Compacte buizenversterker CTA 4.0

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Willy_61

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Ah!buis schreef:
Willy_61 schreef:
Hopelijk dus, want de volledige mod van Anne geeft een oplopende curve, die niet mooi is om aan te zien ;-), winst in het midden (1kHz) +6,2dB.
Is niks bijzonders, door de aftakking op de anode zit het midden van de toonregeling niet meer in 't midden.Een weerstand in serie met C2 ( ~27k ) zou dat rechttrekken, of gewoon de toonregeling iets verzetten.
Anne
Vanavond zet ik het op punt in de simulator, bedankt Anne jij schiet blijkbaar niet te vroeg als goede resultaten niet snel genoeg komen ;-)

Resultaat met enkel de kathodevolger-mod uitgevoerd: f a n t a s t i s c h
Treble en volume open en geen signaal in, niks oscillatie, muisstil.

Muziek erop: bass en treble midden en volume open: geen vervorming en zo luid dat ik na 1 min. mijn gehoorbescherming moet gebruiken. Bass op 3u, machtig goed en zuiver, treble op 3u heel zuiver, soms te scherp. Balance gecontroleerd, voldoende links en rechts uitregeling.
Daaruit besluit ik dat het baxandall-gedeelte van Angelfire moet volstaan voor de hoge tonen (maar dat is nu bijzaak).

Dan sinusgenerator op ingang versterker, 1 kHz: flattopping begint op 33Vpp uit over 4 ohm box (de ingangsspanning is dan 5,7Vpp) dus er mag nog wat meer versterking uit de toonregeling komen.

Daarom simulatie starten straks om de volledige mod van Anne te optimaliseren.

Anne nogmaals dank :goeie:
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Ik heb de mod van Anne op zijn aangeven aangepast en nu is de curve recht getrokken. Ook de waarde van C3 van 4n7 naar 3n9 om de curves mooi rond 1kHz samen te laten komen. de totale winst tov alleen mod met kathodevolger is +5,3dB op 1kHz.

Dat zou wel eens voldoende kunnen zijn, ik pas morgen namiddag deze toe (moet in de voormiddag poetsen voor mijn zakje goei punten, da's bijna leeg ;-) ) en maak dan het resultaat kenbaar.

Is iemand vertrouwd met LtSpice?
Ik zou nl. bij deze plots willen vastleggen dat V(in) 0dB is, dan is de rest makkelijker af te lezen.

TC-testen 4.4 mod---anne volledig-curve recht.jpg
ter info:
V(i) is de ingangsspanning op de cinch
V(in) roosteringangsspanning eerste triode
V(out) uitgangsspanning vd tweede triode
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Bedankt voor de worsteling met de versterker en LT spice :dank: :dank:
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Willy schreef

Dan sinusgenerator op ingang versterker, 1 kHz: flattopping begint op 33Vpp uit over 4 ohm box (de ingangsspanning is dan 5,7Vpp) dus er mag nog wat meer versterking uit de toonregeling komen.
33V PP /2= 16.5 x0.707 uit Mn hoofd is 11,5
Over 4 ohm is best veel , over 8 zou het realistisch zijn
33. Volt PP is 11,5 Volt over 4 ohm = 33 Watt
Wat doe ik hier fout :think:
Moet het geen 8 ohm zijn dan is het 16 Watt dat is eerder kloppend Willy
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Succes met die punten voor de schoonmaak
Kan niet wachten eigenlijk :D en geduldig ben ik nog nooit geweest :mrgreen:
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Willy_61 schreef:
Ik zou nl. bij deze plots willen vastleggen dat V(in) 0dB is, dan is de rest makkelijker af te lezen.
Voor een AC-analyse wordt de schakeling gelineariseerd rond een instelpunt, dus je kunt Vi ongestraft omhoog schalen tot V(in) rond de 0 dB ligt. Zo te zien moet je er dan AC=3 van maken of iets in die richting.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Bert, Sloeberke zou vandaag jarig zijn :D Wens hem een beter jaar toe, heb begrepen dat het niet zo goed gaat.En als 't mag :proost:
Anne
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Zal ik doen Anne
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Bert61 schreef:
33V PP /2= 16.5 x0.707 uit Mn hoofd is 11,5
Over 4 ohm is best veel , over 8 zou het realistisch zijn
33. Volt PP is 11,5 Volt over 4 ohm = 33 Watt
Wat doe ik hier fout :think:
Moet het geen 8 ohm zijn dan is het 16 Watt dat is eerder kloppend Willy
Je doet niks fout, ik vond het ook al veel, daarom dat ik er bij zette dat over 4 ohm box was. Ik heb bij mijn boxsim-studie verschillende crossovers van Visaton gesimuleerd en je moet niet verwachten dat de impedantiecurve overal mooi gelijk is. Een 4 ohm box kan qua impedantie makkelijk tussen 3 en 10 ohm fluctueren over het ganse frequentiegebied, echt een grillige curve, tenzij je er een 20€ extra tegenaan gooit per crossover om de curve zo recht mogelijk te trekken op 4 ohm. (10W weerstand, dikke ferriet-spoel en dikke bipolaire C in serie, parallel met LS).
Dat wordt meestal niet gedaan met crossovers die je zo kan kopen.. Voor mijn ALTO III C heb ik zelf een crossover ontworpen en die kost aan onderdelen 104€, zonder print.

