Wat denken jullie van deze ?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Wat denken jullie van deze ?

Bericht door motoindo »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Wat denken jullie van deze ?

Bericht door ray5150 »

neel007 schreef:
Alleen nu zou ik graag de pcb's laten fabriceren om een tweede te bouwen en deze als bridged monobloks te gebruiken, en heb ik de gerber files nodig, maar ik heb alleen een PDF van de print (getekend in Adobe Illustrator), weet iemand hoe ik die PDF gemakkelijk kan omzetten naar gerber files?
je had nog niet op Ebay gekeken ?
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... =0&_sop=15
neel007
Berichten: 24
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 5:15
Locatie: Helmond

Re: Wat denken jullie van deze ?

Bericht door neel007 »

Jawel, had ik wel, maar de print van diyaudio is bijna nooit leverbaar, en voor mijn behuizing net te lang; de print van ebay is verkeerd mbt de plaatsing van de eindtrap fets...
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Re: Wat denken jullie van deze ?

Bericht door HoMeR »

ray5150 schreef:
Wauw, gaaf.
Inderdaad de fets aan 1 kant, maar met weer een ander bouwopzetje is dat misschien ook nog wel een leuk plannetje...... :-"
Ik denk dat ik daar toch ook maar een paar van bestel...... :D
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Re: Wat denken jullie van deze ?

Bericht door HoMeR »

Of deze van dezelfde verkoper.....
https://www.ebay.com/itm/One-pair-PASS- ... :rk:3:pf:0
net als die van mij....
net als die van mij....

Volgens mij is het enige verschil dat deze geen LED heeft..... :shock:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Wat denken jullie van deze ?

Bericht door Ah!buis »

HoMeR schreef:
Volgens mij is het enige verschil dat deze geen LED heeft..... :shock:
Jawel hoor, is als diode getekend.
Anne
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Wat denken jullie van deze ?

Bericht door 3kes »

HoMeR schreef:
ray5150 schreef:
Wauw, gaaf.
Inderdaad de fets aan 1 kant, maar met weer een ander bouwopzetje is dat misschien ook nog wel een leuk plannetje...... :-"
Ik denk dat ik daar toch ook maar een paar van bestel...... :D
Deze heb ik gebouwd. Prima te doen alleen wel rekening houden met de opstelling van de fets. En een mini dissipante behuizing gebruikt, die moest wel aangepast worden.
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Re: Wat denken jullie van deze ?

Bericht door HoMeR »

Ah!buis schreef:
HoMeR schreef:
Volgens mij is het enige verschil dat deze geen LED heeft..... :shock:
Jawel hoor, is als diode getekend.
Anne
Ach, natuurlijk.... #-o
Had ik zelf kunnen bedenken.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Wat denken jullie van deze ?

Bericht door meanman64 »

Volg ook even Rudi Ratlos op DIYaudio ,hij ontwerpt de ACA altijd met voeding included .Zal in't kort ook wel aan de nieuwste (1.6) beginnen denk ik .
Bijlagen
ACA#1R1.zip
(145.12 KiB) 26 keer gedownload
ACA_R1_topview.JPG
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Re: Wat denken jullie van deze ?

Bericht door HoMeR »

....vanmiddag zijn de beide voedingsmiddelen binnengekomen uit het verre China.
schakelende voeding 18V 5A
schakelende voeding 18V 5A
Trafo ervoor en klaar....
Trafo ervoor en klaar....

....en uitproberen maar !!
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Re: Wat denken jullie van deze ? Vervolg.

Bericht door HoMeR »

Hallo allemaal,

Voor versie 2 heb ik een Velleman ringkern gekocht.

Gegevens Velleman:
TOROÏDALE TRANSFORMATOR 80VA 2 x 18V / 2 x 2.22A
Kenmerken:
goedkeuring: EN 60742/BS3535
zekering: 130°C thermische zekering
Specificaties:
spanning: 2 x 18V
stroom: 2 x 2.22A
regulatie: 11%
power: 80VA
gewicht: 1.00kg
Ø: 101mm max.
hoogte: 39mm max.
bevestigingsbout: M6 x 45mm
moer: M6
metalen ring: Ø72mm
rubberen ring: Ø74mm
bedrading: 200mm PVC, 10mm gestript en vertind
primair: zwart - zwart : 1 x 230V
secundair: *rood - geel / *blauw - grijs (* = start)
primaire spanning: 230V / 50Hz
primaire-secundaire isolatie: 500Vdc
secundaire-secundaire isolatie: 500Vdc
isolatiecategorie: klasse A 105°C

Nu heb ik dit alles in een behuizinkje gebouwd en ondervond een aantal probleempjes.
Als eerste was er een heel klein brommetje uit de boxen te horen (met je oor voor de speaker). Na wat zoekwerk ontdekte ik dat de ringkern ontzettend heet wordt en zelf bromt..... :shock:
Om iets meer stroomsterkte te krijgen (de versterker trekt 2 A in zijn geheel, 1 A per kant) heb ik de secundaire draden parallel aangesloten. Dus rood/blauw bij elkaar en geel/grijs bij elkaar........ (of is dit het probleem !?!?!)
Ik dacht toch dat je dan een trafo hebt die 18V/4,44 A "doet"...... 8-[
Of had ik een wat zwaarder modelletje moeten kiezen???
2,22 x 18 = 39,96W toch !?
zo zit het nu....
zo zit het nu....
Waarom wordtie zo heet....??
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Wat denken jullie van deze ?

