Ik ga nu mijn Baxandall in de CTA4.2 ook vervangen door die van de EL34:Bert61 schreef:Alles goed denk ik Weet het ff niet 100% zeker
Lg lekker plat vanmiddag 13:00 uur Zoeloe ga ik weer verder
Eerst koffie
Compacte buizenversterker CTA 4.0
Moderator: Beheerdersteam
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Anne en Willy met de Toonregeling aangepast aan zoals in je EL34 Amp is de versterker helemaal stil
Moet erbij zeggen dat ik nog niet de twee 39K weerstanden aan de Bass kant heb gewijzigd in 56K
Dat ga ik nu doen
Moet erbij zeggen dat ik nog niet de twee 39K weerstanden aan de Bass kant heb gewijzigd in 56K
Dat ga ik nu doen
- Bijlagen
-
- 6EE49A58-0354-4245-9DA2-47BB03D8D5A7.jpeg (34.54 KiB) 150 keer bekeken
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ook met R5 en R4 39K vervangen door 56K blijft alles perfect
Een nette blok in middenstand
Mooie sinus ik ben over de rechterkant zeer te spreken
Anne en Willy Heeeeel erg bedankt , het heeft wel een dikke week geduurd maar we hebben het voor elkaar
Toen was het weer tijd

Een nette blok in middenstand
Mooie sinus ik ben over de rechterkant zeer te spreken
Anne en Willy Heeeeel erg bedankt , het heeft wel een dikke week geduurd maar we hebben het voor elkaar
Toen was het weer tijd
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Is idd R16Bert61 schreef:Anne je schrijft R15 moet dat niet R16 zijn
R15 zit bij V1 en is 100 ohm
Ik heb die modificatie toegepast 1,8k aan R16 niet R15
En helaas het werkt niet ( voldoende) het maakt eigenlijk geen verschil
Maar was wel de bedoeling om dan ook de anodeweerstand aan te passen, bepalen samen de instelling van de buis.
Anne
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Och Anne De aller beste breister laat weleens een steekje vallenAh!buis schreef:Is idd R16Bert61 schreef:Anne je schrijft R15 moet dat niet R16 zijn
R15 zit bij V1 en is 100 ohm
Ik heb die modificatie toegepast 1,8k aan R16 niet R15
En helaas het werkt niet ( voldoende) het maakt eigenlijk geen verschil![]()
Maar was wel de bedoeling om dan ook de anodeweerstand aan te passen, bepalen samen de instelling van de buis.
Anne
Maar het lek is bovenwater
Het is nu een goed werke voortrap met toonregeling geen 20dB Maar dat is ook niet nodig
Gewoon een klein beetje laag en hoog extra als het zachtjes staat te spelen
Nu eerst er van genieten Anne
Dus je wilde R15 die 100 ohm weerstand ook een beetje aanpassen ?
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Neen R15 afblijven, zit in de fasedraaier, je hebt R16 aangepast en dat is goed, die bedoelde Anne. Je moet ook nog R2 aanpassen die is nu 47K en moet eigenlijk 4k7 zijn.
Ah!buis schreef:Dat kun je proberen met 4k7 parallel aan R2(anode) te zetten en 1k8 parallel aan R15(kathode).Dat parallel zetten is makkelijker dan vervangen om de waarde te verlagen.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Is wel wat meestal gedaan wordt, van 1/10 tot 10x .Willy_61 schreef:Ter info: Kijk ook eens naar de volgende simulaties, de onderste is zoals ze nu ter test voorligt, maar wat me nu pas opvalt is de enorme verzwakking dat de toonregeling teweeg brengt in versie 4.3 t.o.v. versie 4.2: -20dB en meer in middenstand!
Ach, een normaal mens zet het geluid niet zo hard en schelVerder verdien ik een pak rammel dat ik zelf niet - zonder signaal - de treble eens open gedraaid heb en dan het volume verhoogd: ik krijg uiteindelijk ook die oscillatie!!!!![]()
Dus helemaal naar af. Ik heb bij mijn 4.2, 39p tussen a en k van V3 gezet, zelfde resultaat, de 39p verplaatst naar V4, zelfde resultaat.
Dan 120p aan V3 en 39p aan V4, ook oscillatie!
Een C-tje tussen anode en kathode is hetzelfde als parallel aan de anodeweerstand.Eentje tussen anode en rooster doet veel meer, opperde al 22...33pF tussen pin 1 en 9 van V3 en/of V4.
