Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Shadow »

Da’s dat zwarte ding op foto 3, staat ie iets verhoogd en kunnen de draadjes eronder weg. Ik heb er liggen voor Pass ontwerpjes, lage spanning - veel VA en de 500VA weegt een goeie 7,5kg, de 800VA’S die ik heb gaan richting de 10KG :shock:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ohh, da’s meer een bottomplate, ik dacht dat je met sideplate iets anders bedoelde :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Onze Poolse vrienden bij Toroidy hebben de 6C33 SE uitgangstrafo’s in de aanbieding, wat denk je Anne, zal ik 2019 eens goed inluiden en een set bestellen? Of denk je dat het laatste ontwerp eerst nog wat gemasseerd moet worden?
Niet wat veel dingen tegelijk :think:
En dan moet er nog een geschikte voedingstrafo voor zijn + smoorspoel.
Dat ontwerp heeft wel een kwalijke kant, als de ECC of een deel van de voeding 't opgeeft is het met de 6C33 gedaan :( Een zekering in de +lijn voorkomt dan wel schade aan de UGT maar is voor de buis vermoedelijk te traag.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Goed, de kogel is door de kerk! Ik ga eerst maar eens aan de slag met het 6C33 ontwerp van Erno Borbely, da’s d’r namelijk een zonder opsmuk en poespas, ontworpen met een nuchter en realistisch doel. Trafo’s komen bij Toroidy vandaan want die kan ik feitelijk niet laten liggen.
1BC8400A-6A20-4BA4-A402-38C341D779B0.png
Bovenstaand is een pagina uit het artikel in Glass Audio uit ‘96 waarin Erno het ontwerp, en de ontwerpeisen, afwegingen etc. uit de doeken doet. Ik plaats het volledige artikel niet om copyright redenen, maar belangstellenden weten mij te vinden als er interesse is.

Nu eerst even m’n winkelmandje vullen met de benodigde onderdelen en wat andere spul zodat ik naar hartelust kan hobbyen :D ...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Leeuwarden »

Ben ooit bij Erno Borbely op bezoek geweest in Duitsland. Leeft hij eigenlijk nog?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Volgens mij wel, kwam hem laatst nog tegen op Facebook, maar die zal inmiddels ergens achter in de 80 zijn vermoed ik?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Leeuwarden »

Ik ben bij hem geweest voordat internet bestond. Volgens mij liepen er nog dinosaurussen rond indertijd... Hele aardige man trouwens... Gelooft niet in kabels :-) Tussen zijn versterkers en Magnepans had hij gewoon een stukje twee aderig lampensnoer...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
Ik ben bij hem geweest voordat internet bestond. Volgens mij liepen er nog dinosaurussen rond indertijd... Hele aardige man trouwens... Gelooft niet in kabels :-) Tussen zijn versterkers en Magnepans had hij gewoon een stukje twee aderig lampensnoer...
Het is m.i. iemand, netzoals zovelen uit zijn generatie, die heel pragmatisch en nuchter te werk gaat, ik kan daar alleen maar waardering en respect voor opbrengen. Hetzelfde geldt voor ‘onze’ Anne overigens, die is ook zo lekker nuchter :D ...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Shadow »

In het rusthuis zijn ze niet zo scheutig met de borrels :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door OpaBert »

SSassen schreef:
Goed, de kogel is door de kerk! Ik ga eerst maar eens aan de slag met het 6C33 ontwerp van Erno Borbely, da’s d’r namelijk een zonder opsmuk en poespas, ontworpen met een nuchter en realistisch doel. Trafo’s komen bij Toroidy vandaan want die kan ik feitelijk niet laten liggen.

1BC8400A-6A20-4BA4-A402-38C341D779B0.png

Bovenstaand is een pagina uit het artikel in Glass Audio uit ‘96 waarin Erno het ontwerp, en de ontwerpeisen, afwegingen etc. uit de doeken doet. Ik plaats het volledige artikel niet om copyright redenen, maar belangstellenden weten mij te vinden als er interesse is.

Nu eerst even m’n winkelmandje vullen met de benodigde onderdelen en wat andere spul zodat ik naar hartelust kan hobbyen :D ...
Ik heb nog een 20 of 10 H 500 mA smoorspoel van Hammond via een andere TubeTown ofzo iets
spilsplinter nieuw Dat is ook een serieus stuk ijzer Sander
Als je interesse hebt maak ik vanavond wel een paar foto,s
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Shadow schreef:
In het rusthuis zijn ze niet zo scheutig met de borrels :lol:
Nee, blijft beperkt tot bier/wijn/cava.Ook lekker maar zorg zelf wel voor wat stevigers :D , zo nu en dan :sure:
Voor die Borbely is er ook een kloon, MoxtoneLab :shock:
BorbelyKloon.png
Vind 't nogal veel voeding voor zo'n ding.En het nut van een SRPP als er maar 1M als belasting is ontgaat me.
Nog wat grondiger bekeken wat er met een 600Ω UGT bij een 6C33 is te bereiken.Hoe je 't ook draait of keert, meer dan 12W komt er niet uit.
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Voor die Borbely is er ook een kloon, MoxtoneLab :shock: BorbelyKloon.png Vind 't nogal veel voeding voor zo'n ding.En het nut van een SRPP als er maar 1M als belasting is ontgaat me.
Nog wat grondiger bekeken wat er met een 600Ω UGT bij een 6C33 is te bereiken.Hoe je 't ook draait of keert, meer dan 12W komt er niet uit.
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

