Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door wouter »

Vandaag even met Boxsim bezig geweest en ik kon het niet laten wat 6dB filtering uit te proberen, gewoon parallel.

Nog minder kostbare componenten: een seriespoel van 2,2mH met een RC en de hoogpass condensator, en 2,2 uF condensator + serieweerstand op het hoog en tweeter ompolen:
nobudget 6dB 1.JPG
tegenover
nobudget 1.JPG
En met een beetje afschuining aan de baffle wordt het nog wat gladder.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door wouter »

Hoe staat het hiermee?

Ben benieuwd :wink:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

wouter schreef:
Hoe staat het hiermee?

Ben benieuwd :wink:
Uitstekend, nog geen tijd gehad een reactie te geven, kasten zijn gespoten en ik moet z.s.m. de drivers en filters eens gaan meten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Werkt aan z'n sociale vaardigheden
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door indoubt »

Leuk luidsprekertje Sander. De BR poort zit wel erg dicht bij de magneet of lijkt dat maar zo. Misschien kun je hem nog wat "flaren" door de pijp te verwarmen met een (profi) feun en daarna met een lege wijnfles de flare te vormen.

Overigens heb ik ooit ook iets dergelijks gemaakt met een W130S in 9 liter maar die van jouw worden vast mooier (ik heb ze zelf gespoten in de tuin met spuitbussen en dat doe ik nooit meer)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

Goed, het was ruim drie uur poetsen met de polijstmachine om de laatste oneffenheden in de lak weg te werken, maar dan heb je ook wat:
Nobudget 001
Nobudget 001
Nobudget 002
Nobudget 002
Nobudget 003
Nobudget 003
Nobudget 004
Nobudget 004
Nobudget 005
Nobudget 005
Nobudget 006
Nobudget 006
Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - HiFi gecertificeerd forumlid
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Leeuwarden »

Douze points!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Henkjan »

Leeuwarden schreef:
Douze points!
en dan hebben ze nog niet eens gezongen
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Leeuwarden »

Dat kan ook niet want "ze" hebben nog geen antwoordt gegeven...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Henkjan »

waarop moeten luidsprekers nou antwoord gaan geven dan? die moeten muziek gaan weergeven
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Leeuwarden »

Het was meer een dubbelzinnige hint.
Dude
Berichten: 142
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 9:53
Locatie: Amersfoort

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Dude »

:shock: Dat ziet er echt nice uit, wat kost dat nou om te laten spuiten?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

Dude schreef:
:shock: Dat ziet er echt nice uit, wat kost dat nou om te laten spuiten?
Ik was 150 euro per kast kwijt, maar dan heb je NIET dit eindresultaat. Je hebt dan nog de structuur van de lak erin zitten (sinaasappel) en d'r zitten dan her en der nog wat aandachtspunten. Kortom, je ben dan nog wel even zoet met de polijstmachine (ik gebruik een excentrische DAP500) en polijstpasta (eerst middelfijn en dan superfijn als laatste) en daarna zet ik ze in de was om de lak die je opengeschuurd hebt met 't polijsten weer dicht te zetten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - HiFi gecertificeerd forumlid
Dude
Berichten: 142
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 9:53
Locatie: Amersfoort

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Dude »

:o het resultaat mag er naar wezen :O maar het is niet bepaald nobudget :oops:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

Dude schreef:
:o het resultaat mag er naar wezen :O maar het is niet bepaald nobudget :oops:
Nee, dat is het zeker niet. Maar goed, da's een keuze, het ontwerp zelf is wel low-budget en wat de afwerking betreft kan je het zo gek maken als je zelf wilt, net wat past bij het budget.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - HiFi gecertificeerd forumlid
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door cve »

Door dat pijpje achter de tweeter en de kleur hebben ze wel een "sanitair" voorkomen. Dat is dan wel weer low-budget. Benieuwd hoe het er in het echt uitziet.