Mijn bedoeling was, te zien hoeveel ingangsspanning ik nodig had om flattopping te bereiken, zo kon ik zien of de toonregeling met volume open en de rest in midden, voldoende kon leveren bij ongeveer 1Vpp in. Dat is dus niet het geval zodat ik ze nog verder moet aanpassen.
Gelijktijdig is ook getest of er oscillaties optreden wanneer het volle signaal -nodig om flattopping te bereiken- door de toonregeling loopt. En dat is dus prima gelukt.

Goed nieuws: ik dacht gisteren dat het vandaag al vrijdag was, fout - dus morgen pas poetsdag :-).
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Waarom maak je niet een dummy met aftak voor een hoofdtelefoon ?
Dan heb je niet zo,n herrie en een betrouwbaardere meting ?
Ik blijf hopen op een goede afloop :D
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Dat is al gebeurd want de karakteristieken werden opgenomen zonder toonregeling, dus zie: pagina 23.

Nu gaat het er alleen nog om dat we de toonregeling dermate aanpassen dat we vol vermogen krijgen zonder oscillaties ongeacht hoe de regelaars staan.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

MarcelvdG schreef:
Willy_61 schreef:
Voor een AC-analyse wordt de schakeling gelineariseerd rond een instelpunt, dus je kunt Vi ongestraft omhoog schalen tot V(in) rond de 0 dB ligt. Zo te zien moet je er dan AC=3 van maken of iets in die richting.
Bedankt Marcel weer iets erg interessant bijgeleerd.

Opgelet: Ik heb de de serieweerstand met de balans-pot in de signaallijn weggelaten, dan winnen we zo al +3,84dB !

Metingen rechts = enkel kathodevolger, links = kathodevolger + halve tegenkoppeling 2de triode

1. Volume half open:
TC-testen 4.4 mod---kathodevolger en mod 0,5 tegenkoppeling.jpg
1. Volume volledig open:
TC-testen 4.4 volume open-mod---kathodevolger en mod 0,5 tegenkoppeling.jpg
Het weglaten van de serieweerstand met de balans-pot in de signaallijn is mss voldoende om enkel mod kathodevolger toe te passen.
Ik ga het direct toepassen in de praktijk.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Ik denk dat we er al zijn met de kathodevolger alleen.
Ik heb in bijlage een videootje gepost daar kan je het verloop van ingangsspanning en uitgang op box-aansluiting "4 ohm" volgen. Sorry voor het bibberend beeld, gevolg van essentiële tremor, vanavond zou ik geen zinnige video meer kunnen opnemen :-(

Ik heb een enkele keer flattopping gezien en denk daarom dat de toonregeling niet extra moet voorversterken.

