Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Da’s dat zwarte ding op foto 3, staat ie iets verhoogd en kunnen de draadjes eronder weg. Ik heb er liggen voor Pass ontwerpjes, lage spanning - veel VA en de 500VA weegt een goeie 7,5kg, de 800VA’S die ik heb gaan richting de 10KG 
- SSassen
- Contacteer:
Ohh, da’s meer een bottomplate, ik dacht dat je met sideplate iets anders bedoelde 
Niet wat veel dingen tegelijkSSassen schreef:Onze Poolse vrienden bij Toroidy hebben de 6C33 SE uitgangstrafo’s in de aanbieding, wat denk je Anne, zal ik 2019 eens goed inluiden en een set bestellen? Of denk je dat het laatste ontwerp eerst nog wat gemasseerd moet worden?
En dan moet er nog een geschikte voedingstrafo voor zijn + smoorspoel.
Dat ontwerp heeft wel een kwalijke kant, als de ECC of een deel van de voeding 't opgeeft is het met de 6C33 gedaan
Anne
- SSassen
- Contacteer:
Goed, de kogel is door de kerk! Ik ga eerst maar eens aan de slag met het 6C33 ontwerp van Erno Borbely, da’s d’r namelijk een zonder opsmuk en poespas, ontworpen met een nuchter en realistisch doel. Trafo’s komen bij Toroidy vandaan want die kan ik feitelijk niet laten liggen.
Bovenstaand is een pagina uit het artikel in Glass Audio uit ‘96 waarin Erno het ontwerp, en de ontwerpeisen, afwegingen etc. uit de doeken doet. Ik plaats het volledige artikel niet om copyright redenen, maar belangstellenden weten mij te vinden als er interesse is.
Nu eerst even m’n winkelmandje vullen met de benodigde onderdelen en wat andere spul zodat ik naar hartelust kan hobbyen
...
Bovenstaand is een pagina uit het artikel in Glass Audio uit ‘96 waarin Erno het ontwerp, en de ontwerpeisen, afwegingen etc. uit de doeken doet. Ik plaats het volledige artikel niet om copyright redenen, maar belangstellenden weten mij te vinden als er interesse is.
Nu eerst even m’n winkelmandje vullen met de benodigde onderdelen en wat andere spul zodat ik naar hartelust kan hobbyen
- Leeuwarden
Ben ooit bij Erno Borbely op bezoek geweest in Duitsland. Leeft hij eigenlijk nog?
- SSassen
- Contacteer:
Volgens mij wel, kwam hem laatst nog tegen op Facebook, maar die zal inmiddels ergens achter in de 80 zijn vermoed ik?
- Leeuwarden
Ik ben bij hem geweest voordat internet bestond. Volgens mij liepen er nog dinosaurussen rond indertijd... Hele aardige man trouwens... Gelooft niet in kabels
Tussen zijn versterkers en Magnepans had hij gewoon een stukje twee aderig lampensnoer...
- SSassen
- Contacteer:
Het is m.i. iemand, netzoals zovelen uit zijn generatie, die heel pragmatisch en nuchter te werk gaat, ik kan daar alleen maar waardering en respect voor opbrengen. Hetzelfde geldt voor ‘onze’ Anne overigens, die is ook zo lekker nuchterLeeuwarden schreef:Ik ben bij hem geweest voordat internet bestond. Volgens mij liepen er nog dinosaurussen rond indertijd... Hele aardige man trouwens... Gelooft niet in kabelsTussen zijn versterkers en Magnepans had hij gewoon een stukje twee aderig lampensnoer...
Ik heb nog een 20 of 10 H 500 mA smoorspoel van Hammond via een andere TubeTown ofzo ietsSSassen schreef:Goed, de kogel is door de kerk! Ik ga eerst maar eens aan de slag met het 6C33 ontwerp van Erno Borbely, da’s d’r namelijk een zonder opsmuk en poespas, ontworpen met een nuchter en realistisch doel. Trafo’s komen bij Toroidy vandaan want die kan ik feitelijk niet laten liggen.
1BC8400A-6A20-4BA4-A402-38C341D779B0.png
Nu eerst even m’n winkelmandje vullen met de benodigde onderdelen en wat andere spul zodat ik naar hartelust kan hobbyen...
spilsplinter nieuw Dat is ook een serieus stuk ijzer Sander
Als je interesse hebt maak ik vanavond wel een paar foto,s
Nee, blijft beperkt tot bier/wijn/cava.Ook lekker maar zorg zelf wel voor wat stevigersShadow schreef:In het rusthuis zijn ze niet zo scheutig met de borrels
Voor die Borbely is er ook een kloon, MoxtoneLab
Nog wat grondiger bekeken wat er met een 600Ω UGT bij een 6C33 is te bereiken.Hoe je 't ook draait of keert, meer dan 12W komt er niet uit.
Anne
Ah!buis schreef:Voor die Borbely is er ook een kloon, MoxtoneLabBorbelyKloon.png Vind 't nogal veel voeding voor zo'n ding.En het nut van een SRPP als er maar 1M als belasting is ontgaat me.
Nog wat grondiger bekeken wat er met een 600Ω UGT bij een 6C33 is te bereiken.Hoe je 't ook draait of keert, meer dan 12W komt er niet uit.
