Bijgeluiden subwoofer
Moderator: Beheerdersteam
Bijgeluiden subwoofer
Hallo iedereen,
Het is duidelijk al een hele tijd geleden dat ik hier nog eens geweest ben, maar nu heb ik een vraag ivm mijn subwoofer die ik destijds gebouwd heb.
Ik moest even zoeken op dit forum en in 2005(!) *SLIK* heb ik een subwoofer gebouwd op basis van een Adire Audio Shiva en Conrad plate amp. Topic: viewtopic.php?f=15&t=990
Sinds enige tijd merk ik dat subwoofer een soort van stille, reutelende, pruttelende geluidjes maakt. In stille passages in een film is het goed hoorbaar. De subwooferversterker lijkt zijn werkt correct te doen, de bijgeluiden worden niet luider/stiller wanneer het signaal luider of stiller wordt.
Het zijn geen luchtlekken of wat doen ook. De subwoofer produceert willekeurige pruttelende geluidjes
Ik dacht eerst dat de subwooferversterker geluiden van onze powerline op pikte. De subwoofer is aangesloten op een geaard stopcontact. Het maakt geen enkel verschil of ik de signaalkabel naar de versterker nu wel of niet insteek.
De gebruikte subwooferversterker is deze: https://www.conrad.be/p/sub-150-301044
Ik heb de subwooferversterker uitgebouwd maar ik kan niet direct een probleem vast stellen, al zou ik voorzichtig durven stellen dat de bovenkant van de 2 grote condensatoren bol staan. Ervaring met duidelijk defecte condensatoren heb ik (duidelijk bol, elektrolyt dat er uit loopt) maar hier is dit veel minder uitgesproken.
Heeft iemand anders suggesties in welke richting te zoeken?
Het is duidelijk al een hele tijd geleden dat ik hier nog eens geweest ben, maar nu heb ik een vraag ivm mijn subwoofer die ik destijds gebouwd heb.
Ik moest even zoeken op dit forum en in 2005(!) *SLIK* heb ik een subwoofer gebouwd op basis van een Adire Audio Shiva en Conrad plate amp. Topic: viewtopic.php?f=15&t=990
Sinds enige tijd merk ik dat subwoofer een soort van stille, reutelende, pruttelende geluidjes maakt. In stille passages in een film is het goed hoorbaar. De subwooferversterker lijkt zijn werkt correct te doen, de bijgeluiden worden niet luider/stiller wanneer het signaal luider of stiller wordt.
Het zijn geen luchtlekken of wat doen ook. De subwoofer produceert willekeurige pruttelende geluidjes
Ik dacht eerst dat de subwooferversterker geluiden van onze powerline op pikte. De subwoofer is aangesloten op een geaard stopcontact. Het maakt geen enkel verschil of ik de signaalkabel naar de versterker nu wel of niet insteek.
De gebruikte subwooferversterker is deze: https://www.conrad.be/p/sub-150-301044
Ik heb de subwooferversterker uitgebouwd maar ik kan niet direct een probleem vast stellen, al zou ik voorzichtig durven stellen dat de bovenkant van de 2 grote condensatoren bol staan. Ervaring met duidelijk defecte condensatoren heb ik (duidelijk bol, elektrolyt dat er uit loopt) maar hier is dit veel minder uitgesproken.
Heeft iemand anders suggesties in welke richting te zoeken?
Laatst gewijzigd door Dinobe op ma 24 dec 2018, 7:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bijgeluiden subwoofer
Ik denk dat dat vrij simpel uit te zoeken is : sluit een willekeurige andere luidspreker aan op de (plaat)versterker, en sluit de subwoofer aan op een willekeurige andere versterker.
Dan zou je er vrij vlot uit moeten zijn waaraan het ligt, in het slechtste geval zijn zowel plaatversterker als luidspreker niet meer in orde.
Maar ik vermoed wel haast dat het aan de versterker moet liggen.
Dan zou je er vrij vlot uit moeten zijn waaraan het ligt, in het slechtste geval zijn zowel plaatversterker als luidspreker niet meer in orde.
Maar ik vermoed wel haast dat het aan de versterker moet liggen.
Re: Bijgeluiden subwoofer
Ik denk dat ik mij niet goed uitgedrukt heb; het is zonder enige twijfel de subwooferversterker. Ook wanneer deze geen signaal krijgt van de AV-receiver (signaalkabel niet aangesloten) produceert die reutelende geluidjes.
Het beste waarmee ik het zou kunnen vergelijken is zoals een mobiele telefoon die te dicht in de buurt komt van een luidspreker. De luidspreker kan ook van de elektromagnetische signalen van de gsm oppikken en van die storingen produceren. En zoals ik gezegd had: het lijkt alsof de subwooferversterker de signalen van onze powerline oppikt. (Ethernet over de stroomleidingen in huis).
Mijn vraag was eerder op het elektronische niveau: heeft iemand ervaring met dergelijke problemen en zijn die dan te herleiden tot de elco's of andere elektronische componenten in de subwoofer versterker? (netfilter gedeelte ofzoiets)
Het beste waarmee ik het zou kunnen vergelijken is zoals een mobiele telefoon die te dicht in de buurt komt van een luidspreker. De luidspreker kan ook van de elektromagnetische signalen van de gsm oppikken en van die storingen produceren. En zoals ik gezegd had: het lijkt alsof de subwooferversterker de signalen van onze powerline oppikt. (Ethernet over de stroomleidingen in huis).