Co
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Wowly »

Jasse kenasse!! Dat ziet er supergaaf uit!!! Het is dan wel wat werk, maar je kunt er trots op zijn. Beetje aparte kleur trouwens, beetje babyblauw? Of is het meer wat grijzig.

Hoelang heb je gewacht met het polijsten na het lakken? Ze zeggen dat je hem soms wel 1 a 2 weken moet laten uitharden.

Jan
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

Wowly schreef:
Jasse kenasse!! Dat ziet er supergaaf uit!!! Het is dan wel wat werk, maar je kunt er trots op zijn. Beetje aparte kleur trouwens, beetje babyblauw? Of is het meer wat grijzig.
Dank je. De kleur is RAL9010, maar zonder een gecalibreerde monitor komt het lastig over omdat de meeste monitoren wat moeite hebben met witwaardes.
Wowly schreef:
Hoelang heb je gewacht met het polijsten na het lakken? Ze zeggen dat je hem soms wel 1 a 2 weken moet laten uitharden.
Klopt, de grootste oneffenheden zijnn gelijk weggeschuurd met korrel 2000 (nat), maar ik heb gewacht met polijsten totdat de lak hard was, na pakweg anderhalve week.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - HiFi gecertificeerd forumlid
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Kiwi »

Zeer mooi!
Ik kijk uit naar de foto's waar de drivers erin zitten.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Henkjan »

cve schreef:
Door dat pijpje achter de tweeter en de kleur hebben ze wel een "sanitair" voorkomen.
beginnen we weer te z..ken over de BR poort :lol:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door wouter »

SSassen schreef:
Wowly schreef:
Jasse kenasse!! Dat ziet er supergaaf uit!!! Het is dan wel wat werk, maar je kunt er trots op zijn. Beetje aparte kleur trouwens, beetje babyblauw? Of is het meer wat grijzig.
Dank je. De kleur is RAL9010, maar zonder een gecalibreerde monitor komt het lastig over omdat de meeste monitoren wat moeite hebben met witwaardes.
Haha, ik dacht al, die is een beetje kleurenblind :lol: (al is wit geen kleur, ook 9010 niet)

Ik zie ook uit naar de filtering en metingen.

Lijkt wel een beetje op Tangent Evo E5 en Q-acoustics 2020 zo:

Afbeelding

Afbeelding

Populaire vormgeving :wink:
Prachtig worden ze!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

Goed, ruim 7 jaar later (!) heb ik de kasten, de drivers en de filteronderdelen er maar eens bijgepakt en na twee uur knutselen zit alles in elkaar en spelen ze in m'n luisterruimte. Eerste indruk is erg positief, het klinkt niet budget, eigenlijk best wel harmonieus en met voldoende detail. Erg hard kan het niet, dan gaan de 13-cm woofers hoorbaar vervormen, maar dan spelen ze wel al ruim boven een aangenaam luisterniveau.

Morgen maar eens meten en wellicht links en rechts nog wat schaven aan 't filter. Ook even de tweeters aan de achterkant afkitten oid. want er lekt voelbaar lucht langs de faceplate als de woofers wat meer uitslag te zien geven en da's natuurlijk niet de bedoeling.
IMG_1214_small.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Shadow »

Ga je nu alles van 10 jaar hoarden in 1 kerstvakantie klaar maken? Dan hebben we nog wat te lezen :rock:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Leeuwarden »

:lol: Zozo, ML's ook maar eens uitgepakt?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

Shadow schreef:
Ga je nu alles van 10 jaar hoarden in 1 kerstvakantie klaar maken? Dan hebben we nog wat te lezen :rock:
Hahaha, eind van het jaar is altijd rustig met werk dus dan heb ik automatisch meer tijd voor de hobby ... :D
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
:lol: Zozo, ML's ook maar eens uitgepakt?
Oh jazeker! En die zijn gelijk tot ‘Gold-Reference’ gekroond, kippevel elke keer dat ik een goed opgenomen nummer beluister!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”