Toch ga ik de mod van 0.5x tegenkoppeling deze namiddag ook eens extra toepassen (is iets ingewikkelder op de print) om te zien wat dat geeft en om zeker te zijn dat daar ook geen oscillatie optreedt.
Ik denk van niet omdat ik vermoed dat de oscillatie opgelost is door terug om te schakelen naar kathodevolger inde voortrap vd toonregeling.
Bijlagen
testresultaat 17-01 11u37.rar
(9.28 MiB) 20 keer gedownload
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Willy bedankt voor het filmpje
Om eerlijk te zijn weet ik niet waar ik naar moet kijken
zou je in het schema kunnen zetten wat er gedaan moet worden
zoals ik het nu denk te begrijpen gebruiken we maar een van de Triode,s V3 of V4
maar je weet ik ben een zeer slechte lezer begrijpen doe ik er nog niks van :oops:
Dan ga ik er morgen ook proberen wat aan te doen en kijken of ik het op die print nog werkend kan krijgen
de print valt bijna uit elkaar op die plek door het herhaaldelijk weerstanden verwijderen en op nieuw solderen en dat een week lang
simpel omdat het bij jou wel werkte en bij niet
eigenlijk nog langer want om nog enige hulp te krijgen van jullie alles moest uitbouwen :(
en een 7 dagen er elke dag en avond mee bezig geweest kon er niet van slapen
Dus zou eigenlijk een Blok willen zien uit de UGT bij 1Khz en 5Khz
met de toonregeling Ongeveer in de middenstand en er niet meer aan draaien om het resultaat te verbeteren
En Ook een sinus willen zien van 12volt uit de UGT op 1 en 20Khz bij 8 ohm
om te zien of er evenveel power uit komt
Wel op een dummy met de toon regelingen in midden stand en er niet meer aan draaien
dat zou me wat moed kunnen geven om er aan te beginnen
want ik ben er aardig pessimistisch over geworden over dit project ,
ik sta op het punt alles in de kliko te gooien Willy
Ga weer wat Plat liggen heb veel last
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Op de video volg je V(pp) van uit en in. Er komen enkele toppen op de uitgang van 35V(pp) waardoor ik weet dat we tegen het einde zitten van wat de eindtrap onvervormd aankan.
tc - 4.4---kathodevolger en 0.5x tegenkoppeling.jpg
Op dit moment is alles uitgevoerd behalve de rode elementen boven V4, die doe ik deze namiddag erbij.

C5 van 470n hoeft niet persé vervangen te worden maar kan je wel gebruiken als C20. In de plaats van C5 kan je dan zetten: tussen 47n en 100n. Ik heb er een 100n gezet omdat die dezelfde steek heeft.
Laatst gewijzigd door Willy_61 op vr 18 jan 2019, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Bedankt Willy en Anne
Zal ee proberen vanavond aan te beginnen
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Gedaan met testen: alles is ok qua oscilleren, ook met de 2de mod van Anne, geen oscillaties met treble en volume open :-)

Wel is het zo dat met de 2de mod en CD-speler aangesloten, de volumeregelaar op 2/3, max vermogen geeft, daarna begint meer flattopping voor te komen.
Ik heb ook de indruk dat de klank (subtiel) zuiverder is zonder de 2de mod. Ik ga daar rekening mee houden bij het ontwerp van print versie 4.4 zodat door eenvoudig omsteken van een jumper, gekozen kan worden voor volledige tegenkoppeling (origineel) of 0,5 tegenkoppeling (mod 2 boven V4).

Voor het overige ben ik zeer tevreden over het resultaat!

Ik post het volledig aangepast schema van CTA4.4 vanavond.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Bert61 schreef:
de print valt bijna uit elkaar op die plek door het herhaaldelijk weerstanden verwijderen en op nieuw solderen en dat een week lang
simpel omdat het bij jou wel werkte en bij niet
eigenlijk nog langer want om nog enige hulp te krijgen van jullie alles moest uitbouwen :(

Hopelijk snap je nu wat de volgorde hoort te zijn:
- alle printen bestukken
- alles aansluiten en visuele controles
- testen aanvatten volgens beredeneerd en veilig schema
- pas wanneer alles werkt zoals het hoort, begin je aan chassis en kast
- inbouwen en afwerking

Dus zou eigenlijk een Blok willen zien uit de UGT bij 1Khz en 5Khz
met de toonregeling Ongeveer in de middenstand en er niet meer aan draaien om het resultaat te verbeteren
En Ook een sinus willen zien van 12volt uit de UGT op 1 en 20Khz bij 8 ohm
om te zien of er evenveel power uit komt
Wel op een dummy met de toon regelingen in midden stand en er niet meer aan draaien

Bloktest, vermogen- en frequentiemetingen doe je steeds ZONDER DE TOONREGELING !!!
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Hieronder het schema van CTA4.4, met de aangepaste toonregeling.
Op basis van dit schema en vertrekkende van de print v4.3 zal de print 4.4 uitgewerkt worden.
AMP 4.4.jpg
18/01 19u40: tekening vervangen met juiste nummering van weerstanden en condensatoren

Als er nog fouten zitten in het schema hoor ik dat graag. Ook voorstellen om rekening te houden bij de nieuwe print zijn welkom.

