Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Vandaag even met Boxsim bezig geweest en ik kon het niet laten wat 6dB filtering uit te proberen, gewoon parallel.
Nog minder kostbare componenten: een seriespoel van 2,2mH met een RC en de hoogpass condensator, en 2,2 uF condensator + serieweerstand op het hoog en tweeter ompolen:
tegenover
En met een beetje afschuining aan de baffle wordt het nog wat gladder.
Nog minder kostbare componenten: een seriespoel van 2,2mH met een RC en de hoogpass condensator, en 2,2 uF condensator + serieweerstand op het hoog en tweeter ompolen:
tegenover
En met een beetje afschuining aan de baffle wordt het nog wat gladder.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Uitstekend, nog geen tijd gehad een reactie te geven, kasten zijn gespoten en ik moet z.s.m. de drivers en filters eens gaan meten.wouter schreef:Hoe staat het hiermee?
Ben benieuwd
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Werkt aan z'n sociale vaardigheden
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Leuk luidsprekertje Sander. De BR poort zit wel erg dicht bij de magneet of lijkt dat maar zo. Misschien kun je hem nog wat "flaren" door de pijp te verwarmen met een (profi) feun en daarna met een lege wijnfles de flare te vormen.
Overigens heb ik ooit ook iets dergelijks gemaakt met een W130S in 9 liter maar die van jouw worden vast mooier (ik heb ze zelf gespoten in de tuin met spuitbussen en dat doe ik nooit meer)
Overigens heb ik ooit ook iets dergelijks gemaakt met een W130S in 9 liter maar die van jouw worden vast mooier (ik heb ze zelf gespoten in de tuin met spuitbussen en dat doe ik nooit meer)
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Goed, het was ruim drie uur poetsen met de polijstmachine om de laatste oneffenheden in de lak weg te werken, maar dan heb je ook wat:
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - HiFi gecertificeerd forumlid
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - HiFi gecertificeerd forumlid
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
en dan hebben ze nog niet eens gezongenLeeuwarden schreef:Douze points!
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Dat kan ook niet want "ze" hebben nog geen antwoordt gegeven...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
waarop moeten luidsprekers nou antwoord gaan geven dan? die moeten muziek gaan weergeven
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Ik was 150 euro per kast kwijt, maar dan heb je NIET dit eindresultaat. Je hebt dan nog de structuur van de lak erin zitten (sinaasappel) en d'r zitten dan her en der nog wat aandachtspunten. Kortom, je ben dan nog wel even zoet met de polijstmachine (ik gebruik een excentrische DAP500) en polijstpasta (eerst middelfijn en dan superfijn als laatste) en daarna zet ik ze in de was om de lak die je opengeschuurd hebt met 't polijsten weer dicht te zetten.Dude schreef:Dat ziet er echt nice uit, wat kost dat nou om te laten spuiten?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - HiFi gecertificeerd forumlid
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Nee, dat is het zeker niet. Maar goed, da's een keuze, het ontwerp zelf is wel low-budget en wat de afwerking betreft kan je het zo gek maken als je zelf wilt, net wat past bij het budget.Dude schreef:het resultaat mag er naar wezen :O maar het is niet bepaald nobudget
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - HiFi gecertificeerd forumlid
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Door dat pijpje achter de tweeter en de kleur hebben ze wel een "sanitair" voorkomen. Dat is dan wel weer low-budget. Benieuwd hoe het er in het echt uitziet.
Co
Co
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Jasse kenasse!! Dat ziet er supergaaf uit!!! Het is dan wel wat werk, maar je kunt er trots op zijn. Beetje aparte kleur trouwens, beetje babyblauw? Of is het meer wat grijzig.
Hoelang heb je gewacht met het polijsten na het lakken? Ze zeggen dat je hem soms wel 1 a 2 weken moet laten uitharden.
Jan
Hoelang heb je gewacht met het polijsten na het lakken? Ze zeggen dat je hem soms wel 1 a 2 weken moet laten uitharden.
Jan
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Dank je. De kleur is RAL9010, maar zonder een gecalibreerde monitor komt het lastig over omdat de meeste monitoren wat moeite hebben met witwaardes.Wowly schreef:Jasse kenasse!! Dat ziet er supergaaf uit!!! Het is dan wel wat werk, maar je kunt er trots op zijn. Beetje aparte kleur trouwens, beetje babyblauw? Of is het meer wat grijzig.
Klopt, de grootste oneffenheden zijnn gelijk weggeschuurd met korrel 2000 (nat), maar ik heb gewacht met polijsten totdat de lak hard was, na pakweg anderhalve week.Wowly schreef:Hoelang heb je gewacht met het polijsten na het lakken? Ze zeggen dat je hem soms wel 1 a 2 weken moet laten uitharden.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - HiFi gecertificeerd forumlid
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Zeer mooi!
Ik kijk uit naar de foto's waar de drivers erin zitten.
Ik kijk uit naar de foto's waar de drivers erin zitten.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
beginnen we weer te z..ken over de BR poortcve schreef:Door dat pijpje achter de tweeter en de kleur hebben ze wel een "sanitair" voorkomen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Haha, ik dacht al, die is een beetje kleurenblindSSassen schreef:Dank je. De kleur is RAL9010, maar zonder een gecalibreerde monitor komt het lastig over omdat de meeste monitoren wat moeite hebben met witwaardes.Wowly schreef:Jasse kenasse!! Dat ziet er supergaaf uit!!! Het is dan wel wat werk, maar je kunt er trots op zijn. Beetje aparte kleur trouwens, beetje babyblauw? Of is het meer wat grijzig.
Ik zie ook uit naar de filtering en metingen.
Lijkt wel een beetje op Tangent Evo E5 en Q-acoustics 2020 zo:


Populaire vormgeving
Prachtig worden ze!
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Goed, ruim 7 jaar later (!) heb ik de kasten, de drivers en de filteronderdelen er maar eens bijgepakt en na twee uur knutselen zit alles in elkaar en spelen ze in m'n luisterruimte. Eerste indruk is erg positief, het klinkt niet budget, eigenlijk best wel harmonieus en met voldoende detail. Erg hard kan het niet, dan gaan de 13-cm woofers hoorbaar vervormen, maar dan spelen ze wel al ruim boven een aangenaam luisterniveau.
Morgen maar eens meten en wellicht links en rechts nog wat schaven aan 't filter. Ook even de tweeters aan de achterkant afkitten oid. want er lekt voelbaar lucht langs de faceplate als de woofers wat meer uitslag te zien geven en da's natuurlijk niet de bedoeling.
Morgen maar eens meten en wellicht links en rechts nog wat schaven aan 't filter. Ook even de tweeters aan de achterkant afkitten oid. want er lekt voelbaar lucht langs de faceplate als de woofers wat meer uitslag te zien geven en da's natuurlijk niet de bedoeling.
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Ga je nu alles van 10 jaar hoarden in 1 kerstvakantie klaar maken? Dan hebben we nog wat te lezen 
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Hahaha, eind van het jaar is altijd rustig met werk dus dan heb ik automatisch meer tijd voor de hobby ...Shadow schreef:Ga je nu alles van 10 jaar hoarden in 1 kerstvakantie klaar maken? Dan hebben we nog wat te lezen
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Oh jazeker! En die zijn gelijk tot ‘Gold-Reference’ gekroond, kippevel elke keer dat ik een goed opgenomen nummer beluister!Leeuwarden schreef:Zozo, ML's ook maar eens uitgepakt?
