Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door VintageHarry »

De 4,7 uF C parallel met de 470 uF C voor de woofer, levert dat werkelijk hoorbaar verschil op? Zoiets valt toch ruim binnen de afwijkingsmarge van die 470 uF?
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door beijert »

Er zitten technische voordelen aan kleinere condensatoren maar ze zijn in verhouding duurder. (Prijs per μF)

Door een grote waarde te koppelen aan een kleine heb je het beste van beide werelden.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door ds23man »

Shadow schreef:
Ik had hier gereageerd toch :think:
Had jij ook al zo'n Déjà vu gevoel? :think:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door markbakk »

VintageHarry schreef:
De 4,7 uF C parallel met de 470 uF C voor de woofer, levert dat werkelijk hoorbaar verschil op? Zoiets valt toch ruim binnen de afwijkingsmarge van die 470 uF?
Weglaten lijkt mij een effectieve manier om nog minder budget te spenderen. Maar leuk ding geworden!
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door VintageHarry »

beijert schreef:
Door een grote waarde te koppelen aan een kleine heb je het beste van beide werelden.
Op zich mee eens, toch zie je dat eigenlijk maar zelden in bijvoorbeeld een GHP. Vandaar dat ik het in een Nobudget box ook niet verwachtte, maar als het verschil hoorbaar is wordt het natuurlijk anders.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door beijert »

Of het werkelijk hoorbaar is weet ik niet, wel meetbaar. Dat kan al reden genoeg zijn, afhankelijk van wat je zelf voor de onderdelen betaalt.

Ik zou het altijd wel doen. Die ene euro vind ik nog niet zo spannend.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door VintageHarry »

'T is een Clarity Cap hé, € 2,44 volgens de onderdelenlijst :wink: Maar op het totaalbedrag maakt het natuurlijk weinig uit. De 470 uF bestaat volgens diezelfde lijst trouwens uit 2 stuks 1000 uF / 63V in serie, i.v.m. warmteontwikkeling neem ik aan?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

VintageHarry schreef:
De 4,7 uF C parallel met de 470 uF C voor de woofer, levert dat werkelijk hoorbaar verschil op? Zoiets valt toch ruim binnen de afwijkingsmarge van die 470 uF?
Da’s meer omdat wanneer je een nette C parallel zet aan een elektrolytische condensator het HF gedrag er beter op wordt. Is geen moeten maar voor die 2,44 euro leek mij dat de moeite waard.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

VintageHarry schreef:
De 470 uF bestaat volgens diezelfde lijst trouwens uit 2 stuks 1000 uF / 63V in serie, i.v.m. warmteontwikkeling neem ik aan?
Nee, da’s puur omdat een 470uF bipolair lastig te krijgen is en ook duurder dan gewoon twee normale 1000uF/63V condensatoren in serie (met de +-en of de —en aan elkaar geknoopt).
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

John P schreef:
Is de bas niet "traag" met zo'n condensator ervoor?
Nee, daar hoor je niks van, mits je een beetje fatsoenlijke condensator neemt (vandaar ook de 4.7uF folie condensator parallel).
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door richard »

SSassen schreef:
Nee, da’s puur omdat een 470uF bipolair lastig te krijgen is en ook duurder dan gewoon twee normale 1000uF/63V condensatoren in serie (met de +-en of de —en aan elkaar geknoopt).
Ik meen dat je parallel aan iedere elco ook nog een hoogohmige weerstand moet plaatsen. Of is dat alleen zo als je elco's in serie zet voor buffering van een hoge voedingsspanning.

En duurder? voor nog geen vier euro heb je al zo'n ding.
https://www.rumoh.eu/nl/filter-onderdel ... ecap63-raw

Exclusief verzendkosten, dat wel.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door VintageHarry »

De 1000 uF elco's zijn maar 85 ct per stuk, dus in een Nobudget box is dat toch een logische keuze van Sander :wink:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door richard »

VintageHarry schreef:
De 1000 uF elco's zijn maar 85 ct per stuk, dus in een Nobudget box is dat toch een logische keuze van Sander :wink:
Ja, inderdaad.
De kosten voor het extra kloddertje soldeertin en de elektriciteitsrekening (+ energiebelasting) om de soldeerbout op te stoken worden in dit geval ruimschoots gecompenseerd door de bereikte besparing.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

richard schreef:
Ik meen dat je parallel aan iedere elco ook nog een hoogohmige weerstand moet plaatsen.
Da’s alleen als je twee elco’s in serie voor DC gebruikt, de weerstanden zorgen dan dat de spanning evenredig over de elco’s wordt verdeeld, da’s hier niet aan de orde.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

Vandaag maar even de filters netjes op een plankje MDF geknutseld, morgen de boel allemaal netjes aansluiten, krimpkous eromheen etc. etc.
IMG_1260.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door ray5150 »

Die condensatoren zien er niet echt uit als Clarity Cap PWA. :think: :think:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door hannesie »

NoBudget....?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef:
Die condensatoren zien er niet echt uit als Clarity Cap PWA. :think: :think:
Nee, deze had ik nog liggen, de PWA’s zijn een mooi alternatief vandaar dat ze op de onderdelenlijst staan.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

hannesie schreef:
NoBudget....?
Jazeker! Dit zijn de Jantzen spoelen uit de onderdelenlijst, alleen voor de condensatoren heb ik een ander type gebruikt, die had ik nog liggen. Ik vond het zonde om condesatoren te bestellen zodat mijn filter 100% overeenkomt met de onderdelenlijst. Een nette folie condensator is een nette folie condensator tenslotte.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Shadow »

Amen =D>
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Walt »

Ik zeg maar niks... :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Shadow »

Walt schreef:
Ik zeg maar niks... :lol:
Zal de tijd van het jaar wel zijn, maar ik betrap jou en nog enkele leden op een ongewoon hoge dosis zelfkennis de laatste dagen...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door ray5150 »

Walt schreef:
Ik zeg maar niks... :lol:
Maar je wilde iets zeggen waar het woord "Mundorf" in voor kwam ? :lol:

Mijn complimenten trouwens voor de kastjes, Sander. zien er echt keurig uit. =D>
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Barry2001 »

Vind ze er ook mooi uit zien, nu zijn we benieuwd we benieuwd hoe het klinkt :D (hint luisterdag)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door wouter »

SSassen schreef:
Zo, wat mij betreft is dit project afgerond!
=D>

Dat stadium heb ik nooit bereikt met mijn W130S + SC10N, want ik bleef tussen 2 filters heen en weer switchen. Die tweeter wil gewoon niet vroeg beginnen, en zet je hem later in dan gooi je bij rustigere nummers echt het kind met het badwater weg. Maar anders is de box niet meer bruikbaar bij drukkere passages, bleef gewoon sub-optimaal. Past bij de drivers, en daarom liep ik vast.

Ik navolging van jouw voorbeeld moet ik ook maar eens een definitief filter in elkaar solderen en ze dan weg doen of ergens inzetten in huis.
Mijn topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=100
Mijn laatste filter: http://www2.zelfbouwaudio.nl/forum/down ... &mode=view

Ik zal jouw filter ook eens simuleren in mijn project, eens kijken of dat nog een nieuw licht op de zaak werpt hier...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”