Als je het hoog minder kunt ophalen gaat 't ook minder vlug mis.Maar de oscillatie zit op een veel hoger frequentie, daarom hoeft verzwakken niet ten koste van het hoorbaar hoog. C-tje anode-rooster ?Dan kan het enkel liggen aan het optrekken van het hoog in de nieuwe baxandall, dus kan het bij jou Bert mss wel iets uithalen omdat je die baxandall teruggebracht hebt naar de versie vd EL34.
Als dat daar niet lukt is het einde voor dit project omdat de triodes die bij in de eindbuizen zitten met mekaar vloeken.
Anne
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ondertussen is mijn toonregeling ook gelijk gemaakt met de EL34 en de oscillatie is bijna weg.
De versterking door de toonregeling is veeeel te groot. Scoop op 4ohm uitgang, muziek erop en met vol-regelaar op half krijg ik piekspanningen te zien tot 28V, gemiddeld 22V (geen afvlakking van het muzieksignaal) en dan kan ik nog doordraaien maar dat is TE luid voor mijn oren.
Geen signaal op de ingang dan kan het volume open zetten tot ongeveer 2/3 à 3/4 en dan komt stilaan de oscillatie op.
Met volume half kan ik treble volledig open draaien dat was eerder max. 3/4.
Opmerkingen:
Bert heeft wss R8 (1M) nog hetzelfde zitten zoals in CTA4.3, dus als tegenkoppeling met 330k parallel naar rooster V3.
Bij de CTA4.2 zit die R8 naar aarde.
Zou ik best die R8 ook zetten zoals in CTA4.3? Ik ga het eens proberen.
De versterking door de toonregeling is veeeel te groot. Scoop op 4ohm uitgang, muziek erop en met vol-regelaar op half krijg ik piekspanningen te zien tot 28V, gemiddeld 22V (geen afvlakking van het muzieksignaal) en dan kan ik nog doordraaien maar dat is TE luid voor mijn oren.
Geen signaal op de ingang dan kan het volume open zetten tot ongeveer 2/3 à 3/4 en dan komt stilaan de oscillatie op.
Met volume half kan ik treble volledig open draaien dat was eerder max. 3/4.
Opmerkingen:
Bert heeft wss R8 (1M) nog hetzelfde zitten zoals in CTA4.3, dus als tegenkoppeling met 330k parallel naar rooster V3.
Bij de CTA4.2 zit die R8 naar aarde.
Zou ik best die R8 ook zetten zoals in CTA4.3? Ik ga het eens proberen.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ga ik doen Anne!Ah!buis schreef:...C-tje anode-rooster ?
Anne
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Het gaat nu wel erg hard opeens Simulaties 4 antwoorden enWilly_61 schreef:Neen R15 afblijven, zit in de fasedraaier, je hebt R16 aangepast en dat is goed, die bedoelde Anne. Je moet ook nog R2 aanpassen die is nu 47K en moet eigenlijk 4k7 zijn.Ah!buis schreef:Dat kun je proberen met 4k7 parallel aan R2(anode) te zetten en 1k8 parallel aan R15(kathode).Dat parallel zetten is makkelijker dan vervangen om de waarde te verlagen.
Ik heb over R2 4K7 geplaatst
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ook heb ik de eerdere verzwakking ongedaan gemaakt welke Anne bedacht
Ik zag een antwoord op je opmerking dat ik die anode weerstand nog moest aan passen Dat had ik eerder al gedaan
Alles werkt goed met toonregeling EL34 en de mod Anode weerstand R2 en Kath weers R16
Dat had ik allemaal al gedaan voor 14:30
Lig sinds 14:30 plat
R8 heb ik niet geplaatst
R9 in schema welke in serie staat met de elco heb ik ook nog niet Moet dat ook
En zo ja Waarom het werkt znder ook goed
Moet ik dat nog doen ?
Edit C7 heb ik ook niet meer er in
Ik zag een antwoord op je opmerking dat ik die anode weerstand nog moest aan passen Dat had ik eerder al gedaan
Alles werkt goed met toonregeling EL34 en de mod Anode weerstand R2 en Kath weers R16
Dat had ik allemaal al gedaan voor 14:30
Lig sinds 14:30 plat
R8 heb ik niet geplaatst
R9 in schema welke in serie staat met de elco heb ik ook nog niet Moet dat ook
En zo ja Waarom het werkt znder ook goed
Moet ik dat nog doen ?
