaan, nog drie lagen te gaan..
Sterkte...... :D
Gebruikersavatar
pieter pan
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
Locatie: schilde (België)

Bericht door pieter pan »

heel mooi!

misschien kleine tip voor in't vervolg: bereken de hoogte van de box een beetje in functie van de breedte van de stroken fineer, nu heb je onder- en bovenaan een smallere strook
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

pieter pan schreef:
heel mooi!

misschien kleine tip voor in't vervolg: bereken de hoogte van de box een beetje in functie van de breedte van de stroken fineer, nu heb je onder- en bovenaan een smallere strook
Komt nog massief eiken boven en onderop van 1 cm dik. En als dat niet naar me zin is 2 cm dik massief. Dus het gaat er nog iets anders uitzien dan nu.

Oh ja, de andere platen fineer vanmiddag met de strijkbout-techniek gedaan. Ging een stuk sneller van klemmen en ging ook goed.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Niet mijn smaak, maar wel vakwerk hoor! Bevalt me wel ;) Ik neem aan dat dat nog een donkerder kleurtje gaat krijgen?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

deepspace schreef:
Ik neem aan dat dat nog een donkerder kleurtje gaat krijgen?
Jep, beetje dat oranje van Sonus Faber.
Chris
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 17 aug 2005, 11:33
Locatie: Tilburg

Bericht door Chris »

Hoi Edo,
Hoe ga je dat mooie "oranje" glimmende kleurtje maken?
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Daar heb je volgens mij verschillende "kleuren" beits voor.. Zo kun je verschillende soorten houten toch een kersenkleur meegeven, of die typische oranje tint van SF...
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Klopt, kleurbeits in dit geval.

Deze transparante kleuren zijn er:

Afbeelding

En kleur 150 (Red wood) klomt na wat proefjes aardig overeen met de oranje kleur ik ik graag wil hebben. Na een aantal van deze kleurlagen komen er nog wat blanke laklagen over als afwerking.

Kleuren op het kaartje zien er in het echt iets anders uit, maar geeft wel een indicatie wat het gaat worden.
Ik gebruik deze kleurbeits regelmatig. Bijvoorbeeld de Hestia is gemaakt van bijna wit hout, kleurtje 104 erover en wordt wat meer geel, paar blanke laklagen erover en voila...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Wat voor merk beits gebruik je?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Meestal Cetabever.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

vind je het dan niet jammer dat mensen denken dat je het gekocht hebt bij Sonus Faber?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Nee, vind ik niet zo erg. Ik denk dat er veel ontwerpen zijn die op een "high-end" speaker lijken. Dat was een beetje de insteek bij dit ontwerp. Er zijn nogal wat mensen die de SF fantastisch vinden om te zien, maar veel te duur. Toen is het idee gekomen om iets te maken wat er een beetje op leek maar betaalbaar is. Isis is bijvoorbeeld een look-a-like van Avalon Acoustics en vele malen in diverse vormen (na)gemaakt, het Proteus idee stamt af van de Wilson Audio Cub etc etc. Dus tsja...
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

:shock: :shock: Mooi hoor!!

Ik wist niet dat je fineer zo strak een bocht / hoek kon plooien!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Dinobe schreef:
Ik wist niet dat je fineer zo strak een bocht / hoek kon plooien!
Sterker nog....ik ook niet, maar daarvoor is dit ook een proefproject voor z'n grotere broer die volgt... :)
De houtlijm maakt het fineer wat zacht, en als het bijna droog is blijft het fineer nog genoeg vochtig om gebogen te kunnen worden (blijkt). Met behulp van de strijkbout was het erg goed te doen.
tmi
Berichten: 20
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 11:58

Bericht door tmi »

Puik werk Edo,

Ik ben zelf bezig met de sonus faber amati look a like. Je hebt mij op goede ideen gebracht. Ik dacht dus ook dat het fineer niet zo'n bocht kon maken. Maar wat je hebt laten zien bewijst het tegendeel.
Chris
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 17 aug 2005, 11:33
Locatie: Tilburg

Bericht door Chris »

Ben zelf een proefje opgestart met "waterbeits".
Dit is los poeder wat je met water moet aanlenegen en dan m.b.v. spons opbrengen.
Door de poeders te mengen kun je zelf de kleur bepalen. Wordt veel bij muziekinstrumenten gebruikt.
Meerdere lagen aanbrengen en daarna aflakken (spuiten) met blanke hoogglans lak.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Waterbeits...mmm...leuk spul zo te lezen. Ik heb het nog nooit gebruikt maar gezien de kosten van zo'n zakje zeker het proberen waard.

Ondertussen met de onderkant en bovenkant bezig geweest.

Afbeelding

En kon het niet laten om even te photoshoppen om te kijken hoe het eruit gaat zien (ongeveer...denk ik...)

Afbeelding
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ah, het gaat dus toch nog echt mooi worden :D Je mist alleen nog de hoogglans:

Afbeelding

Echt weer ueber knap fineer werk Edo!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Haha, ja de hoogglans was ik even vergeten....bedankt voor de aanvulling.

Ben ook erg blij met deze fineerproef. Tis wel wat werk, maar zo'n mix van twee soorten fineer spreekt me wel aan eigelijk. Ik denk dat je dat in volgende creaties nog wel vaker van me gaat tegenkomen.
Plaats reactie