Verder erg mooi, als was ik misschien voor hoogglans gegaan. Maar dat is natuurlijk ook erg lastig mooi te kijken.
Sonus faber look-a-like
Moderator: Beheerdersteam
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Ja hoor....eindelijk de fineerstrookjes binnen gekregen vandaag...

....en gelijk aan de slag. De stroken licht eiken met daartussen de 3mm dunne hardhouten latjes m.b.v. schilderstape aan elkaar gezet en dit geheel in de houtlijm gezet (samen met de kast.
Even iets wat laten drogen en met de warme stijkbout rond gemaakt.

En alles vast gezet met lijmklemmen.


De ronding van het fineer lijkt goed te gaan. Niets gebroken en alles goed vast op de kast.

Wel een flink klusje met lijm, tape en alles op z'n plek houden. Nu maar een nachtje laten drogen en morgen kijken hoe het eruit ziet morgen.

....en gelijk aan de slag. De stroken licht eiken met daartussen de 3mm dunne hardhouten latjes m.b.v. schilderstape aan elkaar gezet en dit geheel in de houtlijm gezet (samen met de kast.
Even iets wat laten drogen en met de warme stijkbout rond gemaakt.

En alles vast gezet met lijmklemmen.


De ronding van het fineer lijkt goed te gaan. Niets gebroken en alles goed vast op de kast.

Wel een flink klusje met lijm, tape en alles op z'n plek houden. Nu maar een nachtje laten drogen en morgen kijken hoe het eruit ziet morgen.
- pieter pan
- Berichten: 176
- Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
- Locatie: schilde (België)
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Komt nog massief eiken boven en onderop van 1 cm dik. En als dat niet naar me zin is 2 cm dik massief. Dus het gaat er nog iets anders uitzien dan nu.pieter pan schreef:heel mooi!
misschien kleine tip voor in't vervolg: bereken de hoogte van de box een beetje in functie van de breedte van de stroken fineer, nu heb je onder- en bovenaan een smallere strook
Oh ja, de andere platen fineer vanmiddag met de strijkbout-techniek gedaan. Ging een stuk sneller van klemmen en ging ook goed.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Klopt, kleurbeits in dit geval.
Deze transparante kleuren zijn er:

En kleur 150 (Red wood) klomt na wat proefjes aardig overeen met de oranje kleur ik ik graag wil hebben. Na een aantal van deze kleurlagen komen er nog wat blanke laklagen over als afwerking.
Kleuren op het kaartje zien er in het echt iets anders uit, maar geeft wel een indicatie wat het gaat worden.
Ik gebruik deze kleurbeits regelmatig. Bijvoorbeeld de Hestia is gemaakt van bijna wit hout, kleurtje 104 erover en wordt wat meer geel, paar blanke laklagen erover en voila...
Deze transparante kleuren zijn er:

En kleur 150 (Red wood) klomt na wat proefjes aardig overeen met de oranje kleur ik ik graag wil hebben. Na een aantal van deze kleurlagen komen er nog wat blanke laklagen over als afwerking.
Kleuren op het kaartje zien er in het echt iets anders uit, maar geeft wel een indicatie wat het gaat worden.
Ik gebruik deze kleurbeits regelmatig. Bijvoorbeeld de Hestia is gemaakt van bijna wit hout, kleurtje 104 erover en wordt wat meer geel, paar blanke laklagen erover en voila...
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Nee, vind ik niet zo erg. Ik denk dat er veel ontwerpen zijn die op een "high-end" speaker lijken. Dat was een beetje de insteek bij dit ontwerp. Er zijn nogal wat mensen die de SF fantastisch vinden om te zien, maar veel te duur. Toen is het idee gekomen om iets te maken wat er een beetje op leek maar betaalbaar is. Isis is bijvoorbeeld een look-a-like van Avalon Acoustics en vele malen in diverse vormen (na)gemaakt, het Proteus idee stamt af van de Wilson Audio Cub etc etc. Dus tsja...
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Sterker nog....ik ook niet, maar daarvoor is dit ook een proefproject voor z'n grotere broer die volgt...Dinobe schreef:Ik wist niet dat je fineer zo strak een bocht / hoek kon plooien!
De houtlijm maakt het fineer wat zacht, en als het bijna droog is blijft het fineer nog genoeg vochtig om gebogen te kunnen worden (blijkt). Met behulp van de strijkbout was het erg goed te doen.
Ben zelf een proefje opgestart met "waterbeits".
Dit is los poeder wat je met water moet aanlenegen en dan m.b.v. spons opbrengen.
Door de poeders te mengen kun je zelf de kleur bepalen. Wordt veel bij muziekinstrumenten gebruikt.
Meerdere lagen aanbrengen en daarna aflakken (spuiten) met blanke hoogglans lak.
Dit is los poeder wat je met water moet aanlenegen en dan m.b.v. spons opbrengen.
Door de poeders te mengen kun je zelf de kleur bepalen. Wordt veel bij muziekinstrumenten gebruikt.
Meerdere lagen aanbrengen en daarna aflakken (spuiten) met blanke hoogglans lak.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:





