Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

transplanum schreef:
SSassen schreef:
@transplanum,

En hoe zou ik die metingen praktisch het best kunnen uitvoeren? Ik ben geen doorgewinterde buizen hobbyist tenslotte.
Met twee titels in de electronica zou ik verwachten dat je voldoende bagage hebt om het zelfstandig verder af te handelen. Ik neem aan dat het geen Inholland titels zijn :mrgreen:
Je kan natuurlijk ook nog Anne vragen, die weet alles.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

transplanum schreef:
SSassen schreef:
@transplanum,

En hoe zou ik die metingen praktisch het best kunnen uitvoeren? Ik ben geen doorgewinterde buizen hobbyist tenslotte.
Met twee titels in de electronica zou ik verwachten dat je voldoende bagage hebt om het zelfstandig verder af te handelen. Ik neem aan dat het geen Inholland titels zijn :mrgreen:
Nee, maar als ik zelf het wiel moet gaan uitvinden als jij precies weet hoe of wat, die indruk wek je in ieder geval, dan is het efficienter dat je mij even een stuk op weg helpt, toch? Jij vroeg immers om de metingen, die wil ik best maken, maar als ik daar eerst een halve dag uitzoekwerk aan heb dan is de motivatie flink gedaald, zeker als jij dit zo uit je mouw weet te schudden.
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

De vorige keer had je ook zelfstandig metingen gedaan en met jou achtergrond weet je precies waar het over gaat dus je hoeft je hier niet van de domme te houden.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

transplanum schreef:
Je kan natuurlijk ook nog Anne vragen, die weet alles.
Daar twijfel ik niet aan gezien de gigantische hoeveelheid constructieve bijdragen van zijn hand op dit forum. Maar ik geloof dat ik de vraag aan jou had gesteld en niet aan Anne?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

transplanum schreef:
De vorige keer had je ook zelfstandig metingen gedaan en met jou achtergrond weet je precies waar het over gaat dus je hoeft je hier niet van de domme te houden.
Ik denk dat het voor iedereen die meeleest interessant is om te lezen hoe/wat/waar, ik neem ook de moeite om de metingen die ik hier post van een stuk motivatie of uitleg te voorzien. Dit in de hoop dat iemand anders er iets van opsteekt en/of ter lering ende vermaak.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Goed, ook even wat uitgebroed. Onderstaand is een voorstel voor een 'nested feedback' variant van de versterker met een significant lagere vervorming en betere prestaties.

De met een dubbeltriode, ECCxx, opgebouwde verschilversterker op de ingang heeft een terugkoppellus om de gehele versterker heen, de mate waarvan wordt bepaald door R24/R23, hier dus circa 20x. De versterking van de eindtrap, vastgelegd door R13/R12, is gereduceerd naar 2x en dus is er veel meer tegenkoppeling aanwezig om de uitgang te corrigeren.

De oplettende lezer vindt ook weer de 30H smoorspoel terug, ik kon het natuurlijk niet laten die er weer in te knutselen. Voor zover ik zo op de vroege ochtend kan beoordelen, moet zo nog even ontbijt maken, moet dit prima gaan werken zo?
6c33_schematic_007.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Oh, ik vergeet nog wat, C8, met gaat een heel stuk beter dan zonder!
6c33_schematic_007.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Goed, ook de oorzaak van het driften van de spanning over de kathode weerstand van de 6C33 is helder. De 6C33's die gisteren alle kanten op driften hebben pakweg 12 uur staan 'ingloeien' en beiden zijn nu na 10min bedrijf goed in te stellen en blijven deze instelling ook netjes vasthouden met minimale drift, mV ipv. V.
IMG_1499.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Pjotr »

Dan lijken dat i.i.g. geen "pulls".
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Dan lijken dat i.i.g. geen "pulls".
Ja, dat zou je dan inderdaad wel denken. Ze hebben zowieso tientallen jaren in een opslag gelegen en wellicht hadden ze even een opkikker nodig? Geen idee, het inwendige van een buis, de gebruikte metaallegeringen, etc. etc. is nog steeds iets mysterieus voor mij.
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Piet1950 »

Sander schreef:
Goed, ook even wat uitgebroed. Onderstaand is een voorstel voor een 'nested feedback' variant van de versterker
De stroombron in de kathodes van de ECCX zal waarschijnlijk niet werken. De basis van Q1 staat op een te hoge spanning, en de roosters van de ECCX aan Gnd. Alleen een ECCX met zeer grote roosterruimte zal misschien werken. Verbind de basis Q1 aan GND, en zet de emitter (via de emitterweerstand) op -5,6V.

Verder heb je overigens al heel wat resultaten bereikt.

Piet
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Piet1950 schreef:
De stroombron in de kathodes van de ECCX zal waarschijnlijk niet werken. De basis van Q1 staat op een te hoge spanning, en de roosters van de ECCX aan Gnd. Alleen een ECCX met zeer grote roosterruimte zal misschien werken. Verbind de basis Q1 aan GND, en zet de emitter (via de emitterweerstand) op -5,6V.