Edit C7 heb ik ook niet meer er in
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Bij versie .2 is de versterking V3 nogal klein wegens de anodeweerstand van maar 4k7.Willy_61 schreef:Opmerkingen:
Bert heeft wss R8 (1M) nog hetzelfde zitten zoals in CTA4.3, dus als tegenkoppeling met 330k parallel naar rooster V3.
Bij de CTA4.2 zit die R8 naar aarde.
Zou ik best die R8 ook zetten zoals in CTA4.3? Ik ga het eens proberen.
Met versie .3 is de versterking veel groter, wordt terug gebracht door de 1M (en daarna nog 330k erover) als tegenkoppeling te gebruiken (anode naar rooster).
1M tegenkoppeling bij de kleine versterking van V3 maakt niet veel verschil.Een 330k (balans-loper naar "a" toonregeling) doet nog wel de versterking verder afnemen.
Anne
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ik wacht het uit eindelijke schema wel af Anne en Willy kan er nu geen sjokola meer van bakken
Eigenljk was Mn scoop plaatje zo mooi in middenstand , dat ik dacht
dit is het
Eigenljk was Mn scoop plaatje zo mooi in middenstand , dat ik dacht
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Dat was een mooie blok Bert, we zitten in de goeie richting.
Ik denk dat het vooral met versterking te maken heeft en de gebruikte baxandall.
Ik heb dus versie 4.2 met aan V3 een anodeweerstand van 4k7. Wel staat R8 (1M) naar aarde. daarbij is de kathode weerstand 1K met parallel een 170 ohm in serie met 100µ. Mijn bevinding is dat in dat geval de versterking veel te groot is en krijg je op een bepaald moment oscillatie die je enkel wegkrijgt met zowel aan V3 en V4 een C van 33p over anode-rooster of 1-9. Ik heb enkel V3 of V4 op die manier geprobeerd maar dat hielp niet, alleen als beiden die 33p kregen bleef de oscillatie weg.
Dan heb ik de R8(1M) van aarde los gemaakt en de c's verwijderd, daarna tussen anode en rooster 1M gezet. Geen oscillaties meer maar met de volumeknop open wel te weinig uit. De versterking is in dit geval dus te klein.
Ik ga morgen R2 47k maken en aan de kathode R16 = 2k7 met daarover 100µ parallel. Dus zoals het in 4.3 oorspronkelijk was maar met de baxandall van de EL34. Ik denk dat we dan heel dicht in de buurt zijn van de oplossing.
Ik denk dat het vooral met versterking te maken heeft en de gebruikte baxandall.
Ik heb dus versie 4.2 met aan V3 een anodeweerstand van 4k7. Wel staat R8 (1M) naar aarde. daarbij is de kathode weerstand 1K met parallel een 170 ohm in serie met 100µ. Mijn bevinding is dat in dat geval de versterking veel te groot is en krijg je op een bepaald moment oscillatie die je enkel wegkrijgt met zowel aan V3 en V4 een C van 33p over anode-rooster of 1-9. Ik heb enkel V3 of V4 op die manier geprobeerd maar dat hielp niet, alleen als beiden die 33p kregen bleef de oscillatie weg.
Dan heb ik de R8(1M) van aarde los gemaakt en de c's verwijderd, daarna tussen anode en rooster 1M gezet. Geen oscillaties meer maar met de volumeknop open wel te weinig uit. De versterking is in dit geval dus te klein.
Ik ga morgen R2 47k maken en aan de kathode R16 = 2k7 met daarover 100µ parallel. Dus zoals het in 4.3 oorspronkelijk was maar met de baxandall van de EL34. Ik denk dat we dan heel dicht in de buurt zijn van de oplossing.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Zoals hij nu is bij mij oscileert hij nog steeds, nu op 63Khz
Ik heb de eindbuizen links ook ingeschakeld en op de LS uitgang een probe
Toon van 1 kHz en zo heeft hij een poosje staan fluiten 10-20 minuten op een 8 ohm weerstand
Met sturing van 1 kHz en de treble midden gaat het goed
MAAAR.
als ik tegen flattopping instuur of er over start de oscilatie
Dus het is in Oudenbosch nog niet op gelost
De eindbuizen weer uit geschakeld Jumper er uit
Dannmeten op J2 dan is de voorversterker met toonregeling stabiel
Morgen verder
Ben er NIET blj mee
Ik heb de eindbuizen links ook ingeschakeld en op de LS uitgang een probe
Toon van 1 kHz en zo heeft hij een poosje staan fluiten 10-20 minuten op een 8 ohm weerstand
Met sturing van 1 kHz en de treble midden gaat het goed
MAAAR.