AatV schreef:
Ah!buis schreef:
Voor die Borbely is er ook een kloon, MoxtoneLab :shock: BorbelyKloon.png Vind 't nogal veel voeding voor zo'n ding.En het nut van een SRPP als er maar 1M als belasting is ontgaat me.
Nog wat grondiger bekeken wat er met een 600Ω UGT bij een 6C33 is te bereiken.Hoe je 't ook draait of keert, meer dan 12W komt er niet uit.
Anne
:o En toen :?
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Die SRPP was de mode in de ‘90-er jaren, da’s de reden dat hij erin zit ben ik bang? Maar ik denk inderdaad dat het met een eenvoudige triode ook was gelukt. Gelukkig heb ik een hele verzameling buizen besteld, 6J5P, 6SN7, D3A, ECC99, 6E5P, en nog wat ECC spul, in de verwachting dat er met een andere insteek nog wel winst te boeken valt :D ...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Bert61 schreef:
Ik heb nog een 20 of 10 H 500 mA smoorspoel van Hammond via een andere TubeTown ofzo iets
spilsplinter nieuw Dat is ook een serieus stuk ijzer Sander
Als je interesse hebt maak ik vanavond wel een paar foto,s
Bedankt Bert, een of twee stuks? Ik bouw namelijk dual mono of twee monoblokken.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door AatV »

Had een verkeerde toets ingedrukt. :oops:
Wilde nog het volgende zeggen.De 6SN7G is een mooie buis voor een SRPP, maar dan bij 500V.
Deze buis heeft wel mooie karakteristieken voor een simpele "anodevolger". Zou mijn voorkeur hebben en dan liefst met een stroombron van zo'n 7/8 mA. i.p.v een een anodeweerstand.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
... maar zorg zelf wel voor wat stevigers :D , zo nu en dan :sure:
Wat drink je graag Anne?
Ah!buis schreef:
Hoe je 't ook draait of keert, meer dan 12W komt er niet uit.
Mja, het is niet anders, optisch is dit zo’n mooie buis, formaat jampot, dat ik het niet kan laten om er iets mee te bouwen en een SE versterker had ik nog niet :D ...
5B83DC20-4B67-4BAB-972E-AED7D2CB7CF2.jpeg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Dit is overigens een andere optie, jullie begrijpen dat er geexperimenteerd gaat worden ter lering ende vermaak :D ...

http://www.dmitrynizh.com/ecc99-6c33c-se.htm
51E27EC3-836B-4C69-A67B-43EC197DFC6C.png
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door democles »

Hier zijn ook wel wat voorbeelden te vinden.

http://www.jogis-roehrenbude.de/
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door OpaBert »

SSassen schreef:
Bert61 schreef:
Ik heb nog een 20 of 10 H 500 mA smoorspoel van Hammond via een andere TubeTown ofzo iets
spilsplinter nieuw Dat is ook een serieus stuk ijzer Sander
Als je interesse hebt maak ik vanavond wel een paar foto,s
Bedankt Bert, een of twee stuks? Ik bouw namelijk dual mono of twee monoblokken.
Nee ik heb er een Sander
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Of iets recht-toe-recht-aan Russisch?
5012EA7B-A560-4AD8-819D-8B182C60433C.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Nog eentje dan ? Wat bijgewerkt om het met een bestaande voedingstrafo te doen.
Gesimuleerd door een DIYaudio lid.
Anne
Bijlagen
nogeen.png
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Bedankt Anne,

Maar daar kleven nog steeds dezelfde bezwaren aan als je eerder aangaf toch? Heb je een link naar het topic op DIYaudio wellicht?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

@Anne,

Als ik nu eens een voedingstrafo laat wikkelen die ons in staat stelt het gros van de 6C33 SE ontwerpen van prik te voorzien? Dan kunnen we naar hartelust experimenteren en middels gedegen metingen (FR, THD, etc) het spreekwoordelijke kaf van het koren scheiden. Ik dacht dan aan een trafo met de volgende specs, graag aanvullen/wijzigen waar nodig.

<primary>
2x115V
<secondary>
160-0-160V 400mA
0-290V 100mA
0-90V 100mA
0-6.3V 2A
0-6.3V 2A
6.3-0-6.3V 8A
Static screen between pri/sec
Audio grade class
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Ah!buis schreef:
... maar zorg zelf wel voor wat stevigers :D , zo nu en dan :sure:
Wat drink je graag Anne?
Zo'n beetje vanalles, hangt van de vakantiebestemmingen familie af, brengen meestal wat mee. Nu ben ik bezig met "GANA PIJACA SLIVA" soort pruimen jenever.
Ah!buis schreef:
Hoe je 't ook draait of keert, meer dan 12W komt er niet uit.
En dan kom je dit bij Borbely tegen :o
Borbely.png
Als je de opgegeven instelling bekijkt kom je op 14W als de buis evengoed zou uitsturen naar plus en min, is niet zo.En dat met 46W in de buis, wel wat veel.
Met oversturen begint het steeds meer op een blokgolf te lijken, afgetopt.Uiteindelijk is het dan nog enkel een blok met dubbel sinus-vermogen.Is dan 12W grondtoon + 12W boventonen = (vervorming).
Anne
Plaats reactie