Zo heeft Bert al gevraagd:
- Iets grotere gaatjes , dan kunnen er ook componenten in met wat dikkere draadjes, ondervond dat mijn oudere 1/2 Watt weerstanden maar nauwelijks erin pasten, je moet dan boren na uitsolderen van de metaalfilm .
- Bij de doorvoeren aan beide kanten een eilandje dan kan daar een draadje wat je soldeert als de doorvoer kapot/slecht contact maakt met de sporen.
Laatst gewijzigd door Willy_61 op vr 18 jan 2019, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Willy :wink: je gaat mij toch niet op de juiste volgorde wijzen
Dan weet ik ook nog wel iets :lol:
Dat is dat je pas printen gaat maken als het ontwerp is getest ( kennelijk niet )
Ik kreeg een print 4.2 mee welke niet goed was , daarna kwam 4.3 .
Die speelde bij jou zonder mankementen :^o :^o
Dus ik kon hem gewoon bestukken en inbouwen :sure:
Tot eergister hield je dat vol :-# , ik mocht je zelfs een pak rammel komen geven :lol:
Verder vind k het belangrijk te weten dat de versterker recht is ook met toon regeling in middenstand Willy
Verder moet ik niet mekkeren want jullie werken er hard aan :D :goedzo:
En ik draag daar weinig aan bij.
Misschien kan ik beter op 4.4 wachten inplaats de 4.3 met touwtjes en ducttape te testen :lol:
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ik heb nog een dingetje
De afstand op de voedings print tussen de 230 en Gnd , ik vind dat krap daar
Ik denk dat daar een wat grotere printkroonsteen met een steek van 7.5 mm te gebruiken
Om die grens van 12 Watt max Watt op op te krikken een test op 330 volt
Dat zou ruim 1volt op 8 ohm er bij kunnen geven en komen we tegen de 20 Watt Willy
Die test wil ik best doen ,
Maar voor alle zekerheid moet waarschijnlijk de Irf 840 op de bodem plaat worden geschroefd
In hoever ik daar op spoken jaag hoor ik graag van jullie
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Bert61 schreef:
Willy :wink: je gaat mij toch niet op de juiste volgorde wijzen
Dan weet ik ook nog wel iets :lol:
Dat is dat je pas printen gaat maken als het ontwerp is getest ( kennelijk niet )

Eer de eerste print wordt gemaakt is het schema met inspraak van iedereen vakkundig samengesteld en dikwijls gebaseerd op bestaande onderdelen die uit de verschillende versterkers zijn voorafgegaan.
Dan wordt de eerste print gemaakt, dat is steeds een testprint en daar komt zeker een 2de versie na welke dikwijls de definitieve is.
Zonder print test ik niks!

Ik kreeg een print 4.2 mee welke niet goed was ??????, daarna kwam 4.3 .
Die speelde bij jou zonder mankementen :^o :^o

De print 4.2 was net goed als de 4.3, die er enkel gekomen is omdat ze kleiner van afmetingen was.
De 4.3 heb ik nooit gebouwd, dat is al 100x gezegd, en bij mij speelde de 4.2 fantastisch en zonder mankement omdat ik niet de gewoonte heb om volumeregelaar zover open te draaien dat je al een hele tijd aant oversturen bent. .. Je hebt trouwens die versie 4.2 zelf gehoord hier thuis. En je hebt printen en onderdelen van versie 4.2 meegekregen samen documentatie van versie 4.2.

Maar zo zijn de oscillaties bij jou naar boven gekomen, die ik met plezier heb helpen wegwerken. De toonregeling was blijkbaar gewijzigd tov de traditionele regelingen om meer versterking te hebben, dat is misgelopen, maar bij mij pas naar boven gekomen een goei week geleden nadat jij daar mee aan het worstelen waart.

