Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Moderator: Beheerdersteam
- VintageHarry
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
De 4,7 uF C parallel met de 470 uF C voor de woofer, levert dat werkelijk hoorbaar verschil op? Zoiets valt toch ruim binnen de afwijkingsmarge van die 470 uF?
Er zitten technische voordelen aan kleinere condensatoren maar ze zijn in verhouding duurder. (Prijs per μF)
Door een grote waarde te koppelen aan een kleine heb je het beste van beide werelden.
Door een grote waarde te koppelen aan een kleine heb je het beste van beide werelden.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Had jij ook al zo'n Déjà vu gevoel?Shadow schreef:Ik had hier gereageerd toch
Weglaten lijkt mij een effectieve manier om nog minder budget te spenderen. Maar leuk ding geworden!VintageHarry schreef:De 4,7 uF C parallel met de 470 uF C voor de woofer, levert dat werkelijk hoorbaar verschil op? Zoiets valt toch ruim binnen de afwijkingsmarge van die 470 uF?
- VintageHarry
Op zich mee eens, toch zie je dat eigenlijk maar zelden in bijvoorbeeld een GHP. Vandaar dat ik het in een Nobudget box ook niet verwachtte, maar als het verschil hoorbaar is wordt het natuurlijk anders.beijert schreef:Door een grote waarde te koppelen aan een kleine heb je het beste van beide werelden.
Of het werkelijk hoorbaar is weet ik niet, wel meetbaar. Dat kan al reden genoeg zijn, afhankelijk van wat je zelf voor de onderdelen betaalt.
Ik zou het altijd wel doen. Die ene euro vind ik nog niet zo spannend.
Ik zou het altijd wel doen. Die ene euro vind ik nog niet zo spannend.
- VintageHarry
'T is een Clarity Cap hé, € 2,44 volgens de onderdelenlijst
Maar op het totaalbedrag maakt het natuurlijk weinig uit. De 470 uF bestaat volgens diezelfde lijst trouwens uit 2 stuks 1000 uF / 63V in serie, i.v.m. warmteontwikkeling neem ik aan?
- SSassen
- Contacteer:
Da’s meer omdat wanneer je een nette C parallel zet aan een elektrolytische condensator het HF gedrag er beter op wordt. Is geen moeten maar voor die 2,44 euro leek mij dat de moeite waard.VintageHarry schreef:De 4,7 uF C parallel met de 470 uF C voor de woofer, levert dat werkelijk hoorbaar verschil op? Zoiets valt toch ruim binnen de afwijkingsmarge van die 470 uF?
- SSassen
- Contacteer:
Nee, da’s puur omdat een 470uF bipolair lastig te krijgen is en ook duurder dan gewoon twee normale 1000uF/63V condensatoren in serie (met de +-en of de —en aan elkaar geknoopt).VintageHarry schreef:De 470 uF bestaat volgens diezelfde lijst trouwens uit 2 stuks 1000 uF / 63V in serie, i.v.m. warmteontwikkeling neem ik aan?
- SSassen
- Contacteer:
Nee, daar hoor je niks van, mits je een beetje fatsoenlijke condensator neemt (vandaar ook de 4.7uF folie condensator parallel).John P schreef:Is de bas niet "traag" met zo'n condensator ervoor?
Ik meen dat je parallel aan iedere elco ook nog een hoogohmige weerstand moet plaatsen. Of is dat alleen zo als je elco's in serie zet voor buffering van een hoge voedingsspanning.SSassen schreef:Nee, da’s puur omdat een 470uF bipolair lastig te krijgen is en ook duurder dan gewoon twee normale 1000uF/63V condensatoren in serie (met de +-en of de —en aan elkaar geknoopt).
En duurder? voor nog geen vier euro heb je al zo'n ding.
https://www.rumoh.eu/nl/filter-onderdel ... ecap63-raw
Exclusief verzendkosten, dat wel.
- VintageHarry
De 1000 uF elco's zijn maar 85 ct per stuk, dus in een Nobudget box is dat toch een logische keuze van Sander 
Ja, inderdaad.VintageHarry schreef:De 1000 uF elco's zijn maar 85 ct per stuk, dus in een Nobudget box is dat toch een logische keuze van Sander
De kosten voor het extra kloddertje soldeertin en de elektriciteitsrekening (+ energiebelasting) om de soldeerbout op te stoken worden in dit geval ruimschoots gecompenseerd door de bereikte besparing.
- SSassen
- Contacteer:
Da’s alleen als je twee elco’s in serie voor DC gebruikt, de weerstanden zorgen dan dat de spanning evenredig over de elco’s wordt verdeeld, da’s hier niet aan de orde.richard schreef:Ik meen dat je parallel aan iedere elco ook nog een hoogohmige weerstand moet plaatsen.
- SSassen
- Contacteer:
Vandaag maar even de filters netjes op een plankje MDF geknutseld, morgen de boel allemaal netjes aansluiten, krimpkous eromheen etc. etc.
Die condensatoren zien er niet echt uit als Clarity Cap PWA.

- SSassen
- Contacteer:
Nee, deze had ik nog liggen, de PWA’s zijn een mooi alternatief vandaar dat ze op de onderdelenlijst staan.ray5150 schreef:Die condensatoren zien er niet echt uit als Clarity Cap PWA.![]()
- SSassen
- Contacteer:
Jazeker! Dit zijn de Jantzen spoelen uit de onderdelenlijst, alleen voor de condensatoren heb ik een ander type gebruikt, die had ik nog liggen. Ik vond het zonde om condesatoren te bestellen zodat mijn filter 100% overeenkomt met de onderdelenlijst. Een nette folie condensator is een nette folie condensator tenslotte.hannesie schreef:NoBudget....?
Zal de tijd van het jaar wel zijn, maar ik betrap jou en nog enkele leden op een ongewoon hoge dosis zelfkennis de laatste dagen...Walt schreef:Ik zeg maar niks...
Maar je wilde iets zeggen waar het woord "Mundorf" in voor kwam ?Walt schreef:Ik zeg maar niks...
Mijn complimenten trouwens voor de kastjes, Sander. zien er echt keurig uit.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Vind ze er ook mooi uit zien, nu zijn we benieuwd we benieuwd hoe het klinkt
(hint luisterdag)
-
wouter
- Ook commercieel actief
SSassen schreef:Zo, wat mij betreft is dit project afgerond!
Dat stadium heb ik nooit bereikt met mijn W130S + SC10N, want ik bleef tussen 2 filters heen en weer switchen. Die tweeter wil gewoon niet vroeg beginnen, en zet je hem later in dan gooi je bij rustigere nummers echt het kind met het badwater weg. Maar anders is de box niet meer bruikbaar bij drukkere passages, bleef gewoon sub-optimaal. Past bij de drivers, en daarom liep ik vast.
Ik navolging van jouw voorbeeld moet ik ook maar eens een definitief filter in elkaar solderen en ze dan weg doen of ergens inzetten in huis.
Mijn topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=100
Mijn laatste filter: http://www2.zelfbouwaudio.nl/forum/down ... &mode=view
Ik zal jouw filter ook eens simuleren in mijn project, eens kijken of dat nog een nieuw licht op de zaak werpt hier...