Bijgeluiden subwoofer

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bijgeluiden subwoofer

Bericht door Dinobe »

Hallo iedereen,

Het is duidelijk al een hele tijd geleden dat ik hier nog eens geweest ben, maar nu heb ik een vraag ivm mijn subwoofer die ik destijds gebouwd heb.

Ik moest even zoeken op dit forum en in 2005(!) *SLIK* heb ik een subwoofer gebouwd op basis van een Adire Audio Shiva en Conrad plate amp. Topic: viewtopic.php?f=15&t=990

Sinds enige tijd merk ik dat subwoofer een soort van stille, reutelende, pruttelende geluidjes maakt. In stille passages in een film is het goed hoorbaar. De subwooferversterker lijkt zijn werkt correct te doen, de bijgeluiden worden niet luider/stiller wanneer het signaal luider of stiller wordt.
Het zijn geen luchtlekken of wat doen ook. De subwoofer produceert willekeurige pruttelende geluidjes

Ik dacht eerst dat de subwooferversterker geluiden van onze powerline op pikte. De subwoofer is aangesloten op een geaard stopcontact. Het maakt geen enkel verschil of ik de signaalkabel naar de versterker nu wel of niet insteek.

De gebruikte subwooferversterker is deze: https://www.conrad.be/p/sub-150-301044

Ik heb de subwooferversterker uitgebouwd maar ik kan niet direct een probleem vast stellen, al zou ik voorzichtig durven stellen dat de bovenkant van de 2 grote condensatoren bol staan. Ervaring met duidelijk defecte condensatoren heb ik (duidelijk bol, elektrolyt dat er uit loopt) maar hier is dit veel minder uitgesproken.

Heeft iemand anders suggesties in welke richting te zoeken?
Laatst gewijzigd door Dinobe op ma 24 dec 2018, 7:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bijgeluiden subwoofer

Bericht door Henkjan »

Welkom terug
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bijgeluiden subwoofer

Bericht door ds23man »

Zit in je subamp.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bijgeluiden subwoofer

Bericht door ray5150 »

Ik denk dat dat vrij simpel uit te zoeken is : sluit een willekeurige andere luidspreker aan op de (plaat)versterker, en sluit de subwoofer aan op een willekeurige andere versterker.
Dan zou je er vrij vlot uit moeten zijn waaraan het ligt, in het slechtste geval zijn zowel plaatversterker als luidspreker niet meer in orde.
Maar ik vermoed wel haast dat het aan de versterker moet liggen.
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Re: Bijgeluiden subwoofer

Bericht door Dinobe »

Ik denk dat ik mij niet goed uitgedrukt heb; het is zonder enige twijfel de subwooferversterker. Ook wanneer deze geen signaal krijgt van de AV-receiver (signaalkabel niet aangesloten) produceert die reutelende geluidjes.

Het beste waarmee ik het zou kunnen vergelijken is zoals een mobiele telefoon die te dicht in de buurt komt van een luidspreker. De luidspreker kan ook van de elektromagnetische signalen van de gsm oppikken en van die storingen produceren. En zoals ik gezegd had: het lijkt alsof de subwooferversterker de signalen van onze powerline oppikt. (Ethernet over de stroomleidingen in huis).

Mijn vraag was eerder op het elektronische niveau: heeft iemand ervaring met dergelijke problemen en zijn die dan te herleiden tot de elco's of andere elektronische componenten in de subwoofer versterker? (netfilter gedeelte ofzoiets)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bijgeluiden subwoofer

Bericht door ds23man »

Zet eerst eens die powerline zooi uit en kijk of het dan weg is.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bijgeluiden subwoofer

Bericht door Shadow »

ds23man schreef:
Zet eerst eens die powerline zooi uit en kijk of het dan weg is.
We have a winner :mrgreen:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Bijgeluiden subwoofer

Bericht door SSassen »

Heb je een foto van de bol staande condensatoren? Want da's geen situatie om gemakzuchtig over te doen, zeker als het de buffercondensatoren in de voeding betreft. Je loopt dan namelijk een reëel risico dat ze exploderen en je huis vervolgens in de brand vliegt.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bijgeluiden subwoofer

Bericht door ds23man »

De eerste tekenen van kapotte bufferelco's is een 50-100Hz brom.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bijgeluiden subwoofer

Bericht door Shadow »

Leuk dat je de startpost update, maar dat is niet erg handig bij dit soort problemen...
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Re: Bijgeluiden subwoofer

Bericht door Dinobe »

Prettige kerst iedereen!