Verder heb je overigens al heel wat resultaten bereikt.

Piet
Bedankt Piet!

Ik kan uiteraard ook de complete stroombron naar beneden trekken? Zoals in onderstaande opzet?
6c33_schematic_008.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

DHL koerier is net langs geweest met een pakket waar ik al op zat te wachten. Een volledig interleaved (9-voudig) gewikkelde UGT voor de 6C33, kapton isolatie, blikpakket van 0.35mm dik speciaal transformatorstaal, etc. etc. Jullie begrijpen, de soldeerbout warmt intussen al op :mrgreen: ...
IMG_1501.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Pjotr »

Kapton isolatie? Gaat ie terug in een MIG? :lol: Oh nee, kapton mag niet in vliegend spul #-o

Spannend, er moet nu wel een puike versterker mee te bouwen zijn :sure:
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door metabaron »

Hier nog een link met heel veel informatie over de 6c33c.
https://www.goodsoundclub.com/Forums/Sh ... =6140#6140
de beste man heeft lang gedaan over de bouw van zijn versterker, misschien zit er wat voor je bij voor ideeën.
genoeg leesplezier.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

metabaron schreef:
Hier nog een link met heel veel informatie over de 6c33c.
https://www.goodsoundclub.com/Forums/Sh ... =6140#6140
de beste man heeft lang gedaan over de bouw van zijn versterker, misschien zit er wat voor je bij voor ideeën.
genoeg leesplezier.
Bedankt, ik had 'm al gevonden en doorgelezen. Helaas heel veel suggesties over tube rolling, boutique componenten en meer van zuks waar ik weinig tot niks mee kan.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door AatV »

Zou in dit ontwerp de eerste trap niet gebruiken, maar te concentreren op verbetering van de cascode.
Als je echter toch een verschilversterker wil gebruiken, kan je er gelijk een stroomspiegel "bovenop" knutselen. :mrgreen:

groet,
Aat
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

metabaron schreef:
Hier nog een link met heel veel informatie over de 6c33c.
https://www.goodsoundclub.com/Forums/Sh ... =6140#6140
de beste man heeft lang gedaan over de bouw van zijn versterker, misschien zit er wat voor je bij voor ideeën.
genoeg leesplezier.
Over punt 6 is Romy wel zeer stellig.
Bij punt 7 is hij dan weer veel te mild, dat mag best gehalveerd worden.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

AatV schreef:
Zou in dit ontwerp de eerste trap niet gebruiken, maar te concentreren op verbetering van de cascode.
Ik heb al wat zitten stoeien in de simulator en aansluitend wat dingen geprobeerd op 't prototype, maar echt significant beter is het er nog niet op geworden, mocht je suggesties hebben dan zijn die uiteraard welkom.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Pjotr »

AatV schreef:
Zou in dit ontwerp de eerste trap niet gebruiken, maar te concentreren op verbetering van de cascode.
Als je echter toch een verschilversterker wil gebruiken, kan je er gelijk een stroomspiegel "bovenop" knutselen. :mrgreen:

groet,
Aat
Of juist wel een verschilversterker: Eerste trap ECC81 met stroomspiegel. Bufferen met een HV mosfet. Weet niet wat de overzet van de trafo is maar dan kan juist die cascode wel weg denk ik.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Bufferen met een HV mosfet. Weet niet wat de overzet van de trafo is maar dan kan juist die cascode wel weg denk ik.
Had ik ook al aan zitten denken, of een variant daarop, een shunt-cascode, feitelijk een gevouwen cascode, heb je én genoeg uitsturing én je PSRR is factoren beter dan andere oplossingen.
shunt-cascode-article-1.png
shunt-cascode-article-1.png (27.56 KiB) 161 keer bekeken
http://www.bartola.co.uk/valves/2013/03 ... de-driver/
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Pjotr »

Of je bouwt een soort van hybride: Stroomspiegel aan het begin en dan een VAS a la een transistorversterker. Die 6C33 als kathodevolger heeft waarschijnlijk een voldoende lage ingangscapaciteit dat zoiets moet kunnen. Bij zo'n gevouwen constructie hangt de versterking erg af van de steilheid van de ingangsbuis.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Ik wil niet moeilijk doen hoor :sure: maar aan het rooster van de eindbuis is wel een spanning nodig van richting 500V top-top :-s
Zie ik met deze voorstellen niet halen :(
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op do 31 jan 2019, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Pjotr »

Idd Anne, alhoewel er wel prima 700V transistoren zijn. Maar waarom überhaupt zo moeilijk met een kathodevolger? Dat is ook vragen om moeilijkheden met zo'n grote zelfinductie als belasting :think:
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

Pjotr schreef:
Idd Anne, alhoewel er wel prima 700V transistoren zijn. Maar waarom überhaupt zo moeilijk met een kathodevolger? Dat is ook vragen om moeilijkheden met zo'n grote zelfinductie als belasting :think:

De psychiater weet hier wel raad mee :rofl:
Plaats reactie