De insteek is echt super-low-budget, maar wel met goed verkrijgbare drivers, verkrijgbaarheid van de gebruikte onderdelen vind ik namelijk wel belangrijk om het nabouwen door andere zelfbouwers niet gelijk te ontmoedigen omdat drivers niet meer te krijgen zijn. Gelukkig is dat bij Visaton dik in orde en zijn de hier gebruikte drivers al jaren goed verkrijgbaar. Een andere vereiste is een kast die echt zo klein mogelijk moet uitvallen, zodat je d'r altijd wel ergens een plekje voor hebt. Aan de andere kant wil ik niet teveel concessies doen aan de weergave, enige diepgang in het laag is dus toch wel een vereiste. In dit geval kies ik bewust voor een iets aangezet laag door middel van een truc, zodat de Nobudget monitors ook in de wat grotere huiskamers in staat zijn om een goede laagweergave neer te zetten.
Waar kom ik dan op uit? Ik begin met de set Visaton drivers die ik al had liggen, namelijk de W130S (8-ohm) midwoofer en de SC10N tweeter in een kastje van krap 6 liter. Met een bassreflex afstemming op pakweg 45Hz kom ik uit op een F3 van 65Hz. Normaliter heb ik dan een behoorlijke opslingering in het laag omdat de woofer feitelijk een veel grotere kast wil zien, echter door een condensator (470uF) in serie voor de woofer te zetten trek ik dit weer recht en krijg je samen met een stevige vulling van de kast toch een nette laagweergave.
Visaton W130S (8-ohm)
http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... 30s_8.html

Visaton SC10N
http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... 10n_8.html

Hieronder het ontwerp in Sketchup, let even niet op de afgeronde hoeken, da's puur omdat ik dat leuk vond smoelen. De doorsnee zelfbouwer zal d'r gewoon een koud-op-elkaar kastje van willen maken, lekker makkelijk dus. De kast afwerken kan dan bijvoorbeeld met spuitlak of plastic plakfineer en dan heb je voor weinig geld een prima ogende luidspreker.
Ook de filtering is simpel doch effectief, een tweede orde seriefilter zonder poespas of extra's en daardoor een minimaal aantal filteronderdelen, lekker goedkoop dus. Kantelpunt is pakweg 3kHz en dat gaat prima met de gebruikte drivers, vooral de tweeter vindt dit prettig omdat deze onder de 2.5kHz toch wel een scherp randje heeft door de sterk toegenomen vervorming. Doordat ik dit ontwerp, compleet met kast, in Boxsim kan simuleren waarin heel betrouwbare data van de Visaton drivers is verwerkt verwacht ik in de praktijk een weergave die niet veel afwijkt van de hier geschetste simulaties.
Als het weer meezit zal ik morgen even het MDF op maat zagen voor het kastje en dit van het weekend in elkaar zetten en dan kan er ook wat gemeten en geluisterd worden.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker