Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

Tsja, dat hadden jullie niet verwacht hé? Maar het is ook puur toeval hoor, ik vond nog een set Visaton drivers ongebruikt en hagelnieuw in een doos tijdens de verhuizing en kon het niet laten om daar mee aan de slag te gaan, gewoon omdat ze anders over een aantal jaar nog steeds in diezelfde doos zitten en da's zonde.

De insteek is echt super-low-budget, maar wel met goed verkrijgbare drivers, verkrijgbaarheid van de gebruikte onderdelen vind ik namelijk wel belangrijk om het nabouwen door andere zelfbouwers niet gelijk te ontmoedigen omdat drivers niet meer te krijgen zijn. Gelukkig is dat bij Visaton dik in orde en zijn de hier gebruikte drivers al jaren goed verkrijgbaar. Een andere vereiste is een kast die echt zo klein mogelijk moet uitvallen, zodat je d'r altijd wel ergens een plekje voor hebt. Aan de andere kant wil ik niet teveel concessies doen aan de weergave, enige diepgang in het laag is dus toch wel een vereiste. In dit geval kies ik bewust voor een iets aangezet laag door middel van een truc, zodat de Nobudget monitors ook in de wat grotere huiskamers in staat zijn om een goede laagweergave neer te zetten.

Waar kom ik dan op uit? Ik begin met de set Visaton drivers die ik al had liggen, namelijk de W130S (8-ohm) midwoofer en de SC10N tweeter in een kastje van krap 6 liter. Met een bassreflex afstemming op pakweg 45Hz kom ik uit op een F3 van 65Hz. Normaliter heb ik dan een behoorlijke opslingering in het laag omdat de woofer feitelijk een veel grotere kast wil zien, echter door een condensator (470uF) in serie voor de woofer te zetten trek ik dit weer recht en krijg je samen met een stevige vulling van de kast toch een nette laagweergave.

Visaton W130S (8-ohm)
http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... 30s_8.html

Afbeelding

Visaton SC10N
http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... 10n_8.html

Afbeelding

Hieronder het ontwerp in Sketchup, let even niet op de afgeronde hoeken, da's puur omdat ik dat leuk vond smoelen. De doorsnee zelfbouwer zal d'r gewoon een koud-op-elkaar kastje van willen maken, lekker makkelijk dus. De kast afwerken kan dan bijvoorbeeld met spuitlak of plastic plakfineer en dan heb je voor weinig geld een prima ogende luidspreker.
Nobudget monitor
Nobudget monitor
Ook de filtering is simpel doch effectief, een tweede orde seriefilter zonder poespas of extra's en daardoor een minimaal aantal filteronderdelen, lekker goedkoop dus. Kantelpunt is pakweg 3kHz en dat gaat prima met de gebruikte drivers, vooral de tweeter vindt dit prettig omdat deze onder de 2.5kHz toch wel een scherp randje heeft door de sterk toegenomen vervorming. Doordat ik dit ontwerp, compleet met kast, in Boxsim kan simuleren waarin heel betrouwbare data van de Visaton drivers is verwerkt verwacht ik in de praktijk een weergave die niet veel afwijkt van de hier geschetste simulaties.
Nobudget monitor filter
Nobudget monitor filter
Als het weer meezit zal ik morgen even het MDF op maat zagen voor het kastje en dit van het weekend in elkaar zetten en dan kan er ook wat gemeten en geluisterd worden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Laatst gewijzigd door SSassen op vr 18 mar 2011, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door wouter »

Das nou leuk, ik werd van de week gebeld door een vriend die een setje W130S-8 en DT94 had die ik mocht hebben...

Dus hobby hifi's er bij gepakt, o.a. 2/2009 om de testen even terug te zien en me te orienteren wat ik er mee ga doen.
Ik kwam tot de conclusie dat de 8 Ohm versie niet zo heel praktisch is, en minder goed bruikbaar dan de 4 Ohm versie.
De SPL curve en vervorming meten een tikje beroerder...

De Boxenschule is een leuk projectje met wat schuine delen, echter voor de 4 Ohm versie gemaakt - wel die SC10N

Met die 4 Ohm versie is ook de Mini Monitor Basic gemaakt, ook met de SC10N:
http://www.lautsprechershop.de/hifi/minmon_basic.htm

Ik krijg in 6 liter basreflex 5e orde echt geen fatsoenlijke afstemming, dus ben benieuwd waar je dat idee vandaan hebt.
6- 8 liter gesloten hoogpass wil wel met 470-900 uF.

Ik neig zelf naar een transmissielijn in een compact zuiltje, zoiets (audio physic tempo achtig)
http://www.angelralle.de/lautsprecher.htm

Fijn dat je met deze driver in boxsim een leuke eerste opzet kunt maken. Ben benieuwd hoe jouw metingen zullen uitvallen. Of bijvoorbeeld de grillige curve rond 1500Hz een beetje wegvalt in de bafflestep en lowpass.

Succes!
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door nxs77 »

In hoeverre zijn deze woofer en de ws130sc 8ohm verschillend??
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Ronkel »

nxs77 schreef:
In hoeverre zijn deze woofer en de ws130sc 8ohm verschillend??
De geshielde versie heeft volgens mij een iets lagere Fs en Qts.
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door nxs77 »

Ok.. ik heb er 2 stuks afgestemd op 50hz in mijn center zitten. Ik ben eigelijk wel benieuwd hoe de frequentie curve is en of deze verschild van de gene die in deze topic gebruikt wordt.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Ronkel »

Sander, zou het niet nog mooier worden als de tweeter een kleine waveguide krijgt? Dan sluit de bundeling aan op de woofer heeft het dingetje een nog beter afstraalgedrag. Misschien is dat nog wel te maken uit MDF?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

Ronkel schreef:
Sander, zou het niet nog mooier worden als de tweeter een kleine waveguide krijgt? Dan sluit de bundeling aan op de woofer heeft het dingetje een nog beter afstraalgedrag. Misschien is dat nog wel te maken uit MDF?
Te laat, vanmiddag het MDF al gezaagd, vanavond even op de freesbank de driveropeningen e.d. uitfrezen. Het moet namelijk wel eenvoudig na te bouwen blijven. Ik betrapte mezelf er alweer op dat ik er allerlei zaken bij ging trekken waardoor het al snel niet meer low-budget was.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door John P »

In dat geval: Visaton heeft sinds kort een eigen waveguide voorzetstuk.
http://www.visaton.de/de/chassis_zubeho ... 0x150.html
Bijlagen
Waveguide WG 220x150
Waveguide WG 220x150
wg220x150.jpg (23.1 KiB) 2713 keer bekeken
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door wouter »

Niet voor de SC10N en daarbij: die kost bijna evenveel als de tweeter zelf...

Leuk dat je een seriefilter gebruikt trouwens... Tweeter curve lijkt wat geragd maar de powerrespons is daarmee wel netjes.
Heb inmiddels ook boxsim geinstalleerd en voor deze woofer een lowpass gevonden om de bulten uit de overgangsfrequentie te krijgen. Echter, niet met zo weinig filtering. Ik begrijp dat ook dit een keuze was om het cheap en effectief te houden?!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

wouter schreef:
Leuk dat je een seriefilter gebruikt trouwens... Tweeter curve lijkt wat geragd maar de powerrespons is daarmee wel netjes.
Heb inmiddels ook boxsim geinstalleerd en voor deze woofer een lowpass gevonden om de bulten uit de overgangsfrequentie te krijgen. Echter, niet met zo weinig filtering. Ik begrijp dat ook dit een keuze was om het cheap en effectief te houden?!
Ja, filter is duidelijk een compromis waarbij ik de power response de voorkeur heb gegeven. Het kan veel netter, maar niet zonder er een berg filteronderdelen tegenaan te gooien, dan kom je dus in een situatie terecht waarbij het filter meer kost dan de drivers ...

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door ray5150 »

SSassen schreef:
Te laat, vanmiddag het MDF al gezaagd, vanavond even op de freesbank de driveropeningen e.d. uitfrezen.
En dat zegt dat ik zo'n snelle jongen ben.... :shock:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
.... de freesbank .....
:foto:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

Henkjan schreef:
SSassen schreef:
.... de freesbank .....
:foto:
Komt eraan, moet eerst e.e.a. even opspannen en dan zal ik wat plaatjes schieten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef:
SSassen schreef:
Te laat, vanmiddag het MDF al gezaagd, vanavond even op de freesbank de driveropeningen e.d. uitfrezen.
En dat zegt dat ik zo'n snelle jongen ben.... :shock:
Zie het als een evaluatie van de geschiktheid voor hobbywerkzaamheden van m'n nieuwe huis :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door dre »

inspelen van de nieuwe woning! 8)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door sietse »

Tja, is ie aan het verhuizen, gaat ie van die "domme" kastjes bouwen, i.p.v. gaatjes in de muur frezen en de boel daar inbouwen..... :twisted: hum

Maar ff serieus Sander, niet hoger fileren. In mijn Rambo's had ik de W130S als bas mid maar bij de scheidings frequentie van 4000 ging het al fout. Kunnen ze niet, ook al staan ze in de Visaton folder tot 8000 Hz.(van 2003) Toen ik ze heb gekocht. :!:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door wouter »

sietse schreef:
Maar ff serieus Sander, niet hoger fileren. In mijn Rambo's had ik de W130S als bas mid maar bij de scheidings frequentie van 4000 ging het al fout. Kunnen ze niet, ook al staan ze in de Visaton folder tot 8000 Hz.(van 2003)
Als je inzicht hebt in hoe de unit zich gedraagt filtert het een stuk beter, op het gehoor kan echt niet bij zo'n unit. Heb je dat toen gedaan? Verder is het inderdaad geen unit om hoog te filteren, Hobby HiFi geeft max 3000 Hz aan. De mini monitor basic is op 2,2 kHz gefilterd. Met een slappe filtering kun je klankmatig een goed ontwerp maken, maar dan moet je wel inzichtelijk hebben hoe de unit zich gedraagt.

Ik heb de unit aangeboden gekregen maar zou hem nooit uitzoeken, een zeer grillig verloop, ongunstige T/S parameters en relatief hoge vervorming.

Hieronder een voorbeeld van mijn eerste poging voor een 2-weg met W130S-8 en de DT94. Boxsim vlakt het probleem rond 1,5 kHz enorm uit, maar ik heb dat daar heel bewust gefilterd. Nu loopt de unit mooi weg, wel met een 3e orde lowpass + bafflestep/zuigkring
w130s 1.JPG
Laatst gewijzigd door wouter op vr 18 mar 2011, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

Wouter,

Ik gebruik een SC10N, geen DT94 tweeter, dus ik snap niet helemaal wat de bedoeling is van je laatste reactie? Ook is bij het plaatsen van dergelijke curves het bijbehorende schema wel inzichtelijk voor hoe je e.e.a. hebt aangepakt. Voor de rest prima reactie :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door wouter »

Hoi, was alleen bedoeld om de W130S qua gedrag te laten zien.
Ik probeerde net jouw box in te voeren, qua filter etc. gedaan.

Heb je 6 liter GHP met iets van 30x16 hxb? Geen afschuiningen in de tekening, maar dan krijg ik een deuk in de sim.
Op 'fein' zie je een enorme piek op 6,6 kHz waar wel wat mee moet gebeuren 'denk' ik... Ik ga graag verder met je afmetingen en seriefilter. Voor mijzelf ga ik eerst nog even niet een SC10N halen, maar als ik geen DT94 bij de W130S gekregen had zou ik ook voor de SC10N gaan :wink:

Even wat meer info dan, en daarna door naar jouw ontwerp :wink: Ik zou graag nog wat extra info lezen O:)
w130s 2.JPG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door jeroen_d »

Allemaal leuk en aardig, maar ik ben het hier NIET mee eens! :x Je moet verder gaan met de Nononsense Monitor - een monitor met allure, dit doe je maar een keer als je niks te doen hebt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Henkjan »

of hij gaat verder met een van de andere projecten die hij op de plank in de verhuisdoos heeft zitten :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

jeroen_d schreef:
Allemaal leuk en aardig, maar ik ben het hier NIET mee eens! :x Je moet verder gaan met de Nononsense Monitor - een monitor met allure, dit doe je maar een keer als je niks te doen hebt.
Je hebt gelijk Jeroen, maar ik kon de verleiding niet weerstaan, ik had gewoon even zin in zo'n weekendproject, al die verhuisstress moest er even uit :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door meiborg »

Zo is dat Sander, ik herken het helemaal. Soms heb je gewoon behoefte om even iets minder kritisch te werken, ff lekker iets in elkaar batsen!

En dan vannacht weer lekker verder met de NNM om de verloren tijd in te halen natuurlijk :twisted:

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door EppeRRR »

Heel leuk project dit, heb zo altijd nog een setje DTC 80 SC tweeters liggen van Visaton waar nog een setje woofers aan moeten worden toegevoegd voor een leuke 2weg monitor.

Ik zal het hier blijven volgen, voor zover ik het kan volgen is het een net en laagdrempelig project :D
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door sietse »

sietse schreef:

Maar ff serieus Sander, niet hoger fileren. In mijn Rambo's had ik de W130S als bas mid
Dat waren toen natuurlijk niet de Rambo's maar de driepitters. Sorry. :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”