Mijn vraag was eerder op het elektronische niveau: heeft iemand ervaring met dergelijke problemen en zijn die dan te herleiden tot de elco's of andere elektronische componenten in de subwoofer versterker? (netfilter gedeelte ofzoiets)
Re: Bijgeluiden subwoofer
We have a winnerds23man schreef:Zet eerst eens die powerline zooi uit en kijk of het dan weg is.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Bijgeluiden subwoofer
Heb je een foto van de bol staande condensatoren? Want da's geen situatie om gemakzuchtig over te doen, zeker als het de buffercondensatoren in de voeding betreft. Je loopt dan namelijk een reëel risico dat ze exploderen en je huis vervolgens in de brand vliegt.
Re: Bijgeluiden subwoofer
Leuk dat je de startpost update, maar dat is niet erg handig bij dit soort problemen...
Re: Bijgeluiden subwoofer
Prettige kerst iedereen!
De subwoofer pikt dus weldegelijk de signalen van de powerline (devolo) op. Op andere fora hebben er blijkbaar nog anderen last van met andere types en merken actieve subwoofers. Daar werd gesuggereerd om een ups er voor te zetten. Ik heb hier even de proef op de som genomen en een ups er tussen geschakeld en hiermee zijn de pruttels en reutels verdwenen.
Zou het vervangen de netaansluiting door eentje met emi/emc filter dit kunnen tegen houden?
Voorbeeldje bij conrad https://www.conrad.be/p/yunpen-yb10a1-b ... uks-700174
Een aantal foto's van de elco's:
Ik heb geprobeerd dit zo goed mogelijk in beeld te brengen:




De subwoofer pikt dus weldegelijk de signalen van de powerline (devolo) op. Op andere fora hebben er blijkbaar nog anderen last van met andere types en merken actieve subwoofers. Daar werd gesuggereerd om een ups er voor te zetten. Ik heb hier even de proef op de som genomen en een ups er tussen geschakeld en hiermee zijn de pruttels en reutels verdwenen.
Zou het vervangen de netaansluiting door eentje met emi/emc filter dit kunnen tegen houden?
Voorbeeldje bij conrad https://www.conrad.be/p/yunpen-yb10a1-b ... uks-700174
Een aantal foto's van de elco's:
Ik heb geprobeerd dit zo goed mogelijk in beeld te brengen:
Re: Bijgeluiden subwoofer
Ik hoop niet dat hier 230 op staat;
Die isolatie is wat tegen gekomen.
Die isolatie is wat tegen gekomen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Bijgeluiden subwoofer
Ugh, dit is beslist onveilig en mogelijk brandgevaarlijk om zo te gebruiken! Ik zou dit zsm. (laten) repareren en de versterker niet meer in deze conditie gebruiken.
Re: Bijgeluiden subwoofer
Het is Conrad spul van 13 jaar oud. Dus economisch en technisch afgeschreven.
Niet meer aan gaan rommelen, en iets leuks van Hypex uitzoeken...
Niet meer aan gaan rommelen, en iets leuks van Hypex uitzoeken...
Re: Bijgeluiden subwoofer
Dat lijkt alleen maar zo op de foto. Er zit van die zwarte lijm rond de draden om ze zo vast te kitten op de printplaat. De draden zaten ook vast gekit aan de linkse elco in beeld. De plastic huls rond die elco is door mij moeten los geprutst worden als ik de elco dien te verwijderen.Die isolatie is wat tegen gekomen.
Met de kabels en isolatie is niets mis. De vraag is of de elco's nog in orde zijn, maar ik heb geen ervaring met dit soort elco's. Wel met die andere waar je op de kopse kant de metalen binnenkant kan zien. Zo heb ik in het verleden verschillende pc moederborden hersteld omdat hier duidelijk de bovenkant bol stond en het elektrolyt er soms uitliep. Op deze exemplaren zit op de op de kopse kant en plastiekje dat een beetje bollig aanvoelt, maar ik weet niet of deze nu echt defect zijn en/of ze iets aan de bijgeluiden kunnen veranderen.Ugh, dit is beslist onveilig en mogelijk brandgevaarlijk om zo te gebruiken! Ik zou dit zsm. (laten) repareren en de versterker niet meer in deze conditie gebruiken.
Het verwondert mij ook dat dit al zo lang geleden is dat deze gebouwd is. Ik had eerlijk gezegd gehoopt deze te kunnen fixen voor een paar euro omdat ik overweeg mijn totale HT-setup de deur uit te doen en dus geen grote kosten meer wil doen. Ik heb het afgelopen jaar misschien 2 x naar een film gekeken en voor de rest een beetje series op Netflix. De AV-receiver is niet compatible met Dolby Digital+ via Netflix en Chromecast en de Blu-Ray speler gaat ook niet meer goed open. Beiden van Denon, ook afgeschreven.Het is Conrad spul van 13 jaar oud. Dus economisch en technisch afgeschreven.
Niet meer aan gaan rommelen, en iets leuks van Hypex uitzoeken...
De meeste muziek klinkt hier nu via de Sonos Play 1 in de keuken en de standaard Hyundai auto radio.
In afwachting van wat ik ga doen, had ik gehoopt deze te kunnen oplappen, want zonder sub is de hele film beleving toch een stuk minder. Vorig weekend nog eens naar een film gekeken, maar met de sub uitgeschakeld en de fronts op large, klinkt alles helemaal niet zo indrukwekked en dynamisch.