De subwoofer pikt dus weldegelijk de signalen van de powerline (devolo) op. Op andere fora hebben er blijkbaar nog anderen last van met andere types en merken actieve subwoofers. Daar werd gesuggereerd om een ups er voor te zetten. Ik heb hier even de proef op de som genomen en een ups er tussen geschakeld en hiermee zijn de pruttels en reutels verdwenen.

Zou het vervangen de netaansluiting door eentje met emi/emc filter dit kunnen tegen houden?
Voorbeeldje bij conrad https://www.conrad.be/p/yunpen-yb10a1-b ... uks-700174

Een aantal foto's van de elco's:
Ik heb geprobeerd dit zo goed mogelijk in beeld te brengen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bijgeluiden subwoofer

Bericht door Shadow »

Ik hoop niet dat hier 230 op staat;
rsz_screenshot_20181226-215318.png
Die isolatie is wat tegen gekomen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Bijgeluiden subwoofer

Bericht door SSassen »

Ugh, dit is beslist onveilig en mogelijk brandgevaarlijk om zo te gebruiken! Ik zou dit zsm. (laten) repareren en de versterker niet meer in deze conditie gebruiken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bijgeluiden subwoofer

Bericht door ray5150 »

Het is Conrad spul van 13 jaar oud. Dus economisch en technisch afgeschreven.
Niet meer aan gaan rommelen, en iets leuks van Hypex uitzoeken...
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Re: Bijgeluiden subwoofer

Bericht door Dinobe »

Die isolatie is wat tegen gekomen.
Dat lijkt alleen maar zo op de foto. Er zit van die zwarte lijm rond de draden om ze zo vast te kitten op de printplaat. De draden zaten ook vast gekit aan de linkse elco in beeld. De plastic huls rond die elco is door mij moeten los geprutst worden als ik de elco dien te verwijderen.
Ugh, dit is beslist onveilig en mogelijk brandgevaarlijk om zo te gebruiken! Ik zou dit zsm. (laten) repareren en de versterker niet meer in deze conditie gebruiken.
Met de kabels en isolatie is niets mis. De vraag is of de elco's nog in orde zijn, maar ik heb geen ervaring met dit soort elco's. Wel met die andere waar je op de kopse kant de metalen binnenkant kan zien. Zo heb ik in het verleden verschillende pc moederborden hersteld omdat hier duidelijk de bovenkant bol stond en het elektrolyt er soms uitliep. Op deze exemplaren zit op de op de kopse kant en plastiekje dat een beetje bollig aanvoelt, maar ik weet niet of deze nu echt defect zijn en/of ze iets aan de bijgeluiden kunnen veranderen.
Het is Conrad spul van 13 jaar oud. Dus economisch en technisch afgeschreven.
Niet meer aan gaan rommelen, en iets leuks van Hypex uitzoeken...
Het verwondert mij ook dat dit al zo lang geleden is dat deze gebouwd is. Ik had eerlijk gezegd gehoopt deze te kunnen fixen voor een paar euro omdat ik overweeg mijn totale HT-setup de deur uit te doen en dus geen grote kosten meer wil doen. Ik heb het afgelopen jaar misschien 2 x naar een film gekeken en voor de rest een beetje series op Netflix. De AV-receiver is niet compatible met Dolby Digital+ via Netflix en Chromecast en de Blu-Ray speler gaat ook niet meer goed open. Beiden van Denon, ook afgeschreven.

De meeste muziek klinkt hier nu via de Sonos Play 1 in de keuken en de standaard Hyundai auto radio.

In afwachting van wat ik ga doen, had ik gehoopt deze te kunnen oplappen, want zonder sub is de hele film beleving toch een stuk minder. Vorig weekend nog eens naar een film gekeken, maar met de sub uitgeschakeld en de fronts op large, klinkt alles helemaal niet zo indrukwekked en dynamisch.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”