Wat is het geval. Ik heb een kleine bluetooth-speaker gebouwd voor in het huis wat ik aan het verbouwen ben. Inmiddels is die naar de slaapkamer verhuisd, maar daar valt het wel heel erg op dat er constant geruis en gerommel uit de speakers komt als 'ie wel aan staat maar geen muziek speelt. En je bed uit moeten omdat je voor het slapen gaan nog wat geluisterd hebt is niet de bedoeling. Ook al omdat aan zetten betekent dat er een Chinese dame heel hard roept dat de speaker in Bluetooth-mode staat en 'Ready to pair' is. Cheapo Chinees Bluetooth boardje inderdaad.Omdat het ook wel vervelend is dat als je muziek streamt vanaf je telefoon je eigenlijk niets anders meer met die telefoon kunt doen moest er toch iets anders komen.
Omdat er al een Pi met Moode staat te spelen in de woonkamer en daar een dikke schijf met heel veel muziek aan hangt, moest dat 'anders' dus een DLNA renderer worden, liefst eentje waar je ook via Bluetooth en/of Airplay naar toe kunt streamen. Dat werd dus een tweede Pi (zero) met een dacje, met Volumio er op en gekoppeld aan een klein versterkertje. En daar kwam het probleem...
Als ik de Pi (met DAC, die wordt rechtstreeks gevoed vanuit de Pi) en de versterker uit dezelfde voeding van spanning voorzie ontstaat er een behoorlijke herrie. Je hoort gepiep en geruis, vrolijk meepiepend met de activity led op de Pi. Als ik de versterker een eigen voeding geef is het stil. Even Googelen geeft als oorzaak dat een groundloop (bromlus, aardlus) de oorzaak is. Klinkt aannemelijk. Maar hoewel ik toch al aardig wat versterkers en aanverwante zaken in elkaar gesoldeerd heb, kom ik er niet achter waar die aardlus dan zou moeten zitten. Ik heb een 5V voeding. Daarvandaan gaat een nul (en natuurlijk de +5V) naar de Pi. De voeding van de versterker gaat ook vanaf die voeding. De bekende 'ster' schakeling dus, zij het dat ik geen invloed heb op hoe de DAC gevoed wordt. De nul van de audio verbinding tussen versterker en DAC laat ik aan één kant los. Zie bijgaand meesterwerk. Dus ik zie niet waar die aardlus dan zou moeten zitten. Het maakt ook niet uit hoe ik e.e.a. aansluit, of ik de audio 0 wel of niet aan beide kanten aansluit etc, altijd hetzelfde resultaat. Alleen bij gescheiden voedingen is het probleem weg. Volgens andere fora zou een trafo in de signaalweg (groundloop isolator) helpen maar ik heb altijd begrepen dat die juist dient om de nul van twee apparaten helemaal gescheiden te houden. Daarvan kan hier geen sprake zijn, in ieder geval niet als beide apparaten de voeding delen...
Wie kan mij uitleggen wat ik verkeerd doe/denk? Ik was van plan de Pi en versterker(tje) in de speaker in te bouwen en te voeden met een 5V plug, maar wat ik nu op mijn werktafel heb liggen gaat daar nooit in passen. En twee 5V pluggen is ook niet echt gebruiksvriendelijk, al is het maar omdat je dan altijd twee stopcontacten nodig hebt in de buurt van je speaker...