Bericht door Shadow »

Omdat je je trafo wikkelingen paralel hebt gezet :wink:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Wat denken jullie van deze ?

Bericht door Shadow »

Het kan trouwens wel hoor;
97C92FEC-5804-4E06-AE57-B57F331854F3.jpeg
688A6CC6-938A-4251-9855-556EBA8E8D28.jpeg
688A6CC6-938A-4251-9855-556EBA8E8D28.jpeg (31.88 KiB) 286 keer bekeken
Maar als ik je voedingsprint bekijk, dan heb je gewoon 4 aansluitingen voor een trafo met 2 secundaire wikkelingen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Wat denken jullie van deze ?

Bericht door ray5150 »

Je was me net voor, Joram.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Wat denken jullie van deze ?

Bericht door Shadow »

Als ik de overtollige hoeveelheden snoer zie liggen, dan is daar ook nog wel een verbetering te behalen, maar waarschijnlijk wordt de boel warm omdat beide wikkelingen niet even veel voltage leveren en je vereffeningsstromen krijgt?
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Re: Wat denken jullie van deze ?

Bericht door HoMeR »

97C92FEC-5804-4E06-AE57-B57F331854F3.jpeg
97C92FEC-5804-4E06-AE57-B57F331854F3.jpeg (20.6 KiB) 271 keer bekeken
....Maar zo heb ik het aangesloten !?
:think:
Shadow schreef:
.....waarschijnlijk wordt de boel warm omdat beide wikkelingen niet even veel voltage leveren en je vereffeningsstromen krijgt?
Dat zou wel kunnen.....
Loskoppelen en meten dus.

Hoe nauwkeurig zijn de Velleman trafo's op dit gebied? Weet iemand dat ??
En hoe groot zijn die stromen bij een kleine afwijking?

Thankz !!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Wat denken jullie van deze ?

Bericht door ray5150 »

Heb je een schema, datasheet of link van die voedinngs module ?
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Re: Wat denken jullie van deze ?

Bericht door HoMeR »

ray5150 schreef:
Heb je een schema, datasheet of link van die voedinngs module ?
https://www.aliexpress.com/item/New-ver ... 44675.html
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Wat denken jullie van deze ?

Bericht door Shadow »

Daar ben ik ook benieuwd naar, je hebt nu aangesloten op pen 1 & 3 zo te zien?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Wat denken jullie van deze ?

Bericht door ray5150 »

Ik vermoed bijna dat het zo moet :

Rood op AC1.
Geel op AC2.
Blauw op AC3.
Grijs op AC4.

Zoals het nu zit is het in ieder geval niet goed, zo te zien is het een dubbele gelijkrichter want 2 diodes per behuizing.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Wat denken jullie van deze ?

Bericht door Ah!buis »

Beetje eigenaardig, al die AC-aansluitingen, je zou er maar twee verwachten.
Ze stellen voor 50V en de diodes hebben een max sperspanning van 30 of 40volt (zeggen niet welke versie).Houdt in dat het enkel als burggelijkrichter kan, heb je maar twee AC-aansluitingen.
Tenzij, plus en min 25volt maar dat is niet van toepassing voor deze camp-versterker.
Twee dezelfde wikkelingen mogen (in fase) parallel gezet, is meestal ook vermeld bij de trafo.
Dan ook nog, 18volt geeft gelijkgericht ong en 24 volt, geen 19 ! Wordt de versterker ook heter dan bedoeld, gelukkig niet erg veel meer.
Een plaatje onder/boven van de voeding brengt misschien meer klaarheid ?
Anne
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Re: Wat denken jullie van deze ?

Bericht door HoMeR »

Nog even de foto's van de voedingsmodule.

Heb ook al bedacht dat ik de onderdelen eraf soldeer en zelf met het spul twee voedingen maak (per kant eentje)
Aanwezig: diodes (dubbeldiodes), elco's (twee per kant), een condensatoren en een weerstand per kant.
Dan kun je een simpele lineaire voeding in elkaar prutsen.
Uitgang
Uitgang
Onderkant
Onderkant
Ingang
Ingang
Website maker ??
Website maker ??
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Wat denken jullie van deze ?

Bericht door ray5150 »

Heb je het in de huidige configuratie nu al werkend gekregen ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Wat denken jullie van deze ?

Bericht door Ah!buis »

Met de foto is beter te zien welke diodes 't zijn.Deze zijn goed tot 400V sperspanning, ruim genoeg dus.
Is een brug, geeft een plus- en min-uit met trafo met middenpunt.
Zo dus,
O.jpg
Anne
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Re: Wat denken jullie van deze ?

Bericht door HoMeR »

ray5150 schreef:
Heb je het in de huidige configuratie nu al werkend gekregen ?
Nee, nog niet. Tijdgebrek.
Drukdrukdruk....
Plaats reactie