Dus ik kon hem gewoon bestukken en inbouwen :sure:

Ik heb nooit gezegd dat je hem direct moest of kon inbouwen. Altijd het geheel eerst testen is de logica zelve.
Anders is het als je een chassis zonder printen bouwt waar de onderdelen onderaan in de lucht worden gemonteerd, gesoldeerd. Daar kan je modificeren zoveel je wil terwijl het eigenlijk al samengebouwd is.

Tot eergister hield je dat vol :-# , ik mocht je zelfs een pak rammel komen geven :lol:

Inderdaad, omdat ik die 4.2 hier al zo lang speel en nooit een oscillatie heb gehoord, maar nogmaals, als ik het punt bereik dat vervorming optreedt ga ik niet verder omdat ik weet dat ik aant oversturen ben.
Als het ingangssignaal kleiner zou zijn zul je verder moeten open draaien voor meer volume. Maar... nu spreken over spelen tegen vervorming aan, dat doe ik dus enkel bij de test en daarna nooit meer.
Pas zo laat is mijne frank gevallen dat je het ook had zonder signaal, en toen ben ik dat bij mij ook gaan kontroleren. Het vervolg kennen we.

Verder vind k het belangrijk te weten dat de versterker recht is ook met toon regeling in middenstand Willy

Jij moet doen wat jij belangrijk vind, maar je zal weinig toonregelingen vinden die over het ganse frequentiegebied kaarsrecht zijn.

Verder moet ik niet mekkeren want jullie werken er hard aan :D :goedzo:
En ik draag daar weinig aan bij.

Misschien kan ik beter op 4.4 wachten inplaats de 4.3 met touwtjes en ducttape te testen :lol:
Ik heb geen deadline wanneer de 4.4 af zal zijn, dus je kan als niet weet wat doen die mods ook eens doen.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ik sta denk ik op je tenen , en we kunnen beter erover op houden elkaar de bal toe te spelen.
Het wordt er niet vrolijker van en we schieten er niks mee op
Het raakt je behoorlijk hard , veel harder als ik bedoelde :shock: ,
Ik zet een streep onder deze discussie , hoop dat jij er ook overheen kan stappen. O:) O:)
———————————————-————————————————————————————————————————————————————————————
Komen we op het laatste punt van wat we kunnen verbeteren aan 4.3 t.b.v.versie 4.4
Dat is de afstand tussen de 0-230-Aarde, die sporen daar zitten best kort bij elkaar zou het niet verstandiger zijn daar een maatje grotere printkroonsteen te nemen met een 7.5mm steek ?

En dan wat ik voorstelde om de spanning op de B+ te verhogen naar 330 volt
Dan komen we wat meer in de richting van de 20 Watt
Kunnen de PCL86 dat wel hebben ? Anne dacht van wel .
Wat ik niet weet en ook alleen maar kan proberen of dat de IRF840 dan niet te heet wordt Willy
Een 20 volt is zo erbij gewikkeld , Wil ik ook op jouw trafo wel doen Willy.

Dan schreef Sander dat die isolatie ringetjes die we gebruiken om de Irf 840 vast te schroeven bedoelt zijn voor lage spanningen
Dat is op te lossen als we de Irf klemmen
Er is bij reichelt het zelfde koelblok te verkrijgen met een klem voor een TO 220

Meer heb ik op dit moment niet aan (verbeteringen , dat moet nog blijken )
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Bert61 schreef:
...
streep onder die ongezellige discussie O:)
Komen we op het laatste punt van wat we kunnen verbeteren aan 4.3 t.b.v.versie 4.4
Dat is de afstand tussen de 0-230-Aarde, die sporen daar zitten best kort bij elkaar zou het niet verstandiger zijn daar een maatje grotere printkroonsteen te nemen met een 7.5mm steek ?

De afstand tussen de soldeereilandjes is 1,6mm en de minimum afstand die voorgeschreven staat voor 301-500V DC / 213-353V AC is 0.76mm bij buitenkant print met coating. Zie bijlage.
ter info: versie 4.4 krijgt enkel een nieuwe amp-print dus geen nieuwe ps-print, maar als je dat wil kan ik altijd een aangepaste layout ontwerpen, die doorsturen en dan kan jij die bestellen. Ik kan dat niet samen bestellen met amp-printen omdat dan het bedrag hoger wordt en de kans veel groter wordt dat ik invoerrechten moet betalen.