Dus het is in Oudenbosch nog niet op gelost
De eindbuizen weer uit geschakeld Jumper er uit
Dannmeten op J2 dan is de voorversterker met toonregeling stabiel
Morgen verder
Ben er NIET blj mee
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Dus moet ik de juiste waarde vinden voor R8 om een aanvaardbare versterking in de voorversterking en toonregeling te bekomen.Willy_61 schreef:Ik ga morgen R2 47k maken en aan de kathode R16 = 2k7 met daarover 100µ parallel. Dus zoals het in 4.3 oorspronkelijk was maar met de baxandall van de EL34 en R8 (tussen 1M en 10M) als tegenkoppeling tussen anode en rooster van V3. Ik denk dat we dan heel dicht in de buurt zijn van de oplossing.
Indien er dan nog oscillaties zijn bij treble EN volume open plaats ik tussen anode en rooster (tussen 1 en 9) bij V3 en V4 een C van 33p.
Bij mij blijft de eindversterker gekoppeld, dus Jmp2 gesloten en is de APL ook aangesloten. Wanneer er dan zonder ingangssignaal oscillaties ontstaan beginnen de APL-leds rood te flikkeren of constant rood, ook al hoor je niks. Dat is wel handig
update 15/01 9u58:
schema zoals ik ga testen / toepassen:
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ik heb vanmorgen ook die Ctjes aan V3-4 van 30 pf en kleiner ook aan pin 1-9 gesoldeerd
Met 30 pf heb je op 20 kHz al veel verzwakking dat je toonregeling treble er weer verder open moet draaien
En dan had ik niet eens genoeg aan max treble om het weer vlak te krijgen
Nog een poos zitten spelen met kleinere waarden
Maar ik geef het op , ik kom er niet aan uit , Mn print heeft al behoorlijk wat schade bij de toon regeling eilandjes los
Met 30 pf heb je op 20 kHz al veel verzwakking dat je toonregeling treble er weer verder open moet draaien
En dan had ik niet eens genoeg aan max treble om het weer vlak te krijgen
Nog een poos zitten spelen met kleinere waarden
Maar ik geef het op , ik kom er niet aan uit , Mn print heeft al behoorlijk wat schade bij de toon regeling eilandjes los
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Eerste resultaat van mijn mod zoals afgebeeld hierboven.
Dus met:
- R16 = 2k7
- R2 =47k
- R9 uit 4.2 (470ohm) doorverbonden
- R8 = 1M als tegenkoppeling tussen anode en rooster van V3
- GEEN CX en CY gebruikt
Resultaat:
- Klank uitstekend goed ook met treble gans open, GEEN oscillaties ook met volume open.
- Volume open geeft nu veel meer dan gisteren met de instellingen van versie 4.2 en R8 = 1M, zonder CX/CY.
Max. voluume mag echter meer, dus ga ik seffens experimenteren met R8 = nog groter dan 1Meg, tot ik vervorming hoor of zie op de scoop (afvlakking top). Ik hoop op dat punt te geraken zonder oscillaties en zonder de extra condensatoren. Ik doe deze testen zowel met als zonder signaal, signaal is muziek met een breed spectrum van laag en hoog (UB40).
Pas als ik dit punt heb bereikt ga ik over op het opnieuw bepalen van max. vermogen en opname frequentiekarakteristiek.
Dus met:
- R16 = 2k7
- R2 =47k
- R9 uit 4.2 (470ohm) doorverbonden
- R8 = 1M als tegenkoppeling tussen anode en rooster van V3
- GEEN CX en CY gebruikt
Resultaat:
- Klank uitstekend goed ook met treble gans open, GEEN oscillaties ook met volume open.
- Volume open geeft nu veel meer dan gisteren met de instellingen van versie 4.2 en R8 = 1M, zonder CX/CY.
Max. voluume mag echter meer, dus ga ik seffens experimenteren met R8 = nog groter dan 1Meg, tot ik vervorming hoor of zie op de scoop (afvlakking top). Ik hoop op dat punt te geraken zonder oscillaties en zonder de extra condensatoren. Ik doe deze testen zowel met als zonder signaal, signaal is muziek met een breed spectrum van laag en hoog (UB40).
Pas als ik dit punt heb bereikt ga ik over op het opnieuw bepalen van max. vermogen en opname frequentiekarakteristiek.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Pas op, niet zo !
Kleinere weerstand, zoals de 330k, niet aan het rooster maar voor C5.Anders ga je in 't laag achteruit.
Anne
Kleinere weerstand, zoals de 330k, niet aan het rooster maar voor C5.Anders ga je in 't laag achteruit.
Anne
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Wel Anne, ik vond dat ook raar maar dat was wat je hogerop zelf voorstelde:Ah!buis schreef:Pas op, niet zo !
Kleinere weerstand, zoals de 330k, niet aan het rooster maar voor C5.Anders ga je in 't laag achteruit.
Anne
... en ik ga jou niet zo rap tegensprekenMet versie .3 is de versterking veel groter, wordt terug gebracht door de 1M (en daarna nog 330k erover) als tegenkoppeling te gebruiken (anode naar rooster).
Ik ga direct veranderen met 330k van vóór C5" naar punt "a", resultaat volgt zo vlug mogelijk.
Waarom eigenlijk van "a" naar vóór C5 en niet direct op rooster V3?
Oorspronkelijk had jij toch R8 = 1M van "a" direct naar rooster V3?
Volgens mij gaat "vóór C5" de balansregeling ook een invloed hebben op de toonregeling
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Het gaat wel over het signaal, niet de gelijkspanning.Beter misschien van anodecircuit naar roostercircuit.Willy_61 schreef:Wel Anne, ik vond dat ook raar maar dat was wat je hogerop zelf voorstelde:... en ik ga jou niet zo rap tegensprekenMet versie .3 is de versterking veel groter, wordt terug gebracht door de 1M (en daarna nog 330k erover) als tegenkoppeling te gebruiken (anode naar rooster).![]()
Met 1M direkt aan het rooster, moet een lekweerstand hebben.Waarom eigenlijk van "a" naar vóór C5 en niet direct op rooster V3?
Oorspronkelijk had jij toch R8 = 1M van "a" direct naar rooster V3?
Volgens mij gaat "vóór C5" de balansregeling ook een invloed hebben op de toonregeling
Hoe kleiner de terugkoppelweerstand wordt hoe laagohmiger het rooster wordt, komt er niet genoeg laag meer door C5.Je kunt die C groter nemen of de terugkoppeling voor de C aansluiten.
In beide gevallen zit 't aan de balansregelaar, de C is per slot een kortsluiting voor wisselstroom (als de frequentie niet te laag wordt).
Anne
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
ok, snap het.
test net gedaan met 330k, het is net hetzelfde als gisteren bij Bert dus nog steeds met oscillatie. Dat is goed nu zitten we op hetzelfde vertrekpunt.
Ik ga nu systematisch die 330k verlagen tot de oscillatie weg is, weerstandsbank tussen zetten, hopelijk niet teveel last van kabellengte.
test net gedaan met 330k, het is net hetzelfde als gisteren bij Bert dus nog steeds met oscillatie. Dat is goed nu zitten we op hetzelfde vertrekpunt.
Ik ga nu systematisch die 330k verlagen tot de oscillatie weg is, weerstandsbank tussen zetten, hopelijk niet teveel last van kabellengte.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ik heb weer een eens een vreemd idee
Kunnen we de functie van de buizen in de eindtrap niet verwisselen Anne en Willy
Zodat de capaciteit van het Rooster naar de ,Roosters , Anode van het penthode deel er niet meer is
Kan dan hooguit overspraak geven tussen linker en rechter kanaal
Dus triode V3 V4 Links gaat signaal leveren aan het penthode deel rechter kanaal en omgekeerd
Of kan ik beter Mn klep houden met die rare ideeen
Kunnen we de functie van de buizen in de eindtrap niet verwisselen Anne en Willy
Zodat de capaciteit van het Rooster naar de ,Roosters , Anode van het penthode deel er niet meer is
Kan dan hooguit overspraak geven tussen linker en rechter kanaal
Dus triode V3 V4 Links gaat signaal leveren aan het penthode deel rechter kanaal en omgekeerd
Of kan ik beter Mn klep houden met die rare ideeen
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
je kan de versterking toch gewoon verminderen, door de kathode-weerstand te verhogen, die je hier weglaat?!