Anne
AatV schreef:Ah!buis schreef:Voor die Borbely is er ook een kloon, MoxtoneLabBorbelyKloon.png Vind 't nogal veel voeding voor zo'n ding.En het nut van een SRPP als er maar 1M als belasting is ontgaat me.
Anne
Anne
- SSassen
- Contacteer:
Die SRPP was de mode in de ‘90-er jaren, da’s de reden dat hij erin zit ben ik bang? Maar ik denk inderdaad dat het met een eenvoudige triode ook was gelukt. Gelukkig heb ik een hele verzameling buizen besteld, 6J5P, 6SN7, D3A, ECC99, 6E5P, en nog wat ECC spul, in de verwachting dat er met een andere insteek nog wel winst te boeken valt
...
- SSassen
- Contacteer:
Bedankt Bert, een of twee stuks? Ik bouw namelijk dual mono of twee monoblokken.Bert61 schreef:Ik heb nog een 20 of 10 H 500 mA smoorspoel van Hammond via een andere TubeTown ofzo iets
Had een verkeerde toets ingedrukt.
Wilde nog het volgende zeggen.De 6SN7G is een mooie buis voor een SRPP, maar dan bij 500V.
Deze buis heeft wel mooie karakteristieken voor een simpele "anodevolger". Zou mijn voorkeur hebben en dan liefst met een stroombron van zo'n 7/8 mA. i.p.v een een anodeweerstand.
groet,
Aat
Wilde nog het volgende zeggen.De 6SN7G is een mooie buis voor een SRPP, maar dan bij 500V.
Deze buis heeft wel mooie karakteristieken voor een simpele "anodevolger". Zou mijn voorkeur hebben en dan liefst met een stroombron van zo'n 7/8 mA. i.p.v een een anodeweerstand.
groet,
Aat
- SSassen
- Contacteer:
Wat drink je graag Anne?Ah!buis schreef:... maar zorg zelf wel voor wat stevigers, zo nu en dan
![]()
Mja, het is niet anders, optisch is dit zo’n mooie buis, formaat jampot, dat ik het niet kan laten om er iets mee te bouwen en een SE versterker had ik nog nietAh!buis schreef:Hoe je 't ook draait of keert, meer dan 12W komt er niet uit.
- SSassen
- Contacteer:
Dit is overigens een andere optie, jullie begrijpen dat er geexperimenteerd gaat worden ter lering ende vermaak
...
http://www.dmitrynizh.com/ecc99-6c33c-se.htm
http://www.dmitrynizh.com/ecc99-6c33c-se.htm
Nee ik heb er een SanderSSassen schreef:Bedankt Bert, een of twee stuks? Ik bouw namelijk dual mono of twee monoblokken.Bert61 schreef:Ik heb nog een 20 of 10 H 500 mA smoorspoel van Hammond via een andere TubeTown ofzo iets
Nog eentje dan ? Wat bijgewerkt om het met een bestaande voedingstrafo te doen.
Gesimuleerd door een DIYaudio lid.
Anne
Gesimuleerd door een DIYaudio lid.
Anne
- SSassen
- Contacteer:
Bedankt Anne,
Maar daar kleven nog steeds dezelfde bezwaren aan als je eerder aangaf toch? Heb je een link naar het topic op DIYaudio wellicht?
Maar daar kleven nog steeds dezelfde bezwaren aan als je eerder aangaf toch? Heb je een link naar het topic op DIYaudio wellicht?
- SSassen
- Contacteer:
@Anne,
Als ik nu eens een voedingstrafo laat wikkelen die ons in staat stelt het gros van de 6C33 SE ontwerpen van prik te voorzien? Dan kunnen we naar hartelust experimenteren en middels gedegen metingen (FR, THD, etc) het spreekwoordelijke kaf van het koren scheiden. Ik dacht dan aan een trafo met de volgende specs, graag aanvullen/wijzigen waar nodig.
<primary>
2x115V
<secondary>
160-0-160V 400mA
0-290V 100mA
0-90V 100mA
0-6.3V 2A
0-6.3V 2A
6.3-0-6.3V 8A
Static screen between pri/sec
Audio grade class
Als ik nu eens een voedingstrafo laat wikkelen die ons in staat stelt het gros van de 6C33 SE ontwerpen van prik te voorzien? Dan kunnen we naar hartelust experimenteren en middels gedegen metingen (FR, THD, etc) het spreekwoordelijke kaf van het koren scheiden. Ik dacht dan aan een trafo met de volgende specs, graag aanvullen/wijzigen waar nodig.
<primary>
2x115V
<secondary>
160-0-160V 400mA
0-290V 100mA
0-90V 100mA
0-6.3V 2A
0-6.3V 2A
6.3-0-6.3V 8A
Static screen between pri/sec
Audio grade class
Zo'n beetje vanalles, hangt van de vakantiebestemmingen familie af, brengen meestal wat mee. Nu ben ik bezig met "GANA PIJACA SLIVA" soort pruimen jenever.SSassen schreef:Wat drink je graag Anne?Ah!buis schreef:... maar zorg zelf wel voor wat stevigers, zo nu en dan
![]()
En dan kom je dit bij Borbely tegenAh!buis schreef:Hoe je 't ook draait of keert, meer dan 12W komt er niet uit.
Met oversturen begint het steeds meer op een blokgolf te lijken, afgetopt.Uiteindelijk is het dan nog enkel een blok met dubbel sinus-vermogen.Is dan 12W grondtoon + 12W boventonen = (vervorming).
Anne