Wat ik niet weet en ook alleen maar kan proberen of dat de IRF840 dan niet te heet wordt Willy

Ik ga het alleszins niet doen, 300V is al het max. volgens de datasheets en mss lukt het wel met 330V maar ik vind het dan een blijvend risico, daarmee bedoel ik dat je mss je buizen om het jaar moet vervangen, zeker weet ik dat natuurlijk niet.

Dan schreef Sander dat die isolatie ringetjes die we gebruiken om de Irf 840 vast te schroeven bedoelt zijn voor lage spanningen
Er is bij reichelt het zelfde koelblok te verkrijgen met een klem voor een TO 220

Dat is een goed idee, bij mij staat de IRF840 rechtstreeks (met pasta) op de koelvin, maar die staat dan wel onder spanning waar je dan bij het testen goed rekening moet mee houden. Nadien als ze ingebouwd is kan dat uiteraard geen kwaad vermits er een rooster over zit.
In elk geval -als ik nog ooit een buizenversterker maak- ga ik zeker ook de IRFI840 gebruiken en dan koelvin met klem, is heel goed idee.

Je kan gewoon verder experimenteren met je huidige printen (dus ook met de voedingspanning) want samen met de CTA4.4 amp-print krijg je gewoon een nieuw exemplaar van de huidige ps-print tenzij jij een andere wil bestellen.
Bijlagen
PCB Design Layout Rules Recommendation.doc
(63 KiB) 111 keer gedownload
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
Bert61 schreef:
...
streep onder die ongezellige discussie O:)

De afstand tussen de soldeereilandjes is 1,6mm en de minimum afstand die voorgeschreven staat voor 301-500V DC / 213-353V AC is 0.76mm bij buitenkant print met coating. Zie bijlage.
ter info: versie 4.4 krijgt enkel een nieuwe amp-print dus geen nieuwe ps-print, maar als je dat wil kan ik altijd een aangepaste layout ontwerpen, die doorsturen en dan kan jij die bestellen. Ik kan dat niet samen bestellen met amp-printen omdat dan het bedrag hoger wordt en de kans veel groter wordt dat ik invoerrechten moet betalen.

snap ik Willy en ben het met je eens betreffende die Invoer BTW
maar snap nl nog steeds niet waarom er op dat punt bij die 100 ohm een vlamboog ontstond
Die weerstand kan ik gewoon weg laten omdat ik die diodes tussen aarde en chassis heb geplaatst

Ik ga het alleszins niet doen, 300V is al het max. volgens de datasheets en mss lukt het wel met 330V maar ik vind het dan een blijvend risico, daarmee bedoel ik dat je mss je buizen om het jaar moet vervangen, zeker weet ik dat natuurlijk niet.

dan laten we het zo

:wink:

Dat is een goed idee, bij mij staat de IRF840 rechtstreeks (met pasta) op de koelvin, maar die staat dan wel onder spanning waar je dan bij het testen goed rekening moet mee houden. Nadien als ze ingebouwd is kan dat uiteraard geen kwaad vermits er een rooster over zit.
In elk geval -als ik nog ooit een buizenversterker maak- ga ik zeker ook de IRFI840 gebruiken en dan koelvin met klem, is heel goed idee.

ik heb nog 1 puntje Willy
Jij hebt dat ongetwijfeld ook gemerkt dat er interactie is tussen beide versterkers 1 helft werkte goed echter zodra de twee er bij kwam met signaal ging het fout
Is dat ergens te voorkomen dat het in 4.4 weer niet gaat plaats vinden
Is die interactie bij de potmeter ?
Printje ingang selectie
Of bij de APL heb je daar nog een idee over ?
Ik dacht dat het mischien kan komen door de (aardlus :?: :?: weet ik niet is een open vraag ) maar beide versterkers zijn op meerdere plastsen met elkaar verbonden misschien wil Anne daar ook een visie over geven in dit project

Je kan gewoon verder experimenteren met je huidige printen (dus ook met de voedingspanning) want samen met de CTA4.4 amp-print krijg je gewoon een nieuw exemplaar van de huidige ps-print tenzij jij een andere wil bestellen.
misschien dat ik het met een los transformatortje is serie even probeer met een aangepaste Zener spanning 320-330 Willy

Meer heb ik niet in Mn hoofd zitten waar ik iets aan zou willen veranderen :goedzo:
Plaats reactie